Урок № 63 Життєві форми рослин - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 63 Життєві форми рослин
Урок № 63
Життєві форми рослин
Мета уроку: розширити знання учнів про життєві форми рослин, їх класифікацію; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати свою думку; формувати розуміння того, що людина — частина природи.
Очікувані результати: учні мають називати основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави); учні мають розпізнавати дерев’янисті та трав’янисті рослини; учні мають характеризувати адаптивне значення різних життєвих форм.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
 1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Конкурс малюнків (індивідуальне домашнє завдання). 
Учні пояснюють біологічний зміст своїх малюнків.
2.2. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.
1) За вимогами до вологи серед рослин є:
А тіньовитривалі В посухостійкі
Б холодостійкі Г тіньолюбні
2) За вимогами до світла серед рослин є:
А тіньовитривалі В посухостійкі
Б вологолюбні Г теплолюбні
3) Тіньовитривала рослина:
А конвалія Б сосна В дуб Г підсніжник
4) Холодостійка рослина:
А ячмінь Б огірок В квасоля Г буряк
5) Теплолюбна рослина:
А овес Б ячмінь В пшениця Г кукурудза
6) Вологолюбна рослина:
А ряска Б елодея В сфагнум Г ковила
 3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя (супроводжується демонстрацією зображень або проекцією їх на екран)
Коли під час подорожей ми потрапляємо в краї з незвичними, екзотичними для нас ландшафтами, мимоволі в першу чергу звертаємо увагу на загальний вигляд рослин, що створюють цей ландшафт. Житель помірної лісосмуги в тундрі неодмінно зверне увагу на низькорослі, іноді повзучі (шпалерні) чагарники й чагарнички — полярні види берези й верби; на високогір’ях Паміру буде із цікавістю розглядати «рослини-подушки» — терескен, акантолимон; у цілинних степах — великі щільні дерновини ковили. У тропічних країнах йому впадуть в око пальми, крона яких складається не з численних товстих і тонких гілок, покритих на кінцях листям, як у наших звичних дерев, а з величезних перистих або пальчастих листків, зібраних на верхівці стовбура в пучок або розетку. У мадагаскарського «дерева мандрівників», що нагадує пальму, нашого туриста вразить особливе розташування листків — віялове, в одній площині, 
а в спорідненого з ним банана — форма «стовбура», від самого підніжжя обкутаного довгими трубчастими основами листків. Виявляється, що «стовбур» цей несправжній, а сама рослина — не дерево, а гігантська трава з підземним багаторічним стеблом. У мексиканських пустелях ми будемо дивуватися величезним безлистим кактусам з колоноподібними соковитими стовбурами.
Усі незвичайні форми рослин ми будемо порівнювати зі звичайними для нас, що панують у помірному ландшафті.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
Поняття про життєві форми. Класифікація життєвих форм рослин
Розповідь учителя
Життєва форма — це система взаємообумовлених пристосувань організму до середовища існування, що визначають його загальну будову в умовах певної екосистеми. У природі життєві форми виникають історично у процесі пристосування рослин до чинників середовища існування.
На попередніх уроках ви ознайомилися з життєвими формами рослин, а бачили їх ще раніше. Це дерева, кущі й трави. Кожен назве ці життєві форми рослин у довкіллі. Зараз наше завдання полягає в тому, щоб виявити, як кожна життєва форма рослин пристосована до середовища існування і як це позначається на її будові.
Робота в групах
Завдання для груп:
— Як особливості будови життєвих форм пов’язані з пристосуванням рослин до середовища існування?
І група — дерева;
ІІ група — кущі;
ІІІ група — трави.
Звіти груп
Дерева — це рослини значних розмірів з розвиненими багаторічними стеблами (стовбурами). Головне стебло в них здерев’яніле, а численні гілки утворюють крону.
Кущі відрізняються від дерев тим, що головного стебла (стовбура) в них немає або воно нечітко виражене, а галуження розпочинається біля поверхні ґрунту. Висота цих рослин не перевищує 4–6 м. До кущів належать усім відомі барбарис, ліщина, шипшина, бузина чорна, бузок тощо.
Серед трав’янистих рослин є багаторічники, дворічники й однорічники.
Багаторічні трави мають підземні стебла (кореневища, цибулини), які живуть від двох до кількох десятків і навіть сотень років. Щороку навесні ви можете спостерігати, як від підземних частин рослини відростають нові надземні пагони, що відмирають восени. Багаторічними травами є кропива дводомна, пирій, материнка, лілії, тюльпани, березка польова, валеріана, лопух, подорожник та багато інших.
Дворічні трави в перший рік життя розвивають тільки вегетативну частину пагона, а видовжені стебла з квітками і плодами з’являються у них на другому році, після чого вони
гинуть. Дворічниками є морква, буряк, татарник, пастернак, буркун, кмин тощо.
Однорічні трави починають і завершують свій життєвий цикл протягом одного вегетаційного періоду. До них належать хлібні злаки, горох, квасоля, гречка, соняшник, льон, лобода, мокрець, дурман тощо.
Складання опорної схеми
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Учні формулюють висновок:
Отже, одні рослини пристосувалися до довговічного життя тим, що мають міцне стебло, як дерева, кущі, і на період низьких температур скидають листя, інші дерева мають вічнозелену хвою, яка пристосована до низьких температур. Трав’янисті рослини не мають високих і міцних пагонів, як у дерев, але легко позбуваються їх на зиму, продовжуючи життя завдяки насінню або підземній частині пагона.
Повідомлення учня
Історія класифікації життєвих форм рослин
Ще в працях давньогрецького філософа й природодослідника Теофраста всі рослини поділялися на дерева, кущі, напівкущі і трави.
У 1806 р. відомий натураліст О. Гумбольд запропонував виділити 19 «основних форм» рослин, таких як форма пальм, форма бананів, форма хвойних дерев, форма кактусоподібних рослин, форма ліан, форма злакоподібна тощо.
Датський еколог Е. Вармінг першим увів поняття про життєву форму як сукупність пристосувальних ознак. За його визначенням це форма, у якій вегетативне тіло рослини перебуває у гармонії із зовнішнім середовищем протягом усього життя.
Інший датський ботанік К. Раункієр у 1934 р. запропонував класифікацію життєвих форм рослин, яка знаходить своє застосування й у сучасних екологічних дослідженнях.
В її основу покладено ідею про те, що схожі типи пристосувань рослин до умов середовища — це перш за все схожі адаптації до перенесення найбільш несприятливих умов. Причому Раункієр для класифікації життєвих форм рослин вибрав лише одну
ознаку, яка має вкрай важливе пристосувальне значення: розташування бруньок або верхівок пагонів у несприятливі періоди року щодо поверхні ґрунту і снігового покриву.
 
Увага!
Учитель, за бажанням, може ознайомити учнів з іншими класифікаціями рослин.
Додатковий матеріал
Дуже часто в науковій літературі можна зустріти таку класифікацію:
1. Дерева — багаторічні рослини з дерев’янистими надземними частинами, чітко вираженим одним стовбуром, не нижчим за 2 м заввишки.
2. Кущі — багаторічні рослини з дерев’яніючими надземними частинами. На відміну від дерев, не мають яскраво вираженого стовбура: кущення починається від самої землі, тому утворюється кілька рівноцінних стовбурів.
3. Кущики схожі з кущами, але низькі, не вищі за 50 см.
4. Напівкущі відрізняються від кущиків тим, що в них дерев’яніють тільки нижні частини пагонів, верхні часто відмирають.
5. Ліани — рослини зі стеблами, що в’ються і чіпляються за опору.
6. Сукуленти — багаторічні рослини із соковитими стеблами і листками, що містять запаси води.
7. Трав’янисті рослини — багаторічні та однорічні рослини, у яких на зиму відмирають надземні частини (багаторічні, дворічні) або відмирає уся рослина (однорічні).
Класифікація життєвих форм рослин (за Раункієром)
Серед спеціалістів-ботаніків популярна класифікація К. Раункієра за розміщенням бруньок чи верхівок пагонів протягом несприятливої пори року щодо поверхні ґрунту і снігового покриву. Ця ознака має глибокий біологічний зміст: захист твірних тканин рослин, призначених для продовження росту, забезпечує безперервне існування особини в умовах середовища, що різко змінюється.
• Фанерофіти (відкриті) — рослини, бруньки росту в яких розміщені вище за 30 см від поверхні землі. До них належать дерева і кущі.
• Хамефіти (приземисті) — рослини, бруньки відновлення яких розміщені біля поверхні ґрунту або не вище за 20–30 см від поверхні, взимку можуть перебувати під снігом. Це напівкущі та кущики.
• Гемікриптофіти (приховані) — рослини, бруньки відновлення яких розміщені на рівні поверхні ґрунту або в поверхневому його шарі, часто вкритому підстилкою. До них належать більшість багаторічних трав.
• Криптофіти (заховані) — рослини, бруньки відновлення яких заховані у ґрунті чи під водою. До цієї групи належать рослини, які мають видозмінені пагони — цибулю, бульбу чи кореневище.
• Терофіти — однорічні рослини, які не мають бруньок, розмножуються лише насінням 5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Заповнити таблицю.
Найпоширеніші дерева, кущі і трави моєї місцевості
Дерева Кущі Трави
 
 
5.2. «Творча лабораторія».
Деякі вчені-біологи додатково виділяють такі життєві форми, як кущики та ліани. Зробіть припущення, які особливості будови вони мають, та наведіть приклади таких рослин.
 6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Що таке життєва форма рослин?
2. Які ви знаєте життєві форми рослин?
3. Чим дерева відрізняються від кущів і трав?
4. Які однорічні трави вам відомі?
5. Які особливості життєдіяльності дворічних трав?
 7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти сенкани на теми «Дерева», «Кущі», «Трави».
2. Підготувати повідомлення учнів про рослинні угруповання різних природних зон.
Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (17.05.2014)
Переглядів: 3759 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: