Урок № 30 Різноманітність комах. Роль комах в екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 30 Різноманітність комах. Роль комах в екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих


Урок № 30

Різноманітність комах. Роль комах в екосистемах,
 їх значення для людини. Охорона членистоногих

Мета уроку: ознайомити учнів з найпоширенішими в Україні рядами комах; навчити розпізнавати комах різних рядів і визначати їх за допомогою картки-визначника, розглянути значення комах в екосистемах і в житті людини; сформувати поняття про необхідність охорони членистоногих; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; розвивати критичне мислення, творчі здібності учнів; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади комах, що трапляються в їхньому регіоні, видів, що потребують охорони; видів, що завдають шкоди сільському господарству; учні розпізнають комах на таблицях, наочних посібниках, колекціях; учні характеризують роль комах в екосистемах та їх значення в житті людини; учні дотримуються правил роботи з визначником.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Пригадайте стадії розвитку комах з неповним перетворенням.

2. Які стадії розвитку характерні для комах з повним перетворенням?

3. Які переваги має розвиток з повним перетворенням над розвитком з неповним? (Личинки й дорослі особини живуть у різних середовищах і живляться різною їжею. Усе це зменшує конкуренцію за ресурси середовища життя між представниками різних стадій розвитку.)

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Автор книги «Як тварини служать людям» В. Краснопевцов пише: «Отрута цієї комахи цілюще впливає на загальний стан хворого, підвищує його тонус, поліпшує сон і апетит. Вона стимулює серцевий м’яз, знижує підвищений кров’яний тиск, збільшує прилив крові до осередку захворювання і зменшує біль. Отруту цієї комахи використовують, щоб подолати наслідки радіоактивного випромінювання».

— Чи знаєте ви цю комаху? (Це бджола.)

А інша комаха, як відомо, знищує велику кількість шкідників, зокрема попелиць. Вона має багато народних назв: «корівка», «іваничка», «червона сорочечка». У давнину в уяві багатьох людей яскравий колір і кругла форма тіла були пов’язані з образом Сонця, і тому існував культ цієї тварини.

— Що це за комаха? (Це сонечко.)

Сьогоднішній урок допоможе вам навчитися краще орієнтуватися у світі комах.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Різноманітність комах

Розповідь учителя

Комахи — найчисленніший клас тварин. Відомо понад мільйон їх видів. Підрахунки вчених показали, що на Землі одночасно живе близько 100 квадрольйонів екземплярів комах.

Послухайте вірш.

***

У срібне царство цвіркунів
Од вітру голубого
Упав інжир і розімлів,
І не сказав нічого.
Його понюхала оса
Своїм жовтеньким носом.
Його надибала роса
І всілась над ним росо.
Цар цвіркунів Цвіркун-Співець
Інжира як побачив,
То так зрадів — хай тобі грець! —
Що аж зайшовся плачем.
За Цвіркуном — у плач оса
Осиною сльозою,
А за осою і роса
Сльозою росяною!
Утрьох так плакали вони
Від радості і щастя,
Що цей інжир їм до весни
За мед солодшим здасться!

 

 

Запитання до учнів:

— Про представників якого ряду говориться у вірші? (Ряд Прямокрилі — цвіркун, ряд Перетинчастокрилі — оса.)

 

Робота в групах

Підготувати презентації на теми:

І група — ряд Прямокрилі;

ІІ група — ряд Клопи;

ІІІ група — ряд Воші;

IV група — ряд Жуки;

V група — ряд Метелики;

VI група — ряд Двокрилі;

VII група — ряд Перетинчастокрилі;

VIII група — ряд Блохи.

Презентація І групи

Ряд Прямокрилі

Прямокрилі — це ряд, що об’єднує декілька родин комах, найвідоміші з яких коники, цвіркуни, сарана. Це досить численна група видів комах, яких у світі налічується більше 20 000, а в Україні відомо кілька сотень видів прямокрилих. Трапляються представники прямокрилих по всій земній кулі, живуть і за Полярним колом, і в тропіках, і в пустелях. Крил мають дві пари: передні більш жорсткі і використовуються як надкрилки, задні більші, основний рушій у польоті, після посадки комахи складаються як віяло і прикриваються передніми крилами. Характерні задні ноги стрибального типу, через які ці комахи дістали додаткову назву — стрибаючі комахи. Прямокрилі вміють видавати різноманітні звуки і можуть їх сприймати за допомогою спеціальних органів, які відрізняються у різних родин цього ряду.

 

Повідомлення учнів

Цвіркун польовий

Польовий цвіркун мешкає в країнах з теплим і сухим кліматом, риючи нірки в пухкому, насиченому повітрям ґрунті.

Недорозвинені крила не дозволяють цвіркунові літати, тому в пошуках їжі він пересувається виключно по землі. Польовий цвіркун живе в підземній нірці — тут він зимує у вигляді личинки й імаго. Зрілі самки в період спаровування, розшукуючи партнерів, залишають житла. Самці не йдуть далеко від нірок. Виходячи на прогулянку, вони ретельно закупорюють вхід у нірку пучком трави. Самці під час зустрічі один з одним поводяться агресивно й нерідко б’ються до загибелі одного з них.

Характерний скрекіт цвіркуна — це звуки, створювані в результаті тертя правим крилом особливих жилок, що розміщені на лівому крилі. Цвірчання добре чути, оскільки резонатором звуків є підняті крила. Сім циклів тертя крила за секунду створюють 4200 вібрацій, які звучать на чотири октави вище за середнє «до». Самці польових цвіркунів цвірчать з травня до липня, сидячи біля входу в нірку. За допомогою цього «співу» вони привертають увагу самок і разом з тим тримають на відстані конкурентів. У холодну дощову погоду цвіркуни мовчать, а сонячними днями цвірчать безперервно всю добу.

 

Це цікаво

• У жовтні і листопаді 1988 р. сарана здійснила переліт через Атлантичний океан на відстань 5000 км і висадилася на Карибських островах. Подорож сарани тривала шість днів. Це перший документально зафіксований трансатлантичний переліт цих комах. Явище можна розглядати як передвістя розширення ареалу сарани і в Новому Світі.

• Сарана є багатим джерелом білка, тому деякі африканські племена вживають її в їжу у смаженому вигляді.

• Для знищення зграї в 180 млн саранових потрібно витратити близько 227 л інсектицидів.

 

Презентація ІІ групи

Ряд Клопи

Представники ряду Клопи, або Напівтвердокрилі, мають колючо-сисний ротовий апарат у вигляді хоботка. Передні крила їх перетворені на напівнадкрила. Біля основи вони шкірясті, а ближче до верхівки — перетинчасті.

До цього ряду належить відомий шкідник — клоп шкідлива черепашка, що висмоктує зернівки злакових культур. У житлі людини може мешкати клоп блощиця (постільний клоп), який живиться її кров’ю. Одним з найвідоміших водяних клопів є водомірка.

Повідомлення учня

Клоп постільний

Постільний клоп — близький родич інших клопів. Тільки декілька видів цієї родини паразитують на людині. Інші живляться кров’ю теплокровних тварин або рослинними соками.

Постільний клоп живиться кров’ю. Він виходить зі свого прихистку вночі і за запахом, теплом та концентрацією вуглекислого газу знаходить жертву.

Ротовий апарат клопів колючо-сисний. За допомогою гострих верхніх і нижніх щелеп комаха легко проколює покриви людського тіла або тіла теплокровних тварин і смокче кров. Проколовши шкіру людини, ця комаха виділяє у кров слину, яка викликає в місці укусу сильне печіння і свербіння. Постільні клопи паразитують не тільки на людині, але й на птахах, пищухах та кажанах. Уже протягом багатьох століть клопи живуть поряд з людиною. У будинках вони ховаються під шпалерами, у щілинах підлоги, швах матраців, у меблях та інших місцях. Ці комахи ведуть нічний спосіб життя. Часті укуси клопів порушують нормальний сон людини.

 

Це цікаво

• Залізні ліжка з’явилися як один із засобів профілактики поширення постільних клопів. У таких ліжках небагато місць, де ці комахи могли б сховатися.

• Одного разу зоологові вдалося протягом години зловити в кімнаті 890 постільних клопів (це було в одному російському місті). Проте в інших приміщеннях цієї самої квартири комах не було.

• Ледве з’явившись на світ, постільні клопи можуть проколювати шкіру людини і виділяти в кров слину, що викликає печіння і свербіння.

• У клопів є спеціальна залоза, що виробляє пахучий секрет. Саме тому присутність комахи можна виявити за специфічним запахом. Запахи постільні клопи використовують як сигнали тривоги.

 

Презентація ІІІ групи

Ряд Воші

Воші — безкрилі зовнішні паразити ссавців. У зв’язку з цим їхнє тіло сплощене, крил немає, а ноги пристосовані до утримання на волоссі. У людини паразитують три види вошей (лобкова, головна та платтяна). Вони особливо небезпечні тим, що переносять збудників смертельно небезпечних хвороб (висипного та поворотного тифу). Від зараження цим паразитом не застрахований ніхто, однак при дотриманні правил особистої гігієни їх легко позбутися.

Повідомлення учня

Головна воша

Головна воша найчастіше живе у волосяній частині голови, в основному на скронях, потилиці, тімені. Тривалість життя дорослої особини — 27–38 діб. Самка відкладає на волоссі до чотирьох яєць на день, а за життя відповідно — до 160 штук.

Живиться воша кров’ю. Поза тілом людини головна воша живе 24 години, платтяна — 7–10 діб. Розповсюджуються паразити, переповзаючи з однієї людини на іншу під час безпосереднього контакту (за хвилину вони долають 20 см), а також при користуванні спільними речами.

Слово вчителя

Пригадайте такі знайомі слова: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...»

— До якого ряду належать хрущі?

Презентація IV групи

Ряд Жуки

Твердокрилі, або жуки,— комахи з повним перетворенням, які у життєвому циклі проходять стадії яйця, личинки, лялечки та імаго. Свою назву — твердокрилі — жуки отримали у зв’язку із перетворенням передньої пари крил в хітинізовані тверді надкрила, які використовуються в польоті за принципом крила літака. Для жуків характерний гризучий — найбільш примітивний — ротовий апарат. Жуки — це одна з найбільших груп комах і живих істот взагалі — ряд налічує більше 350 000 видів. Нині прийнято вважати, що кожна п’ята тварина на Землі — це жук. Їхні розміри коливаються в широких межах — від 0,3 мм у жуків-пір’єкрилок до 150 мм у жука-геркулеса або 170 мм у вусача титана гігантського.

Слово вчителя

Метелики просто чарівні —
Природи казкової діти.
Такі кольорові і дивні —
Літають, сідають на квіти…
Безшумно і легко порхають,
Самі наче квіти чудові.
Довкілля усе прикрашають,
Мов створені лише з любові.
З любові й краси, чи ж не диво!
Така досконала програма…
Усе в них доречно й красиво:
І райдужна колірна гама…
Та ще невагомість грайлива,
І різьблені, точені крила.
Комашка і справді вродлива.
Це диво природа створила…

Надія Красоткіна

 

Презентація V групи

Ряд Метелики

Лускокрилі, або метелики, з давніх-давен привертали увагу людей. У XVI ст. Уліс Альдрованді наважився заявити, що метелики (зокрема капустяні білани) народжуються з лялечки, лялечка — з гусениці, а гусениця — з яйця. Тоді за це твердження він ледве не став жертвою інквізиції. Сьогодні цей факт відомий усім.

Лускокрилі, або метелики,— другий за кількістю видів (після жуків) ряд комах. Характерною особливістю цих комах є лускатий покрив крил (звідси назва ряду «лускокрилі»).

Ще однією характерною ознакою метеликів є будова їхнього ротового апарату. Переважна більшість лускокрилих мають м’який і гнучкий хоботок, довжина якого залежить від глибини чашечки квітів, на яких вони живляться. Хоботок може згортатися у спіраль і розпрямлятися. Тіло метеликів складається з трьох частин: голови, грудей і черевця. На голові є пара вусиків (антен), за допомогою яких найважливіша інформація надходить до мозку комахи, і два складних, порівняно великого розміру, ока.

Гусениця, що з’явилася з яйця, повинна добре живитися, щоб набрати достатню кількість поживних речовин, необхідних для перетворення на лялечку і подальшого метаморфозу. Залежно від виду гусениці живляться певними видами рослин. Іноді про те, чим живляться гусениці того чи іншого виду, можна дізнатися вже з назви метелика (наприклад, капустяний білан). Деякі дорослі метелики взагалі не живляться, вони живуть із запасів, які накопичили гусениці. Але найчастіше дорослі метелики смокчуть через хоботок різні рідини. Політ вимагає багато енергетичних витрат, тому комахи зазвичай «заправляються» на квітах, висмоктуючи з них нектар. Нектар — це високоенергетичний продукт, що швидко відновлює сили метеликів, які живуть недовго. Але метеликам-довгожителям потрібні також розчини білків, тому вони споживають екскременти і падаль.

Це цікаво

• Коли самки деяких метеликів шукають необхідну рослину, вони «куштують» її за допомогою спеціальних смакових рецепторів, розташованих на ногах.

• Гусінь багатьох видів метеликів живиться отруйними рослинами, і тому в їхньому організмі накопичується отрута. Про те, що гусінь отруйна, свідчить її застережне забарвлення. Одначе існують і неотруйні гусениці, які маскуються, повторюючи забарвлення своїх отруйних родичів. Таке явище називається «мімікрією».

• Метелики здатні бачити ультрафіолетове випромінювання. Тож візерунки, що їх мають на своїх крилах багато видів метеликів, людське око розрізнити не в змозі, проте їх добре бачать інші метелики.

• Гусінь синявця аріона остаточно розвивається в мурашниках рудих лісових мурашок. Тут вона живиться яйцями й лялечками мурашок. Руді лісові мурашки поїдають виділення черевної залози гусені.

Додатковий матеріал

Забарвлення метеликів

Під час парування у метеликів активнішими є самці. Саме тому крила самців забарвлені яскравіше й виблискують розмаїттям барв — усе це має привернути увагу самки. Носіями кольору є лусочки, що вкривають крила цих комах. Самі лусочки — це мішечки з прозорими, часто ребристими стінками. Усередині мішечка міститься крихітна крапелька пігменту — забарвлюючої речовини, від якої й залежать малюнок на крилах та їхній колір. Окрім пігменту, на забарвлення крил впливають і стінки лусочок. Самі стінки неоднакові, і світло, проходячи крізь них, заломлюється теж неоднаково. Звідси розмаїття і гра барв на крилах метеликів. Деякі групи метеликів, наприклад морфіди, що живуть у Південній Америці, вражають кольорами, які з’являються внаслідок заломлення та інтерференції світлових променів. Залежно від кута, під яким падає світло, кольори стають яскравішими або згасають. Це барвисте сяйво привертає увагу ворогів, тому в деяких видів виробилися спеціальні прийоми маскування. У більшості метеликів різнокольоровими барвами виблискує тільки верхня частина крил, а зворотний бік — досить тьмяний. Під час шлюбних польотів метелики хизуються своїми нарядами, а на землі — зливаються з навколишнім середовищем.

Слово вчителя

Послухайте загадки:

Невидимка-вереда
Все дзижчить та набрида.
Як з’являється цей гість,
Скрізь лунає «лясь» та «трісь».

(Комар.)

 

Маю ніжки, маю крила,
У медок свій ніс вмочила...
Хто побачить — той турне.
А чому женуть мене?

(Муха.)

— До якого ряду належать ці комахи?

 

Презентація VI групи

Ряд Двокрилі

Двокрилі — один з найбільших рядів комах, який налічує приблизно 240 000 видів комарів, мошок, мокреців, ґедзів, мух тощо, проте тільки близько половини з них (приблизно 120 000 видів) є описаними.

На голові мух і комарів розташовані фасеткові очі — органи зору — і вусики, на лапках — органи смаку. Між кігтиками лапок мухи розміщені пульвіли та ароліум — клейкі, вкриті волосками подушечки, які дозволяють комасі ходити по вертикальних площинах. Ротові органи у двокрилих дуже різноманітні: у мух — це м’який лижучий хоботок, що утворюється з нижньої губи, у кровосисних та хижих двокрилих — колючо-сисні ротові органи, в ґедзів та деяких інших двокрилих комах, які не живляться в дорослому стані, ротові органи недорозвинені. Як видно з назви ряду, його представники мають тільки передню пару крил, друга пара — високоспеціалізовані булавоподібні утвори — дзижчальця. Деякі види двокрилих бувають короткокрилими або й взагалі безкрилими.

 

Презентація VII групи

Ряд Перетинчастокрилі

Перетинчастокрилі — один з найбільших рядів комах, що включає пильщиків, ос, бджіл та мурах. Назва походить від того, що у цих комах перетинчасті крила. У дорослих перетинчастокрилих є дві пари прозорих крил. На перший погляд здається, що в цих комах є тільки одна пара крил, тому що задній край передніх прикріплюється зачіпками до переднього краю задніх крил — таким чином утворюється єдина літальна площина. Оскільки задні крила завжди є коротшими за передні, то при ретельному огляді можна помітити на зовнішньому краї цієї літальної площини виїмку — місце, де сходяться переднє та заднє крила. Існують також безкрилі перетинчастокрилі — робочі мурахи та самки деяких ос і їздців. У деяких перетинчастокрилих (бджіл, ос, мурах) яйцеклад перетворений на жало. Тому бджіл та ос називають жалоносними комахами. У мурах жало занадто коротке.

Перетинчастокрилі — найкращі літуни серед класу Комах, тому в них досить диференційована мускулатура грудей. Наявні великі фасеткові очі та три простих вічка.

Додатковий матеріал

Бджола — символ Великої Богині; першопочатку світу; безсмертя; чистоти душі, творчої діяльності; працьовитості, невтомності. Уявлення про те, що бджоли живуть лише ароматом квітів, пізніше зробило їх ще й символом чистоти і помірності.

У давніх слов’ян бджола символізувала кохання, адже поєднувала в собі «солод меду і гіркоту жала».

На думку американського археолога Марії Гімбутас, бджола ще за часів неоліту була одним із втілень Великої Богині. У деяких міфологічних системах вона символізувала душу, небо.

Емблемою Афродіти (грецької богині вроди і кохання), а також богинь Деметри, Діани і Персефони виступала саме бджола. Пізніше бджола стала емблемою Діви Марії. Українці називали бджолу «святою», німці дали їй назву «божа пташка» і «пташка Марії».

У найдавніших міфологічних уявленнях українського народу бджола виступала як провісниця весни, а з нею і родючості — бджола часто є центральним образом давньоукраїнських веснянок.

Священне значення бджоли ґрунтується на легенді, що вона жила колись у раю, просила дозволу в Бога брати з квіток поживу. У народних уявленнях бджола пов’язана зі Світовим деревом, серед гілля якого «рояться в бортях бджоли». І в українських колядках бджоли є важливим елементом Світового дерева — вони вважались одними із зачинателів Всесвіту:

Серед подвір’я зелений явір,
Під тим явором чорнії бобри,
На восиридку — ярії пчоли,
А на вершечку сиві соколи.

Українці з великою пошаною ставилися до бджоли, ніколи не говорили, що вона «здохла», а лише — «померла» (як про людину). На Великдень потрібно було навіть… вітатися з нею, щоб був багатий взяток*. Як пише відомий дослідник звичаїв нашого народу Олекса Воропай, існувало спеціальне бджолине свято — 17 квітня, день Зосими, коли приказували: «Господи Боже, … благослови і моїм бджолам зачати діло роботи на часті рої, на густі меди, від вологи земної, і від роси небесної, і від всіх зел квітучих».

 

Це цікаво

• Хоча бджіл може бути тисячі на пасіці, вони ніколи не стикаються між собою.

• Якщо бджолу застає дощ, то вона має здатність ухилятися від його крапель і встигає безпечно повернутися додому.

• Для отримання 1 кг меду бджілкам потрібно відвідати приблизно 10 млн квітів.

• Бджола в змозі тягти вагу, в 310 разів важчу за себе.

• Перед смертю бджілка відлітає від пасіки і там помирає, щоб уникнути антисанітарії.

 

Додатковий матеріал

У народі кажуть…

• Якщо зруйнувати мурашник, то буде сильний вітер.

• На тому місці, де був мурашник, не можна зводити оселі: хвороба і смерть будуть там увесь час, а хліви будувати можна: прибуток худоби буде добрий.

• Коли побачиш уперше навесні мурашок, добре набрати їх у жменю й потерти себе по обличчю: не буде людина потрапляти в різні скрутні ситуації.

 

Народні прикмети

• Мурашки поспішають у гнізда, ховаються — на сильний дощ, грозу.

• Мурахи швидко збираються у мурашник, закривають у ньому частину входів — бути негоді.

• Уставте гілочку в мурашник: якщо по ній піднімуться мурашки високо — потеплішає, низько — покращання погоди не передбачається.

• Що вищі восени мурашині купи, то суворішою буде зима.

• Польові мурашки витягли високі купи — і осінь, і наступна весна будуть дощовими.

• Руді мурахи відкривають усі лази — чекайте погожої днини.

• Сніг навесні тане з північного боку мурашника — літо буде теплим, а з південного — холодним і коротким.

• На Різдво завірюха — бджоли будуть добре роїтися.

• Бджоли рано вічко розліпили — на теплу весну.

• Якщо довкола жовтої акації кружляє багато комах — чекайте негоди.

• Захмарилось, але бджоли не ховаються у вулик, а продовжують збирати нектар — дощу не буде.

• Якщо бджоли з вулика вилітають, але залишаються поблизу,— скоро падатиме дощ.

• 30 березня (Теплий Олекса-сонцеграй) бджоли роблять перший обліт — буде щедрий медозбір.

• Бджоли допізна не ховаються у вулик — наступний день буде спекотним.

• Якщо на квітучій горобині роєм гудуть бджоли — тривалий час буде суха гарна погода.

• Бджоли сидять і сильно гудуть — наближається дощ.

• Бджоли сидять на стінках вулика — буде велика спека.

• Якщо оси гніздяться в сінокіс на землі — буде сухо, якщо ж на деревах — будуть дощі.

• Перед посухою бджоли стають зліші, частіше жалять.

 

Презентація VIII групи

Ряд Блохи

Блохи — безкрилі кровосисні комахи. Тіло у них сплющене, зір розвинений погано, мають колючо-сисні ротові органи та стрибальні ноги. Деякі види цих комах смокчуть кров із людини і ссавців. Личинки червоподібні, найчастіше трапляються в порах підлоги у житлах, де живляться органічними речовинами.

Пацюкова блоха, що може нападати і на людину, відома як переносник дуже небезпечного захворювання — чуми, від якого протягом історії людства загинуло кількасот мільйонів людей. Захворювання на чуму часто трапляється і зараз у тропічних країнах. В Україну може бути завезена разом з хворими пацюками в трюмах кораблів.

 

Заповнення таблиці

Різноманітність комах

Ряди комах

Представники

Характерні ознаки

 

 

 

 

2. Роль комах в екосистемах та значення в житті людини

Бесіда, складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Повідомлення учня

Пам’ятники комахам

До пам’ятника жуку-довгоносику у США навіть квіти приносять. І вважають, що є за що. Свого часу довгоносик дошкуляв американцям чи не більше, ніж колорадський смугастик українцям: 1915 р. він спричинив цілковите зубожіння фермерів Алабами. У ті роки жителі штату заробляли на життя, вирощуючи бавовну, яка давала стабільний прибуток. Аж ось на поля прийшов довгоносик і з’їв увесь урожай. Перебідувавши холодну зиму, фермери вирішили вирощувати лише ті культури, які не входили до меню жука. Отже, посіяли кукурудзу, цукрову тростину, посадили картоплю. І особливо арахіс, який виявився майже удвічі прибутковішим за бавовну. Буквально за три роки штат Алабама казково збагатився. А 1919 р. його мешканці встановили шкіднику-довгоносику пам’ятник — на знак вдячності за грошову арахісову «наводку».

Пам’ятник довгоносику — далеко не єдиний у світі знак поваги до комах. Для прикладу, у Лондоні є монумент, що прославляє світлячків. У роки Першої світової війни «живі ліхтарики» допомагали британським військовим уночі читати мапи й писати листи додому.

В Австралії ж уже півстоліття як віддають шану... молі. Щоправда, не звичайній, а кактусовій. Річ у тім, що наприкінці ХІХ ст. зелений континент опинився майже на межі економічної катастрофи, а все через необачно завезений бразильський кактус опунцію. Ця колючка за кілька років заполонила майже три мільйони гектарів родючих земель. А соковите листя рослини прийшлися до смаку вівцям і коровам: тварини їли їх разом з колючками і помирали. Колючій пошесті оголосили війну: палили, обробляли отрутохімікатами. Безрезультатно! Викинувши на вітер мільйони фунтів стерлінгів і сил, австралійці звернулися по допомогу до вчених, які порадили розвести кактусову міль. Личинки привезли спецрейсом з Аргентини і розпорошили над заростями кактусів. Менш ніж за сім років кактусова міль з’їла всю опунцію до останнього недогризка. Зелений континент був урятований.

5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 7

Тема. Визначення комах за допомогою визначальної картки.

Мета: навчитися визначати комах за допомогою визначальної картки.

Обладнання: колекції комах, визначальні картки (визначник комах).

Хід роботи

1. Ознайомтеся з особливостями будови комахи.

2. За допомогою визначальної картки (визначника комах) визначте ряд, родину, рід і вид комахи.

3. Зробіть висновок про головні ознаки, за якими визначають комах.

За наявності часу можна провести таку вправу:

«Їх повинні знати всі»

Серед запропонованих членис­тоногих тварин групи мають вибрати тих, які занесені до Червоної книги України. Час на виконання — 3 хв.

Для групи 1

Джміль моховий, комар-пискун, широкопалий рак, тарантул, бражник мертва голова, мармуро­вий краб, оса паперова, павук-хрестовик.

(Відповідь: джміль моховий, широкопалий рак, бражник мерт­ва голова, мармуровий краб.)

Для групи 2

Джміль глинистий, мураха лісова, скарабей священний, павук-бокохід, прісноводний краб, муха-дзижчалка, коник-товстун степо­вий, бражник дубовий.

(Відповідь: джміль глинистий, скарабей священний, прісноводний краб, коник-товстун степовий.)

Для групи 3

Махаон, бджола медоносна, жук-олень, муха м’ясна, дибка сте­пова, павук-сріблянка, скорпіон кримський, клоп-солдатик.

(Відповідь: махаон, жук-олень, дибка степова, скорпіон кримський.)

Для групи 4

Кам’яний краб, цвіркун, соль­пуга звичайна, білан капустяний, жужелиця-молюскоїд, клоп-щитник, іксодовий кліщ, бджола-тесляр звичайна.

(Відповідь: кам’яний краб, сольпуга звичайна, жужелиця-молюскоїд, бджола-тесляр звичайний.)

6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1. Ротовий апарат представників ряду Жуки… (гризучий).

2. Друга пара крил у мухи видозмінена у… (дзижчальця).

3. До комах з неповним перетворенням належать ряди… (Воші, Прямокрилі, Клопи).

4. Ротовий апарат клопів… (колюче-сисний).

5. Розвиток воші триває близько… (21 день).

6. Ряд Метелики має ще одну назву — … (Лускокрилі).

7. До метеликів — домашніх шкідників належать… (міль, огнівки).

8. Личинка метеликів називається — … (гусениця)

9. До двокрилих належать:… (мухи, комарі, ґедзі, оводи).

10. Найнебезпечнішим представником прямокрилих є… (сарана).

7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Членистоногі».



* Взя́ток — запаси меду, які назбирали бджоли за певний період.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (04.12.2013)
Переглядів: 5597 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: