Урок № 26 Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Урок № 26 Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу


Урок № 26

Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу

Мета уроку: дати загальну характеристику класу Павукоподібні, показати особливості його будови, пов’язані із життям на суходолі; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, схемами; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Павукоподібні; учні пояснюють особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності павукоподібних до середовища існування.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Тест для друга».

Учні пропонують тестові завдання, які склали вдома, однокласникам (сусіду по парті).

2.3. «Коло ідей».

Завдання для груп:

В океанах живе багато дрібних рачків калянусів, які є основою живлення вусатих китів і багатьох риб. Чому, незважаючи на мізерні розміри рачків, величезні кити можуть насититися ними?

2.4. «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв тварин, які належать до одного ряду чи класу:

1. _______________ (Ряд Десятиногі раки.)

креветка

дафнія

коропоїд

мокриця

омар

щитні

циклоп

рак

краб

 

2. _______________ (Клас Ракоподібні.)

лангуст

краб

скорпіон

циклоп

дафнія

мокриця

косарик

кліщ

планарія

2.5. «Мозковий штурм».

— На основі давньогрецької міфології виник вираз «одноокий циклоп». Чи доцільним він є щодо прісноводних рачків циклопів? Дайте пояснення.

— Завдяки чому ракоподібних розглядають як одну з основних ланок у водних екосистемах?

2.6. «Творча лабораторія» (робота в творчих групах).

— У невеликій водоймі є водорості, дафнії, циклопи, черви, личинки комарів, річкові раки, мальки риб, дорослі риби — хижаки і рослиноїдні, а також молюски. До водойми приходять рибаки. Намалюйте схему, указавши в ній, хто ким живиться.

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте загадки:

1) Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)

2. Висить сито, руками не вито. (Павутина.)

3. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)

Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наукова назва класу павукоподібних — Арахніди.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика

Розповідь учителя

Клас Павукоподібні — це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів. Характерні особливості цієї групи тварин ми будемо розглядати на прикладі павука-хрестовика, який належить до ряду Павуки.

Характерною ознакою павука-хрестовика, яка відображена у його назві, є малюнок у вигляді хреста на спинній поверхні черевця. Тіло павука-хрестовика різко поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари) як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце яйцеподібне. Головогруди покриті щільним твердим щитом, у передній частині якого розташовані очі — чотири пари.

Запитання до учнів:

— Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.

— Як ви гадаєте, очі у павукоподібних прості чи складні?

(Обговорення відповідей учнів.)

Учні приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.

Розповідь учителя

Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини. Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.

Кінцівки покриті волосками, які місцями прилягають, місцями стирчать. Вони різні за формою та розмірами і виконують функції органів чуттів: дотикових і нюхових. Кінцівками павук-хрестовик натягує й розриває павутинні нитки, відміряє відстань між радіусами та витками спіралі павутини.

Черевце павука-хрестовика нечленисте, його сегменти злиті. Покрив черевця еластичний, густо вкритий волосками. На черевці відкривається статевий отвір, розташовані органи дихання — легені й трахеї — та павутинні бородавки

 

 

Повідомлення учня

Ловильна сітка павука-хрестовика

У павука-хрестовика ловильна сітка складається з багатокутної рами, радіальних та спіральних ниток.

Найбільш відома форма — кругова сітка. Як будується ця сітка? Найбільш важка частина кругової сітки павука — будівництво першої нитки. Це міцна горизонтальна нитка, на якій висить уся інша частина ловильної сітки. Як павук з’єднує цю нитку між двома точками? Він випускає клейку нитку, яка легко переноситься вітром і прилипає до якоїсь поверхні. Павук робить її довшою, випускаючи шовк із прядильних органів. Коли перша нитка прокладена вдало, павук ще раз проходиться по ній, підсилюючи її другою ниткою. І так доти, поки первинна нитка не буде досить міцною. Після цього павук вішає нитку у формі букви «Y» під первинною ниткою. Це три перші радіальні промені сітки. Інші промені будуються так, щоб відстань між ними була досить маленькою і павук міг спокійно переміщуватися між ними. Далі по спіралі наноситься липка нитка. Коли липка спіральна нитка нанесена, сітка готова до використання.

Плетіння ловильної сітки забирає багато ресурсів павука. Якщо сітка не дуже пошкоджена, вона може триматися протягом кількох днів і використовуватися багаторазово після незначного ремонту. Після нічного полювання сітка зношується. Зазвичай павуки тчуть нову сітку вечорами, після денного відпочинку.

 

Додатковий матеріал

• Павутина павука-хрестовика за хімічним складом близька до шовку шовкопрядів, від якого відрізняється малим вмістом речовини, що склеює,— серицину, розчиненого у воді. Основу павутинного шовку становить протеїн фіброїн, утворений складним комплексом альбумінів, аланіну та глютамінової кислоти. За фізичними властивостями павутина також близька до гусеничного шовку, але набагато еластичніша та надійніша. Навантаження розриву для павутини хрестовика становить від 40 до 261 кг на 1 мм2 перерізу нитки, у той час як для гусеничного шовку — тільки 33–43 кг на 1 мм2.

• За легендою, у Людовіка XIV і Наполеона були рукавички, виготовлені з павутини, а старіючій британській королеві Вікторії китайське посольство піднесло цілу мантію з такого матеріалу. Важко сказати, наскільки цим твердженням можна вірити і який відсоток у цих тканинах насправді становила павутинна нитка, але частка істини у всьому цьому є. За відповідних умов павутинка може витримати натяг, у кілька разів більший, ніж максимальний натяг сталевої нитки такого самого діаметра, будучи при цьому у кілька разів легшою. Наприклад, павутинка завтовшки 1 мм повинна, за ідеєю, втримати людину. Можна лише порадіти, що павуки не плетуть такої павутини.

Завдання для учнів:

— Сформулюйте висновок про значення павутини.

2. Особливості внутрішньої будови павукоподібних

Робота в групах (самостійна робота з підручником)

Завдання для груп:

I група — Які особливості будови травної системи павука-хрестовика?

II група — Які особливості будови дихальної та видільної систем павука-хрестовика?

III група — Які особливості будови кровоносної системи павука-хрестовика?

IV група — Які особливості будови нервової системи павука-хрестовика?

V група — Які особливості розмноження павука-хрестовика?

(Виступи представників груп, відповіді на запитання однокласників.)

 

Заповнення таблиці

Внутрішня будова павукоподібних

Системи органів

Органи, що їх утворюють

Значення

 

 

 

 

 

Повідомлення учня

Легенда про сірого павука

Був собі сірий павук. З ранку до вечора він майстерно плів сітку і ловив нею мух, що дуже докучали людям і звірятам. Але павука ніхто не любив, ніхто не хотів навіть дивитися на нього.

— Чому мною так усі гидують? — запитував він не раз сусідів.

— Бо не маєш гарних крилець, таких як у мене,— відповів метелик.

— Бо не бриниш так голосно, як я,— загудів джміль.

— Бо не метушишся ти так, як ми,— загомоніли бджілки.

«І справді,— подумав павук,— де мені зрівнятися з метеликом чи бджолою». Заплакав бідолаха, що він такий гидкий, та й сховався в темному куточку стайні. Потім павук знову узявся за свою роботу, сплітав далі свої сітки і ловив у них мух. А воли, осел та біла овечка, які мешкали у тій стайні, раділи, що багато мух потрапляло в павутину.

Якось опівночі розбудив павука в його темному куточку ясний промінь. Дивиться, а в яслах на сіні лежить маленька дитина, і довкола неї світло сяє. Над дитиною схилилася мати, сумує, що немає чим її вкрити. Побачив це павук і здогадався, що діється, і подумав: «Ану я сплету покривало, може, воно стане у пригоді». І сплів швиденько м’яку, теплу павутину, поклав її несміло перед Матір’ю Божою. Усміхнулася Пречиста Діва, взяла павутину і вкрила нею Ісуса. А маленький Ісус зігрівся і щасливо усміхнувся, глянувши на павука ясними очима. Відтоді ворожить павук людям щастя кожного вечора і всі раді його в ту пору бачити.

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Вставити пропущені в тексті слова.

Дати характеристику класу Павукоподібні.

Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ (двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).

5.2. Бесіда.

1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?

2. Які особливості процесу травлення павуків?

3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.

4. Чим відрізняються між собою органи зору в ракоподібних і павукоподібних?

5.3. «Малюнок-загадка».

Учням пропонується малюнок павука-хрестовика (зображення проектується на екран), у якому художником були допущені помилки. Учням необхідно виявити ці помилки і виправити їх.

5.3. «Коло ідей».

Завдання для груп:

— Павуки можуть перетнути океан, пролітаючи при цьому тисячі кілометрів. Це не вигадка, а факт. Як вони це роблять?

— В Індії був виявлений вид павука, який може обходитися без їжі… 18 років! Як таке може бути? Запропонуйте ваші версії.

 

6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, вказують на ознаки, притаманні представникам класу Павукоподібні.

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати народні прикмети, пов’язані з павуками.

2. Робота в групах

Опрацювати матеріал з теми (поширення, особливості будови та життєдіяльності, значення в природі та в житті людини):

I група — павуки;

II група — кліщі;

III група — скорпіони;

IV група — косарики.

Категорія: Біологія 8 клас | Додав: uthitel (04.12.2013)
Переглядів: 3216 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: