Урок № 10 Органи рослини, їх функції і взаємозв’язок. Стебло, внутрішня будова стебла - Біологія 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 7 клас

Урок № 10 Органи рослини, їх функції і взаємозв’язок. Стебло, внутрішня будова стебла

Урок № 10
Органи рослини, їх функції і взаємозв’язок.
Стебло, внутрішня будова стебла

Мета уроку:продовжувати формувати знання про будову та функції стебла; ознайомити учнів із внутрішньою будовою стебла; розвивати уміння порівнювати та визначати взаємозв’язок його будови з виконуваними функціями; розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку, формулювати висновки на основі отриманої інформації; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та любов до природи рідного краю; виховувати естетичні почуття.

Очікувані результати:учні мають описувати внутрішню будову стебла; характеризувати шари стебла, називати їх функції; учні мають робити висновок про зв’язок органів у рослинному організмі.

Обладнання:____________________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1.  Тест на встановлення відповідності.

2.2.  Обговорення результатів дослідження власного саду (індивідуальне домашнє завдання).

2.3.  Біологічна задача.

У ботанічному саду етикетки на деревах прив’язують за допомогою дроту (але вільно) на висоті 1,3 м від землі. Дерево росте у висоту по 30 см на рік. На якій висоті буде етикетка через три роки?

2.4.        «Мозковий штурм».

— У великих містах можна спостерігати, як восени у старих дерев зрізують стовбури на висоті 3–5 м над землею. Весною на цих стовбурах з’являється велика кількість пагонів. Поясніть це явище.

2.5.      Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1)         Стебло — це складова частина:

А пагона                                В листка

Б кореня                                Г квітки

2)         Стебла бувають:

А прямостоячі          В прямолінійні

Б спіральні                Г прямі

3)         У берізки польової стебло:

А прямостояче          В витке

Б повзуче                  Г чіпке

4)         До складу пагона входять:

А листки і пагін Б бруньки і листки В корінь і листки

5)         Стебло росте вгору за рахунок:

А листка                                                       В квітки

Б верхівкової бруньки          Г додаткової бруньки

 

6)         Виберіть термін, яким позначають стебло, що стелиться по землі:

А повзуче       В горизонтальне

Б витке                      Г чіпке

7)         Осока на поперечному зрізі має стебло:

А округле                              В тригранне

Б чотиригранне                   Г багатогранне

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Ви вдома провели дослід: поставили на декілька днів зрізи пагонів вишні або яблуні у підфарбовану воду. Розгляньте ці зрізи за допомогою лупи і визначте:

— Чи змінився їх колір?

— Чи весь зріз зафарбувався? (Видно забарвлені кола.)

— Якою тканиною утворені ці кола? (Провідна тканина, судини.)

Отже, ми з вами визначили, що стебло має судини, по яких відбувається висхідний рух води і мінеральних речовин. Які тканини, крім провідних, входять до складу стебла, щоб забезпечити виконання всіх його функцій, ми й розглянемо сьогодні на уроці.

Учитель повідомляє тему уроку, учні формулюють мету та визначають завдання.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

4.         Засвоєння нового матеріалу

1.         Внутрішня будова стебла

І варіант. Робота в групах

Завдання для учнів:

— Використовуючи текст підручника, додатковий теоретичний та ілюстративний матеріал, визначити:

І група — особливості будови і функції кори;

ІІ група — особливості будови і функції камбію;

ІІІ група — особливості будови і функції деревини;

IV група — особливості будови і функції серцевини.

По закінченні відведеного часу учасники кожної групи звітують про виконану роботу. За результатами роботи заповнюється таблиця.

Внутрішня будова стебла

Шар стебла

Із чого складається

Тип тканин

Функції

1. Кора

а) корок


Містить відмерлі клітини;

ззовні розташована шкірка із сочевичками


Покривна


1. Захист від надмірного випаровування вологи

2.         Захист від проникнення пилу та мікроорганізмів

3.         Здійснення газообміну (через сочевички)

б) луб

Складається з:

а) луб’яних волокон;

б) ситоподібних трубок;

в) паренхіми

а) механічна;

б) провідна;

в) основна

1.         Надання гнучкості та міцності стеблу (луб’яні волокна)

2.         Забезпечення руху органічних речовин від листка до кореня (ситоподібні трубки)

2. Камбій

Побудований з клітин, які постійно діляться

Твірна

Щорічне потовщення стебла

3. Деревина

Містить:

а) деревні волокна;

б) судини;

в) паренхіму

а) механічна;

б) провідна;

в) основна

1. Забезпечує рух води і мінеральних речовин від кореня до листків (судини)

2.         Накопичення різних речовин (паренхіма)

4. Серцевина

Складається з великих тонкостінних, пухко розташованих клітин. Ряд таких клітин, який починається від серцевини і проходить у вигляді променя через деревину до кори, називають серцевинним променем

Основна

1. Запасання поживних речовин

2.         Переміщення різних сполук між шарами стебла (серцевинні промені)

2.         Поняття про річні кільця

Завдання для учнів:

— Розгляньте поперечні зрізи стебла сосни. Чи можна визначити вік цього дерева?

(Обговорення відповідей учнів.)

Розповідь учителя

Шари клітин деревини, утворені за весну, літо й осінь, утворюють річне кільце приросту. У теплу пору року (весною і влітку) камбій, що ділиться, відкладає великі клітини,
восени — дрібні, а з настанням холодів поділ його припиняється. Крупні клітини знову починають відкладатися весною. На зрізі дерева чітко видно межі річних кілець, за якими можна легко визначити вік дерева й умови, у яких воно росло. Вузькі кільця вказують на брак освітлення, вологи, живлення. Широкі річні кільця зазвичай розташовуються з південного боку, вузькі — з північного.

Це цікаво

•          У багатьох дерев стовбур досягає значних розмірів. Найвищі дерева (наприклад, евкаліпт) сягають висоти близько 140 м, а діаметр їхнього стовбура може становити 4 м. Найбільша відома тривалість життя у мексиканського кипариса — до 10 тис. років, драцени та баобаба — понад 6 тис. років, дуба — до 2 тис. років.

•          Деякі кактуси-«бочки» можуть досягати 3 м у висоту й 1 м у товщину, мають масу декілька тонн (запасають води до 1000 л) і живуть в середньому до 600 років.

•          Рекордні розміри щодо товщини має стовбур африканського баобаба, або мавпячого дерева,— 10–12 м у діаметрі. У Танзанії росте баобаб, вік якого — 5000 років, висота стовбура — 22 м, обхват — 47 м.

e='ms� d-`W� ��ht:normal'>Тип тканин

Функції

1. Кора

а) корок


Містить відмерлі клітини;

ззовні розташована шкірка із сочевичками


Покривна


1. Захист від надмірного випаровування вологи

2.         Захист від проникнення пилу та мікроорганізмів

3.         Здійснення газообміну (через сочевички)

б) луб

Складається з:

а) луб’яних волокон;

б) ситоподібних трубок;

в) паренхіми

а) механічна;

б) провідна;

в) основна

1.         Надання гнучкості та міцності стеблу (луб’яні волокна)

2.         Забезпечення руху органічних речовин від листка до кореня (ситоподібні трубки)

2. Камбій

Побудований з клітин, які постійно діляться

Твірна

Щорічне потовщення стебла

3. Деревина

Містить:

а) деревні волокна;

б) судини;

в) паренхіму

а) механічна;

б) провідна;

в) основна

1. Забезпечує рух води і мінеральних речовин від кореня до листків (судини)

2.         Накопичення різних речовин (паренхіма)

4. Серцевина

Складається з великих тонкостінних, пухко розташованих клітин. Ряд таких клітин, який починається від серцевини і проходить у вигляді променя через деревину до кори, називають серцевинним променем

Основна

1. Запасання поживних речовин

2.         Переміщення різних сполук між шарами стебла (серцевинні промені)

n 5. Узагальнення і закріплення знань

Лабораторна робота № 5. Внутрішня будова стебла у зв’язку з його функціями.

1. Інструктаж із техніки безпеки учнів, інструкція № ________.

2. Виконання лабораторної роботи (згідно з інструкційною карткою).

n Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

— На цьому уроці найцікавішим було…

— На цьому уроці мені було найважче…

— Від наступного уроку я чекаю…

n 7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти кросворд на тему «Внутрішня будова стебла» зі словами-відгадками: стебло, камбій, деревина, серцевина, луб, корок, кора.

 

Категорія: Біологія 7 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 2112 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: