Урок № 15 Відповідь рослин на подразнення - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 15 Відповідь рослин на подразнення

Урок № 15
Відповідь рослин на подразнення

Мета уроку:сформувати в учнів уявлення про здатність рослин відповідати на подразнення; розглянути рухові реакції, які притаманні рослинам; удосконалювати вміння і навички роботи з підручником; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати:учні мають пояснювати термін «подразливість», наводити приклади відповіді рослин на подразнення; учні мають характеризувати добові та сезонні ритми рослин.

Обладнання:____________________________________________________

Тип уроку:комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий лад.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація ­опорних знань учнів

2.1.  «Третій зайвий».

Пропонується перелік організмів, у якому один зайвий. Учням необхідно визначити зайву рослину і пояснити свій вибір.

а) Повитиця, петрів хрест, конвалія;

б) латаття біле, конюшина лучна, глечики жовті;

в) верблюжа колючка, соняшник, кактус;

г) осот польовий, росичка, венерина мухоловка;

д) липа, дуб, сосна.

2.2.  Конкурс загадок та ребусів (творче домашнє завдання).

Учні разом з учителем визначають найкращі загадки та ребуси.

(Аркуші з ребусами прикріплюються на дошці заздалегідь, і учні можуть з ними ознайомитися ще на перерві.)

2.3.  «Мозковий штурм».

— Одні рослини досить поширені, наприклад, береза, тополя, подорожник. Інші ростуть тільки в певних місцях, наприклад, у горах росте едельвейс, у лісах — конвалія, на болотах — журавлина. Поясніть це явище.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Кожен з вас знає, що тварини, птахи, людина рухаються. На відміну від тварин більшість рослин ведуть прикріплений спосіб життя, оскільки вони не мають органів чуттів, нервів та м’язів. Якщо ви спостережливі, то бачили неодноразово, що кімнатні рослини, які стоять на підвіконні, повертають пагони і листки до сонця. Також дерева, що ростуть на схилі, розташовані не перпендикулярно до схилу, а в напрямку від центра Землі.

Ці та інші рухи рослин ми і будемо розглядати на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Подразливість у рослин. (Розповідь учителя, бесіда.)

2. Рухові реакції в рослин. (Розповідь учителя, повідомлення учня.)

3. Добові та сезонні ритми рослин. (Самостійна робота учнів з підручником, метод «Позначки».)

4.         Засвоєння нового матеріалу

1.         Подразливість у рослин

Розповідь учителя

Вивчення теми необхідно розпочати з повторення основних процесів життєдіяльності рослин, до яких і належить подразливість.

Подразливість — це загальна біологічна здатність клітин і організмів реагувати (відповідати) на вплив факторів зовнішнього середовища. Ця специфічна властивість живих клітин обумовлюється і тісно пов’язана з чутливістю до дії того чи іншого фактора. Подразливість є однією з основних ознак життя.

 

Запитання для обговорення:

— Як організм може відповідати на подразнення?

Основними формами прояву подразливості організмів є різного типу рухові реакції, які здійснюються цілим організмом або окремими його частинами. Очевидно, лише за допомогою руху організм або орган може доцільно змінити положення, оптимізувати розміщення своїх частин, уникаючи дії несприятливих факторів, або, навпаки, ефективно використовувати сприятливу дію факторів.

 

2.         Рухові реакції у рослин

Розповідь учителя

Рухи рослин, спричинені зовнішніми впливами, поділяють на тропізми та настії.

Тропізмице спрямовані в певний бік ростові рухи органів рослин або їх частин під однобічною дією певних чинників середовища (світла, земного тяжіння, хімічних речовин, води, повітря тощо). Тропізми можуть бути позитивними або негативними залежно від того, куди спрямовується рух,— у бік чинника, який стимулює ріст, чи від нього.

Настіїце неспрямовані рухи органів або частин рослин у відповідь на зовнішній подразник. Прикладами настій є розкривання квіток вранці та закривання їх увечері, рухи листків комахоїдних рослин, швидке складання листочків мімози соромливої у відповідь на дотик чи порив вітру, повертання суцвіття соняшника за сонцем тощо.

Повідомлення учня

Рухи в рослин

Існують рослини, яким притаманний несподіваний рух. Наприклад, молодило — це дрібненька трав’яниста рослина з розетковими листками. Росте вздовж берегів річок, на крутих схилах, на пісках соснових лісів. Усі вони багаторічні. Квітки з білими, рожевими чи фіолетовими пелюстками, зібрані у щитоподібні суцвіття.

Розмножується молодило насінням та вегетативно. Біля материнської рослини щороку утворюються від двох до восьми кулястих діток-розеток. Ці кульки, коли підростають, відриваються від материнської рослини і починають мандрувати самостійно. Їх переміщення дивовижні. Якщо молода рослина, що впала, відокремившись від материнської, не знайшла під собою вільного місця для укорінення (тобто впала на листочок, камінчик чи мох), вона починає повільно перекидатися, неначе казковий колобок. При цьому листки, що виявляються знизу кульки дістають більше води, набрякають і частково розкриваються. Верхні листки нагріваються сонцем і тому щільно прилягають до поверхні кульки. Набряклі листки згодом перекидають кульку, і вона перекочується через «голову» на нове місце. Це триває, поки молода рослина не знайде місця, де можна вільно вкорінитися.

Досить часто кулька молодила опиняється в незручному положенні, провисаючи корінчиками вгору. Але рослина легко виходить з такого становища: спочатку починає розпускати окремі листочки, поки не зміниться кут нахилу, що дасть можливість схилитися в інший бік, переміститися далі і вже потім укорінитися. Якщо молодило росте на схилах, молоді кульки скочуються вниз на великі відстані, поки не знайдуть собі потрібного місця.

Коли рослина укоріниться, то починає інтенсивно рости і вже перестає переміщатися, оскільки нижні листки вигинаються настільки, що будь-який подальший їхній рух стає неможливий. Поступово навколо нової рослини відростають дітки, які починають нові мандри.

Явище пересування молодила вперше описав український ботанік М. Г. Холодний. Дослід з молодилом можна провести на добре освітленому підвіконні: поставити горщик з вологим піском, у центральній частині підвіконня на аркуші розмістити кілька кульок молодих рослинок. Через кілька днів, можливо через тиждень, усі рослини перемістяться на вологий пісок, здійснюючи цікаві перекидання через «голову».


3.         Добові та сезонні ритми рослин

Самостійна робота учнів з підручником

Під час опрацювання тексту підручника учні на полях олівцем ставлять позначки:

«+» — це я знаю;

«?» — це я не знав, але зрозумів;

«–» — це я не зрозумів.


n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1.  Розгадування кросворда.

5.2.  «Конкурс пантоміми» (робота в групах).

Кожна група має зобразити за допомогою рухів, жестів або у вигляді «німої» сценки певну рухову реакцію рослини (наприклад, рухи соняшника, рухи хмелю, рухи мімози соромливої тощо). Учитель відзначає, яка група найкраще впоралася із завданням.

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Що може бути джерелом подразнення?

2. Як джерела подразнення можуть впливати на рослину та інші організми?

3. Які рухи спостерігаються в рослин?

4. Що таке добові рухи в рослин?

5. Чим зумовлені добові рухи в рослин?

6. Що таке сезонні рухи?

7. Чим зумовлені сезонні рухи у рослин?

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник ____________________________________________

Зошит ________________________________________________

7.2.  Індивідуальні завдання.

Клас розділяється на дві команди. Кожній команді необхідно:

— обрати капітана;

— придумати назву;

— скласти захист назви команди (2–3 хвилини);

— скласти п’ять «швидких» запитань для іншої команди (відповідь повинна складатися з одного слова);

— скласти або підібрати одне творче завдання.

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 3571 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: