Урок № 12 Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок. Листок - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 12 Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок. Листок

Урок № 12
Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок. Листок

Мета уроку:розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів з різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; продовжувати вдосконалювати дослідницькі вміння під час виконання лабораторних робіт, розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати:учні мають характеризувати будову листка; учні мають порівнювати прості та складні листки, типи жилкування, розташування листків на стеблі.

Обладнання:____________________________________________________________

Тип уроку:комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.  Закінчити схему.

2.2.  Конкурс загадок про рослини, які мають видозміни пагонів.

2.3.  Вставити пропущені в тексті слова (текст учитель роздає на кожну парту або проектує на екран).

Видозмінюватися можуть як … (підземні), так і … (надземні) пагони. Видозмінами надземних пагонів є … (вусики), вуса та … (колючки). Прикладами видозмін підземних пагонів є… (кореневища), стеблові бульби, … (цибулини). Стеблову частину цибулини називають… (денцем). У гладіолуса видозмінений підземний пагін за будовою подібний і до стеблової бульби, і до цибулини, тому такі видозміни пагона називають … (бульбоцибулиною).

2.4.  Розгадати кросворд та визначити зашифроване слово (на кожну парту вчитель роздає аркуш із кросвордом, і учні працюють у парах).

2.5.      Тестові завдання з одним або кількома правильними варіантами відповідей.

1)         До надземних видозмін пагона належать:

А вусики Б цибулина В колючки Г кореневище Д вуса

2)         До підземних видозмін пагона належать:

А колючки Б бульба В вуса Г цибулина Д кореневище

3)         Укорочені пагони без листків, що захищають рослину від поїдання тваринами, називаються:

А вусики Б бульба В колючки Г цибулина

4)         Потовщена верхівка підземного пагона:

А кореневище Б вусики В цибулина Г вуса Д бульба

5)         Надземна видозміна пагона вуса характерна для рослини:

А винограду Б суниці В кольрабі Г цибулини

6)         Підземна видозміна пагона кореневище характерна для рослини:

А картоплі Б кольрабі В пирію Г лілії

7)         Підземна видозміна пагона цибулина характерна для рослини:

А глід Б картопля В ірис Г тюльпан

2.6.      «Термінологічне лото».

З нижченаведеного переліку вибрати ознаки, характерні для кожної групи видозмін, та занести їх у стовпчики Б, В, Г, Д. У стовпчик Е занести приклади рослин, які мають відповідні видозміни пагона.

А

Б

В

Г

Д

Е
(приклади рослин)

Надземні видозміни пагонів

 

 

 

 

 

Підземні стеблові бульби

 

 

 

 

 

Кореневище

 

 

 

 

 

Цибулина

 

 

 

 

 

 

Довідка:

Колючки, столон, вузли, денце, вусики, бульба, міжвузля, соковиті листки — луски, вуса, вічка, пазушні бруньки, зовнішні сухі луски, сплячі бруньки, луски, додаткові корені, слива, виноград, суниці, капуста кольрабі, картопля, пирій, цибуля, топінамбур, конвалія, осот, часник, тюльпан, лілія.

 

Таблиця після заповнення повинна мати такий вигляд:

А

Б

В

Г

Д

Е
(приклади рослин)

Надземні видозміни пагонів

Колючки

Вусики

Вуса

Стеблові бульби

Слива, виноград, суниці, капуста кольрабі

Підземні стеблові бульби

Столон

Бульба

Вічка

Сплячі бруньки

Картопля, топінамбур

Кореневище

Вузли

Міжвузля

Пазушні бруньки

Луски

Конвалія, пирій, осот

Цибулина

Денце

Соковиті листки — луски

Зовнішні сухі луски

Додаткові корені

Часник, цибуля, тюльпани, лілія

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У книзі «Життя рослин» К. А. Тимірязєв писав: «Жоден рослинний орган не відчував на собі людської несправедливості такою мірою, як листок… До кінця ХІХ сторіччя листок мав легковажну славу пишного, але некорисного вбрання».

Безумовно, нині відомо, що це далеко не так. Чому? (Обговорення відповідей учнів.)

Повідомлення теми уроку, учні формулюють мету та визначають завдання.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

5.         Засвоєння нового матеріалу

1.         Зовнішня будова листка

Бесіда

Запитання до учнів:

— Що є складовими елементами листка?

— А що являє собою черешок? (Черешок — це частина листка, якою листкова пластинка прикріплюється до стебла.)

— Дайте визначення терміну «листкова пластинка». (Листкова пластинка — це плоска частина листка, що складається з двох поверхонь — верхньої та нижньої.)

Учитель показує два види листків — черешкові й сидячі.

Запитання до учнів:

— Чим, на вашу думку, відрізняються ці два види листків?

(Учні роблять припущення, обговорюють.)

— Як же вони називаються? Давайте звернемося за інформацією до підручника.

(Пошукова робота з підручником.)

Повідомлення учня

Найбільший листок у пальми з роду рафій. Довжина таких листків із черешком становить 25 м. Відомо близько 30 видів рафій, переважна більшість яких росте в тропіках Африки. Із суцвіть деяких з них отримують цукровий сік для виготовлення вина, а з листків та їх черешкових волокон виготовляють меблі.

У 1801 р. в басейні ріки Амазонки в Південній Америці європейці вперше побачили дивовижну рослину, яку назвали королівською водяною лілією, або вікторією. Детально її описав англійський ботанік Р. Шомбург.

Чим так вразила ця рослина вчених? У неї були гігантські листки від 1,5 до 1,8 м у діаметрі, що плавали по воді. Вони мали вигляд велетенських сковорідок. Прожилки листка утворювали складну систему. Плавучість становила 50 кг. Згодом модель будови листка вікторії використав архітектор Д. Пакстон під час проектування знаменитого кришталевого палацу в Лондоні.

А найменша квіткова рослина на Землі — плавуча ряска вольфія. Вона названа на честь німецького ботаніка і лікаря Дж. Вольфа, який жив у 1778–1806 рр. Розмір овальних листочків вольфії сягає всього 0,5–1,2 мм. Плаває ця рослина на поверхні води, як ряска, утворює зелені або коричневато-зелені колонії, що мають вигляд плям на воді. При цьому цвіте вольфія дуже рідко і має квіти розміром як макове зернятко.

 

Це цікаво

У тропічних лісах островів Індонезії, у Шрі-Ланці, на Мадагаскарі та в Індії росте ще один вид рослин-мисливців. Це непентеси. Вони живуть на високих деревах, їхні листки довгі, товсті й широкі, з країв яких на міцних «вусах» висять досить великі «глечики» (до 30 см заввишки і 10–12 см завширшки). Над кожним таким «глечиком» звисає, ніби кришка, кінчик листка. Своїм вогняно-червоним, білим або світло-зеленим забарвленням вони схожі на квітку, що приваблює яскравими барвами і пахощами меду комах і є для них хитрою пасткою. Сідає комаха на солодкий край «глечика», щоб поласувати, та лише один необережний рух,— і вона з’їжджає вниз по гладенькій, як скло, поверхні, вкритій «восковим» нальотом. А там, на дні «глечика», вона потрапляє у травний сік. Процес перетравлювання комахи триває 5–8 год.

2. Поняття про складні і прості листки. (Бесіда, робота з гербарним матеріалом, складання опорної схеми.)

3. Жилкування листка. (Розповідь учителя, самостійна робота з гербарним матеріалом, складання схеми.)

3.         Жилкування листка

З нижнього боку листків рельєфно виступають жилки — судинно-волокнисті пучки, що з’єднують листки зі стеблом, забезпечують переміщення води, мінеральних і органічних речовин та надають міцності. Розташування жилок на листкових пластинках називають жилкуванням.

Учитель показує три гербарні зразки або малюнки листків з різним жилкуванням.

Запитання до учнів:

— Чим, на вашу думку, вони відрізняються один від одного?

(Обговорення запитання та складання схеми.)

4. Листкорозміщення. (Бесіда, робота з гербарним матеріалом, складання опорної схеми.)

5.         Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 7

Тема. Будова і різноманітність листків.

Мета: ознайомитися з особливостями будови і різноманітністю листків.

Обладнання і матеріали: колекції листків або зразки рослин з різними простими і складними листками, лупа.

Хід роботи

1.         Розгляньте запропоновані вам листки і виберіть з них прості. Порівняйте їх між собою і розгляньте листкові пластинки, черешки (у тих листків, що їх мають) і основи листків.

2.         Замалюйте будову простого черешкового листка і позначте на ньому листкову пластинку, черешок і основу листка.

3.         Розгляньте прості листки з цільною і розчленованою листковою пластинкою. Зверніть увагу на різний ступінь розчленовування пластинки в різних видів рослин.

4.         Виберіть із запропонованих вам листків складні листки. Зверніть увагу на кількість, форму і розміри листочків.

5.         Знайдіть у складних листків загальний черешок і порівняйте будову складного і простого листків.

6.         Заповніть таблицю і зробіть висновок, де вкажіть, яке значення для рослин мають листки. Рекомендується охарактеризувати 5–6 рослин.

 

Порівняльна характеристика листків різних рослин

Рослини

Ознаки листків

Тип листка (простий, складний)

Наявність черешка

(черешковий, сидячий)

Листкова пластинка (суцільна, розчленована)

Тип жилкування (сітчасте, дугове, паралельне)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

1) Назва листків, що мають декілька листкових пластинок… (складні).

2) Частина листка, якою він кріпиться до стебла… (черешок).

3) Зелена, добре помітна частина листка… (листкова пластинка).

4) Ділянка черешка, місце прикріплення листка… (основа).

5) Листок без черешка… (сидячий).

6) Тип жилкування в листка тополі, вишні… (сітчасте).

7) Тип жилкування в листків конвалії… (дугове).

8) Тип жилкування у пшениці… (паралельне).

9) Тип листкорозміщення, при якому у вузлі містяться два листки… (супротивне).

10) Тип листкорозміщення, при якому у вузлі міститься один листок… (почергове).

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник ____________________________________________

Зошит ________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

1. Провести спостереження: яких кімнатних рослин у вашій квартирі (або у класній кімнаті) більше — з простими чи складними листками? Чи знаєте ви назви всіх рослин, які є у вашому домі?

2. Завдання «Юним дослідникам». Підготувати досліди, які підтверджують, що рослини фотосинтезують, дихають, випаровують воду (учні об’єднуються в три групи і за допомогою вчителя проводять дослідження).

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 1031 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: