Урок № 19 Статеве розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 19 Статеве розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток

Урок № 19
Статеве розмноження рослин. Будова і різноманітність квіток

Мета уроку:розглянути особливості статевого розмноження рослин; сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини, що є видозміненим пагоном, розкрити біологічне значення її головних частин, виявити подібність у будові квіток різних рослин; удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником; виховувати уважність, спостережливість, допитливість.

Очікувані результати:учні мають знати поняття: квітка, квітконіжка, оцвітина, маточка, тичинка, двостатеві, одностатеві, нестатеві квітки, однодомні, дводомні рослини; учні повинні вміти розпізнавати частини квітки, розрізняти однодомні і дводомні рослини; учні мають пояснювати значення квітів у природі та в житті людини, необхідність берегти квіткові рослини.

Обладнання:_______________________________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.         Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.        Тест на встановлення відповідності.

Спосіб вегетативного розмноження

Представники

А     Кореневими паростками

Б     Відводками

В     Кореневищем

Г     Стебловими бульбами

Д     Вусами

Е     Цибулиною

 

1      Слива

2      Конвалія

3      Топінамбур

4      Суниці

5      Пирій

6      Смородина

7      Малина

8      Часник

 

Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.

 

2.2.  Взаємоперевірка результатів домашнього спостереження і заповнених таблиць.

2.3.  «Мозковий штурм».

— Уявіть, що в рослин зникла здатність до регенерації. До яких наслідків це може призвести?

2.4.      Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1)         Укажіть орган, який не бере участі у вегетативному розмноженні:

А корінь                                В квітка

Б листок                                Г кореневище

2)         Укажіть спосіб вегетативного розмноження топінамбура:

А кореневищем В бульбою

Б листковими живцями Г стебловими живцями

3)         Укажіть спосіб розмноження росички:

А кореневищем В цибулиною

Б вивідковими бруньками Г щепленням

4)         Проліски вегетативно розмножуються:

А бульбою                 В цибулиною

Б кореневими паростками Г вивідковими бруньками

5)         На стебловому живці утворюються корені:

А додаткові              В головні

Б бічні                                   Г корені не утворюються

6)         Штучно створена група рослин одного виду, усім представникам якої притаманні певні корисні для людини властивості, називається:

А породою В штамом

Б сортом Г видом

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення висловів

«Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хода, як квіти бачив я» (Данте «Божественна комедія»).

«Для життя потрібне сонце, воля й маленька квітка» (Г. К. Ан­дерсен).

«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю» (Л. М. Толстой).

І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.

Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1.         Роль квітки в природі та в житті людини

Бесіда

Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.

Значення квітки в житті рослини:

— орган статевого розмноження;

— формуються плоди і насіння.

Значення квітки в житті людини:

— естетична насолода;

— сировина для ліків;

— ароматерапія;

— використовують у їжу як приправу (шафран);

— джерело нектару і пилку.

Квіти нашої планети дуже різноманітні. Люди милувалися квітами, тому склали про них багато легенд, казок, віршів.

Повідомлення учнів

Легенди та міфи про квіти

•          За німецьким переказом, незабудка виросла зі сліз нареченої, пролитих нею в час розлуки з коханим. Помітивши, що ця рослинка піднялась і розквітла, закохані назвали її незабудкою й поклялися оберігати її як пам’ять про взаємне кохання.

•          За грецькими міфами, Адоніс — прекрасний юнак, син царя Кіпру. Адоніс був таким гарним, що не мав собі рівних за красою не тільки на Землі, а й серед богів Олімпу. Коли під час полювання Адоніс загинув, боги перетворили його на чудову квітку, яка з’являється щовесни,— адоніс (родина Жовтецеві).

•          Якось Венера надумала скупатися у віддаленому гроті, куди не могло проникнути жодне людське око. Купаючись, вона раптом почула шурхіт і помітила, що кілька смертних дивляться на неї… Тоді, розгнівавшись, богиня попросила Зевса покарати зухвальців. Громовержець зважив на її прохання і вирішив покарати зарозумілих смертю, але в останню мить бог передумав і перетворив їх на квіти фіалки триколірної. Барви цієї квітки відтворюють цікавість та подив, що призвели нахаб до загибелі.

•          Греки вважають троянду даром богів. Вони вірять, що ця квітка утворилася з білосніжної піни, яка покривала тіло Афродіти, коли богиня краси й кохання вийшла після купання з моря. Біла троянда перетворилася на червону під час бенкету, який влаштували боги на Олімпі. Пурхаючи у веселім танку, Амур ненароком перекинув своїми рожево-червоними крильцями чашу з нектаром, який, потрапивши на троянди, забарвив їх у червоний колір і надав дивовижного запаху.

•          Німці стверджують, що мак — це не квіти, це кров загиблих, що піднімається із землі, перетворившись на криваві квіти, просить нас молитися за упокій їхніх грішних душ.

•          Англійці називають примулу зачарованою квіткою. Існує повір’я, ніби в її пелюстках щодня впродовж року, за винятком першого травня, переховуються маленькі феї й казкові гноми.

•          Русалки живуть у підводних хоромах, викладених з мушель, дрібних черепашок, де сяють перли, яхонти, срібло й корали. Поряд виспівують смарагдові джерела. Сонце просвічує в ці оселі, а місяць та зорі викликають русалок на берег. Ці русалки іноді й перетворюються на водяні лілії — латаття біле (родина Лататтєві).

 

2.         Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки

Розповідь учителя

Квітка (латин. flos, грец. anthos) — орган насінного розмноження рослин. Він є видозміненим, укороченим і обмеженим у рості пагоном, що служить для статевого розмноження. Квіткою закінчується головне або бокові стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою. Нерідко квітконіжка сильно вкорочена або взагалі відсутня. Такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка продовжується у квітколоже, на якому розташовуються всі частини квітки. У центрі міститься маточка — жіноча частина квітки. Маточка утворює видозмінені листочки — плодолистики. Вона складається з приймочки, стовпчика та зав’язі.

Пошукова робота (робота з підручником)

Запитання до учнів:

— Яку будову має зав’язь?

Зав’язь захищає насінний зачаток, який у ній розташований, від несприятливих чинників середовища. Закрите розташування насінного зачатка в зав’язі відрізняє покритонасінні рослини від голонасінних, у яких насінні зачатки лежать відкрито. Маточка оточена тичинками, у яких розрізняють тичинкову нитку та пиляк. Пиляк складається з двох половинок, кожна з яких, у свою чергу, має по два пилкові мішки. Усередині пилкових мішків достигає пилок.

3. Різноманітність квіток. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання опорних схем.)

Звернути увагу учнів на те, що квітки бувають одностатевими та двостатевими, а рослини — однодомними та дводомними.

n 5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 9. Будова і різноманітність квіток.

Лабораторна робота № 9

Тема. Будова і різноманітність квіток.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток, їх значенням у житті покритонасінних.

Обладнання і матеріали: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, таблиці.

Хід роботи

1.         Розгляньте одну із запропонованих квіток.

2.         Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.

3.         Відокремте одну тичинку, знайдіть у неї пиляк і тичинкову нитку. Намалюйте тичинку і позначте її частини.

4.         Відокремте маточку. Розгляньте її за допомогою лупи. Знайдіть приймочку, зав’язь, стовпчик. Намалюйте маточку і позначте її частини.

5.         Розгляньте всі запропоновані квітки і заповніть таблицю (поставте позначку «+»
або «–»):

 

 

 

Зразки квіток

Чашечка

Віночок

Роздільнолиста

Зрослолиста

Роздільнопелюстковий

Зрослопелюстковий

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6.         Зробіть висновок.

 

 

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1) Вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається … (квіткою).

2) Головними частинами квітки є … (маточка і тичинки).

3) Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов … (оцвітина).

4) Оцвітина, утворена тільки віночком, називається … (простою).

5) Оцвітина, утворена віночком і чашечкою, називається … (подвійною).

6) Жіноча частина квітки називається … (маточкою).

7) Маточка складається з таких частин … (зав’язь, стовпчик, приймочка).

8) Чоловіча частина квітки називається … (тичинкою).

9) Тичинка складається з … (тичинкової нитки і пиляка).

10)     За наявністю тичинок і маточки у квітках їх поділяють на … (одностатеві, двостатеві, нестатеві).

7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти сенкан та загадки на тему «Квітка».

2. Підготувати повідомлення про незвичайні суцвіття.

 

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 3811 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: