Урок № 2 Класифікація живих організмів. Рослинний світ — складова частина природи - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 2 Класифікація живих організмів. Рослинний світ — складова частина природи

Урок № 2

Класифікація живих організмів. Рослинний світ —
складова частина природи

Мета уроку:з’ясувати особливості класифікації живих організмів; сформувати поняття про основні систематичні категорії; розвивати увагу, пам’ять та мислення учнів; виховувати любов до природи рідного краю.

Очікувані результати:учні мають називати основні систематичні категорії класифікації органічного світу, царства живої природи; учні мають наводити приклади рослин, що зростають у найближчому оточенні.

Обладнання:_____________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація
опорних знань учнів

2.1.  Тест на встановлення відповідності.

Учитель пропонує учням встановити відповідність між біологічними науками та їх визначеннями.

2.2.  Виставка кросвордів (домашнє завдання). Визначення найкращого кросворда за змістом і оформленням.

2.3.  «Коло ідей».

Запитання для груп:

— Чому біологію вважають наукою майбутнього?

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У природі немає нічого зайвого.

М. Монтень

Заплющте очі й уявіть себе в осінньому лісі. Чи подобається вам там? Що вас оточує? Назвіть рослини, які вас оточують. (Учні розповідають про красу осіннього лісу, називають рослини й описують їх.)

Кожний з вас назвав декілька рослин, які відрізняються між собою за багатьма ознаками, а всього відомо близько 500 тис. видів рослин. Як можна зорієнтуватися в такій різноманітності, як не заплутатися, ми і розглянемо сьогодні на уроці.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

4.         Засвоєння нового матеріалу

1.         Рослинний світ — складова частина природи

Запитання до учнів:

— Завдяки життєдіяльності яких організмів на нашій планеті існує життя? (Завдяки рослинам.)

— Чому ми вдячні за життя рослинам?

Очікувана відповідь учнів:

Саме рослини здатні акумулювати енергію Сонця і перетворювати її на енергію хімічних зв’язків, утворювати з неорганічних речовин органічні. Органічні речовини, як джерело їжі та енергії, необхідні всьому живому на планеті. Виробляє органічні речовини зелена рослина. Вона збагачує повітря киснем, яким дихають рослини, лишайники, багато грибів, тварини, людина. У процесі дихання виділяється вуглекислий газ. Також вуглекислий газ виділяється під час розкладання мертвих залишків, при горінні, знищенні сміття, технічних відходів. Завдяки рослинам, які поглинають вуглекислий газ у процесі повітряного живлення, підтримується його об’єм у повітрі.

Розповідь учителя

Значення рослин люди зрозуміли ще в давні часи. Ними милувалися, лікувалися, про них складали пісні та легенди. Тому з давніх-давен люди уславлювали рослинний світ, надавали рослинам божественного значення.

Наприклад, у стародавніх греків і римлян у великій пошані були лілії та гіацинти. Щороку навесні вони влаштовували триденне свято Гіацинтин. Французи любили лілії, тому на гербі Франції зображено три лілії. У Болгарії особливе ставлення до троянд. Щорічно під час збирання трояндових пелюсток у цій країні відзначають свято троянд. В Англії великою популярністю користується мак. У день пам’яті загиблих воїнів маками встеляють підніжжя пам’ятників і прикрашають вікна будинків. У Японії шанують хризантеми. Вони є символом нації і зображені на гербі та державній печатці Японії. Найвищою нагородою Країни вранішнього сонця є орден Хризантеми. Жовтень у Японії називають місяцем хризантем.

Формулювання висновку:

Отже, рослинний світ є складовою частиною природи, тому що між рослинами й неживою та живою природою існують дуже тісні взаємозв’язки.

Словникова робота

Учні за допомогою підручника дають визначення поняттям «флора» та «рослинність» і записують їх у словники.

 

2.         Наукові назви рослин

Розповідь учителя

Усім відомий міф про те, як люди, щоб дістатися неба, спробували збудувати Вавилонську вежу. Вони були покарані незвичним, але дуже дієвим способом — змішуванням мов. Люди перестали розуміти один одного, і вежа залишилася недобудованою.

Для біологів також було б неможливим спілкування без мови-«посередника», якою є латинська — класична мова науки Середньовіччя. Вона є універсальною мовою ботаніки.

Запитання до учнів:

— Які ще науки використовують латинську мову? (Медицина, фармакологія тощо.)

Розповідь учителя

Завдяки Карлу Ліннею, який запропонував давати всім видам подвійні назви, учені-систематики ніколи не сплутають рослини, бо користуються їх латинськими назвами.

До Ліннея назву рослини складали з п’яти, шести і навіть дванадцяти слів, що означали короткий опис рослини. Звичайно, така громіздка назва була незручною. Широке й сміливе введення бінарної номенклатури в науку було рівнозначне справжній реформі.

Наприклад: Меліса лікарська. Перше з двох слів — Меліса — це назва роду, до якого належить указаний вид (рід — спільнота кількох подібних між собою видів). Це слово завжди пишеться з великої літери. Друге слово — лікарська — вказує на належність до певного виду, його пишуть з маленької літери.

 

3.         Класифікація живих організмів

Розповідь учителя

Сьогодні ми згадували про вчених-систематиків. Чим займаються ці люди?

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Що таке систематика?

Очікувані відповіді учнів:

Систематика — це наука, яка описує й упорядковує різноманітні види, розподіляє (класифікує) їх на певні систематичні групи (таксони) та займається створенням природної системи органічного світу.

Розповідь учителя

Спираючись на свій досвід, ви можете відрізнити березу від клена, грушу від яблуні, а також можете встановити їх спільні ознаки.

(Далі вчитель демонструє фотографії (таблиці) із зображеннями рослин одного роду. Наприклад: деревій звичайний і деревій голий, або жовтець повзучий і жовтець золотистий, або сосна звичайна і сосна кримська.)

Завдання для учнів:

— Установіть спільні ознаки, притаманні цим рослинам.

— Установіть ознаки відмінності цих рослин.

(Обговорення відповідей учнів.)

— Виберіть із запропонованих рослин ті, які вам здаються схожими. За якими ознаками ви їх вибирали?

(Учитель демонструє фотографії рослин (бажано в період цвітіння) або проектує їх на екран. Наприклад: яблуня, груша, огірок, картопля, шипшина, соняшник. Учні повинні об’єднати в одну групу яблуню, грушу, шипшину.)

Розповідь учителя

Отже, ми об’єднуємо в одну групу організми, подібні за певними ознаками, і відрізняємо їх від інших груп за відмітними рисами. Саме так учені, спираючись на всебічне вивчення організмів, а не лише на підставі особливостей будови, об’єднують їх у певні групи — систематичні одиниці.

Основна систематична одиниця — вид. Вид — це група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності, які вільно схрещуються і дають плодюче потомство.

·        Подібні між собою види об’єднуються в один рід.

·        Близькі роди об’єднуються в родини.

·        Близькі родини об’єднуються в порядки.

·        Близькі порядки об’єднуються у класи.

·        Класи входять до складу відділів.

·        Усі відділи рослин належать до царства Рослини.

Найвищою систематичною одиницею є царство.

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.  «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

5.2.  Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1) Наукові назви видів складаються:

А з одного слова                  В трьох слів

Б двох слів                           Г чотирьох слів

2) Вид — це:

А окремий організм

Б сукупність організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, вільно схрещуються між собою та дають плодюче потомство

В група подібних організмів

Г клас організмів

3) Міжнародні назви організмів наводяться мовою:

А англійською                      В українською

Б латинською                      Г російською

4) Найвищою систематичною одиницею є:

А вид           Б  родина         В клас               Г царство

5) Основною систематичною одиницею є:

А вид           Б  ряд               В порядок        Г царство

6) Класифікувати організм — це означає визначити його:

А середовище існування     В місце у системі органічного

Б спосіб життя                                              світу

                                              Г хімічний склад

7) Близькі роди об’єднують:

А у порядки Б  відділи         В родини          Г класи

6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Що вивчає наука систематика?

2. Які систематичні одиниці ви знаєте?

3. Що означає класифікувати організм?

4. На якій підставі різні організми об’єднують в один вид?

7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти три тестові завдання формату А (повинні мати одну правильну відповідь) для своїх однокласників з вивчених тем.

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (23.11.2013)
Переглядів: 2849 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: