КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ І МОВНИЙ ЕТИКЕТ - Тиждень української мови та літератури - Предметні тижні - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Предметні тижні » Тиждень української мови та літератури

КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ І МОВНИЙ ЕТИКЕТ
КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ І МОВНИЙ ЕТИКЕТ 
Вислови до заняття
Ж.-Ж. Руссо:
Справжня ввічливість полягає в доброзичливому відношенні до людей.
Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість.
М. Сервантес:
Привітання бажане, відповідь на нього обов’язкова.
За одягом зустрічають, за розумом проводжають.
Розум і ввічливість — брат і сестра.
Ведучий. Доброго дня, шановні друзі!
Ведуча. Вітаємо вас усіх у цій залі.
Ведучий. Наша зустріч з вами стала підсумком тижня ввічливості. Ми не випадково торкнулися цієї теми, адже найболючішою проблемою сьогодення є культура спілкування та поведінки в сучасному суспільстві, особливо ж це стосується нас, молоді.
Ведуча. Здавалося б, життєвий досвід, якого поступово набуваємо, дає змогу розв’язати будь-які повсякденні питання. Але насправді лише одиниці самостійно відкривають правила спілкування, які допомагають уникати додаткових труднощів у стосунках з іншими людьми. Під час спілкування формуються не лише пізнавальні можливості людини, а й самооцінка, усвідомлення власного «Я» і відчуття його тотожності в будь-яких життєвих ситуаціях, виробляються критерії ставлення до людей.
Ведучий. Культура поведінки, культура мовлення і культура спілкування в житті найчастіше
постають в єдності. Культура спілкування є складовою частиною культури людини загалом. І чим вищий у людини рівень загальної культури, тим вищий її рівень культура спілкування з іншими.
Ведуча. Усі ми знаємо, що культура спілкування в суспільстві низька. Мовлення студентів характеризується багатослів’ям, заміною суто українських слів іншомовними, суржиком, діалектною, сленговою лексикою. Воно далеке від високої культури спілкування, яка полягає
не тільки у бездоганному дотриманні стандартів,норм літературної мови, а й залежить від уміння користуватися всіма багатствами мови, її виражальними можливостями, від здатності брати до уваги що, з ким, де, коли, для чого говорити, тобто враховувати мовленнєву ситуацію.
Ведучий. Ця проблема актуальна не лише в нашому закладі, її порушено на районному, обласному, державному рівнях. Студентка групи Б40/09-06 брала участь в обласній конференції «Молодь і державна мова». Просимо її поділитися своїми враженнями.
Виступ студентки.
Ведучий. Мовленнєвий етикет має неабияке значення для життєдіяльності суспільства і для
функціонування мови. Саме тут найбільш яскраво виявляється стан мовленнєвої культури, духовні цінності, етнічні риси суспільства, рівень стосунків між людьми.   
Ведучий
— Здрастуйте!
Вклонившись, ми сказали один одному.
Здрастуйте!
Просто здрастуйте, більш нічого не сказали.
Через що на краплинку щастя додалось у світі?
Через що на краплинку радісніше зробилось життя?
Ведучий. У такий спосіб Володимир Солоухін чудово показав, наскільки сильно звичайні
формули привітання зв’язують нас один з одним, зміцнюють контакти, сповнюють радістю людське спілкування. Так і дотримання правил етики допомагає відчувати себе максимально вільно, не завдавати неприємності іншим. Взагалі, етика у звичайному розумінні — це те саме, що мораль, моральність. У свою чергу, мораль — це система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.
Ведучий. Тема, яку ми сьогодні опрацюємо, доволі ґрунтовна, тож охопити її всю ми не
зможемо, а торкнемося лише деяких її аспектів.
Ведуча. Давайте визначимось з поняттям етикет. Як ви розумієте цей термін? Слово «етикет» запозичено із французької мови й означає "ярлик, етикетка, напис”. Під етикетом розуміють сукупність правил поведінки, що стосуються зовнішнього прояву відношення до людей: поведінка з оточуючими, форми звертання і привітань, поведінка в громадських місцях, манери і одяг.
Слово етикет прийшло в нашу мову ще на початку XVIII ст., тобто приблизно 300 років тому.
Ведуча. До речі, наука, що вивчає дотримання людиною правил етикету, називається етикою.
Тісно з етикою пов’язана й наука естетика. Вона допомагає людині розібратись у великій різноманітності смаків, звичок, почуттів, кольорів. Вчить людину вибрати найкраще, не розгубитись.
Ведучий. А я нещодавно прочитав, що в США існує інститут етики імені Поуст Емілії. Книжки цієї популярної в Америці письменниці присвячені культурі спілкування. Вони видавались більш ніж 100 разів, і їх завжди розкуповували. Як ви гадаєте, чому?
Відповідь на це питання проста. Люди часто не знають, як поводитися в тому чи іншому випадку.
Вони хочуть виглядати пристойно в очах оточуючих. А тому завжди існувала і буде існувати потреба у знанні етики.
Ведуча. У неформальній молодіжній компаній достатньо сказати «привіт», посміхнутися,
і всі навколо стануть друзями. Але у більш офіційній обстановці необхідно або бути відрекомендованим, або правильно відрекомендувати себе.   
Ведучий. Під час знайомства необхідно пам’ятати, що жінка в жодному випадку не відрекомендовується першою. І краще попросити кого-небудь із присутніх відрекомендувати вас, ніж питати: «Як вас звуть?». Назвати ім’я незнайомому чоловікові можна тільки після того, як він сам відрекомендується. Але це не стосується ділових зустрічей.
Ведуча. Отож, привітання — один із найважливіших знаків мовного етикету. За його допомогою установлюється контакт між людьми. Тому не володіти формами привітання — це означає бути всім чужим, не вміти спілкуватися.
Ведучий. Увічлива людина має не просто відповісти на привітання, але й використати у відповіді спеціальну для кожного випадку етикетну формулу. За допомогою мовних формул етикету ми виражаємо ставлення під час зустрічі й прощання, коли кому-небудь дякуємо або вибачаємося або знайомимося.
Ведучий. Давайте згадаємо відомі вам формули вітання та прощання.
Зачитує з екрана.
Запрошуємо на сцену представника кожної групи презентувати складену розповідь за запропонованими формулами.
Завдання для груп
Складіть розповідь, у якій було б використано такі етикетні формули:
1. Доброго здоров’я; прошу вибачення; панове, дозвольте зауважити; перепрошую; щиро дякую; бажаю всього найкращого; ласкаво просимо; дозвольте відкланятися; хай щастить.
2. Маєте гарний вигляд; як ваше здоров’я; на здоров’я; ви дуже люб’язні; красно дякую; від
щирого серця бажаю вам; даруйте на слові; ви мене не так зрозуміли; щасливої дороги.
3. Дорогий товаришу; вітаю вас зі святом; якщо для вас не обтяжливо; Боже збав; дозвольте не погодитися; не гнівайтесь; з приємністю зроблю це для вас; бажаю вам усіляких гараздів;
зичу всього найкращого.
4. Вітаю вас; шкода; уклінно прошу; радий прислужитися вам; навзаєм приємно; мені дуже
прикро; будьте такі ласкаві; прощавайте.
5. Дуже радий вас бачити; прийміть мою щиру вдячність; ви дуже люб’язні; вибачте; не переймайтеся такими дрібницями; слово честі; не зловживатиму вашим часом; ходіть здорові; приємно було вас бачити.    
6. Радий вітати вас, боюся здатися набридливим, ви маєте цілковиту слушність, хотілось
б зауважити, дякую за прихильність до мене, дуже перепрошую, не варто клопотатися, не
можу відмовити, до скорого побачення, на все добре.
Ведуча. Славетному педагогові В. О. Сухомлинському належать такі слова: «Умій відчувати
поряд з собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний світ — радість, горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїми вчинками не завдавай людині болю, образи, хвилювання. Умій підтримати людину, допомогти їй, коли у неї горе.
Умій виховати себе так, щоб ти не «сипав сіль» на чужі, болючі рани, щоб гучно не ступав брудними чобітьми там, де треба затамувати подих; щоб не ломитися в двері, коли треба тихенько, на пальчиках, зайти в неї, щоб не сміятися тоді, коли всім сумно».
Ведучий. Стати такою людиною він бажав кожній людині. І ми бажаємо вам стати ввічливими, вихованими і культурними особистостями.
Бо тільки таку людину поважають у суспільстві.
Культурна людина бажана в будь-якому колективі. Вона успішна в бізнесі й на будь-якій посаді.
Ведуча. Вольтер писав, що етикет — розум для тих, хто його не має.
Давайте перевіримо, чи вміємо ми поводитися в тій чи іншій ситуації.
Шляхом жеребкування студенти вибирають ситуацію, а потім її розігрують.
Складіть діалог за описаною ситуацією, опорними словами та словосполученнями:
Уявіть, що ви захворіли і не йдете до технікуму. Вам потрібно зателефонувати викладачеві, щоб попередити її про свою відсутність через хворобу.
Опорні слова: доброго ранку, вибачте, потурбував, щось сталося, захворів, до школи, пропущу заняття, не турбуйся, одужуй, усе гаразд, дякую, до побачення.
Уявіть: ви зустріли вашого друга дорогою до бібліотеки. Обміняйтесь одне з одним інформацією з приводу підготовки до підсумкової атестації. Використовуйте вставні слова та формули мовленнєвого етикету.
Вам необхідно переконати співрозмовника в користі занять спортом. Використовуйте в монолозі вставні слова, що вказують на послідовність думок і зв’язок між ними. Уживайте фрази ввічливості. Текст запишіть.
Уявіть, що ви з подругою (другом) посварились і тепер хочете помиритись.
Опорні слова: привіт, ображаєшся, вибач, будь ласка, так сталося, мені теж прикро, неспокійно, намагалася виправити, все гаразд, бувай, до зустрічі.
Уявіть, що у вашу аудиторію прийшов новий студент. Його посадили з вами за одну парту Познайомтесь з новеньким, запитайте, звідки він перейшов у вашу школу. Розкажіть про свій технікум, покажіть, де розташовані спортзал, бібліотека, їдальня, кабінет директора, медпункт. Покажіть йому розклад уроків, познайомте із друзями.
Розкажіть про те, як треба проводити вільний час. Можливі протилежні думки:
своє дозвілля треба проводити цілеспрямовано, з користю для себе й інших;
вільний час — це особистий час, навіть якщо цілий день дивитися телевізор.
Інтерв’ю із залом
1. Що потрібно зробити, якщо ви запізнились на якийсь захід? (Неодмінно вибачитися перед присутніми, незалежно від того, куди саме запізнилися — на приватну зустріч чи на офіційне прийняття.)
2. Якщо двоє людей розмовляють, а вам необхідно терміново звернутись до однієї з них, що ви будете робити? (Не можна перебивати іншу людину; якщо ж це конче потрібно, слід неодмінно вибачитися, перш ніж висловлюватися самому.)
3. Хто першим має вітатися: молодший зі старшим, чоловік із жінкою, підлеглий з начальником?
4. Як треба звертатися до дорослих та незнайомих людей?
5. Назвіть слова ввічливості.
6. Як необхідно ставитися до смаків іншої людини?
7. Якщо товариш чимось засмучений і не хоче поділитися з тобою своїми переживаннями, що ти маєш зробити?
8. Як ти реагуватимеш на критику товаришів?
9. Як ти розумієш слово «пунктуальність»?
10. Який подарунок буде для людини найціннішим?
Ведучий. Поряд із мовленнєвими засобами на культуру спілкування впливають невербальні засоби спілкування — інтонація, міміка, жести, пози тощо.
Ведуча. Невербальні засоби спілкування — це будь-які рухи тіла, що свідчать про внутрішній стан і ставлення партнерів один до одного.
За допомогою жестів спілкування більш доступне.
Ведучий. Неабияку роль у спілкуванні відіграють жести, ща є багатозначними і несуть у собі певну інформацію.
Жести сміху:
рівний сміх видає уважну людину;
дуже голосний свідчить про те, що людина не керує собою;    
так звана «закрита посмішка», за якої куточки вуст піднімаються чи опускаються, видає самовпевнену людину, а іноді насмішку чи зневагу до інших;
людина, яка сміється із закритими очима, — охоча до насолод;
коротким, уривчастим сміхом сміється людина, яка безкомпромісно йде до поставленої мети;
тихий регіт видає людину, яка любить товариство і легко завойовує дружбу.
Жести ходи:
люди, які ходять швидко, розмахуючи руками, мають чітку мету й готові негайно діяти;
люди, які тримають руки в кишенях, переважно критичні і потайні, їм подобається пригнічувати інших людей;
самозадоволені люди вирізняються тихою ходою — підборіддя високо підняте, руки рухаються підкреслено інтенсивно, ноги, наче дерев’яні.
Жести з окулярами та обличчям:
погляд поверх окулярів — негативний;
кінчик дужки в роті — чекає надходження нової інформації;
відвертання обличчя вбік — незадоволення і відхилення всіх пропозицій;
очі вбік — нещирість, каже неправду;
погладжування підборіддя — приймає рішення;
постукування по столу чи ногою по підлозі — тест стурбованості;
голова в руках, очі напіввідкриті — нудьга, зниження інтересу до теми.
Жести за столом:
розкачування на стільці — звичайний жест задоволення, опанування ситуації;
відкривання й закривання ящика стола — роздумування над складною проблемою;
якщо людина встала з-за столу, починає ходити — не спиняйте, може втратити думку.
Жести з руками:
подзенькування монетами в кишені — людина стурбована недостатністю грошей;
посмикування себе за вухо — позбавлення від подій, що пригнічують; руки складені біля рота — готовність вислухати співрозмовника;   
легкий уклін вперед — вияв інтересу до співрозмовника;
руки схрещені на грудях — це насмішка, неувага;
руки на поясі — готовий до дій;
руки на колінах — готовність завершити зустріч;
руки схрещені — агресивність і закритість до спілкування;
доторкання рук (привітання з самим собою) — емоційна безпека, винагорода.
Жести з пальцями:
пальці або ручка в роті — потреба в підтримці;
потирання щоки — нудьга;
палець біля скроні — зацікавленість;
палець підтримує підборіддя — має негативні думки;
потирання потилиці — не хоче визнати забуття;
пальці схрещені вертикально — демонстрування почуття переваги;
доторкання до браслета годинника — бажання приховати хвилювання.
Ведуча. Культура виявляється у будь-якій діяльності людей, ми повинні керуватися її нормами повсякчас: на роботі, під час відпочинку, у транспорті, вдома… Відсутність культури спілкування — свідчення бездуховності людини. Ще мудрий Езоп довів, що наше слово — це найкраще, що є в розпорядженні людини, і найгірше, чим вона володіє.
Ведуча. Своїм корінням культура спілкування сягає дуже далеко в давнину. Зробимо екскурс
у минуле.
Ведуча. Князювання Володимира Мономаха.
Князь давньоруський важко хворий. Володимира переслідує відчуття, що незабаром його душа покине грішне тіло. Він вирішує залишити своїм синам у спадок повчання. «Повчання Володимира Мономаха дітям» має велику моральну цінність, адже воно актуальне й сьогодні. Про що ж ідеться у цьому стародавньому мудрому документі?
Переказують зміст «Повчання Володимира Мономаха дітям».
Історична довідка
Ще 1717 р. сподвижниками Петра І було вперше видано посібник для навчання і виховання дітей дворян. Називався він «Юности честное зерцало или показание к житейскому обхождению...».
У ньому були зібрані правила поведінки на всі випадки життя. Є тут і правила доброго тону для гостей.
«Коли доведеться тобі з іншими за столом сидіти, то дотримуй себе в порядку за цим правилом.
По-перше, обріж собі нігті, да не з’явитися, ніби інші оксамитом обшиті. Помий руки і сідай
благочинно, сиди прямо, не хапай першим блюдо, не жери, як свиня, і не дуй у вушне, щоб скрізь бризкало, не сопи, коли їси... Перший не пий, будь витриманим і бігай від п’янства; пий і їж, скільки тобі потрібно, у блюді будь останнім. Коли що тобі запропонують, то візьми частину того, залишок віддай іншому і подякуй йому. Не лижи пальців і не гризи кісток, але обріж ножем. Зубів ножем не чисть, а зубочисткою і однією рукою прикрий рота. Їж, що лежить перед тобою, а інше не хапай.
Часто чхати, сякати і кашляти не годиться. Коли перестанеш їсти, подякуй Богові; помий руки і обличчя».
Історична довідка
У нашій країні виделки, тарілки і серветки з’явилися тільки в кінці XVII століття. Але подавали їх не всім, а тільки поважним, почесним гостям. Виделки були не схожі на ті, якими користуємося ми з вами. У них були два зубці і короткий держачок з шишечкою на кінці. Вони нагадували камертон. Якось один багатий англієць привіз таку виделку з Італії. Вирішивши похитувати перед своїми друзями, він запросив їх до себе на обід. Коли всі сіли за стіл, господар вийняв з кишені виделку і почав за її допомогою їсти м’ясо.
Усім захотілося роздивитися такий незвичайний інструмент. Виделка переходила з рук до рук. Нарешті, усі дійшли висновку, що їсти нею незручно. А дехто здивовано запитував: «Невже вам не вистачає десяти пальців, даних природою, і ми повинні додавати до них ще два штучних?».
Кажуть, що виделки були винайдені тоді, коли увійшли в моду великі накрохмалені коміри. Вони підпирали підборіддя, не давали нахилити голову і дуже заважали їсти. У такому комірі було зручно їсти виделкою, а не руками. Це, звісно, видумка, але кожен з нас сьогодні не уявляє, як би ми обходилися без виделки за столом.
Обов’язок кожного з нас звернутися до народного досвіду спілкування, відродити втрачене,
узвичаїти призабуте, відкинути невластиве українській культурі спілкування, силоміць нав’язане нашому народові або бездумно перейняте. Адже за багатовікову історію наш народ виробив і відшліфував самобутню систему мовленнєвого етикету, що є феноменом і виразником його загальної культури.
Ведучий. Культура спілкування — найважливіша складова загальної культури людства. Ввічливості, мовленнєвому етикетові, культурі поведінки, культурі спілкування треба наполегливо вчитися і навчати інших.
Інтерв’ю із залом
Закінчити речення:
Культурна людина — це...
Культурна та освічена людина — різні поняття, оскільки...
Делікатність — це...
Делікатна людина в усіх ситуаціях...
Золоте правило моральності полягає в тому, щоб...
Ведучий. Ось і закінчується сьогодні наш невеликий екскурс у велику і цікаву країну «Культура поведінки», тож сподіватимемося, що наша сьогоднішня бесіда допоможе вам стати уважнішими до себе і оточуючих, спонукає замислитись над тим, як ми поводимося в повсякденному житті. Можливо, стане в пригоді, коли вам доведеться спілкуватися з іншими людьми, навчить точніше оцінювати ситуацію і діяння людей.
Ведучий. Як зазначав Антуан де Сент-Екзюпері, найбільшою розкішшю, що гідна людини, є радість людського спілкування. Щоб мати успіх у мистецтві спілкування, треба його опановувати й застосовувати щоденно. 


Категорія: Тиждень української мови та літератури | Додав: uthitel (26.02.2014)
Переглядів: 782 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: