Урок № 48 Характеристика класів і окремих родин. - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 48 Характеристика класів і окремих родин.
Урок № 48
Характеристика класів і окремих родин. 
Клас Однодольні. Родини Лілійні та Цибулеві
Мета уроку: ознайомити учнів з рослинами родини Лілійні та родини Цибулеві класу Однодольні, їхніми біологічними особливостями; визначити їх роль у природі та в житті людини; розвивати навички роботи з визначальними картками та гербарними зразками рослин, уміння аналізувати, робити висновки та узагальнення; виховувати комунікативність, навички толерантного спілкування; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають називати ознаки рослин родин Лілійні та Цибулеві; учні мають застосовувати знання про будову рослин цих родин для їх визначення; учні мають порівнювати практичну цінність різних видів лілійних та цибулевих рослин; знати рідкісні рослини цих родин, які потребують охорони.
Обладнання: _______________________________________________________________________
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Вірю — не вірю».
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю, 
«–» — не вірю.
1) Злакових існує майже 8 тис. видів.
2) Усім відомі такі злакові рослини, як пшениця, жито, горох, ячмінь.
3) Їх підземні пагони можуть видозмінюватися у кореневища.
4) Злакові мають стебло соломину.
5) Стеблам злаків притаманний вставний ріст.
6) Листки складні, з добре вираженим черешком.
7) Квітки злаків дрібні, малопомітні.
8) Квітки зібрані в суцвіття складний колос, волоть, складний зонтик.
9) Серед злаків є вітрозапильні і самозапильні рослини.
10) Коренева система злакових мичкувата.
11) Основною зерновою культурою в Україні є рис.
12) У серцевині деяких видів тростини міститься до 20 % цукру.
Відповіді:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
+ + + + + + +

(По завершенні роботи вчитель пропонує учням зробити взаємоперевірку, після чого відповіді обговорюються у класі.)

2.3. Фронтальне опитування.
1. Які характерні особливості будови стебла та листків злакових?
2. Яку будову має квітка злакових? Назвіть формулу квітки злакових.
3. Які типи суцвіть можуть мати рослини родини Злакові?
4. Який плід мають рослини родини Злакові?
5. Які дикорослі рослини належать до злакових?
6. Які рослини родини Злакові є бур’янами?
7. З яких рослин виробляють перлову крупу, геркулес, манку, рисову крупу?
8. Які ви можете назвати хлібні злаки?
9. Чи знаєте ви представників родини, які виступають як лікарські рослини?
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Відгадайте загадки:
— Шкір має сім, а сльози витискає всім. (Цибуля.)
— У цієї рослини є голова й зуби. (Часник.)
— Яку рослину називають «квіткою алхіміків»? (Лілія лісова.)
Дійсно, золотистий колір цибулини лілії лісової в часи середньовіччя привернув увагу алхіміків, серед яких установилася думка, що за певних умов цибулина спроможна перетворювати на золото звичайні метали. У країнах Західної Європи лілію лісову подекуди називають навіть золотим коренем алхіміків. А все ж певну практичну користь людям ця рослина приносила: її цибулини використовували в народній медицині.
Лілії оспівані в народних піснях і віршах багатьох поетів, у легендах. Згадаємо чудовий твір Т. Шевченка «Лілея»:
…Я умерла Зимою під тином, А весною процвіла я Цвітом при долині, Цвітом білим, як сніг, білим! Аж гай звеселила.
— Які особливості родини Лілійних знайшли відображення в цьому творі? (Обговорення відповідей учнів.)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу
1. Характерні ознаки родини Лілійні
Розповідь учителя
Які ж рослини крім лілії належать до родини Лілійні? Ці рослини ви добре знаєте. Відгадайте загадки і пригадайте:
Заспіва весна в ріжок,
Квітка робить перший крок,
Прошиває ковдру снігу
І веде до нас відлигу,
Як зовуть цю ранню квітку?
Чи зустрінем її влітку?
(Підсніжник.)
З-під снігу свій листочок
До сонця простягну.
І синій мій дзвіночок
Вітатиме весну.
(Пролісок.)
І ніжно-запашненькі
Найкращі із квіток,
Ці квіточки біленькі
Зовуть нас у лісок.
(Конвалії.)
Запитання до учнів:
— Що об’єднує всі ці рослини? (Яскраві квітки, наявність видозмінених пагонів — цибулини та кореневища, цвітуть ранньою весною тощо.)
Робота в групах
І група — Які рослини належать до родини Лілійні (крім названих)?
ІІ група — Які особливості будови листків, листкорозміщення характерні для лілійних рослин?
ІІІ група — Яка будова притаманна квіткам лілійних? Який тип суцвіття вони мають?
IV група — Які плоди мають лілійні рослини?
Один представник кожної групи відповідає на своє запитання, потім учні заповнюють таблицю.
Характерні ознаки родини Лілійні
Кількість видів Листок Квітка Суцвіття Плід Представники
Близько 470 Листки прості, сидячі або черешкові, розташовані почергово або утворюють прикореневу розетку О3 + 3Т3 + 3М1 Китиця Коробочка, ягода Лілія, тюльпан, рябчик, зірочки, підсніжник, пролісок, конвалія, ряст, гіацинт, купина

Бесіда
Запитання для обговорення:
— Які біологічні особливості рослин родини Лілійні?
Очікувана відповідь учнів:
Характерною біологічною особливістю Лілійних є підземна видозміна пагона — цибулина. Цибулини лілійних здатні до заглиблення, що здійснюється за допомогою втягувальних коренів. Висихаючи, вони вкорочуються у вертикальному напрямку і заглиблюють цибулину. Лілійні — комахозапильні рослини, квітки в них великі, ароматні, з великою кількістю нектару.
Учні роблять висновок:
Біологічними особливостями лілійних є:
— оцвітина проста, віночкоподібна;
— квітка тричленна;
— квітки великі поодинокі або малі, які зібрані в суцвіття китиця;
— комахозапилення;
— наяність видозмінених пагонів;
— наявність втягувальних коренів.
2. Значення представників родини Лілійні у природі та в житті людини
Розповідь учителя
Поряд з айстровими лілійні — найважливіша родина у квітникарстві.
Насамперед, слід виділити тюльпани. У дикому вигляді вони трапляються головним чином на Півдні України (зокрема в Асканії Новій). На сьогодні виведено 4000 сортів тюльпанів.
Повідомлення учня
Казковий тюльпан
У золотистому бутоні жовтого тюльпана було сховане щастя. Але до нього ніхто не міг добратися, оскільки не було сили, здатної відкрити бутон. Та одного разу лугом йшла жінка з дитиною. Хлопчик вирвався з рук матері, з дзвінким сміхом підбіг до квітки… І, о диво! Золотистий бутон розкрився. Безтурботний дитячий сміх зробив те, чого не змогла зробити жодна сила. З тих пір і повелося дарувати тюльпани тим, хто відчуває щастя.
Додатковий матеріал
Назва цієї рослини походить від перського слова толібан — тюрбан. Так її назвали, мабуть, тому, що квітка тюльпана дуже схожа на східний головний убір.
Уперше до Західної Європи тюльпани завезли в XVI ст. з Константинополя (Стамбула). Тому їх називали турецькими. Насправді ж вони були культурним сортом дикорослого тюльпана Шренка, який уперше почали вирощувати кримські татари поблизу міста Кафи (сучасна Феодосія). У наш час розводять близько 8 тис. сортів тюльпанів, що походять від деяких дикорослих, переважно середньоазіатських, видів. Найбільшого успіху в цьому досягли голландці, недаремно Голландію називають країною тюльпанів. Щороку від продажу квітів та цибулин тюльпанів ця країна одержує значні прибутки.
Розповідь учителя
Також важливі для квітникарства лілеї. На відміну від тюльпанів, у багатьох лілей квітки мають сильний аромат.
Декоративне значення мають дуже духмяні гіацинти.
Багато з лілійних використовують у кімнатному квітникарстві, наприклад рускус (мишачий терен), ноліну, аспарагус.
Пошукова робота учнів
Запитання для опрацьовування:
— Чи існують серед лілійних лікарські рослини? (Конвалія звичайна — рослина зони лісів і лісостепу. Широко застосовується для лікування серцевих захворювань.)


3. Характерні ознаки родини Цибулеві
Робота в групах:
І група — Які особливості будови листків, листкорозміщення характерні для цибулевих рослин?
ІІ група — Яка будова притаманна квіткам цибулевих? Який тип суцвіття вони мають?
ІІІ група — Які плоди мають цибулеві рослини?
IV група — Чому деякі представники цибулевих використовують для лікування застудних захворювань?
Один представник кожної групи відповідає на своє запитання, потім учні заповнюють таблицю.
Характерні ознаки родини Цибулеві
Кількість видів Листок Квітка Суцвіття Плід Представники
Близько 750 видів Прості, сидячі, розташовані почергово О3 + 3Т3 + 3М1 Простий зонтик Коробочка Цибуля, часник, черемша

Звіт IV групи
Найхарактернішою особливістю цибулевих є різкий запах. Він зумовлений наявністю в усіх тканинах рослини ефірних олій, які мають фітонцидні властивості. У цибулевих ці речовини також мають сильну антимікробну дію, тобто пригнічують життєдіяльність хвороботворних вірусів, бактерій, грибів, найпростіших паразитичних червів.

4. Значення представників родини Цибулеві у природі та в житті людини
Повідомлення учня
Лікувальні властивості часнику та цибулі
З давніх часів часник був лікувальним засобом. Його вживали в XVI ст. як запобіжний засіб проти чуми. Часник у середні віки вживали як протиотруту при всіх отруєннях, як попереджувальний засіб проти атеросклерозу та туберкульозу. Під час Першої світової війни сік часнику, розведений у воді, застосовували при лікуванні ран.
Лікувальні властивості цибулі також визнавалися у всіх народів і в усі часи. На Сході існувала приказка: «Цибуле, у твоїх обіймах проходить усяка хвороба».
Професор Б. П. Токін і його співробітники встановили, що від летких пахучих речовин (ефірних олій), які виділяються цибулею, часником, хріном та іншими рослинами, гинуть гнильні та хвороботворні бактерії, найпростіші тварини — амеби й інфузорії — і навіть жаби і щурі.
Рослини виділяють захисні речовини, названі «фітонцидами», тобто рослинними «винищувачами» мікробів.
Як показали досліди професора Б. П. Токіна, кашка з натертої цибулі, часнику або хрону, покладена в закриту посудину з м’ясом або фруктами, зберігає їх від псування.
Достатньо протягом 3 хв пожувати цибулю або часник, щоб убити в роті всі бактерії.
Цікаво відзначити силу дії часнику на мікроби. Туберкульозна паличка у висохлій мокроті залишається життєздатною до восьми місяців; карболова кислота і сулема вбивають її через 1–2 год; сірчана кислота вбиває мікроб туберкульозу протягом 30 хв, а фітонциди часнику — за 5 хв.
Цибуля й часник сприяють кращому перетравленню жирної і м’ясної їжі. Вони є незамінною приправою до багатьох страв. Підсмажена на олії цибуля надає супу та каші приємного смаку та аромату.
Учні читають загадки, які підготували вдома.
Приклади загадок
Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля.)
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте. (Цибуля.)
Не віриш — перевір!
На мені дванадцять шкір!
А гризнеш — в сльозах покинеш,
Бо я звуся… (цибулина.)
Іде пані в золотім жупані;
Хоч жупан той — латка на латці,
Та приймають в кожній хатці. (Цибулина.)
Сидить Марушка в семи кожушках;
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибулина.)
Сиділа старуха в дев’ятьох кожухах;
Хто побаче, той заплаче. (Цибулина.)
Що то за голова, що лиш зуби й борода? (Часник.)

Бесіда
Послухайте з вірш Лесі Українки «Конвалія».
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Та недовго повтішалась
Конвалія біла,—
І їй рука чоловіча
Віку вкоротила.
Ой понесли конвалію
У високу залу,
Понесла її з собою
Панночка до балу.
Ой на балі веселая
Музиченька грає,
Конвалії та музика
Бідне серце крає.
То ж панночка в веселому
Вальсі закрутилась,
А в конвалії головка
Пов’яла, схилилась.
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла. Байдужою
Панночка рукою
Тую квіточку зів’ялу
Кинула додолу.


Запитання до учнів:
— Який висновок повинен кожний з вас зробити для себе? (Обговорення вірша, відповіді учнів.)
— Які рідкісні та зникаючі види рослин родини Лілійні занесені до Червоної книги України?
Повідомлення учнів
З родини Лілійні до Червоної книги України занесені рябчик шаховий, рябчик малий, рябчик руський, лілія лісова, тюльпан гранітний, тюльпан дібровний, тюльпан скіфський, тюльпан Шренка (названі рослини проектуються на екран або демонструються їх зображення).
З родини Цибулеві до Червоної книги України занесені цибуля лінійна, цибуля коса, цибуля пряма, цибуля ведмежа тощо. Цибулю ведмежу часто називають черемшею, ранньою весною браконьєри продовжують її нещадно винищувати (названі рослини проектуються на екран або демонструються їх зображення).
Розповідь учителя
Запам’ятайте!
Збирання рослин, занесених до Червоної книги, їхніх плодів і насіння заборонене!
Невиконання цих вимог може спричинити зникнення цих видів не тільки з території нашої країни, а й з планети взагалі. Ми повинні добре знати рідкісні та зникаючі види рослин, охороняти їх, не допускати, щоб їх зривали.
Пояснюйте оточуючим, що ці рослини треба берегти й охороняти, інакше вони можуть зникнути назавжди. Особливо зверніть увагу на рослини, що квітнуть рано навесні — ранньоквітучі, які стали рідкісними (цикламен Кузнєцова, пролісок білосніжний, сон великий, горицвіт весняний).
Бережіть їх!
Я квітку не можу зірвати,
Бо їй, як людині, болить.
Як нам, моє серце крилате,
Під сонцем їй хочеться жить.
(В. Сосюра)

5. Узагальнення і закріплення знань
Практична робота № 3
Тема. Визначення рослин класу Однодольні.
Мета: закріпити навички визначення рослин; навчитися визначати за характерними ознаками види рослин класу Однодольні.
Обладнання та матеріали: живі та гербарні зразки однодольних рослин, лупи, визначальні картки, таблиці.
Хід роботи
1. Визначте рослини, користуючись визначником або карткою і правилами визначення, з якими ви ознайомилися під час виконання попередніх практичних робіт.
2. Запишіть назви визначених рослин і їхні характерні ознаки.
3. Звіт учнів про способи і результати виконаної роботи.

Картка для визначення рослин родини Лілійні
1. Квітки поодинокі або розміщені по 2–3. 2
0. Квітки утворюють суцвіття. 3
2. Квітка на стеблі одна, велика.
ТЮЛЬПАН
0. Квітки по одній або 2–3 розміщені в пазухах листків.
КУПИНА ЛІКАРСЬКА
3. Суцвіття — китиця, листків на стеблі зазвичай 2. 4
0. Суцвіття іншої будови. 6
4. Квіти білі. 5
0. Квіти голубі, листки вузькі.
ПРОЛІСОК ДВОЛИСТИЙ
5. Оцвітина зрослопелюсткова, дзвоникоподібна, листки широкі, вкривають один одного біля основи.
КОНВАЛІЯ ЗВИЧАЙНА
0. Оцвітина роздільнопелюсткова, з 4 дольок. Квітки дрібні. На стеблі переважно два серцеподібні листки.
ВЕСНІВКА ДВОЛИСТА
6. Суцвіття — кулеподібний зонтик. Квітки білі або жовтуваті.
ЦИБУЛЯ РІПЧАСТА
0. Суцвіття — волоть. Стебло з багатьма листками. Листки ближче до верхівки стають дрібнішими та вужчими.
ЧЕМЕРИЦЯ ЛОБЕЛІЄВА

Картка для визначення рослин родини Злакові
1. Суцвіття — колос або циліндричної форми султан. 2
0. Суцвіття — волоть. 7
2. Суцвіття — складний колос (колос складається з невеликих колосків). 3
0. Суцвіття — султан. 6
3. Колос рідкий, добре видно стрижень колоса, не закритий колосками. 4
0. Колос щільний. Стрижень колоса прикритий колосками. 5
4. Кожен колосок на стрижні розміщений над нижнім колоском і має невелику ость. Листкові пластинки знизу блискучі.
ПАЖИТНИЦЯ БАГАТОРІЧНА
0. Кожен колосок на стрижні розміщений на рівні середини нижнього колоска. Листкові пластинки зверху вкриті волосками. Довге повзуче кореневище.
ПИРІЙ ПОВЗУЧИЙ
5. Зовнішні луски колосків вузькі, з країв зубчасті і закінчуються остю.
ЖИТО ПОСІВНЕ
0. Зовнішні луски колосків широкі, без зубців.
ПШЕНИЦЯ М’ЯКА
6. Суцвіття — щільний султан з короткими шипиками.
ТИМОФІЇВКА ЛУЧНА
0. Суцвіття — нещільний султан з довгими щетинками.
МИШІЙ СИЗИЙ
7. Суцвіття — невелика, м’яка волоть, стебла при основі лежачі. Висота рослини — 20–30 см.
ТОНКОНІГ ОДНОРІЧНИЙ
0. Суцвіття велике, волоть. Зовнішня луска прикриває всю квітку. Стебло до 1 м заввишки.
ОВЕС ПОСІВНИЙ


6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Назвіть рослини, які належать до родини Лілійні.
2. Яку будову має квітка лілійних?
3. Які особливості будови квітки цибулевих?
4. Які типи суцвіть і плодів притаманні представникам родин Лілійні та Цибулеві?
5. Які є пристосування у лілійних для перенесення несприятливих умов?
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Підготувати повідомлення на тему «Рослини мого підві- коння».
2. Творче завдання групам. Підготувати презентації з тем:
І група «Покритонасінні — харчові рослини»;
ІІ група «Покритонасінні — технічні культури»;
ІІІ група «Покритонасінні — лікарські рослини»;
IV група «Покритонасінні — медоносні рослини»;
V група «Покритонасінні — декоративні рослини».

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (18.02.2014)
Переглядів: 3218 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: