Урок № 45 Урок-узагальнення з теми «Риби. Земноводні» - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 45 Урок-узагальнення з теми «Риби. Земноводні»


Урок № 45
Урок-узагальнення з теми «Риби. Земноводні»
Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Риби. Земноводні»; розвивати навички узагальнення та систе-матизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; ство-рювати атмосферу співпраці та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлен-ня до природи.
Очікувані результати: учні знають ознаки представників надкласу Риби та класу Земно-водні; розпізнають найпоширеніших представників; наводять приклади ознак присто-сованості до середовища існування в будові, процесах життєдіяльності, поведінці; учні пояснюють необхідність охорони риб та земноводних; роблять висновки про значення земноводних та риб в екосистемах та житті людини.
Обладнання: 
Тип уроку: урок узагальнення знань.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми «Риби. Земноводні».
Завдання уроку:
— узагальнити знання з теми;
— систематизувати знання з теми;
— проконтролювати знання з теми;
— коригувати знання з теми.

3. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення висловів
Освічена людина тим і відрізняється від неосвіченої, що й далі вважає свою освіту незакін-ченою. 
(К. Симонов)
Хто не вміє слухати, той не вміє говорити. 
(П. Таранов)
Увага — це двері, крізь які проходить усе, що тільки входить у людську душу із зовнішнього світу.
 (К. Ушинський)
Сьогодні на уроці вашими помічниками будуть: жага до знань, увага, уміння слухати та вміння говорити.
4. Узагальнення та систематизація знань
4.1. «Веселі загадки».
Чорну гадюку візьму я в руку — вона не вкусить.
(В’юн.)
У мулі він ховається, в сметані запікається.
(Карась.)
Упіймав Івасик рибку,
Але витягнути — мука!
Бо сердита і велика
На гачок зловилась...
(Щука.)
В річці риба проживає —
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу —
В річці всі від неї плачуть.
(Щука.)
Вона в морі промишляє,
І людей, і риб лякає.
Гострі зуби в два ряди,
Ось плавець стирчить з води.
Краще б в морі потонула
Ця страшна, бридка …
(Акула.)
Стась закинув вудку в річку,
Піймав рибку невеличку.
Та пустив її з руки,
Бо кусались плавники.
(Йорж.)
Вудки лиш позакидали,
Щось одразу упіймали.
Рибонька нівроку,
Ну а зветься …
(Окунь.)
4.2. «Швидкі запитання».
Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.
1. Які ознаки характерні для хордових тварин?
2. Які класи тварин належать до типу Хордові?
3. На які класи розподіляється надклас Риби?
4. Назвіть представників хрящових риб.
5. Назвіть представників кісткових риб.
6. Як за зовнішнім виглядом відрізнити хрящову рибу від кісткової?
7. Назвіть відділи тіла риби.
8. Які органи розміщені на голові риби?
9. Що розташоване на тулубі?
10. Які плавці належать до парних, а які — до непарних?
11. Яку функцію виконує слиз?
12. Для яких риб характерний плавальний міхур?
13. Скільки камер має серце риби? Жаби?
14. Скільки кіл кровообігу мають риби? Земноводні?
15. Які органи дихання характерні для риб? Земноводних?
16. Чим відрізняються безхвості земноводні від хвостатих?
17. Які відділи головного мозку найкраще розвинені в риб? У земноводних?
18. Який тип розвитку характерний для риб? Земноводних?
19. Які ознаки притаманні пуголовку?
4.3. Тести на встановлення відповідності.
4.4. «Цікаві запитання».
1. Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею покласти спілі суниці або полуниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Якщо поворушити ягоду, то ропуха її схопить, оскільки вона жи-виться тільки тією здобиччю, яка рухається. Ягодами земноводні не живляться.)
2. Існує повір’я, ніби ропухи часто забираються до корівників, для того щоб виссати з вимені корови молоко. А чи так воно? Для чого насправді вони забираються до корівників? (Молоком ропухи не живляться. У корівниках чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими живляться ропухи.)
3. Невігласи звинувачують ропух в агресивності, отруйності, а також у тому, що начебто через них на шкірі з’являються бородавки. Чи є справедливими такі закиди?
4. На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а нога відчахнулася. Яка подальша доля пу-головка? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих особин.)
5. У ході дослідів було виявлено, що при температурі 0 °С жаби роблять стрибки завдовжки 10–15 см, а при температурі 25 °С — близько 100 см. Поясніть результати дослідів. (Активність жаби залежить від температури навколишнього середовища.)
6. Для боротьби з малярією в 30-ті роки ХХ ст. в нашу країну була завезена і випущена у водой-ми невелика рибка гамбузія. Чому увагу вчених-зоологів привернула саме ця риба? (Гамбузія живиться личинками малярійних комарів.)
7. Чи є справедливим вислів «німий, як риба»? (Риби створюють звуки, стискуючи плавальний міхур, рухаючи зябровими кришками або окремими променями плавців, скрегочучи зубами. Ці звуки нагадують удари барабана, свист, каркання, хрюкання.)
8. Як визначити вік кісткової риби?
5. Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями підводять підсумки уроку.
«Мікрофон»
Запитання до учнів:
— Як би ви оцінили свою роботу на уроці?
(Оцінювання учнів.)
6. Домашнє завдання
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Робота в групах
Намалювати плакат на тему «Їх необхідно берегти» (про земноводних) та підготуватися до його захисту.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (19.02.2014)
Переглядів: 2097 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: