Урок № 30 Значення водоростей у природі та в житті людини - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 30 Значення водоростей у природі та в житті людини

Урок № 30
Значення водоростей у природі та в житті людини

Мета уроку:сформувати знання про місце та роль водоростей у природі, про значення в господарській діяльності людини, негативний вплив забруднених водойм на життя водоростей, про заходи їх охорони; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, висловлювати свою точку зору; здійснювати екологічне виховання.

Очікувані результати:учні мають знати роль водоростей у природі, господарській діяльності людини; учні мають пояснювати, на яких властивостях водоростей та продуктах життєдіяльності ґрунтується їх роль у природі та господарській діяльності людини, появу і наслідки «цвітіння» води, очищення стічних вод.

Обладнання:_____________________________________________

Тип уроку:комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.  Цифровий диктант.

Учитель зачитує перелік ознак, учні вибирають з них ті, що характерні для водоростей їхнього варіанта.

І варіант — бурі водорості;

ІІ варіант — червоні водорості;

ІІІ варіант — діатомові водорості.

1) Мають червоні та жовті пігменти.

2) Макроцистис — найдовший представник цих водоростей.

3) Проникають на найбільшу глибину.

4) Бувають різноманітних форм: ромба, булави, півмісяця.

5) Цих водоростей налічується 4 тис. видів.

6) Панцир складається з двох половинок, що накладаються одна на одну.

7) Бувають тільки одноклітинні й колоніальні.

8) Крім хлорофілу, мають коричневі та жовті пігменти.

9) Живуть у Саргасовому морі, зчіплюючись, вони часто утворюють біля поверхні води цілі плавучі зарості, які простягаються на кілька кілометрів.

10)     З решток цих водоростей отримують вибухівку.

11)     Найвідоміший представник — ламінарія.

12)     Запасна речовина цих водоростей — багрянковий крохмаль.

Відповіді:

І варіант — 2, 8, 9, 11;

ІІ варіант — 1, 3, 5, 12;

ІІІ варіант — 4, 6, 7, 10.

2.2.      Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1)         Ламінарію відносять до відділу водоростей:

А Бурі                        В Червоні

Б Зелені                     Г Діатомові

2)         На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:

А бурі                        В зелені

Б червоні       Г діатомові

3)         До червоних водоростей належить:

А філофора    В ламінарія

Б вольвокс    Г улотрикс

4)         До бурих водоростей належить:

А кораліна     В спірогира

Б саргасум     Г вольвокс

5)         До зелених водоростей належить:

А філофора    В кладофора

Б церамія       Г ламінарія

6)         Панцир, просочений сполуками Силіцію, є у водоростей:

А червоних   В зелених

Б бурих                     Г діатомових

2.3.  Виконання індивідуальних завдань за картками.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Скільки цікавого ми вже дізналися про водорості. Нам тільки залишилося розглянути, яке значення вони мають у природі та в житті людини.

Постановка проблемного питання:

— Улітку в багатьох водоймах України, а також в акваріумах, які встановлено близько до світла, вода стає зеленою і втрачає прозорість. Чому це небезпечно для життя водойм і акваріумів? Як називається це явище?

На це запитання ви зможете дати відповідь у кінці уроку.

Повідомлення теми уроку. Визначення мети й завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

4.         Засвоєння нового матеріалу

Значення водоростей у природі та в житті людини

Засідання «круглого столу»

Вступне слово вчителя

Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми спробуємо вирішити одне важливе питання за допомогою засідання «круглого столу». Деякі люди стверджують, що водорості не відіграють важливої ролі в природі і житті людини і життя на планеті могло б існувати без них. Чи це справді так? На засідання «круглого столу» ми запросили «еколога», «лікаря», «працівника харчової промисловості», «хіміка», «біолога», «тваринника», «агронома» і вислухаємо їхні точку зору щодо цього питання. А кожен з вас зробить для себе висновок.

Виступ «біолога». Значення водоростей у природі надзвичайно велике. Водорості — це основний продукт харчування для водяних тварин. Вони є найбільшим джерелом кисню у воді та повітря над водою. Ґрунтові водорості постачають у товщу ґрунту кисень, а їхні відмерлі рештки утворюють органічну речовину ґрунту, що підвищує його родючість, беруть участь у ґрунтоутворенні. Таким чином, я вважаю, що водорості — необхідний, важливий компонент живої природи.

Виступ «лікаря». У водоростях високий вміст різних вітамінів (А, С, Е, В), мінеральних солей, сполук йоду та брому, тому постійне вживання їх у їжу запобігає різним порушенням обміну речовин. З давніх-давен ліки з водоростей широко використовувалися для лікування ран, опіків. Особливо велике значення має ламінарія (морська капуста), яка використовується для лікування і профілактики атеросклерозу, тромбофлебіту, зоба. Кораліна, церамій (червоні водорості) — глистогінний засіб, особливо для боротьби з аскаридами. На основі водоростей фармакологічна промисловість випускає йодовмісні лікарські препарати. Велике значення для лікування захворювань опорно-рухової системи мають лікувальні грязі (демонструє лікарські препарати).

Виступ «працівника харчової промисловості». Продукти життєдіяльності водоростей і самі водорості широко використовуються в харчовій промисловості. Так, наприклад, з великих бурих водоростей виділяють альгінат, який використовується під час виготовлення морозива. Він надає йому значної гомогенності і не дає утворюватися кристаликам льоду. З водорості, яка відома під назвою «ірландський мох», отримують карагенан, який використовується в кондитерській промисловості. Близько 80 видів водоростей вживають у їжу. Із зелених використовують ульву (морський салат), з бурих — різні види ламінарій, малярію. Серед червоних найчастіше вживають у їжу порфіру (в Японії її вирощують штучно), гігартину. Майже всі їстівні водорості містять високопоживні компоненти. Із червоних водоростей одержують драглисту речовину — агар, яка використовується в кондитерській промисловості для виготовлення ласощів, таких як мармелад чи пастила (демонструє продукти харчової промисловості, виготовлені з використанням водоростей).

Виступ «тваринника». Ми постійно використовуємо корм для худоби, який виготовляють з бурих водоростей. У ньому міститься багато поживних та корисних речовин, зокрема сполук йоду, необхідних для забезпечення нормального функціонування організму тварини.

Виступ «хіміка». Я хочу сказати, що наша хімічна промисловість теж не обходиться без водоростей. У слані бурих водоростей високий вміст особливої речовини, яка за здатністю склеювати різні предмети майже в 40 разів перевищує звичайний канцелярський клей. Її застосовують для просочування водонепроникних тканин, при виробництві картону. Також водорості є сировиною для виробництва високоякісного паперу (кладофора). З водоростей отримують різні органічні кислоти, спирти, барвники, йод, калійну селітру та інші речовини (демонструє речовини).

Виступ «агронома». Працівники сільського господарства теж вдячні водоростям. Відмерлі водорості опускаються на дно водойм, де утворюється органічний мул. Його ми широко застосовуємо як добриво. Як добриво ми також використовуємо калійні солі, про які говорив «хімік».

Виступ «еколога». Водорості використовуються і в біологічному методі очищення забруднених водойм. Для цього стічні води підприємств відстоюють у послідовно сполучених між собою водоймах, у кожній з яких певні організми, у тому числі різні види водоростей, вилучають з води шкідливі речовини. Але у цього способу є й негативні наслідки. Масове розмноження одноклітинних зелених та деяких інших водоростей у прісних водоймах призводить до «цвітіння» води, коли вода набуває зеленого кольору. У воді зменшується вміст кисню і відбувається масове вимирання водяних тварин.

Виступ «судновласника». Я вам хочу нагадати, що моряки — сучасники Колумба — залишили немало описів дійсно драматичних ситуацій, у які потрапляли їх трищоглові каравели, заплутуючись у водоростях Саргасового моря. Скільки в цих описах правди, а скільки вимислів, ніхто не береться сказати. Нехай цим займаються історики мореплавання. Однак, судячи з усього, водорості дійсно є завадою для судноплавства, і якщо капітанам сучасних кораблів доводиться враховувати можливості таких зустрічей, то немає нічого дивного в тому, що екіпажі каравел паралельно з фантастичними морськими чудовиськами вважали зустріч із водоростевими заростями небезпечною для своїх парусних суден.

Учитель: Ми уважно вислухали всіх запрошених, які нам розповіли про значення водоростей, і можемо дати відповідь на запитання: чи могло б існувати життя без водоростей?

(Обговорення відповідей.)

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.  Заповнення останньої колонки таблиці «Різноманітність водоростей», яка залишилася з минулого уроку.

5.2.  Обговорення відповіді на проблемне питання, яке було поставлене на початку уроку (про «цвітіння» води).

5.3.  «Коло ідей».

Завдання для груп:

— Експедиція Вітуса Берінга добігала кінця, але хвороба наступала на всіх — розхитувалися і випадали зуби, спостерігалася кровотеча з ротової порожнини. Більша частина екіпажу загинула, загинув і сам Берінг. Живими залишилася група людей, яка почала вживати в їжу водорості. Що врятувало цих людей?

5.4.      «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед однокласниками. Учень, який отримав запитання і відповів на нього, має право поставити своє запитання.

 

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальне опитування

1. Які водорості разом з іншими організмами беруть участь в очищенні водойм?

2. Що таке біоіндикація?

3. Чи правильне твердження: «Водорості є сировиною для хімічної промисловості»?

4. У чому полягає харчова цінність водоростей?

5. У чому полягає роль водоростей у ґрунтоутворенні?

6. Чи можуть водорості завдавати шкоди людині?

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник ____________________________________________

Зошит ________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти загадки про водорості.

2. Повторити матеріал про водорості і підготуватися до гри «Біологічний калейдоскоп».

 

 

а мє l$���� ��х у прісних водоймах і навіть на вологому ґрунті суходолу.

Додаткові запитання:

— Які червоні водорості трапляються в Чорному морі?

— Чому червоні водорості можуть жити на найбільшій глибині?

(Обговорення відповідей і заповнення таблиці.)

 

ІІ група

Діатомові водорості

Відомо 15 тис. видів. До них належать: мелозіра, хетоцерос, циклотела, астеріонела та ін. Це одноклітинні або колоніальні організми. У діатомових водоростей кожна окрема особина оточена тонкою клітинною стінкою, просоченою кремнеземом — речовиною, з якої складається пісок і виготовляють скло. Кремениста клітинна стінка утворює своєрідний панцир, який складається з двох половинок. Панцир має щілини, крізь які відбувається обмін речовин з оточуючим середовищем. Діатомові водорості поширені по всій земній кулі, живуть у прісних та солоних водоймах, ґрунті.

Мул, утворений рештками діатомових водоростей, дістав назву «діатоміт». Його висушують та просочують певними речовинами, отримуючи вибухівку — динаміт, який винайшов наприкінці ХХ ст. шведський інженер Нобель. Частину прибутків від виробництва вибухівки він заповів на підтримку найвидатніших науковців, письменників і політиків. Так з’явилася славнозвісна Нобелівська премія.

Додаткові запитання:

— Які діатомові водорості поширені в ґрунті?

— Якої форми бувають діатомові водорості?

(Обговорення відповідей та заповнення таблиці.)

 

ІІІ група

Бурі водорості

Відомо близько 1,5 тис. видів. До них належать: ламінарія, саргасум, фукус, макроцистис, лесонія та ін. Назва відділу походить від назви того, що вони містять, крім хлорофілу: коричневі та жовті пігменти, поєднання яких зумовлює бурий колір водоростей.
Бурі водорості — найбільші. Це переважно морські багатоклітинні водорості, які розповсюджені в береговій зоні. Саме тіло вищих представників бурих водоростей — ламінарії і фукуса — почленоване на листкоподібні, стеблоподібні й коренеподібні частини. Коренеподібні частини — ризоїди — обхоплюють каміння, яке лежить на дні. Найдовша водорість, яка досягає від 60 до 100 м — макроцистис, трапляється в Тихому океані. Фукус утворює кущики заввишки до 1 м.

Додаткові запитання:

— Яку функцію виконують листкоподібні частини талому ламінарії або фукуса?

— Якої довжини досягає ламінарія?

— Яку вищу рослину нагадує лесонія? На що схожі її зарості? Чому?

(Обговорення відповідей і заповнення таблиці.)

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.        «Мозковий штурм».

— Більшість морських водоростей постійно живе у воді. Є водорості, які живуть у зоні припливів і відпливів морів та океанів. Певний час доби такі водорості перебувають не у воді, і це їм зовсім не шкодить. Які пристосування є у водоростей, що допомагають їм переносити ці несприятливі умови?

— Давно помічено, що в північних морях, де вода холодна, водорості ростуть значно краще, ніж у морях південних широт. Чому?

5.2.      Робота в парах.

Скласти по три тестові завдання з вивченої теми і запропонувати товаришу по парті виконати їх.

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1) Серед бурих водоростей трапляються тільки … (багатоклітинні).

2) Запасна речовина бурих водоростей — … (ламінарин).

3) У клітинах зелених водоростей відкладається … (крохмаль).

4) Запасна речовина червоних водоростей — … (багрянковий крохмаль).

5) На глибині 200–250 м трапляються … (червоні водорості).

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Підготуватися до круглого столу за темою «Значення водоростей у природі та в житті людини», розподіл учнів за ролями: біолог, лікар, працівник харчової промисловості, еколог, агроном, хімік, тваринник, судновласник.

 

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (25.11.2013)
Переглядів: 3337 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: