Урок № 17 Розмноження рослин. Нестатеве розмноження, його види - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 17 Розмноження рослин. Нестатеве розмноження, його види

Урок № 17
Розмноження рослин. Нестатеве розмноження, його види

Мета уроку:розширити знання учнів про розмноження рослин, ознайомити з типами розмноження; дати поняття про те, як передається спадкова інформація від дорослого організму до молодої рослини; з’ясувати значення нестатевого та вегетативного розмноження в природі; розвивати вміння порівнювати життєві процеси рослин; уміння визначати вид нестатевого розмноження; уміння логічно мислити та робити висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до рідного краю.

Очікувані результати:учні мають знати поняття: розмноження, типи розмноження — статеве, нестатеве і вегетативне; учні повинні розрізняти види нестатевого розмноження; знаходити приклади нестатевого розмноження в природі.

Обладнання:__________________________________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Актуалізація опорних знань учнів

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «розмноження». Усі відповіді записуються до асоціативного куща, який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: збільшення кількості, подіб­ність, сперматозоїди, яйцеклітини, спеціальні органи, батьківські організми, потомство тощо.

Узагальнення вчителем відповідей учнів.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Не може не дивувати те величезне розмаїття рослин і тварин, що нас оточують! Щойно прийде весна і ласкаве сонечко зігріє землю, як усе навкруги зазеленіє, заквітне, дзвінко защебечуть пташки, заметушаться комахи. Пізніше на рослинах з’явиться насіння, а у тварин — малеча. А тепер уявіть собі, що раптом з якихось причин усе живе втратить здатність до розмноження. З кожним роком природа ставатиме біднішою, аж поки Земля не перетвориться на мертву пустелю.

Отже, здатність розмножуватися, тобто давати потомство, що з дивовижною точністю повторює будову, спосіб життя, пристосування батьківських форм, є запорукою продовження життя на нашій планеті. Сьогодні на уроці ми почнемо вивчати типи розмноження рослин.

Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

4.         Засвоєння нового матеріалу

1.         Типи розмноження рослин

Розповідь учителя

Розмноження — це здатність живих організмів відтворювати особини (організми) того ж виду.

Увага!!!

Учителю необхідно пам’ятати, що одна частина біологів виділяють три типи розмноження: статеве, нестатеве, вегетативне. Їх підтримують автори підручника «Біологія. 7 клас» М. М. Мусієнко, П. С. Славний. Друга частина вчених виділяють тільки два типи розмноження рослин: статеве та нестатеве, і останнє поділяється на два види.

Програма з біології вимагає розглянути види нестатевого розмноження: вегетативне і спорами, отже, другий варіант.

Нестатеве розмноження — процес відтворення нових особин без участі статевих клітин (гамет) та без запліднення. При нестатевому розмноженні новий організм розвивається з однієї або групи соматичних клітин. У нестатевому розмноженні бере участь тільки один організм.

Основні види (типи) нестатевого розмноження — спороутворення і вегетативне розмноження.

У спорових рослин (водоростей, мохів, папоротей) розмноження відбувається спорами, спеціалізованими клітинами, що утворюються в материнському організмі. Кожна спора, проростаючи, дає початок новому організму.

Вегетативне розмноження — це розмноження рослин вегетативними органами (коренем, стеблом, листком або їх частинами).

Для статевого розмноження необхідно два організми, які утворюють спеціальні статеві клітини — гамети. Дві гамети зливаються, утворюючи нову клітину — зиготу. Із зиготи розвивається дорослий організм наступного покоління, який несе в собі ознаки двох батьківських організмів.

На відміну від нестатевого, у результаті статевого розмноження з’являється велика різноманітність ознак в особин, що дозволяє їм краще пристосовуватися до мінливих умов життя.

Головною відмінністю статевого розмноження від нестатевого є утворення гамет.

Гамети — це клітини, що несуть свою частину інформації від батьківського та материнського організмів, які їх утворюють. На відміну від звичайних клітин гамети містять половинний набір хромосом. Потім, після злиття гамет, набір хромосом стає повним. Жіночі гамети називають яйцеклітинами, а чоловічі гамети в рослин називають сперміями.

Складання опорної схеми (на вибір учителя)

2. Нестатеве розмноження рослин. (Розповідь учителя, бесіда, самостійна робота з підручником.)

Самостійна робота з підручником

— Що таке спора? Яку будову вона має?

— Які рослини розмножуються спорами?

(Обговорення відповідей учнів та доповнення вчителя.)

Розповідь учителя

Спора — репродуктивна структура, пристосована для поширення і виживання в неактивному стані протягом довгого періоду часу за несприятливих умов. Спори формують частину життєвого циклу багатьох рослин, грибів, деяких бактерій. Головною різницею між спорами і насінням, іншою структурою, призначеною для розмноження, є незначна кількість поживних речовин, що міститься у спорі.

Нестатеве розмноження в нижчих рослин здійснюється за допомогою спеціалізованих спор із джгутиками (зооспор) і нерухомих спор (апланоспор).

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.  Біологічний диктант.

1) Збільшення кількості особин будь-якого виду називається __________ (розмноженням). 2) Під час розмноження нащадки отримують від батьків __________ (спадкову інформацію). 3) Розрізняють такі типи розмноження: __________ (статеве, нестатеве, вегетативне). 4) Статеве розмноження відбувається за допомогою __________ (статевих клітин). 5) Чоловічі статеві клітини називаються __________ (сперміями, або сперматозоїдами). 6) Жіночі статеві клітини називаються __________ (яйцеклітинами). 7) Під час злиття чоловічої та жіночої статевих клітин утворюється __________ (зигота). 8) Нестатеве розмноження рослин здійснюється за допомогою __________ (спор). 9) __________ (спора) — це окрема нестатева клітина, оточена захисними оболонками. 10) Рухомі спори мають __________ (джгутики), за допомогою яких вони пересуваються. 11) __________ (нерухомі) спори поширюються вітром, водою або за допомогою тварин. 12) Розмноження рослин за допомогою вегетативних органів чи їх видозмін називається __________ (вегетативним).

5.2.  «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед однокласниками. Учень, який отримав запитання і відповів на нього, має право поставити своє запитання.

5.3.      «Розподіли ознаки».

Учням пропонується ряд характерних ознак спор, які необхідно розподілити у два стовпчики: велика чисельність (до кількох мільйонів); без сприятливих умов гинуть; більшість швидко проростає; дуже легкі; відсутній запас поживних речовин; вкриті потовщеною оболонкою.

Характеристика спор

«+»

«–»

 

 

 

Такий вигляд повинна мати заповнена таблиця:

Характеристика спор

«+»

«–»

1)         велика чисельність (до кількох мільйонів);

2)         дуже легкі;

3)         більшість швидко проростає;

4)         вкриті потовщеною оболонкою

1)         без сприятливих умов гинуть;

2)         відсутній запас поживних речовин

 

Після заповнення таблиці учні пояснюють свій вибір.

5.4.      Фронтальна бесіда

1.         Що таке розмноження організмів? Яка його біологічна роль?

2.         Що таке нестатеве розмноження?

3.         Які рослини розмножуються нестатево?

4.         Що таке спора?

5.         Які бувають спори?

 

 

 

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

— На цьому уроці найцікавішим було…

— На цьому уроці мені було найважче…

— Від наступного уроку я чекаю…

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит ________________________________________________

7.2.  Індивідуальні завдання.

Підготувати повідомлення «Значення вегетативного розмноження в рослинництві».

 

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 4381 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: