КВК «Мова кожного народу неповторна і своя» - Тиждень української мови та літератури - Предметні тижні - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Предметні тижні » Тиждень української мови та літератури

КВК «Мова кожного народу неповторна і своя»

КВК «Мова кожного народу неповторна і своя»
В-1.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
В-2. Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми зібралися з нагоди святкування Дня української писемності та мови. Це свято в Україні щорічно відзначають 9 листопада, починаючи ще з 1997 року після підписання Указу Президентом України. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!
З часу винайдення писемності фактично розпочався період розквіту історії людства, тому що стало можливим не тільки передавати усно мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі, тобто у писемній формі.
В-1. Перші ж спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку, як відомо, це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим же попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
Тому ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. Адже для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця – українська.
В-2 Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона — як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —

Мову, як матір, любіть.


В-1. Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку – це тернистий шлях боротьби. Дуже багато жорстоких літ пережила наша мова, мужньо витерпівши знущання, заборони. Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави. Тепер вона – державна мова України.
В-2. Неможливо сьогодні не згадати Великого Кобзаря, Пророка української нації – Тараса Григоровича Шевченка. Саме Шевченко відіграв важливу історичну роль у розвитку української літературної мови. Він установив ту структуру української літературної мови, яка збереглась у всьому істотному як основа сучасної мови, тобто розвинув і утвердив певний склад словника і граматичний лад української мови, які стали нормою і зразком для письменників, преси, театру тощо.
В-1. Норми української літературної мови, створені на народній основі, дала поезія Шевченка. Основні мовні джерела великий народний поет черпав із скарбів фольклору і живої розмовної мови. Він відібрав від загальнонародної мови все найбільш істотне і яскраве і розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.
В-2. І сьогодні ми проведемо мовний конкурс між учнями 7-8 класів і визначимо, хто краще знає рідну мову. Тож зараз розпочинаємо КВК «Мова кожного народу неповторна і своя». Оголошую склад журі і прошу зайняти свої місця: …
В-1. Сьогодні ви матимете змогу показати свої: знання, уміння, навички, ерудицію, кмітливість. Гра буде складатися із декількох турів. Бажаємо всім успіху! Розпочинаємо! І так
1 тур – представлення команди, який оцінюється 5 балами. Запрошуємо команду: 7-А класу, 7-Б, 8-А, 8-Б.
В-1. Розпочинаємо 2 тур «Ерудит», в якому беруть участь тільки капітани. Ви маєте дати відповідь на 5 запитань і зможете вивести свою команду вперед. Кожна правильна відповідь оцінюється 2 балами. Виходьте до нас і зараз визначимо, хто першим буде відповідати (мішечок із кульками).
В-2
1. Державна мова України? (українська)
2. Слова з протилежним значенням (антоніми)
3. Частина мови, що вказує на ознаку предмета (прикметник)
4. Знак у кінці питального речення (знак питання)
5. Чим починається діалог? (тире)
В-1
6. Перша буква у власній назві (велика)
7. Наука про звуки мови(фонетика)
8. Розмальоване яйце (писанка)
9. Головні члени речення (підмет і присудок)
10. Словниковий склад мови (лексика)
В-2
1. Знак у слові В’ячеслав (апостроф)
2. Символ українців, що оберігає (оберіг)
3. Остання буква алфавіту (я)
4. Список літер установленого порядку (алфавіт)
5. Розділ науки про правопис (орфографія)
В-1
1. Стиль художньої літератури (художній)
2. Народна назва Пасхи (Великдень)
3. Закінчення у слові корінь (нульове)
4. У що береться пряма мова? (у лапки)
5. Без якої святині зникає народ? (без мови)
В-2. Наступний 3 тур називається «Брейн-ринг». Команди, уважно слухайте правила гри. Вам будуть запропоновані питання, якщо ви знає відповідь, піднімайте прапорець. Той, хто це зробить швидше, має право відповісти першим, якщо ж відповідь неправильна, відповідь дають ваші суперники. На обдумування дається 1 хв. Не поспішайте, дослухайте запитання до кінця.
1. Знак у кінці розповідного речення (крапка).
2. Буква без звука (м’який знак).
3. Правила спілкування (етикет).
4. Сьомий відмінок нашої мови (кличний).
5. Стиль у науці (науковий).
6. Розмова двох осіб (діалог).
7. Остання частина слова. (закінчення).
8. Опис природи. (пейзаж).
9. Слова з близьким значенням (синоніми).
10. Слова спільного кореня. (спільнокореневі).
11. Нема України без верби і … (калини).
12. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина).
13. Частина слова перед коренем (префікс).
14. Скільки букв в українському алфавіті? (33).
15. Замініть вислів «ледача людина» одним словом (Ледар).
16. Перекласти українською мовою слово «хрустальный» (Кришталевий).
17. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових ? (Вигук)
18. Як називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)
19. Другорядний член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)
20. Як називається розділ науки, який вивчає лексичний склад мови? (Лексикологія)
21. Скільки звуків в українській мові? (38)
22. Скільки частин мови в українській мові? (10)
23. З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
24. До якого роду належить іменник сирота? (спільного)
25. Чи ставиться апостроф у слові ТЬМЯНИЙ? (Ні)
26. Перекласти на українську мову слово «одуванчик» (кульбаба)
27. На які питання відповідає кличний відмінок української мови? (не відповідає)
28. Що вивчає морфологія? (частини мови)
29. Якого роду іменник собака? (чоловічого)
30. Змалювання картин природи в творі (пейзаж)
В-1.
4 тур «Пантоміма»
Наступне завдання стосується фразеологічних зворотів. Один представник команди повинен показати за допомогою міміки та жестів, а команда має відгадати та розтлумачити значення фразеологізму. За кожну правильну відповідь – 5 балів. Для кожної команди по 4 фразеологізми (картки із фразеологізмами розкладені на столі).
1) Кури не клюють (багато).
2) Накивати п’ятами (втекти).
3) Пекти раків (почервоніти).
4) Водити за ніс (обманювати).
5) Слізьми вмиватися (плакати).
6) Пасти задніх (відставати.).
7) Попасти пальцем в небо(не вгадати).
8) Чесати язиком (багато говорити).
9) Шкірити зуби (сміятися).
10) Зарубати на носі (запам’ятати).
11) Дати гарбуза (відмовити).
12) Брати ноги на плечі (тікати).
13) Набрати в рот води (мовчати).
14) Стріляти очима (привертати увагу, залицятися).
15) Як кіт наплакав (мало).
16) Гав ловити (бути неуважним).
Музична пауза ________________________________________________
Слово надається журі
В-2. 5 конкурс «Знавець»
До слова підібрати якнайбільше прикметників-означень. Наприклад, сонце – ласкаве, тепле, палюче, яскраве... на виконання завдання – 1 хв.
Отож, підготуйте листок, ручку і почнемо. Це слово – мова. Час пішов.
В-1. 6 тур «Весела перерва». Кожній команді по черзі треба відповісти на поставлені запитання. На обдумуваня – 30 с. За правильну відповідь – 1 бал.
1) Як із «меду» та «мухи» скласти ім'я турецького султана? (Мухамед)
2) З чого починається день? (із звука д.)
3) Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)
4) Чим вечір кінчається, а ранок починається? (звуком р.)
5) Як записати «замерзла вода» за допомогою трьох букв? (лід)
6) Як можна з слова «буряк» зробити бурю? (відкинути звук к.)
7) Як записати словосполучення «суха трава» одним словом? (сіно)
8) Що стоїть між небом і землею? (звук і.)
9) Який це двірник походжає, без віника замітає? (вітер)
10) Якою частиною мови може бути слово коси? (іменником, дієсловом.)
11) Чи можуть іменники змінюватися за родами? (ні)
12) Що треба зробити, щоб майка злетіла? (Замінити м на ч)

В-2. Наступний 7 тур називається «Конструктор». Умови конкурсу такі: вам пропонується слово із 10 літер, з яких ви повинні скласти якомога більше нових слів, букви можна перекладати, але користуватися тільки тими, які є у цьому слові. За кожне слово – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв. Приготуйтеся записати,.. це слово - республіка.
Музична пауза ______________-_________________________________
Слово надається журі
В-1. Оголошую 8 тур - «Народ скаже – як зав’яже»
Прошу від кожної команди вийти по одному представнику. Завдання: продовжити зачитані мною прислів'я та приказки. За правльну відповідь – 1 бал. По черзі учасники відповідають.
Наприклад, Слово – не горобець, … продовжити ...(вилетить – не впіймаєш).
1) Під лежачий камінь … (вода не тече).
2) Книжка вчить, …(як на світі жить).
3) Наука в ліс не веде, …(а з лісу виводить).
4) За двома зайцями поженешся, …(жодного не спіймаєш).
5) Не кажи не вмію,…(а кажи навчусь).
6) Здобудеш освіту, …- (побачиш більше світу).
7) Вік живи… (і вік учись).
8) Одна голова добре, …(а дві краще).
9) Сім раз відмір, … (а раз відріж).
10) Пташка красна пір'ям, а … (людина знанням).
11) Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує).
12) Хочеш їсти калачі — … (не сиди на печі).
13) Вченому світ, а … (невченому тьма).
14) Як голова сивіє, то … (чоловік мудріє).
15) Не будь красивим, а … (будь щасливим).
16) Хто мови своєї цурається, хай … (сам себе стидається).
17) Більше діла — … (менше слів).
18) Життя прожити — … (не поле перейти).
19) Що посієш, … (те й пожнеш).
20) Зустрічають людину по одягу, а … (проводжають по розуму)

В-2. 9 тур – «Перекладач». Завдання: перекласти подані словосполучення з російської мови на українську. Кожна команда отримує завдання, яке потрібно виконати за 1 хв (дати вибрати конверти).
В-1. Отже, передостанній 10 тур називається «У рідному краї й серце співає».
Завдання: прослухати мелодію і вказати назву пісні. За кожну вгадану пісню команда отримує 5 балів. Для кожної команди прозвучить по 3 фонограми.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці, коней»
2 «Горіла сосна»
3 «Зеленеє жито»

4 . «Смерека»
5. «Два дубки»
6. «Два кольри»

7. «Червона рута»
8. «Україночка»
9. «Палала в небі зірка»

10. «Пісня про рушник»
11. «Чорнобривці»
12. «Як у нас на Україні»
В-2. Останній 11 конкурс, після якого будуть оголошені переможці – «Домашнє завдання». Нагадую, що команди мають представити художній номер - пісню, танець, вірш, усмішку, сценку. Запрошую команду 7-А класу...
В-1: - Ось і підійшло до кінця наше свято. Перш за все хочу подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до цього свята. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.

В-2.То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замутьте джерела!
Слово для оголошення результатів надається журі.

Категорія: Тиждень української мови та літератури | Додав: Сонечко (04.01.2015) | Автор: Деркач Тетяна Іванівна E
Переглядів: 1156 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: