Урок № 21 Роль бактерій у природі та значення в житті людини - Біологія 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Біологія 6 клас

Урок № 21 Роль бактерій у природі та значення в житті людини

Урок № 21

Роль бактерій у природі та значення в житті людини

Мета: сформувати знання про значення бактерій у природі та в житті людини: використання їх у сільському господарстві, промисловості, медицині; ознайомити з бактеріями — збудниками хвороб; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати власну думку; формувати вміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати культуру спілкування.

Очікувані результати: учні мають наводити приклади бактерій, що спричинюють захворювання рослин, тварин, людини; бактерій, які використовуються людиною в господарстві; учні мають характеризувати роль бактерій у природі та в житті людини; учні мають застосовувати знання для обґрунтовування способів зберігання продуктів харчування; профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними бактеріями.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: комбінований.

1.   Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2.   Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.     Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2.     «Знайди помилку».

Знайти в тексті помилки і виправити їх.

За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи поділяються на сапротрофів та паразитів.

За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні, що живуть у безкисневому середовищі, та анаеробні, що потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень.

Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с утворені клітини знову діляться.

3.   Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання

— Учені стверджують, що життя на Землі без прокаріотів було б неможливе. А як ви вважаєте?

(Учні висловлюють свої припущення.)

На це запитання ви дасте відповідь наприкінці уроку.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4.   Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1.   Роль бактерій у природі. (Звіт творчої групи, обговорення, складання опорної схеми.)

2.   Бактерії-симбіонти, їхнє значення для живих організмів. (Розповідь учителя, звіт творчої групи, обговорення.)

3.   Значення бактерій у житті людини. (Звіти творчих груп, бесіда, технологія «Мікрофон», заповнення таблиці, презентація міні-проекту «Чому скисає молоко?».)

4.   Профілактика бактеріальних захворювань. (Бесіда, складання пам’ятки.)

5.   Узагальнення та систематизація знань

5.1.     «Коло ідей».

— Спрогнозуйте можливі наслідки після уявного зникнення всіх бактерій на Землі.

5.2.     «Швидкі запитання».

Учитель ставить запитання, а учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.

1.   Чому небезпечно споживати консерви з банок зі здутими кришками? (Тому що в них розвиваються клостридії, що спричиняють захворювання на ботулізм.)

2.   Які бактерії відіграють роль санітарів у природі? (Сапротрофи, або бактерії гниття.)

3.   Яку бактерію використовує генна інженерія для отримання інсуліну й інтерферону? (Кишкову паличку.)

4.   Які бактерії зв’язують атмосферний азот і перетворюють його на сполуки, що можуть засвоювати рослини? (Бульбочкові на коренях бобових рослин.)

5.   Назвіть збудника холери. (Холерний вібріон.)

6.   Якими шляхами передаються інфекційні хвороби, збудниками яких є бактерії? (Повітряно-крапельним, через спільні предмети побуту, посуд, їжу, воду.)

7.   Які заходи необхідно проводити з метою профілактики бактеріальних хвороб у людини? (Провітрювання, вологе прибирання, розведення фітонцидних рослин, повноцінне харчування, щеплення, вживання кип’яченої води.)

6.   Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки.

7.   Домашнє завдання

7.1.     Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

7.2.     Індивідуальні та творчі завдання.

1.   Підготувати повідомлення про ульву (морський салат).

2.   «Своя шпаргалка».

Учні повинні створити власний опорний конспект з набутих знань щодо нової теми, який вони зможуть використати під час відповіді на наступних уроках.

 

Категорія: Біологія 6 клас | Додав: uthitel (13.12.2015)
Переглядів: 679 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: