Урок № 23 Плід, його будова - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 23 Плід, його будова

Урок № 23
Плід, його будова

Мета уроку:продовжувати формувати в учнів поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів і насіння); сформувати поняття про плоди, їх будову і різноманітність як результат пристосування до умов середовища; з’ясувати функції плодів, значення їх у природі та в житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до природи, екологічну культуру.

Очікувані результати:учні мають знати поняття: плоди, типи плодів; учні мають розрізняти типи плодів; учні мають пояснювати способи поширення плодів і насіння, значення плодів у природі та в житті людини.

Обладнання:___________________________________ ________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1.  Фронтальна бесіда.

1. Що таке запліднення?

2. Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним?

3. Що відбувається із частинами квітки після запліднення?

2.2.        «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю, «–» — не вірю.

1)     Жіноча статева клітина формується у пилковому зерні.

2)     Зародковий мішок розміщений у насінному зачатку.

3)     В ендоспермі насінини міститься зародок.

4)     Зародок насінини гороху має дві сім’ядолі.

5)     Зародок насінини ячменю має одну сім’ядолю.

6)     Насінна шкірка утворюється зі стінок зав’язі.

7)     Запліднення у квіткових рослин називається подвійним.

8)     Процес подвійного запліднення відкрив учений В. І. Вернадський.

9)     Зародок має зародковий корінець, стебло, бруньку, сім’ядолі.

10)   Зародки всіх квіткових рослин мають дві сім’ядолі.

11)   Головна частина насінини — ендосперм.

12)   В ендоспермі насінини містяться запасні поживні речовини, необхідні зародку для розвитку та проростання.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

 

2.3.      Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1)         У процесі запліднення квіткових рослин беруть участь спермії:

А один                                                         В два

Б три                                                             Г чотири

2)         Яйцеклітина квіткових рослин бере участь у процесі:

А утворення зиготи            В утворення ендосперму

Б постачання поживних речовин зародковому мішку Г поширення насіння

3)         Зародок капусти має сім’ядоль:

А одну                                                          В дві

Б три                                                             Г чотири

4)         Зародок цибулі має сім’ядоль:

А одну                                                                       В дві

Б три                                                                         Г чотири

5)         Під час запліднення перший спермій зливається з:

А центральною клітиною   В другим спермієм

Б яйцеклітиною                               Г правильної відповіді немає

6)         Під час запліднення другий спермій зливається з:

А центральною клітиною   В першим спермієм

Б яйцеклітиною                               Г правильної відповіді немає.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Учитель пропонує відгадати загадки:

— Не розбивши горщика, не з’їси кашки. (Горіх.)

    На городі молода

Пишні коси розпліта,

У зеленії хустинки

Золоті хова зернинки.

(Зернівки кукурудзи.)

— Червоний колір, солодкий смак, кам’яне серце. Що це? (Плід вишні.)

— Він на дубі виростає, Шапочку гарненьку має. З дуба в землю упаде І весною проросте. (Жолудь.)

— Зелений чуб, червоний бік, Смачний із нього чавлять сік. Ґаздині варять з ним борщі, Росте в городі на кущі. (Помідор.)

Що об’єднує всі загадки? (Це загадки про насіння і плоди.)

Учитель пропонує учням загадати свої загадки, які вони підготували вдома.

Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Будова плодів. (Розповідь учителя, складання опорної схеми.)

2. Різноманітність плодів. (Розповідь учителя, бесіда, складання узагальнюючої опорної схеми.)

3. Біологічне значення плодів. («Мікрофон», робота із зошитом.)

4. Поширення плодів. (Робота в групах, заповнення таблиці.)

1.         Будова плодів

Розповідь учителя з демонструванням плодів

Плід складається із зовнішньої частини — оплодня й насінини, що розвивається всередині плода. В оплодня розрізняють три шари: зовнішній, середній і внутрішній.

Зовнішній шар переважно тонкий, іноді утворює різні вирости (наприклад, у клена). Зазвичай — особливо у соковитих плодів — найкраще розвинутий середній шар, який часто буває м’ясистим, з великим вмістом цукрів (у черешні, персика) або олій (у маслини, авокадо). Внутрішній шар тонкий, нерідко він видозмінюється і перетворюється на кам’янисту тканину — кісточку (у вишні, абрикоса).

 

2.         Різноманітність плодів

Бесіда

Учитель демонструє горіх і яблуко.

Запитання до учнів:

— Чим відрізняються ці два плоди? (Учні вказують на вміст вологи в оплодні.)

Залежно від будови й консистенції оплодня плоди поділяють на соковиті та сухі. У простих соковитих плодів весь оплодень або його частина соковита, м’ясиста, з однією насіниною (кістянка) або багатьма (ягода, яблуко, гарбузина). Складні соковиті плоди утворюються або з кількох окремих квіток (супліддя у шовковиці), або з кількох маточок однієї квітки (багатокістянка в малини). Сухі плоди мають сухий шкірястий або дерев’янистий оплодень.

Учитель демонструє горіх і біб.

Запитання до учнів:

— Ці плоди відрізняються тільки за кількістю насінин? (Учні повинні вказати на здатність до розкривання.)

Серед сухих плодів розрізняють розкривні плоди (біб, стручок, коробочка), нерозкривні (горіх, горішок, зернівка, сім’янка, крилатка), членисті, що поділяються поперечно на окремі частини з насінинами (редька дика, верблюжа колючка), та дробні, які розпадаються поздовжньо на однонасінні елементи (мальва, клен).

Коротка характеристика деяких типів плодів:

Ягода — соковитий плід, що містить багато насіння; оплодень соковитий, м’який, тверді покриви насіння утворені покривами насіннєвого зачатка (аґрус, томат, картопля).

Кістянка — соковитий плід, що містить одну насінину; шкірка, м’якоть і тверда кісточка утворені шарами оплодня (вишня, слива, персик, абрикоса).

Багатокістянка — соковитий плід, утворений зрощеними кістянками, розташованими на спільному квітколожі (малина й ожина).

Яблуко — соковитий багатонасінний плід; соковита частина утворюється при зростанні оплодня і квітколожа, що обростає його (яблуко, груша, айва).

Горіх — сухий однонасінний плід зі здерев’янілою оцвітиною.

Зернівка — сухий однонасінний плід; тонкий оплодень дуже щільно прилягає до насіннєвої шкірки, отже, плід не розкривається (злаки).

Сім’янка — сухий однонасінний плід з тонким твердим оплоднем (соняшник).

Біб — сухий багатонасінний плід; насіння прикріплене до стулок зав’язі зсередини (горох).

Стручок — на відміну від боба у стручка насіння розташовується на перегородці між стулками (капуста).

Гарбузина — м’ясистий багатонасінний плід (патисон, кабачок, гарбуз).

Коробочка — сухий багатонасінний плід (тюльпан, мак, дурман, чистотіл).

3.         Біологічне значення плодів

«Мікрофон»

— Яке біологічне значення мають плоди?

Учитель на дошці записує всі варіанти відповідей учнів, а потім пропонує переглянути текст підручника і визначити, які припущення правильні, а які — ні.

Учні роблять висновок:

Плід захищає насіння рослини від висихання, дощу та інших несприятливих умов і приваблює тварин, які, поїдаючи їх, сприяють поширенню насіння.

Це цікаво

Плоди можуть утворюватися і без запліднення, але тоді вони не мають насіння. Людина широко використовує рослини, які мають здатність давати плоди без насіння. Учені-селекціонери виводять нові сорти плодових рослин, що дають безнасінні плоди. Наприклад, безнасінні сорти винограду, банана, мандарина. Розмножуються такі сорти вегетативним способом.

 

4.         Поширення плодів

Розповідь учителя

Розповсюдження насіння є важливим фактором для освоєння рослинами території і виживання виду. Плоди і насіння поширюються вітром, водою, тваринами і людиною.

Робота в групах

Використовуючи колекції плодів та текст підручника, підготуйте відповідь на такі запитання:

І група

Які пристосування є в рослин до самостійного поширення плодів?

ІІ група

Які пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою вітру?

ІІІ група

Які пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою тварин?

IV група

Які пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою води?

Після обговорення учні самостійно заповнюють таблицю.

Поширення насіння і плодів

Спосіб поширення

Особливості будови рослини

Приклади рослин

Самостійне

Плоди мають підвищений тургорний тиск

Огірок-пирскач, олійний біб

Вітром

Насіння і плоди дрібні, легкі, часто мають вирости: парашутики, волоски, чубчики, крильця

Вільха, клен, верба, кульбаба

Водою

Насіння і плоди мають порожнини, заповнені повітрям

Латаття, глечики

Тваринами (птахами)

Насіння і плоди клейкі, смачні, соковиті, яскраво забарвлені, мають гачки, щетинки, шипики

Омела, череда, лопух

Людиною

Ненавмисне — через одяг, предмети.

Навмисне — сільськогосподарська діяльність, поширення плодів і насіння

З Америки в Європу (елодея, щириця),
з Центральної Азії (дурман)

 

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 10

Тема. Будова і різноманітність плодів.

Мета: ознайомитися з різноманітністю плодів і їх будовою, навчитися розрізняти типи плодів.

Обладнання і матеріали: колекції сухих плодів (розкривних і нерозкривних), муляжі соковитих плодів, фіксовані соковиті плоди, скальпель, таблиці.

Хід роботи

1.         Розгляньте видані вам плоди. Визначте, яким рослинам вони належать. Розділіть їх на соковиті та сухі.

2.         Скальпелем зробіть поперечний зріз через соковитий плід. Визначте розташування і будову різних його шарів. Замалюйте плід у розрізі та позначте його частини.

3.         Охарактеризуйте видані вам плоди та заповніть таблицю (у 2, 3, 4, 5, 6 і 7 стовпчиках ставте позначки «+» або «–»).

4.         За результатами роботи зробіть висновок.

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на … (однонасінні, багатонасінні).

2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на … (сухі, соковиті).

3) До соковитих однонасінних плодів належить … (кістянка).

4) Гірчиця має плід … (стручок).

5) Дурман має плід … (коробочку).

6) Виноград має плід … (ягоду).

7) Груша має плід … (яблуко).

8) Плоди клена поширюються … (вітром).

9) Плоди кульбаби поширюються … (вітром).

10)     Плоди латаття поширюються … (водою).

11)     Рослини, плоди яких для людини отруйні,— … (конвалія, блекота, дурман, беладона).

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти сенкани на теми «Насіння», «Плід».

2. Підготувати досліди, які підтверджують вплив умов навколишнього середовища на проростання насіння:

І група — вплив вологості;

ІІ група — вплив температури;

ІІІ група — вплив повітря;

IV група — наявність поживних речовин;

V група — нормальні умови.

3. Підготувати дослід, який підтверджує вплив глибини загортання насінини на розвиток паростка (VI група).

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (25.11.2013)
Переглядів: 3105 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: