Урок № 37 Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 37 Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Урок № 37
Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про різноманітність вищих спорових рослин та умови їх існування; сформувати знання про значення вищих спорових рослин у формуванні місцевих ландшафтів, торфу, кам’яного вугілля; продемонструвати учням значення вищих спорових рослин у житті людини; розвивати вміння робити висновки, працювати з різними джерелами інформації; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні мають знати значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований (урок-мандрівка).
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.
1) На нижній поверхні листка папороті є:
А спорофіли В спороносні колоски
Б стробіли Г спорангії
2) Гаметофіт папоротеподібних має:
А кореневище В корені
Б ризоїди Г присоски
3) Запліднення у папоротей неможливе без:
А води Б повітря В світла Г вітру
4) У папороті корені та пагони мають особини:
А статевого покоління Б нестатевого покоління
5) Стебло у папоротей:
А велике, довге Б маленьке, вкорочене
6) Особину статевого покоління папороті називають:
А паростком В заростком
Б проростком Г листком
2.2. «Коло ідей».
Завдання для груп:
— Листки більшості папоротеподібних у молодому віці равликоподібно закручені. Поясніть чому.

2.3. «Мозковий штурм».
— Чому папороть вважається більш високоорганізованою рослиною, ніж мох?
— Папоротеподібні — досить розвинені наземні рослини. Чому ж їм не вдалося повністю опанувати суходіл?
— Чому всі сучасні вищі спорові рослини, крім папоротей, є сліпими гілками еволюції?
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні я отримала листа від барона Мюнхгаузена і зараз вам його зачитаю.
«Добрий день, вельмишановне панство!
Нещодавно я повернувся з навколосвітньої подорожі, під час якої дізнався багато цікавого про вищі спорові рослини.
Мене дуже вразили деревоподібні плавуни, які деякі народності Африки вживають в їжу і навіть мене ними пригощали. Страви з них, правда, не дуже смачні, але поживні.
В Україні я випадково потрапив до кам’яновугільної шахти і дізнався, що кам’яне вугілля утворилося з давніх мохів. А та- кож я довідався, що папороті добре горять і виділяють багато тепла. Тому в країнах Півночі ними обігрівають житло.
А в Японії хвощі використовують як декоративні рослини, висаджують їх у горщики, я й собі прихопив декілька екземплярів.
Я вам рекомендую злітати до Китаю і поглянути, які там виготовляють піротехнічні засоби зі спор мохів. Я був у захваті.
Може бути, що я щось трішки наплутав, але ви, сподіваюся, виправите мої незначні помилки. Бажаю успіхів.
Ваш барон Мюнхгаузен».
Отже, наше завдання — виправити помилки барона Мюнхгаузена. Але для того щоб це зробити, ми повинні самі здійснити подорож. Щоб встигнути все побачити, нам доведеться летіти з великою швидкістю. Перед нашою мандрівкою ви повинні за- пам’ятати, що можна та що заборонено робити під час польоту:
— заборонено шуміти;
— забороняється бути пасивними чи байдужими;
— усі повинні брати активну участь у програмі польоту.
4. Засвоєння нового матеріалу
Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Віртуальна мандрівка
Учитель: Ми побуваємо на багатьох зупинках. На кожній з них дізнаємося щось нове, цікаве, незвичайне. Під кінець уроку ми повинні будемо відповісти на лист барона Мюнхгаузена.
А тепер увага! Ми вирушаємо в політ!
Перша зупинка — «Медична»
Учитель: Ось ми і потрапили до «лікарні». Це наша перша зупинка. Вельмишановний «лікар» розкаже нам, як він використовує спорові рослини під час лікування людей.
Виступ «фітотерапевта»: Спорові рослини широко використовують у лікуванні різноманітних захворювань. Щитник чоловічий відомий як глистогінний засіб, занесений до Державної фармакопеї (список рослин, дозволених для використання в медицині). Висушений сфагнум має знезаражувальні (антибактеріальні) властивості, тому раніше його використовували для лікування ран. Екстракти сфагнових мохів, що містять сфагнол, застосовують при кишкових захворюваннях, а ванни — для лікування ревматизму. Раніше часто застосовували сфагновий мох під час епідемій холери та чуми, а також для зупинки кровотечі. Сфагнол пригнічує ріст і життєдіяльність таких мікроорганізмів, як кишкова паличка, холерний вібріон, золотистий стафілокок, сальмонела та ін. Плавун-баранець у медицині застосовують для лікування алкоголізму, вироблення відрази до паління та при деяких захворюваннях очей. Слід пам’ятати, що ця рослина досить отруйна і тому самолікування може призвести до тяжких розладів здоров’я і навіть до смерті. Спори плавуна булавоподібного раніше використовували для виготовлення оболонок пігулок. Хвощ польовий використовується в народній медицині для лікування захворювань видільної системи (як сечогінний засіб).
Друга зупинка — «Декоративна»
Учитель: На цій зупинці ми дізнаємося, чи є серед спорових рослин декоративні. Слухаємо уважно «квітникаря».
Розповідь «квітникаря»: Папороті — чудові декоративні рослини, вони є окрасою будь-якого саду, парку чи клумби. Дуже красиво виглядають страусник, орляк, щитник. Є невибагливі види, які чудово почуваються в кімнатних умовах. Це адіантум, нефролепіс.
Також у квітникарстві застосовується сфагнум як наповнювач при формуванні земляних сумішей: завдяки своїй гігроскопічності він сприяє рівномірному зволоженню землі, а завдяки сфагнолу має бактерицидну властивість і перешкоджає загниванню коренів.
Третя зупинка — «Кулінарна»
Учитель: Ось ми дісталися «найсмачнішої» зупинки, на якій нас з радістю зустріне «кухар» і продемонструє свої делікатесні страви.
Розповідь «кухаря»: У Токіо, столиці Японії, щороку споживається в їжу більше ніж 300 000 кг папороті орляка, молоді листки якого нагадують спаржу чи маслину. Також кореневище орляка багате на крохмаль, і його використовують при виготовленні пива. У деяких місцевостях молоді ніжні спороносні пагони та багаті на крохмаль розширені кореневища (бульби) хвоща польового вживають у їжу.
Четверта зупинка — «Будівельна»
Учитель: Мабуть, ми випадково потрапили на цю зупинку, тому що я не можу уявити спорові рослини у вигляді будівельних матеріалів.
Виступ «будівельника»: Ні, ви потрапили не випадково. Ми на вас чекали. Уявіть собі, що торф, який утворюється зі сфагнових мохів, застосовують у будівництві у вигляді пресованих плит як теплоізоляційний матеріал. (Демонструє учням шматок пресованої плити, виготовленої з торфу.)
П’ята зупинка — «Агрономічна»
Учитель: На цій зупинці нас чекає працівник сільського господарства — агроном. Послухаємо, що цікавого він нам повідомить.
Розповідь «агронома»: У сільському господарстві торф використовується як органічне добриво. Але мохи можуть погіршувати продуктивність сільськогосподарських угідь, спричинюючи заболочування земель. Проте вони також можуть сприяти переходу поверхневих стоків води в підземні горизонти, що захищає ґрунт від руйнівної дії води.
А от хвощі — чудові показники (біоіндикатори) ґрунтів з підвищеною кислотністю.
Шоста зупинка — «Хімічна»
Учитель: Ми прибули на найбільш загадкову зупинку — «Хімічну». Ви тільки почали вивчати цей предмет і ще не знаєте його таємниць.
Розповідь «хіміка»: У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, фарб, спиртів, кислот тощо. Спори плавунів використовуються при виготовленні ракет для феєрверків. Пластмаси, фарби та лаки виробляють з кам’яного вугілля, яке утворилося з давніх папоротей.
Сьома зупинка — «Кам’яновугільна»
Учитель: На цій зупинці ви дізнаєтеся, як і коли утворилося кам’яне вугілля.
Розповідь «геолога»: Перші папоротеподібні з’явилися приблизно 400 млн років тому. Це були переважно дерев’янисті рослини, які займали велетенські площі суходолу з вологим та теплим кліматом. У ті часи рештки папоротеподібних разом із залишками інших спорових рослин утворили поклади кам’яного вугілля. Тоді відмерлі стовбури потрапляли у воду боліт, заносилися мулом та піском і не перегнивали. Поступово занурюючись углиб, за сотні мільйонів років вони перетворювалися на кам’яне вугілля. В Україні є великі запаси кам’яного вугілля та розвинена кам’яновугільна промисловість. Кам’яне вугілля використовують як паливо, з нього добувають горючий газ.
Восьма зупинка — «Пожежонебезпечна»
Учитель: Нарешті ми прибули до «пожежної частини».
Виступ «пожежника»: Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися, що нерідко стає причиною виникнення пожеж у лісах та на болотах. Гасити таку пожежу дуже важко, тому що торф може горіти не на поверхні, а в товщі його покладів. Рухатися пожежникам по такій місцевості небезпечно, тому в таких ситуаціях використовують гелікоптери. Запам’ятайте: необхідно дотримуватися правил пожежної безпеки, коли ви знаходитеся в лісі або на болотах.
Дев’ята зупинка — «Ґрунтоутворююча»
Учитель: Ось ми дісталися останньої зупинки нашої подорожі. Нас запросив до себе в гості «ґрунтознавець».
Розповідь «ґрунтознавця»: Ми всі знаємо, що мохи невибагливі до умов довкілля, і вони можуть оселятися там, де немає рослин. Виділяючи кислоти, мохи спричиняють поступове руйнування скель, а їхні відмерлі частинки накопичуються між уламками. Так виникають первісні ґрунти, на яких згодом оселяються інші рослини. Тому мохи можна назвати першопроходцями.
Наприкінці «віртуальної подорожі» учні самостійно заповнюють останній стовпчик «Значення спорових рослин» у таблиці «Характеристика основних відділів вищих спорових рослин».

5. Узагальнення і закріплення знань
Завдання для учнів:
— Скласти лист-відповідь барону Мюнхгаузену, у якому необхідно вказати на його «незначні» помилки.
6. Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підводять підсумки уроку, вказують на необхідність охорони рослинного світу.
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготуватися до узагальнюючого уроку з теми «Вищі спорові рослини».

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (22.01.2014)
Переглядів: 2472 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: