Урок № 48 Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 48 Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів


Урок № 48
Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, 
їх значення для людини. Охорона плазунів
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя; з’ясувати їх значення в природі та в житті людини, необхідність їх охорони; розвива-ти вміння логічно мислити, порівнювати і робити висновки; виховувати спостережли-вість, охайність, культуру спілкування; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Очікувані результати: учні наводять приклади видів плазунів, поширених в Україні та сво-єму регіоні, рідкісних видів плазунів; учні розпізнають найпоширеніші види плазунів; учні пояснюють причини, що зумовлюють необхідність охорони плазунів, значення плазунів для людини; учні роблять висновок про значення плазунів в екосистемах та в житті людини.
Обладнання: 
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
«Мікрофон»
Запитання до учнів:
1. Чим зумовлена складна поведінка плазунів?
2. Які особливості розмноження плазунів?
3. Схарактеризуйте розвиток плазунів.
4. Які сезонні явища спостерігаються в житті плазунів?

3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Відгадайте загадки:
Швидко бігаю в траві,
Спробуй ти мене влови!
Міцно хвостик мій тримай,
Та втечу я, так і знай.
Я тваринка непроста —
Проживу і без хвоста. (Ящірка.)

В’ється стрічка невеличка,
Де пісочок, де травичка.
Ви її не зачіпайте,
Стороною оминайте. (Змія.)

Куди повзе — за собою хату везе. (Черепаха.)

Ну і довжелезний,
сильний, здоровезний.
Під водою може жити,
вміє плавати й ходити.
Він усюди виживає,
бо зубища гострі має. (Крокодил.)
Учні загадують загадки, які вони підібрали вдома.
— До якого класу належать ці тварини?
— Які ще тварини належать до плазунів?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.


4. Засвоєння нового матеріалу
1. Різноманітність плазунів
Розповідь учителя
У світовій фауні налічується близько 6000 видів рептилій. Сучасні плазуни об’єднуються в чо-тири ряди:
Змії зачаровують своєю зовнішністю і поведінкою. З погляду еволюції, змії — досить мо-лода група тварин. Ці плазуни не мають кінцівок, а внутрішні органи і щелепи у них змінилися. У нижчих змій щелепи менш рухливі. Зміїна отрута — одна з найбільш сильнодіючих у тварин-ному світі.
«Мікрофон»
Запитання до учнів:
— Які ще ознаки відмінності змій від ящірок ви знаєте?
(Учні висловлюють свої припущення, а потім учитель пропонує ознайомитися з текстом підручника і визначити ознаки, характерні для змій.)
Очікувані відповіді учнів:
Рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп дають змогу зміям заковтувати ве-лику здобич цілком. Барабанні перетинки у змій відсутні, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Хребет складається з великої кількості хребців (до 450), грудна клітка відсутня, що забезпечує значну гнучкість тіла. В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи більшого розміру, вони мають зовнішні борозни або внутрішні канали, по яких стікає отрута. Отруту, якою змії вбивають здобич, виробляють видозмінені слинні залози. Серед отруйних змій найбільша — королівська кобра (до 5,5 м завдовжки), яка живе в лісах Південно-Східної Азії. Цікаво, що здобиччю для неї можуть бути інші змії.
Особливу небезпеку для здоров’я та життя людини можуть становити американські гри-мучі змії, мешканки азіатських пустель — гюрза та ефа, морські змії тощо.
Розповідь учителя
В Україні живуть два види отруйних змій — звичайна та степова гадюки. Звичайна гадюка поширена в лісовій та лісостеповій зонах, а степова гадюка — у степах і на півдні лісостепу. Укуси гадюк дуже болючі і в деяких випадках можуть бути небезпечними для життя.
Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї (уда-ви). 
В Україні поширені вісім видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, ві-зерунчастий, чотирисмужковий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози. Життя вужів пов’язане з водоймами, а полози та мідянка живуть виключно на суходолі. Хоча ці змії й не-отруйні, їхній укус може бути болючим для людини.
Це цікаво
• Найдовшою і найважчою змією у світі є анаконда, яка мешкає в Південній Америці. До-вжина цього плазуна досягає 11 м.
• Змії, щоб отримати необхідну енергію, довго ніжаться на сонці.
• Більшість змій пересуваються повільно, але в разі потреби вони можуть рухатися швид-ко. Одного разу чорна мамба рятувалася від людини, повзучи зі швидкістю 11,2 км/год.
• Змії — холоднокровні тварини, тому вони витрачають набагато менше енергії, ніж теп-локровні ссавці, і для підтримання сил їм потрібно менше їжі. Така велика змія, як пітон, може протягом одного року обходитися без їжі.
• Очі у змій не моргають, оскільки вкриті прозорими зрощеними повіками — неначе в них вставлені контактні лінзи. Під час линяння змія скидає повіки разом зі старою шкірою.
• Не всі змії небезпечні, тільки деякі з них отруйні (менш ніж чверть усіх відомих видів). Дуже небагато які з них здатні вкусити людину. Змії населяють усі континенти, за винятком Антарктиди, і більшість океанських островів.
Повідомлення учнів
Плазуни України
Вуж звичайний. Цей вид належить до неотруйних змій. Для людини ні новонароджені, ні дорослі особини жодної загрози не становлять. Подекуди цю змію називають біловухим га-дом, береговим гадом, вужаком. Іноді трапляються особини до 1,5 м завдовжки. Вужі завжди мають жовті плями з боків голови. Забарвлення тіла — від світло-сірого до чорного, часто з плямистим малюнком. Вужі дуже часто полюбляють селитися біля людських домівок у сільській місцевості. Їх приваблюють сприятливі кормові умови. У підвалах, господарчих приміщеннях, шпаринах фундаментів завжди можна сховатися, окрім цього, там є достатньо мишей та щурів, якими вужі живляться.
Мідянка. Це невелика змія завдовжки до 75 см. У її забарвленні домінують коричневі та бурі тони. Вид занесений до Червоної книги України (2009). При близькій зустрічі з людиною може поводитися агресивно, проте загрози не становить, оскільки неотруйна для неї.
Полоз лісовий. Це найбільша змія, яка поширена в Україні,— завдовжки до 2 м. Відома вона також під назвою ескулапова змія, ескулапів полоз, ескулапів вуж. Забарвлені полози в жо-втувато-коричневі відтінки, іноді трапляються майже чорні особини. Полози добре повзають по деревах, чагарниках, скелях. Вид занесений до Червоної книги України (2009).
Веретільниця ламка. Це ящірка зі змієподібним тілом. Повсюдно її плутають зі змією і в багатьох місцевостях помилково вважають отруйною та небезпечною, через що винищують. Подекуди її називають мідянкою, мідяницею, гладуном, сліпачкою. У цієї рептилії, на відміну від змій, голова плавно переходить у тулуб, чітко не виділяючись. Як і інші ящірки, може «від-кидати» хвоста, якщо за нього вхопитися. Змії цього зробити не можуть.

Це слід запам’ятати!
Вигадками є те, що змії нашої фауни з власної ініціативи нападають на людей та переслі-дують їх, аби вкусити. Насправді при зустрічі з людиною змії завжди намагаються втекти. Кусає гадюка лише тоді, коли людина ненароком наступає на неї, не помітивши серед трави. Прояв-ляють агресію і роблять випади в бік людини змії, загнані в глухий кут. Отрута гадюкам потріб-на не для того, щоб нападати на людей чи великих хижаків, а для знешкодження мишоподібних гризунів.

Розповідь учителя
Черепахи здавна вважаються символом повільності і мудрості. Будова тварини настільки своєрідна й так відрізняється від будови інших представників класу Плазуни, що їх неможливо ні з ким сплутати.
Запитання до учнів:
— Що вам відомо про черепах?
Очікувані відповіді учнів:
Черепахи мають кістковий панцир, у якому міститься їхнє тіло. Туди у разі небезпеки можуть ховатися голова, шия, кінцівки та хвіст.
Доповнення вчителя
Панцир, який слугує досить надійним захистом від ворогів, складається з верхньої та ни-жньої частин, укритих роговими щитками. Спереду, ззаду і з боків панцир має отвори, через які тварина висуває свої кінцівки. У деяких видів рухомі частини панцира можуть щільно закривати обидва отвори (або один з них) у хвилину небезпеки. Форма панцира пов’язана зі способом життя черепах: у наземних видів він високий, куполоподібний, часто горбкуватий, у прісноводих — низький, сплощений і гладенький, у морських має обтічну краплеподібну форму.
У м’якотілих черепах панцир зверху покритий м’якою шкірою. З частинами панцира зро-стаються певні кістки скелета (грудина, ребра, грудні, поперекові й крижові хребці тощо). Зубів у черепах немає. Їхню функцію виконують рогові чохли, що мають гострі краї та вкривають ще-лепи подібно до дзьоба птахів.
Відомо 225 видів черепах, які живуть на суходолі, у прісних водоймах і морях. Найчасті-ше вони трапляються у вологих тропічних лісах, спекотних пустелях, тропічних і субтропічних морях. Переважна більшість видів рослиноїдні, але є й хижаки, які живляться рибою, земновод-ними або безхребетними тваринами. Усі черепахи розмножуються на суходолі та відкладають від десяти до кількох сотень яєць. Черепахи живуть декілька десятків років, максимально — до 175 і ростуть упродовж усього життя.
Найбільші за розмірами та масою — це зелена, або супова (завдовжки до 1 м, маса — до 450 кг), та слонова черепахи (завдовжки до 2 м, маса — до 400 кг). Слонова черепаха поширена на Галапагоських островах, а зелена — у тропічних і субтропічних морях. Цікаво, що у морсь-ких видів черепах кінцівки перетворилися на ласти, які зовні нагадують плавці риб. Завдяки ластам вони легко плавають у воді.
Європейська болотна черепаха — вид прісноводних черепах. Є єдиним представником ряду черепахових у фауні України.

Це цікаво
Є черепахи, які можуть безболісно замерзнути й затвердіти так, що їхні внутрішні органи перетворюються в льодові кристали. Здавалося б, льодові кристали, що утворились у кров’яних судинах тварин, повинні їх або розірвати, або розтягнути, що призведе до загибелі. Та цього не відбувається.



Розповідь учителя
Крокодили майже не змінилися з доісторичних часів, коли вони населяли землю разом зі своїми близькими родичами — динозаврами.
У крокодила плоске видовжене тіло, вкрите роговою лускою, під якою є міцні кісткові пластини. У кайманів черево панцирне. Очі розміщені зверху на голові, ніздрі — високо на кінці видовженої морди. У крокодила довгий м’язистий хвіст, стиснутий з боків, короткі могутні ноги. Задні кінцівки — чотирипалі, на передніх — по п’ять пальців. Молоді крокодили мають інші пропорції тіла, ніж дорослі особини: довгі ноги, великі очі й невелику морду. Але вони вже є вправними мисливцями. У старих самців на верхній щелепі іноді утворюються грудкоподібні вирости.
Цих (21 вид)  плазунів поділяють на три родини.
Заповнення таблиці
Алігаторові Крокодилові Гавіалові
— 7 видів;
— зубів не видно з пащі;
— алігатор, каймановий алі-гатор — 13 видів;
— із закритої пащі видно зуби;
— болотяний крокодил, гостро-рилий крокодил — 1 вид;
— довгі вузькі щелепи;
— гавіали

Основна зовнішня відмінність між алігаторами й крокодилами — в особливостях морди. У крокодилів навіть із закритої пащі виглядають з кожного боку по чотири зуби нижньої щеле-пи. В алігаторів із закритої пащі зубів не видно. Гавіали мають довгу вузьку морду.
Повідомлення учня
Поширення крокодилів
Крокодили поширені в тропічних і субтропічних регіонах. Живуть у жарких районах Центральної і Південної Америки, Африки, Азії та Австралії. Алігатори і каймани поширені у тропічних і субтропічних регіонах Америки і тільки китайські алігатори — у Східній Азії.
Нільські крокодили перебувають під загрозою зникнення внаслідок осушування річок і боліт, розвитку індустріалізації та туризму.
Найбільша рептилія у світі — солоноводяний гребінчастий крокодил, який живе біля уз-бережжя Індійського і Тихого океанів, виростає завдовжки до 6 м, важить до 1 т. Гребінчасті крокодили мешкають у затоках і гирлах річок, іноді запливають у відкрите море. Гавіали живуть на півночі Індії. Більшу частину життя вони перебувають у воді, швидко плавають і вправно ловлять рибу.


Розповідь учителя
Удень крокодили мляві. Переважну частину дня вони гріються на сонці на піщаних пля-жах і мілинах. Надвечір вони стають активнішими і вночі полюють на рибу, черепах і навіть на великих ссавців. Як і всі великі хижаки, крокодили чатують на здобич. Лежачи в мулистій засі-дці або повільно плаваючи біля берега, подібно до старої колоди, рептилія вистежує, а потім стрімко атакує жертву. Схопивши здобич дужими щелепами, крокодил затягує її під воду, де тримає, доки вона не задихнеться.
Зазвичай крокодили повільно пересуваються берегом, звиваючись по-зміїному усім ті-лом. У разі потреби тварина підіймає на напружених ногах тіло над землею і навіть незграбно біжить риссю (можуть розвивати швидкість до 4 км/год). Невеликі крокодили у разі небезпеки переходять на галоп і, як спринтери, «мчать» зі швидкістю до 20 км/год. У воді крокодил швид-ко плаває завдяки потужним рухам дужого хвоста, звиваючись усім тілом. Він притискає ноги до тіла, щоб зменшити опір води. Під час полювання тварина може робити стрімкі кидки й май-же вистрибувати з води, кидаючись на здобич.
Заповнення таблиці
Різноманітність плазунів
Назва ряду Представники Особливості будови
Ряд Лускаті
Ряд Черепахи
Ряд Крокодили

«Коло ідей»
Завдання для груп:
— Деякі види крокодилів ковтають каміння. Навіщо вони це роблять?
(Крокодили наповнюють свої шлунки не лише тваринами, яких спіймали, але й камінням. Саме через те, що в раціон звичайного крокодила входять черепахи, риба, птахи, жирафи, буй-воли і навіть леви, крокодилові необхідні в шлунку камені, аби всю цю їжу перетерти. Крім то-го, камені служать баластом при зануренні під воду.)
— Існує вислів «крокодилячі сльози». Вислів ґрунтується на старовинному повір’ї, на-чебто крокодил перед тим, як з’їсти свою жертву, плаче. Чи можуть крокодили плакати?
(Насправді крокодили «плачуть» зовсім не від жалю. Уся справа в надлишку солей в ор-ганізмі, для видалення яких у крокодила розвинулися спеціальні залози, що відкриваються назовні біля самих очей. Таким чином, «крокодилячі сльози» — захисна реакція організму, спрямована на виведення надлишку розчинених солей.)


2. Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. (Бесіда, складання опорної схеми.)
3. Охорона плазунів
Розповідь учителя
Ми знаємо про те, що більшість плазунів відкладають велику кількість яєць, можуть навіть тур-буватись про нащадків. Чому ж окремі види занесені до Червоної книги?
(Обговорення питання.)
(Повідомлення учнів про плазунів, які занесені до Червоної книги України.)

Додатковий матеріал

Чому хамелеони змінюють свій колір
У зовнішній частині внутрішнього шару шкіри часто містяться спеціальні клітини — хромато-фори. У цих клітинах секретуються пігменти — меланіни та каротиноїди. Також у хроматофо-рах трапляється здатний відбивати світло гуанін. Завдяки хроматофорам деякі плазуни можуть змінювати забарвлення свого тіла за порівняно короткий час. Хамелеони — найвідоміші пред-ставники рептилій з подібною властивістю.
Народні прикмети
• Гадюки виповзають із хащів і гріються на відкритих місцях — скоро буде дощ.
• Змії та ящірки за день-два до землетрусу вилазять з нір.
• Дуже чутливий до змін погоди великий сірий варан: перед бурею чи грозою він стає дуже не-спокійним.
У народі кажуть...
• Де плодяться вужі, там буде щасливе життя, велике багатство.
• Хто вб’є вужа, тому залишиться сорок гріхів.
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Складання діаграми Вена. Порівняльна характеристика змій та ящірок.
5.2. Гра «Хрестики-нулики».
5.3. «Поміркуй».
— Чи є біологічна помилка у виразі «змії та вужі»?
— Чим відрізняється панцир рака від панцира черепахи?
— До якого ряду, класу може належати тварина, яка, перебуваючи у воді, виставляє з неї ніз-дрі та очі?
5.5. Вставити пропущені в тексті слова.
І варіант 
Ряд Лускаті — найчисленніша група плазунів (______________).
_______________ надзвичайно різноманітні: серед них є деревні, наземні й підземні види, хижі й рослиноїдні, маленькі (4 см) й великі (3 м). В Україні поширені _______________ видів _______________ з кінцівками (_______________, _______________, живородна тощо) та _______________ види _______________ ящірок — _______________ і жовтопуз.
_______________ — група безногих лускатих плазунів. Кістки щелеп сполучені _______________, відсутні _______________ _______________, барабанна перетинка і _______________ повіки; хребет складається з великої кількості _______________. У фауні України поширені _______________ видів неотруйних змій (_______________, _______________) та ______________ види отруйних — _______________ і _______________ гадюки. Більшість отруйних змій (гримучі змії, гюрза, ефа, кобра) — мешканці _______________.
ІІ варіант
Представники ряду Черепахи характеризується наявністю кісткового панцира, у якому міститься _______________ тварини і куди у разі небезпеки можуть ховатися _______________, кінцівки та _______________. Переважна більшість видів _______________, але є _______________, які живляться безхребетними, рибою або земноводними. У фауні України ві-домий лише _______________ вид — болотяна черепаха, що живе до _______________ років (довжина панцира — до 20 см).
Ряд Крокодили — група плазунів, пристосованих до _______________ способу життя. Ті-ло видовжене, вкрите _______________ _______________, довгий хвіст, між пальцями задніх ніг є _______________ _______________. Серце _______________. Хижаки, полюють із _______________, мешкають уздовж водойм. Поширені крокодили у субтропічних та тропічних регіонах: в Африці — _______________ _______________, Південно-Східній Азії — _______________ крокодил, на південному сході США — _______________ алігатор, в Індії — _______________.

6. Підбиття підсумків уроку
«Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підготувати цікаву інформацію про птахів.
2. Написати твір-есе «Моє ставлення до плазунів».

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (19.02.2014)
Переглядів: 5672 | Рейтинг: 4.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: