Урок № 55 Значення грибів у природі та в житті людини - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 55 Значення грибів у природі та в житті людини

Урок № 55
Значення грибів у природі та в житті людини

Мета уроку: розкрити роль грибів в екосистемах, практичній діяльності людини; розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.

Очікувані результати: учні мають називати найпоширеніші види грибів свого регіону, використання грибів людиною; пояснювати значення штучного вирощування грибів; учні мають дотримуватися правил збирання та зберігання грибів, профілактики отруєння грибами; учні мають робити висновок про значення грибів у природі та в житті людини.

Обладнання: ______________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування учнів на робочий настрій.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.  «Вірю — не вірю».

1) Плодове тіло шапкового гриба складається із шапки й ніжки.

2) Шапка грибів може бути тільки коричневого кольору.

3) Грибниця багаторічна.

4) Маслюк — трубчастий гриб.

5) Плодове тіло — це шапка, яка складається з трубочок і пластиночок.

6) Шапкові гриби здатні розмножуватися статево, нестатево і вегетативно.

7) Білий гриб зростає разом із соснами і ялинами.

8) Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини органічні речовини.

9) Рижик — трубчастий гриб.

10)   Нижня поверхня шапки може бути трубчаста або пластинчаста.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

+

+

+

+

+

+

 

 

2.2.  «Поясни явище».

У молодому сосновому лісі ростуть здебільшого маслюки, у старому — боровики, а в осиковому — красноголовці (підосичники) Чому? (Ці шапкові гриби утворюють мікоризу лише з певними видами дерев.)

2.3.      «Юні науковці».

Обґрунтувати походження назв грибів «підосичник», «підберезник», «опеньок» у зв’язку
з їхніми умовами зростання.

(Підосичник утворює мікоризу з осикою, тому росте біля осик, підберезник — з березою (звідки й назви грибів). Опеньок не утворює мікоризи, а живиться органічними речовинами відмерлих дерев; воду опеньок отримує з ґрунту, тому росте найчастіше на старих пеньках біля землі.)

2.4.      Гра «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв:

1)         їстівних грибів

мухомор червоний

білий гриб

маслюк

сироїжка ароматна

підосичник

печериця рудіюча

опеньок

сироїжка блювотна

дощовик

 

2)         отруйних грибів

польський гриб

печериця

лисичка справжня

рядовка тигриста

опеньок сірчано-жовтий

дощовик несправжній

бліда поганка

сироїжка світло-жовта

чортів гриб

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Довгий час гриби вважали породженням пекла. Численні випадки отруєння грибами, випадкові або навмисні, лише вкорінювали цю думку. З історії ми знаємо, що дружина і діти давньогрецького трагіка Евріпіда померли від отруєння грибами. Така сама доля спіткала Аппія Северина — начальника охоронців імператора Нерона, папу Климента VII, французького короля Карла VI і римського імператора Клавдія. І в наш час нерідкісні випадки одиничного та масового отруєння грибами, навіть на вигляд цілком їстівними.

Гриби мухомори теж не даремно так названі. До цих пір у селах улітку ставлять блюдця з підсолодженою водою і шматочками сирого червоного мухомора: комахи, напившись такої води, гинуть у великій кількості. Необхідно зауважити, що це біологічні заходи боротьби зі шкідниками, а не хімічні, поширені сьогодні. Коли хворіють тварини (собаки, кішки, олені), вони ж не користуються хімічними засобами, а йдуть у ліси, луки, поля і знаходять тільки їм відомі ліки — трави, гриби. Це розумні, запрограмовані в них генетично заходи боротьби з хворобами.

Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо значення грибів у природі та в житті людини.

n4.      Засвоєння нового матеріалу

1.         Значення грибів у природі

Звіт ІІІ творчої групи

Значення грибів у природі

Основне значення грибів у природі полягає в руйнуванні й мінералізації органічних сполук. Тут вони виконують майже ту саму роботу, що й бактерії. Особливо велике значення має їхня діяльність у тундрі, де цьому сприяють низька температура, значна затемненість у лісах і кисла реакція ґрунтів. Багато видів грибів знищують у ґрунті деяких збудників хвороб. Велика роль грибів у створенні мікоризи, особливо в лісі, де гриби найчастіше вступають у симбіоз із вищими деревними породами, та в утворенні лишайників — піонерів рослинності.

Складання короткого опорного конспекту

Роль грибів у природі:

1)         беруть участь у кругообігу речовин;

2)         беруть участь у ґрунтоутворенні;

3)         формування мікоризи;

4)         складова частина лишайників;

5)         шапкові гриби є їжею для багатьох тварин.

 

2.         Значення грибів у житті людини

Звіт І творчої групи

Цілющі властивості грибів

Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.

Вибираючи гриби, варто звертати увагу не тільки на їхній смак, а й на цілющі властивості. Наприклад:

— лисички й деякі види сироїжок здатні пригнічувати розмноження стафілококів;

— білий гриб ефективний проти кишкової палички й палички Коха;

— деякі види маслюків містять речовину, що знімає головний біль. Ці гриби також корисні при подагрі.

Та й вітамінів, усупереч поширеній думці, у грибах не так уже й мало. Вітаміну А в багатьох грибах — рижиках, білих, моховиках, лисичках — не менше, ніж у моркві. Вітаміну В1 в рижиках, лисичках, білих і печерицях міститься стільки ж, скільки в злаках і яловичій печінці. Є в грибах і вітамін D (зміцнює зуби й кістки), цинк (корисний для шкіри і судин), сірка (зміцнює волосся і нігті) та інші мікроелементи.

Представниць прекрасної статі порадують антицелюлітні властивості грибів — вони містять багато калію, який виводить з організму зайву рідину і перешкоджає появі «апельсинової шкірки», а також міді, яка робить тканини еластичнішими.

Збираючи гриби, варто пам’ятати про те, що корисні речовини містяться в основному в шапці, тоді як ніжка відносно бідна на вітаміни та мікроелементи.

Але необхідно враховувати й те, що, незважаючи на велику кількість вітамінів, гриби корисні не всім. Справа в тому, що високий вміст рослинної клітковини ускладнює їх перетравлення, а тому, якщо у вас проблеми зі шлунком і кишечником, від уживання грибів краще утриматися.

З цієї ж причини педіатри не рекомендують годувати грибами дітей. У малюків відсутні ферменти, необхідні для перетравлення цієї їжі. Любителям домашніх заготовок теж не варто надмірно захоплюватися — без шкоди для здоров’я в день можна вжити лише 100 г маринованих або солоних грибів.

Звіт ІІ творчої групи

Використання грибів у харчовій промисловості

Їстівні гриби, які вирощують на рослинних залишках (глива, печериця та ін.), містять понад 35 % протеїну (білка), усі незамінні для харчування людини амінокислоти, ненасичені жирні кислоти, вітаміни, найважливіші макро- та мікроелементи. Особливо багаті гриби на лізин, триптофан і треонін, яких мало в рослинах, а також на залізо і кобальт. Гриби є джерелом вітамінів С, D, E, групи В, містять антиоксидантний комплекс, біологічно активні сполуки. Гриби цінуються як дієтичний продукт завдяки малій кількості в них калорій, жирів, натрію, а також відсутності холестерину, нітратів і нітритів.

Деякі види дріжджів з давнього часу використовуються людиною для приготування алкогольних напоїв (пива, вина, квасу та ін.) і хліба. У поєднанні з перегонкою процеси бродіння лежать в основі виробництва і міцних спиртних напоїв. Корисні фізіологічні властивості дріжджів дозволяють використовувати їхні біотехнології. У наш час їх застосовують у виробництві ксиліту, ферментів, харчових добавок.

Дріжджі багаті на білки, їхній вміст може доходити до 66 %, при цьому 10 % від маси припадає на незамінні амінокислоти. Дріжджова біомаса може бути отримана з відходів сільського господарства, гідролізатів деревини, її вихід мало залежить від кліматичних і погодних умов. Усім відома лимонна кислота, але не всі знають, що її отримують шляхом лимоннокислого бродіння солодких відходів цукрового виробництва — патоки (меляси), викликаного пліснявими грибами.

Складання опорного конспекту

Використання грибів:

— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;

— у виробництві лимонної кислоти;

— є продуктом харчування;

— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);

— для отримання вітамінів.

Завдання для учнів:

— Наведіть приклади грибів до кожного пункту опорного конспекту.

Звіт IV творчої групи

Негативна роль грибів

Жодна річ у світі, мабуть, не може бути абсолютно позитивною або абсолютно негативною, так і гриби відіграють важливу, але не завжди корисну роль у житті людини.

Складання опорного конспекту

Шкідливе значення грибів:

— руйнують деревину;

— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби, спричиняють корозію металу;

— спричиняють псування харчових продуктів;

— призводять до втрати врожаю;

— викликають захворювання людини і тварин, рослин.

Завдання для учнів:

— Наведіть приклади грибів до кожного пункту конспекту.

(Обговорення відповідей учнів.)

Хвороби людини, викликані грибами:

— парша — гриб ахоріон (оселяється на волосяній поверхні голови);

— стригучий лишай — гриб трихофітон;

— пліснявка (у немовлят) — дріжджовий гриб — сидіум;

— кандидоз (молочниця) — викликається грибком кандиди.

 

Конкурс «Легенди, міфи, вигадки про гриби»

Учні об’єднуються в п’ять груп. Кожна група отримує твердження, яке учасники протягом 5 хв повинні підтвердити або спростувати. (Під час роботи учні можуть використовувати додаткову літературу.)

І група — «Личинки комах і слимаки не їдять отруйних грибів».

ІІ група — «Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах».

ІІІ група — «Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні».

IV група — «Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока».

V група — «Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби».

 

Очікувані відповіді учнів:

І група

Личинки комах і слизні не їдять отруйних грибів.

Їдять, причому навіть найбільш небезпечні. Дуже часто плодові тіла отруйних грибів поточені личинками грибних комариків. Личинкам грибних комарів і мух токсини цих грибів не завдають шкоди.

 

ІІ група

Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах.

Хоча деякі отруйні та неїстівні гриби дійсно неприємно пахнуть, вивести з цього якесь загальне правило не можна. Запах тієї ж блідої поганки, яка є найотруйнішим грибом у світі, нічим не відрізняється від запаху печериць та інших їстівних грибів.

 

ІІІ група

Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні.

Потемніння часнику або цибулі можуть викликати як отруйні, так і їстівні гриби, у залежності від наявності в них ферменту тирозинази.

 

IV група

Отруйні гриби обов’язково повинні викликати скисання молока.

Скисання молока відбувається з допомогою ферментів пепсину і реніну, а також органічних кислот, які можуть міститися як в їстівних, так і в отруйних грибах.

 

V група

Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби. Потемніння срібних предметів залежить від хімічної дії на срібло амінокислот, які містять сірку, в результаті чого утворюється сульфід срібла чорного кольору. Такі амінокислоти є і в отруйних, і в їстівних грибах.

 

Учні формулюють висновок:

Ці методи є абсолютно неприйнятними до застосування, а єдиний спосіб визначення отруйних грибів — знати їх на вигляд. Тому, якщо ви не впевнені у грибі, краще його не збирати.

Підсумок учителя

Перекази і легенди про гриби пройшли через століття, вони передаються від покоління до покоління, є невід’ємною частиною самобутності народу, так само як і казки, пісні, традиції, народні звичаї та вірування. Тому їх, як і всяку народну творчість, потрібно зберігати, а от вірити в них чи ні — це вже справа особиста. Деякі з них слід узагалі забути і в жодному разі не застосовувати на практиці.

n 5. Узагальнення і закріплення знань

 

5.         Узагальнення і закріплення знань

5.1.        Робота в групах

Скласти прислів’я та пояснити їх.

Завдання для І групи

Їж борщ із грибами

там і гриби

Колоситься жито

і держи язик за зубами

Де дуби

починають з’являтися білі гриби

Відповіді:

Де дуби, там і гриби.

Колоситься жито — починають з’являтися білі гриби.

Їж борщ із грибами і держи язик за зубами.

Завдання для ІІ групи

Літо з дощами

та не всякий в кошик кладуть

Всякий гриб в руки беруть

а восени, як будуть родити

Не тепер по гриби ходити

осінь з грибами

Відповіді:

Не тепер по гриби ходити, а восени, як будуть родити.

Літо з дощами — осінь з грибами.

Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть.

Завдання для ІІІ групи

З’явились опеньки

треба мати щастя

Де пиріг із грибами

літо скінчилось

І гриба знайти

там і ми з руками

Відповіді:

Де пиріг із грибами, там і ми з руками.

З’явились опеньки — літо скінчилось.

І гриба знайти треба мати щастя.

Завдання для IV групи

Чим отруйніший гриб

як з грибами борщ

Травневий дощ

з’явились маслюки

Зацвіла сосна

тим красивіша в нього шапочка

Відповіді:

Травневий дощ як з грибами борщ.

Чим отруйніший гриб, тим красивіша в нього шапочка.

Зацвіла сосна — з’явились маслюки.

5.2.      «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Яке значення грибів у природі?

2. Яке значення грибів у житті людини?

3. Чи вирощують гриби в культурі?

4. Чи бувають червивими отруйні гриби?

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про значення лишайників у житті людини.

 

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (03.04.2014)
Переглядів: 11291 | Рейтинг: 2.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: