Урок № 51 Загальна характеристика грибів. Їх поширення та середовище існування - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 51 Загальна характеристика грибів. Їх поширення та середовище існування
Урок № 51
Загальна характеристика грибів. Їх поширення 
та середовище існування
Мета уроку: сформувати уявлення про царство Гриби як безхлорофільні гетеротрофні організми, з’ясувати особливості будови й життєдіяльності грибів; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки на основі подібності та відмінності організмів; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Очікувані результати: учні мають називати характерні ознаки царства Гриби; учні мають характеризувати основні групи грибів за їх способом живлення та дихання; пояснювати особливості живлення, розмноження, росту і розвитку грибів.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
1. Організаційний етап
1.1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
1.2. Аналіз контрольної роботи. Оголошення оцінок.
2. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте загадки:
Вдяг він шапку червоненьку (Не стареньку, а новеньку), Ще й сметанкою покрапав, Щоб ніхто його не хапав. (Мухомор.)
Ніжки тоненькі, Шиї мов цівки, Круглі голівки. І на пні, й коло пня Нас велика рідня. (Опеньки.)
В лісі виросли сестрички, Жовті та смачні… (Лисички.)
Росте біля осичок звично Красноголовець — … (Підосичник.)
Виросли гриби прекрасні — Капелюшки в них, мов в маслі. І збирають грибники Маслянисті… (Маслюки.)
Шапка коричнева, ніжка міцна, Гриб цей найкращий, і кожен це зна, Тому бажає усякий грибник В лісі великий знайти… (Боровик.)
Капелюхи в них яскраві: Жовті, сірі, зеленаві, Зачекайте, любі, трішки,— Я зберу вас… (Сироїжки.)
Отже, ви зрозуміли, що ми починаємо вивчати дивовижні організми — гриби.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
3. Актуалізація опорних знань учнів
«Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «гриби». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: їстівні, отруйні, шапка, ніжка, білі, прикріплені, відсутні пластиди тощо.
Узагальнення результатів.
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Характерні ознаки грибів
Розповідь учителя
Гриби — група гетеротрофних організмів, які не містять хлорофілу. Гриби об’єднують в окрему систематичну групу — царство (поряд з царствами тварин і рослин).
Вони займають проміжне становище між тваринами і рослинами.
Завдання для учнів:
— Назвіть ознаки грибів, за якими вони схожі з рослинами, та ознаки, за якими вони схожі з тваринами.
Після обговорення питання учні приходять до висновку:
ознаки подібності до тварин: в оболонці є хітин, запас поживних речовин у вигляді глікогену, у результаті обміну речовин утворюється сечовина;
ознаки подібності до рослин: необмежений ріст, прикріплений спосіб життя, адсорбтивний тип живлення (всмоктування).
Розповідь учителя
Гриби також мають властивості, які характерні тільки для них, наприклад майже в усіх грибів вегетативне тіло являє собою грибницю, або міцелій. За всіма цими ознаками гриби виділяють в окреме царство живих організмів.
Пошукова робота учнів
Завдання для опрацьовування:
— Розгляньте будову клітин грибів, рослин і тварин та визначте ознаки відмінності й подібністі. (Під час роботи учні мають користуватися матеріалом підручника та додатковою літературою.)
Результати роботи учнів
Клітина грибів:
Клітинна оболонка складається з целюлози, білків, ліпідів, хітину. А під нею розташована плазматична мембрана.
Цитоплазма з одним або кількома ядрами, мітохондріями, лізосомами, вакуолями (містить запасні речовини — глікоген, ліпіди, жири).
У цитоплазмі містяться білки і не зв’язані з органелами клітини ферменти, амінокислоти, вуглеводи, ліпіди. У їстівних грибах є багато вітамінів і мінеральних солей.
Заповнення таблиці
Риси подібності грибів
До рослин До тварин
— прикріплений спосіб життя;
— необмежений ріст;
— наявність клітинної стінки;
— розмноження спорами;
— поглинання їжі шляхом всмоктування — відсутність хлорофілу;
— у складі клітинної оболонки є хітин;
— гетеротрофний спосіб живлення;
— запасна речовина — глікоген;
— утворення й виділення продукту життєдіяльності — сечовини

2. Різноманітність грибів, їх поширення та середовища існування
Розповідь учителя
Нині систематики налічують понад 100 тис. видів грибів. Вони поширені скрізь на суходолі і трапляються у воді. Особливо багато грибів у вологих тропіках, а також у лісах, болотах, пустелях, снігах і льодах Арктики й Антарктиди. Вегетативне тіло гриба називається міцелієм, або грибницею. Міцелій складається з тонких переплетених волокнистих або ниткоподібних утворів — гіфів. Гіфи бувають одноклітинні й багатоклітинні. У високоорганізованих грибів гіфи часто щільно сплітаються та утворюють несправжню тканину, з якої формуються плодові тіла шапкових грибів, трутовиків, дощовиків тощо. Справжні тканини у грибів відсутні.
Повідомлення учнів
Найцінніший гриб у світі
Мацутаке — це найбільш цінний гриб у Японії та інших країнах Азії. Великої цінності цим грибам надає їх рідкість, адже ростуть вони тільки у природних умовах на стовбурах червоної сосни. Ще більше вони цінуються через те, що до сьогодні ще ніхто не зміг виростити ці гриби штучно.
Мацутаке називають одним з найдорожчих грибів у світі (найдорожчим є трюфель). А у зв’язку з тим, що кількість цих грибів у природі різко зменшилася через шкідливих комах, що знищують хвойні дерева, їх ціна відповідно зросла в декілька разів. Сьогодні за півкілограма грибів мацутаке доведеться віддати більше ніж 1000 доларів. Крім того, існують і особливі види мацутаке, ціна на які становить більше ніж 2000 доларів.
Оскільки мацутаке росте на стовбурах сосни, інша його назва — «сосновий гриб». Недарма його називають «королем японських грибів», адже мацутаке має неперевершений смак і насичений грибний аромат.
Цей вид грибів широко використовується у східній кухні як делікатес. Мабуть, входить до меню кожного японського ресторану.
Також він затребуваний у медицині. Вважають, що гриби мацутаке мають особливі лікувальні властивості й активно впливають на обмін речовин.

Найбільший гриб у світі
Нещодавно групі дослідників вдалося виявити найбільший гриб у світі. Росте він у Китаї та, за твердженням фахівців, є унікальним і неповторним у певному плані.
Маса плодового тіла трутовика F. ellipsoidea перевищує 500 кг, довжина цього гриба сягає 10 м, а ширина — 80 см. Гриб містить близько 450 млн спор, а його вік, за оцінками спеціалістів, сягає щонайменше 20 років.
Як відомо, трутовики — це гриби, які живуть на деревині або в ґрунті. Зовні вони зовсім не схожі на «звичайні» гриби: їхні плодові тіла являють собою плоскі та досить тверді пластини. Виявлений нещодавно ученими F. ellipsoidea росте під землею, саме тому він протягом тривалого часу залишався непоміченим, зумівши досягти таких вражаючих розмірів.
3. Особливості процесів життєдіяльності грибів
«Ажурна пилка»
Завдання для груп:
І група — дихання грибів;
ІІ група — живлення грибів;
ІІІ група — розмноження грибів.
За способом живлення гриби можна поділити на три основні групи:
— сапротрофи — живляться готовими органічними речовинами мертвих організмів;
— паразити — живляться за рахунок організмів, на яких оселяються (живуть на поверхні або всередині живих тканин рослин і тварин);
— симбіонти — живуть у симбіозі з іншими організмами (хлорофільними рослинами), живляться за рахунок утворення мікоризи.
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Вірю — не вірю».
6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Чому гриби виділяють в окреме царство?
2. Як називається вегетативне тіло грибів?
3. Що означає поняття «міцелій»?
4. Що таке гіфи?
5. Як живляться гриби?
6. На які групи поділяються гриби за типом живлення?
7. Як розмножуються гриби?
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підготувати повідомлення про цвілеві гриби.
2. Скласти загадки про гриби.


Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (19.02.2014)
Переглядів: 5597 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: