Урок № 32 Загальна характеристика та різноманітність молюсків - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 32 Загальна характеристика та різноманітність молюсків


Урок № 32

Загальна характеристика та різноманітність молюсків

Мета уроку: дати загальну характеристику типу Молюски, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої і внутрішньої будови, з процесами життєдіяльності молюсків у зв’язку із середовищем існування; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами; удосконалювати вміння і навички роботи з природними об’єктами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають загальні ознаки організмів типу Молюски та ознаки представників класу Черевоногі молюски; учні характеризують середовище існування молюсків, пристосованість молюсків до умов існування; учні пояснюють зв’язок особливостей будови та способу життя молюсків.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний етап

1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

1.2. Оголошення результатів контрольної роботи та стислий аналіз найпоширеніших помилок.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Ці тварини — природні компоненти, які постійно є довкола нас. Деяких із них ми бачимо постійно в садах і лісах, на полях та городах, інших — лише у відповідних екологічних умовах: у річках та озерах, у морі та на його узбережжі.

Первісні люди виготовляли з них ножі, наконечники для стріл та списів, скребки тощо, дещо пізніше використовували для збереження рідин або сипучих матеріалів. Окрім того, з них виготовляли прикраси. А ще не так давно — триста років тому — їх використовували як гроші.

— Про яку тварину йдеться? Яку частину тіла цієї тварини використовували люди? (Молюски, черепашки.)

3. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. «Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «молюски». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: мають черепашку, тверді, м’які, слизькі, різнокольорові, повільно рухаються, водяні, наземні тощо.

Узагальнення результатів.

3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Загальна характеристика типу Молюски

Розповідь учителя

Відомо понад 130 тис. сучасних видів молюсків, з них в Україні трапляється понад 600 видів. Одні з них живуть у морях або прісних водоймах, інші — на суходолі. Серед молюсків є хижаки, рослиноїдні види, форми, що живляться, відфільтровуючи з води поживні частинки, а також паразити тварин. Більшість молюсків повільно повзає або веде прикріплений спосіб життя, проте є такі молюски, які добре плавають і можуть розвивати значну швидкість.

 

 

(Проектування зображень на екран або використання як роздавального матеріалу.)

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, характерні для цих тварин.

Очікувана відповідь учнів:

Тіло несегментоване, більшість має захисну черепашку, двобічносиметричні (деякі види асиметричні), більшість видів має голову.

Розповідь учителя

Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт. Характерна особливість молюсків — наявність черепашки. Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія. Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині розміщені зябра, в неї відкриваються отвори органів виділення та анальний отвір.

Вторинна порожнина у більшості молюсків редукується і зберігається в дорослих форм лише у двох ділянках тіла.

Складання опорного конспекту

• Кровоносна система молюсків незамкнена, складається із серця (дво- або трикамерного) та судин.

• Органи дихання — зябра (у водяних видів) та легеня у наземних видів і деяких водяних (наприклад, у ставковика великого).

• У багатьох молюсків є радула, або тертка, призначена для захоплення і перетирання їжі.

• Органи виділення — нирки (у більшості видів нирка одна, у деяких — дві).

• Нервова система розкидано-вузлового типу.

• Більшість гермафродити, є роздільностатеві види.

2. Різноманітність молюсків. Клас Черевоногі. Особливості зовнішньої будови

Розповідь учителя (демонстрація таблиці «Тип Молюски. Клас Черевоногі» або проектування зображення на екран)

Клас Черевоногі включає близько 85 тис. видів розміром від кількох міліметрів до 7–15 см. У більшості видів черепашка закручена в спіраль і вкриває все тіло. У слимаків вона маленька і частково або повністю накрита виступаючою мантією. У деяких видів черепашка повністю редукується.

Нога, як правило, розвинена добре і служить органом пересування. У багатьох черевоногих молюсків задня частина ноги має рогову кришечку, яка щільно закриває устя, коли молюск ховається в черепашку.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання до учнів:

— Які є пристосування в черевоногих молюсків для полегшення пересування? (Рясний слиз, що виділяється шкірними залозами ноги, забезпечує плавне ковзання.)

Розповідь учителя

Черевоногі пристосувалися до надзвичайно різноманітних умов існування. Вони заселили прибережні зони океанів, морів та їхні глибини (рапани), прісноводні водоймища (ставковики), частина видів пристосувалася до життя на суходолі (виноградний слимак, слизні), заселивши навіть пустелі та вершини гір. У наземних форм захистом від несприятливих умов середовища (посухи, холоду) служить затягування отвору черепашки плівкою слизу, який твердне на повітрі. Органами дихання прісноводних і наземних видів є легені.

Наземні молюски мають на голові дві пари щупалець (органи дотику); на кінцях однієї з них розташовані очі (виноградний слимак). У прісноводних форм очі розміщені біля основи єдиної пари щупалець, їжа черевоногих надзвичайно різноманітна: планктон, водяні та наземні рослини, черви, ракоподібні, інші молюски.

Повідомлення учнів

Рапана

На дні Чорного моря мешкає молюск-хижак рапана, занесений кораблями з Далекого Сходу. Великий черевоногий молюск рапана — житель Японського моря, у середині минулого століття несподівано з’явився в Чорному морі. У наші води рапана «припливла» на днищах кораблів, що приходять з далекосхідних морів. За кілька десятиліть рапана настільки розплодилася, що проникла в сусіднє Мармурове море і трапляється навіть у Середземному. Поява чужинця буквально перевернула життя в морі. Першими жертвами хижої рапани стали чорноморські устриці. Раніше устричні банки, які очищують прибережні води, траплялися повсюдно. А нині чорноморські устриці на межі повного зникнення. Покінчивши з устрицями, рапана взялася за інших чорноморських двостулкових — морських гребінців, морських живців («нігті русалок»), донаксів, венерок, серцевидок і мідій. Роблячи дірочку в раковині молюска, рапана впорскує туди паралізуючу речовину. Ослабла тварина розкриває стулки — і їжу подано.

Знищуючи мідій, рапана надає погану послугу мешканцям моря. Доросла мідія відфільтровує до 70 л води на добу. З промисловими забрудненнями молюск не впорається, але від продуктів життєдіяльності морських організмів море очистить. Тому там, де живуть мідії, немає неприємного запаху, характерного для багатьох чорноморських лиманів. З мідіями співмешкають багато тварин, які зі зникненням цього молюска залишаться без даху над головою.

Але і мідій мало рапані. Вона жваво взялася за крабів. Осідлавши краба, рапана дірявить його панцир і впорскує туди отруйний травний сік. Краб перетравлюється прямо в панцирі, і рапана його висмоктує.

Природних ворогів у дорослих особин у Чорному морі немає, оскільки молюск має дуже тверду черепашку. На батьківщині ворогами рапани є морські зірки, але оскільки солоність Чорного моря невелика, в ньому вони відсутні.

 

Це цікаво

• Черевоногі молюски роду Конус є хижаками, що полюють на коралових риб. З-під черепашки молюск висовує довгий хоботок, і, як тільки риба підпливе ближче, миттєвим ударом пробиває луску і шкіру та впорскує отруту, що вбиває рибу, а тоді спокійно, не кваплячись, поїдає мертву жертву. Для людей кожен третій контакт із конусом закінчується смертю від паралічу.

3. Особливості внутрішньої будови і процесів життєдіяльності черевоногих молюсків

«Ажурна пилка»

Завдання для груп:

— Визначити особливості будови і функціонування:

І група — травної системи;

ІІ група — дихальної та видільної систем;

ІІІ група — кровоносної системи;

IV група — нервової системи й органів чуттів;

V група — статевої системи.

Додаткові запитання учням:

— Які особливості будови водяних молюсків рятують їм життя, коли немає води?

— Учені стверджують, що предки ставковика жили на суходолі. Доведіть це.

Словникова робота

Записати визначення понять: мантія, устя, черепашка, мантійна порожнина, вена, артерія.

5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 8

Тема. Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків.

Мета: вивчити особливості зовнішньої будови та спосіб руху черевоногих молюсків.

Обладнання та матеріали: живі акваріумні молюски, предметне скло, лупа, лінійка.

Хід роботи

1. Проведіть спостереження за черевоногими молюсками в акваріумі (банці з водою), їхнім рухом та живленням. Почекайте, доки молюск висуне з черепашки тіло. Коли молюск підніметься на поверхню, спостерігайте, як через дихальний отвір він випускає бульбашки повітря, потім набирає його і спускається на дно.

2. Розгляньте черепашку молюска, її форму і забарвлення.

3. Знайдіть голову і ногу. Які органи розміщені на голові?

4. Помістіть молюска на предметне скло, проведіть спостереження за його рухом. Чи залишається слід на склі?

5. Поставте перед молюском як перепону лінійку. За рахунок чого молюск здатний подолати таку перепону?

6. Схематично зобразіть будову черевоногого молюска і зробіть відповідні підписи.

7. Зробіть висновок про особливість зовнішньої будови черевоногих молюсків.

6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1. Тіло більшості молюсків укрите… (черепашкою).

2. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкірною складкою — … (мантією).

3. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — … (мантійна порожнина).

4. У більшості водяних молюсків органи дихання — … (зябра).

5. Органи дихання наземних молюсків представлені… (легенями).

6. Органами виділення молюсків є… (нирки і сечовід).

7. Кровоносна система молюсків… (незамкнена).

8. Судини, по яких кров рухається до серця, називаються… (венами).

9. Судини, по яких кров рухається від серця, називаються… (артеріями).

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти ребуси і загадки про молюсків.

2. Підготувати повідомлення про двостулкових і головоногих молюсків.

скл�j �!��px �#w :p>

I варіант — схему розвитку комах з повним перетворенням;

II варіант — схему розвитку комах з неповним перетворенням.

5.2. «Словникова робота».

На дошці записані терміни, яким необхідно дати визначення, наприклад:

1) Суспільні комахи — комахи, що живуть родинами, де різні особини виконують певну функцію.

2) Лялечка — стадія розвитку комахи, під час якої відбувається повна перебудова організму (не живиться, не рухається), яка може тривати від 10 днів до кількох місяців чи років).

3) Розвиток з неповним перетворенням — це перетворення, за якого комаха проходить три стадії: яйце, личинка, доросла особина.

4) Розвиток з повним перетворенням — це перетворення, за якого комаха проходить чотири стадії: яйце, личинка, лялечка, доросла особина.

 

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, називають та порівнюють типи розвитку комах, описують їх поведінку.

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Завдання для груп (якщо клас невеликий, то завдання для пар): підготувати комп’ютерні презентації на теми:

I група — ряд Прямокрилі;

II група — ряд Клопи;

III група — ряд Воші;

IV група — ряд Жуки;

V група — ряд Метелики;

VI група — ряд Двокрилі;

VII група — ряд Перетинчастокрилі;

VIII група — ряд Блохи.

 

s�h$lnpx �#w Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про поведінку комах.

ітр��$�<px �#w /i> Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).

5.2. Бесіда.

1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?

2. Які особливості процесу травлення павуків?

3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.

4. Чим відрізняються між собою органи зору в ракоподібних і павукоподібних?

5.3. «Малюнок-загадка».

Учням пропонується малюнок павука-хрестовика (зображення проектується на екран), у якому художником були допущені помилки. Учням необхідно виявити ці помилки і виправити їх.

5.3. «Коло ідей».

Завдання для груп:

— Павуки можуть перетнути океан, пролітаючи при цьому тисячі кілометрів. Це не вигадка, а факт. Як вони це роблять?

— В Індії був виявлений вид павука, який може обходитися без їжі… 18 років! Як таке може бути? Запропонуйте ваші версії.

 

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, вказують на ознаки, притаманні представникам класу Павукоподібні.

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати народні прикмети, пов’язані з павуками.

2. Робота в групах

Опрацювати матеріал з теми (поширення, особливості будови та життєдіяльності, значення в природі та в житті людини):

I група — павуки;

II група — кліщі;

III група — скорпіони;

IV група — косарики.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (04.12.2013)
Переглядів: 2134 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: