Урок № 34 Мохоподібні. Середовище існування, пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 34 Мохоподібні. Середовище існування, пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності
Урок № 34
Мохоподібні. Середовище існування, 
пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності
Мета уроку: поглибити поняття про ускладнення та особливості будови мохів на прикладі білого моху сфагнуму, вказати на різноманітність мохоподібних; розвивати логічне мислення, спостережливість, творчість, уміння порівнювати біологічні об’єкти та вказувати риси подібності й відмінності; здійснювати екологічне виховання.
Очікувані результати: учні мають характеризувати окремих представників мохоподібних; учні мають знати представників відділу Мохоподібні, які ростуть у найближчому оточенні; учні повинні вміти користуватися збільшувальними приладами, виготовляти мікропрепарати.
Обладнання: ______________________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Гра «Піймай помилку в шпаргалці».
Учні обмінюються «шпаргалками», які підготували вдома, і виправляють помилки. Після виконаної роботи учні зачитують «шпаргалки» і виправлені помилки.
2.2. Скласти сенкан до таких термінів і понять: мохи, зозулин льон та ін. Пояснити зміст сенкану.
Наприклад:                                       мохи
                                                        зелені, білі
                      розмножуються, фотосинтезують, накопичують
                                       мохи ростуть у вологих місцях
                                                      зозулин льон
2.3. «Мозковий штурм».
— Назвіть риси подібності й відмінності мохів та водоростей.
(Подібність: не мають судин і коренів; запліднення пов’язане з водою; серед мохоподібних немає здерев’янілих форм.
Відмінність: мають листкостеблову будову; їм властива наявність деяких тканин — покривної, основної, механічної.)
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
У горах Європи, в тому числі й у Карпатах, на скелях та в печерах росте особливий вид мохів. Зелена нитка, що проростає зі спор цього моху, живе тривалий час і досягає значних розмірів. Здатна вона й до світіння в темряві — особливі лінзоподібні клітини вловлюють слабке світло й спрямовують його на хлоропласти, створюючи умови для фотосинтезу. Світло проходить крізь мох, і стінка клітини відбиває його вже як зелений промінь. Світіння цього моху породило народні легенди про гномів, які вночі в печерах з ліхтарями охороняють скарби.
Про різні види мохів та особливості їх будови ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
Різноманітність мохоподібних
Щоб з’ясувати особливості будови і життєдіяльності сфагнових мохів, учні проводять пошукову роботу (працюють з підручником та додатковою літературою) в малих творчих групах.
Завдання для творчих груп:
— І група
Особини статевого покоління сфагнуму не мають ризоїдів. Як вони утримуються у вертикальному положенні та за допомогою чого всмоктують воду й поживні речовини?
— ІІ група
Якщо один кінець пучка сухого сфагнуму опустити в посудину з водою, а інший — 
у порожню, то в порожній посудині невдовзі з’явиться вода. Чому?

— ІІІ група
Відомо, що під час Першої і Другої світових воєн як перев’язувальний матеріал широко використовували сухий сфагнум. Поясніть чому.
Після обговорення запитань кожна група вибирає представника, який буде відповідати.
Додатковий матеріал
Сфагнум
Назва походить від грец. сфагнус — губка. Це багаторічний одно- і дводомний болотний мох. Сфагнові мохи утворюють суцільний, товстий, м’який, пухкий килим (дерновину) від світло-зелених до бурих або червонуватих відтінків. Вони без коріння, мають лише ніжні кореневі волоски (ризоїди). Прямостояче (заввишки 10–20 см) м’яке стебло з пучкоподібно розташованими гілками й одношарове листя містять велику кількість мертвих водоносних клітин з порами, легко всмоктують воду, що обумовлює високу вологоємність сфагнуму і сприяє швидкому розвитку верхових боліт у місцях, де з’являються ці мохи. Листя без жилок, складається з водоносних (мертвих) і хлорофілоносних клітин.
Вбираюча властивість сфагнуму пов’язана з особливою будовою його листя, гігроскопічність якого майже в 4 рази вища за гігроскопічніcть вати: 1 частина сухого моху вбирає близько 20 частин води. При випаровуванні води мертві клітини заповнюються повітрям, тому сухі рослини набувають білуватого відтінку.
Стебло сфагнуму росте верхівкою й поступово відмирає знизу. Будова його нескладна. Зовні воно вкрите безбарвною шкіркою, клітини якої виконують водозапасаючу функцію. Вони великі, мертві, стінки їх мають круглі отвори, якими сусідні клітини сполучаються між собою та із зовнішнім середовищем. Доросла рослина ризоїдів не має.
Велику роль відіграють сфагнові мохи у формуванні та житті боліт. Процес торфоутворення відбувається завдяки застійному перезволоженню, відсутності кисню і створенню мохами кислого середовища. Ці умови виявляються несприятливими для процесів гниття, що перешкоджає розкладанню сфагнуму.

5. Узагальнення і закріплення знань
Лабораторна робота № 12
Тема. Будова мохоподібних.
Мета: ознайомитися з особливостями будови мохів на прикладі зозулиного льону та сфагнуму.

Хід роботи
1. Розгляньте зелений мох зозулин льон звичайний. Знайдіть у нього ризоїди, стебло, листки.
2. Замалюйте зовнішню будову зеленого моху зозулин льон. Позначте на малюнку ризоїди, стебло, листки.
3. На верхівці стебла моху знайдіть коробочку зі спорами. Позначте їх на малюнку.
4. Розгляньте пагін сфагнуму. Зверніть увагу, що в листках немає жилок і відсутні ризоїди.
5. Препарувальною голкою обережно зірвіть листочок з верхньої частини пагона. Розмістіть його на предметному склі в краплині води і розгляньте під мікроскопом.
6. Знайдіть дрібні, вузенькі, зелені хлорофілоносні клітини, між ними широкі безколірні водоносні клітини. У водоносних клітинах знайдіть пори. Чому мох сфагнум може вбирати й утримувати велику кількість води?
7. Замалюйте схему внутрішньої будови листка сфагнуму і підпишіть його складові.
8. Зробіть висновок, давши відповіді на запитання:
— У чому виявляється подібність між сфагнумом і зеленим мохом зозулиним льоном звичайним?
— Чим вони відрізняються?


6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
1. Назвіть відомих вам представників відділу Мохоподібні.
2. Які мохоподібні трапляються у вашій місцевості?
3. Де вони ростуть?
4. Чому більшість з них поширені у вологих місцях?
5. Які особливості будови для них характерні?
6. Чому мохи називають «сліпою гілкою» в розвитку рослин?
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти з вивченої теми п’ять тестових завдань формату А (одна правильна відповідь із запропонованих).
2. Підготувати повідомлення про хвощеподібні та плавуноподібні, які занесені до Червоної книги України.

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (21.01.2014)
Переглядів: 1794 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: