Урок № 46 Характеристика класів і окремих родин. Клас Дводольні. Родина Айстрові - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 46 Характеристика класів і окремих родин. Клас Дводольні. Родина Айстрові
Урок № 46
Характеристика класів і окремих родин. 
Клас Дводольні. Родина Айстрові
Мета уроку: ознайомити учнів з характерними ознаками рослин родини Айстрові, їх різноманітністю та значенням у природі та в житті людини; розвивати навички роботи з визначальними картками та гербарними зразками рослин, уміння аналізувати, робити висновки та узагальнення; виховувати комунікативність, навички толерантного спілкування; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають називати ознаки рослин родини Айстрові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цієї родини для їх визначення; учні мають знати рідкісні рослини цієї родини, які потребують охорони; лікарські, харчові та декоративні рослини.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Різнокольорова квітка».
Учням пропонується квітка з різнокольоровими пелюстками, на яких написані запитання. Учні, відриваючи пелюстки, повинні швидко відповідати на запитання.
Пелюстка 1: Назвіть представників родини Пасльонові.
Пелюстка 2: Назвіть представників родини Бобові.
Пелюстка 3: Назвіть плоди пасльонових.
Пелюстка 4: Назвіть плоди бобових.
Пелюстка 5: Охарактеризуйте будову квітки бобових.
Пелюстка 6: Охарактеризуйте будову квітки пасльонових.
Пелюстка 7: Назвіть, яку частину рослин арахісу, баклажана, перцю використовують у їжу.
Пелюстка 8: Назвіть, яку частину картоплі, гороху, помідора використовують у їжу.
.
2.2. Конкурс сенканів (творче домашнє завдання).
2.3. «Мозковий штурм».
— Відомо, що представники родини Пасльонові — беладона, блекота, дурман — є важливими лікарськими рослинами. Проте правилами заборонено дітям збирати їх. Поясніть чому. (Ці рослини відносять до отруйних.)
— Відомо, що бобові використовуються як зелене добриво для підвищення врожаю сільськогосподарських культур. Поясніть чому. (Зелене добриво — свіжа рослинна маса, що заорюється в ґрунт для збагачення його органічною речовиною та азотом. Це переважно бобові рослини (люпин, серадела, озима вика, чина), які за відсутності або браку гною стають найреальнішим джерелом поповнення запасів органічної речовини в ґрунті.)
2.4. «Закінчи речення».
1) Пасльонові в різних частинах рослини накопичують отруйні речовини — … (алкалоїди).
2) Листки пасльонових … (прості без прилистків).
3) У картоплі плід … (ягода).
4) У дурману плід … (коробочка).
5) Листки бобових … (складні з прилистками).
6) На коренях бобових рослин оселяються … (бульбочкові бактерії).
7) Оцвітина бобових … (подвійна).
8) У квасолі, сої плід … (біб).
9) Квітка бобових нагадує … (метелика).
10) Квітки в бобових можуть бути зібрані в суцвіття … (головка, китиця, простий зонтик).
2.5. Цифровий біологічний диктант.
Виписати номери груп рослин родини Пасльонові за використанням, а навпроти — номери відповідних рослин (за бажанням учителя цей вид роботи можна провести за варіантами).
Харчові Декоративні Лікарські

1 Картопля
2 Беладона
3 Петунія
4 Помідор
5 Пахучий тютюн
6 Дурман
7 Баклажан
8 Перець
9 Блекота
10 Скополія
Відповіді:
Харчові Декоративні Лікарські
1, 4, 7, 8 3, 5, 10 2, 6, 9


3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Стокротки тут такі розкішні, Барвисті айстри аж горять, А хризантеми такі пишні Яскравим цвітом майорять. І чорнобривці, і жоржини До сонця тягнуться увись. У їх пелюстках в день осінній Всі барви райдуги злились.
— Які рослини згадуються у вірші? (Стокротки, айстри, хризантеми, чорнобривці, жоржини.)
— Що їх об’єднує? (У всіх них суцвіття — кошик.)
Сьогодні на уроці ми розглянемо особливості будови й життєдіяльності рослин, однією з ознак яких є наявність суцвіття кошик.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Характерні ознаки родини Айстрові
Розповідь учителя, робота учнів з гербарним матеріалом
Більшість айстрових — трав’янисті рослини, інколи — напівкущі та кущі, зрідка — дерева (наприклад, скалезія, брахілена).
Пагони із почерговим розміщенням листків (рідше — супротивним або кільчастим). Інколи листки розміщені у вигляді прикореневої розетки. Листки прості, без прилистків. Стебла і листки часто вкриті волосками або колючками (осот, нетреба, будяк).
Суцвіття — кошик (найхарактерніша ознака родини), рідше — дрібні кошики, зібрані у складний щиток або волоть.
До складу кошика може входити від кількох до 1500 (у соняшника) квіток. Діаметр суцвіття — від 1 мм (полин) до 70 см (соняшник). Квітки в кошика різні за будовою і за зовнішнім виглядом:
— одностатеві;
— двостатеві;
— нестатеві (стерильні).

Запитання до учнів:
— Пригадайте, які квітки називаються одностатевими, двостатевими і нестатевими.
(Обговорення відповідей учнів.)
Розповідь учителя
Двостатеві квітки айстрових мають одну маточку з дволопатевою приймочкою, 5 тичинок зрослися між собою пиляками. Кожна квітка має свою подвійну оцвітину, але 5 чашолистиків розвинені дуже слабо, їхня вільна частина представлена волосками, зубчиками, лусками або причіпками.
Віночок зрослопелюстковий, форма різноманітна.
За особливостями будови розрізняють квітки:
— язичкові;
— трубчасті;
— несправжньоязичкові;
— лійчасті.
Завдання для учнів:
— Визначте особливості будови і значення язичкових, трубчастих, несправжньоязичкових і лійчастих квіток.
Очікувана відповідь учнів:
У трубчастих квіток усі пелюстки в нижній частині зрощені у трубку, яка у верхній частині розширюється і закінчується 5-ма зубчиками у вигляді зірки; є 5 тичинок і маточка.
Язичкові квітки також мають 5 тичинок та маточку, їхні пелюстки зростаються у вигляді язичка (звідси і назва), що на верхівці закінчується 5-ма зубчиками.
Несправжньоязичкові квітки зовні схожі на язичкові, але на верхівці їхнього віночка є лише 3 зубчики; вони не мають тичинок, а часто — і маточки: їхнє яскраве забарвлення приваблює комах-запилювачів до суцвіття.
Лійчасті квітки також слугують лише для приваблення комах-запилювачів і тому не мають тичинок і маточки. Віночок утворений зрослими у вигляді лійки, яскраво забарвленими пелюстками.
Розповідь учителя з демонстрацією колекції квіток (або зображення проектується на екран)
Варіанти поєднання квіток у суцвітті:
— тільки трубчасті (череда, полин);
— тільки язичкові (кульбаба, козельці);
— трубчасті + несправжньоязичкові (соняшник);
— трубчасті + лійчасті (волошка).
Завдання для учнів:
— Розгляньте плоди айстрових (кульбаби, соняшника, айстри тощо) та визначте їхні типи.
Очікувана відповідь учнів:
Плід — сім’янка, часто із чубчиком (парашутиком), який утворений чашолистиками та слугує для перенесення вітром (кульбаба).
2. Значення представників родини Айстрові у природі та в житті людини
Пошукова робота учнів (робота з підручником)
Запитання для обговорення:
— Як людина використовує дикорослі види айстрових?
— Яке господарське значення айстрових?
Очікувані відповіді учнів:
Овочеві культури: латук посівний, цикорій салатний, земляна груша — топінамбур, артишок.
Олійні рослини: соняшник.
Використовують для виготовлення напоїв, що нагадують за смаком каву (цикорій, кульбаба).
Кок-сагиз та тау-сагиз використовують як технічні культури для отримання каучуку.
Декоративні рослини: хризантеми, айстри, ромашки, жоржини, гербери, стокротки.
Лікарські рослини: ромашка лікарська, пижмо, деревій, кульбаба, полин, череда, нагідки, ехінацея.
Бур’яни: осот, кульбаба, будяк, лопух, пушняк тощо.
Повідомлення учнів
Легенди про соняшник
1. У ті дні, коли магія мала силу, а світ був молодий, природа була мінливою. Древнє чаклунство було надмірним для людської душі, і люди тільки спостерігали, як усе навкруги міняється під дією чаклунських чар.
Соняшник, згідно з грецькими легендами, не завжди ріс на землі і з’явився завдяки водяній німфі на ім’я Клітія. Одного разу Клітію викинуло хвилею з прохолодних глибин моря на піщаний берег. Русалка, здивована яскравим світлом, немов зачарована спостерігала за золотою кулею, яка переміщалася по небу. Через деякий час зовнішність німфи стала мінятися. Клітія виявилася прикутою до місця, бо її русалчин хвіст вріс у пісок. Срібне волосся згорталося в пелюстки навколо обличчя, з рук виростало зелене листя.
Через дев’ять днів свого перебування на землі Клітія повністю перетворилася на квітку сонця. Відтоді й донині, соняшник завжди наслідує рух золотого сонячного диска, обертаючись у його бік.
2. Спочатку земні рослини не мали квіток. Високі дерева, велетенські трави покривали гори, степи, долини. Та куди не глянь — жодної квітки!
Звернулися дерева, чагарі, трави до Сонця:
— Полум’яний батьку! Ти запалюєш у грозовій хмарі багатобарвну райдугу, прикрашаючи небо. Подаруй і нам дещицю тих барв.
Замислився господар денного неба. Довго мовчав. Не міг придумати Ярило, чим зарадити рослинам на далекій землі.
Озвався син Сонця, золотоволосий принц:
— Я піду на землю та й оздоблю зелень барвами райдуги.
— Це небезпечно,— тривожно відповів батько.— Покидати сонячну оселю не можна безкарно. Розпорошившись на далекій планеті, ти можеш не повернутися до рідного дому…
— Я все одно піду,— затявся на своєму золотоголовий принц. — Ти даруєш радість усесвітові, а я хочу подарувати її деревам і травам.
Зітхнув батько, проте що мав робити,— згодився.
Прилетів син Сонця до землі, веселковим колесом почав обходити світ. І затріпотіла природа від блаженства. Велетенськими запашними квітами вкрилися магнолії, ніжно усміхнулася рожевими пелюстками на узліссі шипшина, срібнодзвінно заспівали серед трав блакитноокі дзвоники, небесними вічками глянули на світ незабудки-братики, сором’язливо захиталися на вітрах білі гвоздики… Безліч квітів покрили безмежні простори, ніби різнобарвна ріка розлилася по землі, одухотворюючи природу, відкриваючи людям світ краси й творчості.
Зупинився сонячний принц та й поглянув довкруж. А побачивши плоди своєї праці, щасливо засміявся. Махнувши полум’яними крильми, хотів було вернутися додому. Та де там! Витративши силу на творення квітів, він віддав свою силу землі, тож не зміг уже повернутися до осяйної оселі батька.
Заридав самотній Ярило в небі, ховаючись за темний обрій. А знесилений принц упав на землю, заливаючись гіркими слізьми.
На світанку він встав, напружив усі сили, щоб полетіти, коли з’явиться Сонце, але зміг лише підняти назустріч батькові своє пломеніюче обличчя. З тої пори цар-квітка, золотоголовий соняшник, невідступно дивиться на схід: батько обіцяв йому в прийдешньому повернення до рідної осяйної оселі…

Легенда про волошки
…Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля, мовляв, усе, що є на землі, вдячне йому, небові. Квіти посилають свій аромат, ліси — таємничий шепіт, птахи — спів; тільки колосся не складає йому подяки, хоча саме небо напуває коріння життєдайним дощем.
— Навпаки, ми дуже вдячні тобі,— сказали колоски.— Бо прикрашаємо землю морем зелені. А в інший спосіб не можемо виразити свою вдячність до тебе. Допоможи нам, і ми будемо завжди вдячні тобі.
— Гаразд,— відповіло небо.— Якщо ви не можете піднятися до мене, я зійду до вас.
І небо наказало землі виростити серед колосків сині квіти — часточку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків при кожному подиху вітру нахиляються до посланців синього неба — волошок і нашіптують їм ніжні слова любові.
5. Узагальнення і закріплення знань
Практична робота № 2
Тема. Визначення рослин класу Дводольні.
Мета: навчитися користуватися визначниками й визначальними картками та з їхньою допомогою навчитися визначати рослини класу Дводольні.
Обладнання: визначники, картки для визначення, гербарні зразки рослин, живі рослини, препарувальні набори.
Хід роботи
1. Ознайомтеся з визначником і визначальною карткою; навчіться користуватися ними.
2. Визначте запропоновані рослини (за гербарними зразками).
3. Підготуйте звіт про способи і результати виконаної роботи.
Інструктивна картка
Визначаючи рослину, спочатку прочитайте пункт 1 і наступний пункт, позначений «0». Те, що йде за цифрою 1, разом з тим, що йде за знаком 0, називають ступенем. Цифри ліворуч позначають номер ступеня, а праворуч показують, на який ступінь переходити, якщо названі ознаки відповідають ознакам певної рослини.
Порядковими номерами (1, 2, 3 і т. д.) позначено тези (що означає «положення»), а знаком «0» — антитези (тобто «протиставлення»).

Картка для визначення рослин родини Хрестоцвіті (Капустяні)
1. Плід стручок (довгий). 2
0. Плід стручечок (короткий, довжина дорівнює ширині або в 2/3 разу більша за неї). 5
2. Плоди з перетяжками у вигляді намистинок. Квіти жовті. Стебло і листки мають рідкі, тверді волоски (видно під лупою).
РЕДЬКА ДИКА
0. Плоди без перетяжок. 3
3. Носик стручка мечоподібний. Квітконіжки при плодах дуже відхилені від стебла. Листки перистонадрізані.
ГІРЧИЦЯ БІЛА
0. Стручки з округлим носиком. 4
4. Стручки завбільшки 1–1,5 см, притиснуті до стебла. Гілки не прилягають до стебла. Верхні листки стрілоподібні.
СУХОРЕБРИК ЛІКАРСЬКИЙ
0. Стручок завбільшки 2–4 см, відходить від стебла. Листки ланцетні.
ЖОВТУШНИК ЛАКФІОЛЕПОДІБНИЙ
5. Стручечки трикутної форми. Квіти білі, дрібні. Прикореневі листки перистороздільні, зібрані разом.
ГРИЦИКИ ЗВИЧАЙНІ
0. Стручечки овальної форми. 6
6. Стручечки з плівчастими крильцями, утворюють на верхівці плода заглибину.
ТАЛАБАН ПОЛЬОВИЙ
0. Стручечки без крилець. 7
7. Рослини сірувато-зелені через дрібні волоски, якими вкриті стебло і листки.
ГИКАВКА СІРА
0. Дуже гіллясте стебло, до моменту дозрівання плодів знизу голе, без листків. Стручечки овальної форми, зверху є заглибина.
ХРІННИЦЯ СМЕРДЮЧА

Картка для визначення рослин родини Пасльонові
1. Квіти великі (2–6 см). 2
0. Квіти дрібніші (до 1,5 см). 5
2. Віночок білий (при засушуванні буріє). 3
0. Віночок іншого забарвлення. 4
3. Листки сидячі або на коротких черешках, з цілокраїми пластинками, стебло і листки опушені.
ТЮТЮН ЗВИЧАЙНИЙ
0. Листки черешкові, великі, з виїмками з країв пластинки.
ДУРМАН ЗВИЧАЙНИЙ
4. Віночок різного забарвлення, завширшки 5–6 см, квіти поодинокі, сидять на квітконіжках, листки цільнокраї.
ПЕТУНІЯ ГІБРИДНА
0. Віночок брудно-білий, з фіолетовими жилками. Квіти майже без квітконіжок, на верхівці зібрані групкою, а нижче, у пазухах листків, поодинокі.
БЛЕКОТА ЧОРНА
5. Листки непарнопереривчастоперисті. 6
0. Листки, з країв злегка виїмчасті, наближені попарно. У суцвіттях можна побачити дрібні квітки і плоди водночас.
ПАСЛІН ЧОРНИЙ
6. Суцвіття не піднімається вище листків. Квіти із жовтим віночком. Молоді пагони і суцвіття дуже опущені.
ПОМІДОР ЇСТІВНИЙ
0. Суцвіття на довгих квітконіжках піднімається над листками. Квітки фіолетові, рожеві, білі з великими жовтими пиляками.
КАРТОПЛЯ

Картка для визначення рослин родини Розові
1. Листки прості. 2
0. Листки складні. 5
2. Листки округлі з пилчастими лопатями. Квітки зеленуваті, непомітні. Чашечка дворядна, по 4 листочки в ряду. Віночка немає.
ПРИВОРОТЕНЬ
0. Листки іншої форми. 3
3. Квітки поодинокі. Рідко по 2–3. Віночок білий, 5 пелюсток.
СЛИВА КОЛЮЧА (ТЕРЕН)
0. Квіти зібрані в суцвіття.
4. Суцвіття — китиця. Квіти білі. Пелюсток і чашолистиків по 5. Пелюстки завдовжки 6–7 мм.
ЧЕРЕМХА ЗВИЧАЙНА
0. Суцвіття — густа волоть з рожевими або білими квітами. Пелюстки завдовжки 
2,5–4 мм.
СПІРЕЯ ВЕРБОЛИСТА
5. Листки перисті. Квіти білі, зібрані в щитоподібне суцвіття.
ГОРОБИНА ЗВИЧАЙНА
0. Листки трійчасті, іноді мають 5 листкових пластинок. 6
6. Стебло з колючками.
ОЖИНА
0. Стебла вкриті волосками. Прикореневі листки і стебла виходять від кореневища.
СУНИЦЯ ЛІСОВА

Картка для визначення рослин родини Бобові
1. Листки трійчасті. 2
0. Листки з однією або кількома парами листочків. 3
2. Квіти зібрані в суцвіття головку (рід Конюшина). 4
0. Квіти зібрані в суцвіття китицю (рід Буркун). 5
3. Листки з однією парою листочків, з вусиками на кінці листка
(рід Чина). 6
0. Листки з кількома парами листочків, з вусиками на кінці листка
(рід Горох). 7
4. Стебло повзуче, укорінюється. Суцвіття — білі головки, пізніше і при засушуванні буріють.
КОНЮШИНА ПОВЗУЧА
0. Стебло висхідне. Прикореневі листки на довгих черешках вкриті волосками. Верхні два листки прилягають до суцвіття. Суцвіття — червоні головки, при висиханні буріють.
КОНЮШИНА ЛУЧНА
5. Квіти жовті.
БУРКУН ЛІКАРСЬКИЙ
0. Квіти білі.
БУРКУН БІЛИЙ
6. Квіти жовті, у китицях по 4–12 квіток. Прилистки (біля основи черешка) майже однакової довжини з листками.
ЧИНА ЛУЧНА
0. Квіти рожеві, при засушуванні буріють.
ЧИНА БУЛЬБОЧКОВА
7. Квіти білі.
ГОРОХ ПОСІВНИЙ
0. Квіти світло-фіолетові.
ГОРОХ ПОЛЬОВИЙ


6. Підбиття підсумків уроку
«Закінчи речення»
1) Найхарактернішою ознакою рослин родини Айстрові є наявність … (суцвіття кошик).
2) У центрі соняшника розташовані … (трубчасті квітки).
3) А по краю суцвіття соняшника розташовані … (несправжньоязичкові квітки).
4) Ці квітки не мають … (ні тичинок, ні маточок).
5) Айстрові рослини мають плоди … (сім’янки).
6) У волошки по краю суцвіття розташовані … (лійчасті квітки).
7) Вони слугують для … (приваблення комах-запилювачів).
8) У кульбаби все суцвіття складається лише з … (язичкових квіток).
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти сенкан на тему «Соняшник» або «Айстра».
2. Підготувати легенди, міфи та цікаві факти про злакові рослини.
3. Дати відповіді на запитання. Чому рослина мати-й-мачуха має таку назву? З якою рослиною її часто плутають? Про що це свідчить?

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (18.02.2014)
Переглядів: 3738 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: