Підсумковий урок "Кісткові і хрящові риби" - Біологія 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 8 клас

Підсумковий урок "Кісткові і хрящові риби"
Підсумково-узагальнюючий урок по темі
«Хрящові та кісткові риби»

Мета: Узагальнити знання про будову та різноманітність організмів надкласу Риби; систематизувати знання про будову органів риб, функції та їхній взаємозв’язок; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережне ставлення до природи; здійснювати екологічну освіту та виховання; формувати культуру спілкування під час змагання; залучати учнів до наукової творчості; провести тематичний контроль знань учнів
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Методи уроку: гра, самостійна робота, робота з роздатковим матеріалом, робота біля дошки.
Обладнання: роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Оголошую учням тему, мету і девіз уроку:
«Люби природу, не як символ душі своєї,
Люби природу не для себе, люби для неї.
Вона – не тільки тема вірша або картини,
В ній є висоти незримі й святі глибини.»

Застосовую прийом «Я вітаю тих хто…» (учень, якого стосується одне з висловлювань, встає)
- добре виспався;
- не хотів іти в школу;
- прийшов з гарним настроєм;
- хоче їсти;
- хоче спати.
ІІ. Узагальнення й систематизація знань.

Прийом 1. «Так» чи «ні» (роздаю учням 3 типи карток: червона – відповідь не вірна, зелена – вірна, жовта – питання не стосується теми)
1. Шкіра риб має шкірні залози, що виділяють слиз (так)
2. Всі риби мають обтічну форму тіла (ні)
3. Не всі птахи літають (так)
4. Акули мають плавальний міхур (ні)
5. Очі у риб не мають повік, риби сплять з відкритими очима (так)
6. Температура тіла риб низька, але постійна (ні)
7. Серце риб складається з двох камер: передсердя і шлуночка (так)
8. Риби – роздільностатеві тварини (так)
9. Жаби не мають ребер (так)
10. Бічна лінія риб – це орган зору(ні)
11. Кісткових рибі снує три ряди (ні)
12. Акули мають луску, що не щільно прилягає одна до одної (так)
13. Череп риб складається з великої кількості кісток (так)
14. Тіло комах не сегментоване (ні)

Прийом 2. «Що це?» (на дощі намальовано луску акули, яка не щільно прилягає одна до одної, але не домальовані гачечки на ній; зяброва дужка без пелюсток і тичинок. Учні виходять до дошки, домальовують складові, яких не вистачає і пояснюють їх значення)

Прийом 3. «Лови помилку»
В густих заростях очерету добре видно щуку, що причаїлась, чатуючи на здобич. Не маючи плаців, риба швидко пересувається у воді. Її тіло сплюснуте у спинно-черевному напрямку, зливається з кольором дна і робить її непомітною для здобичі. Ця хижачка живиться водоростями та дрібними тваринами.

Конкурс «Якби риби могли говорити» (учні висловлюють свої думки, про що б розповіли риби»

Конкурс скоромовок.
1. Вчора сталась новина –
Сом зробив собі човна,
Бо уже старому сому
Важко плавати самому.
2. Щука борщику зварила,
Ляща щиро запросила.
«Ляще, ляще, хочеш ще?»

Конкурс «Цікава іхтіологія»
1. Яка риба з ряду Акули має назву старовинної холодної зброї? (Меч)
2. Риба з ряду Акули та інструмент коваля для кування металу мають однакову назву. Яку? (Молот)
3. Порода золотої рибки із родини Коропоподібні й оптичний прилад для спостереження за небесними світилами мають однакову назву. Яку? (Телескоп)
4. Назва цієї риби однакова з назвою органа рослини, що здійснює фотосинтез. (Листок)
5. Морська риба, яка за формою на назвою нагадує шахову фігуру. (Морський коник)
6. Риба, назва якої складається з чотирьох літер і є однаковою з назвою комахоїдної тварини. (Їжак)

Конкурс «Здогадайся»
1. Навіщо глибоководним морським мешканцям потрібні очі, адже на великі глибини не проникає жоден промінь світла? (Щоб бачити тих мешканців, які самі випромінюють світло(таких 50%))
2. Яка риба полюбляє «відпочивати» усупереч рекомендаціям лікарів лише на лівому боці? (Камбала)
3. У якій частині океану можна зустріти абсолютно прозорих мешканців? (На глибині)
4. Для чого в риби – чотири очки, що живе в морях Центральної та Південної Америки, очі розділені горизонтальними смужками шкіри? (Щоб однаково бачити і над, і під водою)
5. Цей океан можна назвати океаном довгожителів, тому що багато риб живуть у ньому в 2-4 рази довше за інших. Про який океан йдеться? (Північний льодовитий, через холодну воду обмінні процеси у риб уповільнюються)
6. 1918 рік, дощ став причиною екологічної катастрофи поблизу берегів Австралії: тоді загинуло все живе в океані на глибині 6 метрів, як саме тижневий дощ міг зробити таке? (Опріснив морську воду)
7. Назва цієї риби перекладається з грецької як «плід закоханих», для китайців – уособлення наполегливості та завзятості. Згадується вона навіть у «Гамлеті» Шекспіра. Її іноді називають «водяною свинею», тому що вона швидко набирає вагу. Що це за риба? (Короп)
8. У племені пхілів (центральна Індія) є легенда, що розповідає про всесвітній потоп. За цією легендою, деяка істота розповіла людині про те, що Бог замислив зробить. Завдяки цьому людина врятувалась, а Бог покарав цю істоту. Як? Що це була за істота? (Риба, вона стала німою)
9. Саме так називають міфічну істоту, напівжінку, напіврибу. (Русалка)
10. Саме так називають науку, що займається вивченням риб. (Іхтіологія)

Конкурс «Риболовля» (на дощі написано два слова у вертикальному положенні (вобла, короп), учні, виходячи до дошки, пишуть назви риб на певну букву)

Конкурс «Іхтіологічне лото» . Робота в парах(роздаю учням список анаграм з назвами риб)
Тапвол – плотва сетеро – осетер алука – акула
Ропко – короп дукса – судак бовта – вобла

Консурс «Літературно-іхтіологічний» (учні пояснюють вислови)
1. «Почуває себе як риба у воді»
2. «Мовчить як риба»
3. «На те щука в морі, щоб карась не дрімав»

Прийом 4. «Так» чи «ні». Я задумала слово (луска), учні задають мені запитання, на які я відповідаю лише «так» чи «ні» і таким чином відгадують слово.

Конкурс «Увага! Чорний ящик»
У цьому ящику знаходиться те, без чого життя риб неможливе. Воно не солоне, не гірке, не солодке. Воно знаходиться у воді в розчиненому вигляді. Що в ящику? (Нічого, повітря)

Прийом 5. «Асоціативний кущ» (на дощці написано слово «акула», учні по черзі виходять до дошки і записують асоціації, які викликає у них це слово)

Прийом 6. «Атака на вчителя» (учні ставлять запитання, а я відповідаю на них(умова – тільки цікаві запитання))

Прийом 7. «Чому?» (ставлю запитання учням, наголошуючи певне слово)
1. ЧОМУ риби відкладають ікру?
2. Чому РИБИ відкладають ікру?
3. Чому риби ВІДКЛАДАЮТЬ ікру?
4. Чому риби відкладають ІКРУ?

ІІІ. Підсумок уроку.

Прийом 8. «Одним словом» (діти одним словом характеризують те, що найбільше сподобалось на уроці, а потім те, що найбільше запам’яталось)

Оцінюю роботу учнів. Наголошую на девізові уроку, який тісно пов'язаний з темою уроку.

Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему «Доля риб у забрудненій водоймі»
Категорія: Біологія 8 клас | Додав: lariskashimko (20.03.2016) | Автор: Шимко Лариса Петрівна E
Переглядів: 282 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: