Урок № 52 Сезонні явища в житті птахів. Перельоти птахів. Пристосування до різних середовищ життя - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 52 Сезонні явища в житті птахів. Перельоти птахів. Пристосування до різних середовищ життя


Урок № 52

Сезонні явища в житті птахів. Перельоти птахів.
Пристосування до різних середовищ життя

Мета уроку: ознайомити учнів із сезонними явищами в житті птахів, методами вивчення їх міграції; дати характеристику осілим, кочовим і перелітним птахам та різним екологічним групам птахів; розвивати вміння порівнювати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади сезонних явищ у житті птахів; учні розпізнають характерні риси будови птахів, що належать до різних екологічних груп; учні пояснюють значення сезонних міграцій у житті деяких птахів; учні порівнюють спосіб життя осілих та перелітних птахів.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Термінологічне лото».

На дошці прикріплені різнокольорові аркуші, на яких зі зворотного боку написані терміни. Учні підходять до дошки, знімають аркуші й дають визначення.

Халази, жовток, білок, внутрішнє запліднення, зародковий диск, виводкові птахи, нагніздні птахи, гніздовий паразитизм.

2.3. «Третій зайвий».

Вибрати зайвий організм з переліку й пояснити свій вибір.

1. Качка, страус, стриж.

2. Куріпка, дятел строкатий, гуска сіра.

3. Сапсан, лебідь шипун, сова вухата.

2.4. «Мозковий штурм».

— У самок птахів, за дуже незначним винятком, розвинений лише лівий яєчник і лівий яйцепровід. Які причини зникнення в них правого яєчника та правого яйцепроводу?

— Птахи відкладають яйця по одному протягом кількох діб, а пташенята виводяться майже одночасно (протягом доби). Чому так відбувається?

— Чи буде розвиватися пташиний зародок, якщо яйце пофарбувати?

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Міграції птахів завжди привертали до себе увагу людини. Сьогодні наприкінці уроку ви повинні пояснити, куди, чому, як мігрують птахи.

Повідомлення теми уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Сезонні явища в житті птахів

Розповідь учителя

Сезонні явища в житті птахів — гніздування, кочування і перельоти. Сезонної періодичності в житті птахів, як правило, немає лише в смузі екваторіального клімату, де сприятливі умови для життя є цілорічно. Тут замість сезонних циклів спостерігаються видові та індивідуальні цикли, зумовлені віком, настанням статевої зрілості, тривалістю гніздового періоду тощо. Проте деякі види птахів здійснюють перельоти і з тропіків, де часто бувають посухи або зливові дощі. В інших районах земної кулі, де спостерігаються несприятливі умови у певні періоди року, у житті птахів існують річні цикли. Птахи, по-перше, гніздяться і виводять пташенят у найсприятливішу пору року і, по-друге, пристосовуються до кочування або перельотів.

Послухайте вірш:

З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощала я пташок із годівниці
Й почала нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.

Запитання до учнів:

— Яких пташок ми називаємо перелітними? Яких — осілими? А яких — кочовими?

Робота в групах

Завдання для самостійної роботи груп:

І група — осілі птахи;

ІІ група — кочові птахи;

ІІІ група — перелітні птахи.

Запитання для обговорення:

— Чим ми можемо допомогти птахам, особливо взимку, коли їм найважче?

 

2. Міграція птахів

Розповідь учителя

Для багатьох птахів переліт — важлива життєва функція. Здатність перелітати з місця на місце дозволяє їм у різні пори року жити в найбільш сприятливому для них кліматі.

Запитання для обговорення:

— Чому птахи перелітають?

Очікувана відповідь учнів: Необхідність здобувати поживу, пошук місць, придатних для виведення пташенят, та втеча від природних ворогів — ось три головні причини, через які птахи здійснюють перельоти.

Розповідь учителя

Тривалість польотів птахів та відстані, які вони долають, дуже різні.

Частина птахів улітку живе в лісах або на луках, а взимку перебирається в міста, де тепліше й де значно легше здобути їжу.

Птахи, які влітку висиджують яйця на півночі, восени, коли приходить холод та зменшується кількість корму (наприклад, комах), відлітають на південь.

Навесні, коли в місцях їхньої зимівлі стає сухо й тепло, птахи знову повертаються на свої виводкові місця у північних краях.

Коли вони знаходять придатні для гніздування місця, то залишаються там на літо, розмножуються, вирощують пташенят, а восени знову летять на південь.

Запитання для обговорення:

— Як птахи знаходять дорогу?

Повідомлення учня

Багато птахів летять зграями, а це дозволяє припустити, що старші, найбільш досвідчені птахи летять першими, вказуючи дорогу молодшим. Таким чином, інформація про напрямок польоту передається з покоління в покоління.

Деякі птахи роблять перельоти поодинці. Але звідки ж вони знають, куди і як летіти? Отже, у птахів повинно бути щось на зразок природженого інстинкту, що підказував би їм, у якому напрямку вони повинні летіти, долаючи такі простори.

Мореплавцям протягом тривалого часу доводилося орієнтуватися за Сонцем та зірками.

Птахи, які під час польоту орієнтуються за Сонцем, за допомогою біогодинника відчувають його положення й так визначають правильний напрямок. Вони повинні пристосуватися до положення Сонця. Птахи, які роблять нічні перельоти, користуються зірками і саме за розташуванням на небі зірок правильно визначають для себе шлях.

Птахи, щоб правильно визначити напрямок, використовують також і магнітне поле нашої планети. Якщо птах під час перельоту користується внутрішнім компасом, то він, очевидно, потім пригадує, з якого боку прилетів і тим самим шляхом повертається назад. Птахи, імовірно, розпізнають також певні орієнтаційні відмітки на землі, за допомогою яких можуть створювати собі щось на зразок внутрішньої карти.

Також припускають, що деякі птахи, аби визначити напрямок польоту, використовують запахи. Запахи у них асоціюються з певними напрямками. Птахи пригадують, у якій послідовності натрапляли на різні запахи і завдяки цьому летять у потрібному напрямку. Більшість птахів, щоб не збитися зі шляху, користується всіма переліченими методами.

Удень птахи керуються положенням Сонця.

Формулювання висновку:

Причини міграцій:

• зменшення тривалості світлового дня;

• сила освітлення;

• погіршення кормової бази;

• поява снігового і льодового покривів і т. ін.

Самостійна робота учнів з підручником (технологія «Метод позначки»)

— Які існують методи вивчення перельотів птахів?

Заповнення таблиці

Методи вивчення перельотів птахів

Назва методу

Зміст

Значення

Візуальне спостереження

Безпосереднє спостереження за птахами у природі

Установлення видового складу та чисельності перелітних птахів

Кільцювання

Закріплення на птахах нумерованих кілець

Установлення шляхів перельоту, місць зимівлі

Радіолокаційні спостереження

Спостереження за допомогою радіолокаторів у будь-який час доби

Вивчення перельоту птахів уночі, установлення видового складу та чисельності птахів

 

3. Пристосування до різних середовищ існування

Бесіда

Запитання до учнів:

—    Де трапляються птахи? До яких умов існування вони пристосувалися?

(Обговорення відповідей учнів.)

Птахи добре пристосувалися до різноманітних умов існування: до життя в болотах, водного способу життя, у повітрі, лісах і кущах, на рівнинах чи скелях.

Для деяких птахів (стрижів, ластівок тощо) повітря є основним середовищем існування, оскільки вони живляться в повітрі різними літаючими комахами. Птахи, що добувають поживу в повітрі, є мешканцями обривів, скель і дерев. Ластівки і стрижі, наприклад, вторинно пристосувалися будувати свої гнізда в оселях людини, які замінюють собою схили берегів і скель.

Птахи, що використовують повітря і як середовище пересування, і як середовище добування поживи, більшу частину доби проводять у польоті. Вони мають найдосконаліший літальний апарат. Дрібні та середні птахи (стрижі, ластівки, соколи) мають надзвичайно видовжене крило, загострене до вершини. Хвіст у них частіше глибоко вирізаний або вилчастий. Ці птахи літають дуже швидко і можуть робити несподівані повороти. У більших птахів літальний апарат пристосований до ширяння. Наприклад, у морських форм (чайок, буревісників) крило відносно довге й вузьке, а в сухопутних (хижих птахів) воно ширше і коротше.

Запитання до учнів:

— Які пристосування мають птахи, що використовують воду як середовище існування й добування їжі?

Очікувана відповідь учнів:

Птахи, що використовують воду як середовище існування й добування поживи, також мають відповідні пристосування, які розвивались у двох напрямках: пристосування крил і пристосування ніг. Одні птахи (буревісники) мають надзвичайно довгі крила і цілими днями ширяють над водою, хапаючи побачену здобич. Такі птахи можуть плавати на воді. Інші птахи (пінгвіни) для пересування у воді використовують крила, якими діють як веслами. Пір’я крил пінгвінів перетворилося на лускоподібні утвори, тому ці птахи зовсім не можуть літати.

У водяних птахів, які під час плавання й пірнання використовують ноги, в ході еволюції між пальцями з’явилися плавальні перетинки. Винятком є водяна курочка, яка непогано плаває, а перетинок на ногах не має.

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Гра «Хрестики-нулики».

5.2. Бесіда.

1. Які сезонні явища спостерігаються в житті птахів?

2. Яких птахів називають перелітними, осілими, кочовими?

3. Що служить сигналом прояву інстинкту перельоту?

5.3. «Утвори пари».

Із поданого переліку термінів і понять скласти пари.

1 Тулуб                                      А Зміна пір’я

2 Рульові                                   Б Гуси, кури, лебеді

3 Пігменти                                В Довгі пера хвоста

4 Линяння                                 Г Розширення стравоходу

5 Стегно, гомілка, стопа          Д Горобець, дятел, ворона

6 Воло                                        Е Відлітають на зимівлю і повертаються

7 Око                                         Є Обтічна форма

8 Виводкові                              Ж Здатне до подвійної акомодації

9 Нагніздні                                З Забарвлюючі речовини

10 Перелітні                              И Скелет задньої кінцівки

Відповідь: 1 — Є, 2 — В, 3 — З, 4 — А, 5 — И, 6 — Г, 7 — Ж, 8 — Б, 9 — Д, 10 — Е.

6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Назвіть причини міграції птахів.

2. Перелічіть осілих, кочових і перелітних птахів.

3. Укажіть причини перельотів.

4. Які ви знаєте методи дослідження перельотів?

5. Яких птахів у нас можна зустріти протягом року?

6. Які птахи живуть у нас у весняно-літній період?

7. Чому птахи на зиму відлітають?

8. Як ви піклуєтеся про птахів узимку?

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Об’єднатися в дев’ять груп (якщо кількість учнів у класі невелика — утворити пари) та виконати вказані нижче завдання.

1. Підготувати презентації на тему:

I група — надряд Безкілеві птахи;

II група — надряд Пінгвіни;

III група — ряд Куроподібні;

IV група — ряд Гусеподібні;

V група — ряд Соколоподібні;

VI група — ряд Совоподібні;

VII група — ряд Журавлеподібні;

VIII група — ряд Дятлоподібні;

IX група — ряд Горобцеподібні.

2. Скласти (або підібрати) запитання до завдань інших груп.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (20.02.2014)
Переглядів: 4526 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: