«ДИВО КАЛИНОВЕ» ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА - Тиждень української мови та літератури - Предметні тижні - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Предметні тижні » Тиждень української мови та літератури

«ДИВО КАЛИНОВЕ» ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
«ДИВО КАЛИНОВЕ»
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
Інтелектуально-розважальну гру «Диво калинове» (на зразок телешоу «Я люблю Україну») проводять серед учнів середніх або старших класів. Команди формують з представників кожного класу, обраних методом жеребкування серед бажаючих
Мета:
поглиблювати та розширювати знання учнів про свою країну та рідну мову;
розвивати прагнення бути свідомим громадянином своєї країни;
виховувати патріотизм, повагу до свого народу, мови, історії.
ХІД ГРИ
Ведучий. Доброго дня всім присутнім! Я рада вас вітати в цій залі!
Ми зібралися сьогодні, щоб провести гру «Диво калинове», присвячену Дню української писемності та мови. Учасники гри — команди «Золоте колосся» та «Небесна блакить». Слово надамо капітанам для представлення своїх команд.
Капітан команди «Золоте колосся» оголошує привітання.
Капітан команди «Небесна блакить» оголошує привітання.
Ведучий. А тепер прошу вас привітати найсправедливіше журі у світі!
Отже, ми розпочинаємо! Але перш ніж переходити безпосередньо до завдань, спробуймо дізнатися, яка з команд відповідатиме першою.
Для цього ми використаємо гру «Дешифратор». Кожна з команд отримує набір літер, з яких якнайшвидше повинна скласти слово — ім’я одного зі слов’янських богів.
Команда «Золоте колосся»: Перун.
Команда «Небесна блакить»: Ярило.
Ведучий підбиває підсумки гри «Дешифратор».
Ведучий. Ми весь час вчимося правильно писати, припускаємося помилок, вивчаємо орфограми, виправляємо помилки. Саме тому I раунд ми назвали «Орфографічний».
Завдання: подане слово командою розкласти на літери. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Команда «Золоте колосся»: роззброєння.
Команда «Небесна блакить»: возз’єднання.
Ведучий. Надзвичайно багата українська мова, скільки цікавих слів у ній побутує. Але на жаль, тлумачення не всіх ми знаємо. Заповнити цю прогалину нам допоможе II раунд. Він має назву «Пояснення слова».
Завдання: відгадати правильне лексичне значення з можливих трьох, запропонованих суперниками. Правильну відповідь оцінюємо 2 ба лами.       
Команда «Золоте колосся»:
Блават —
1. Сплав заліза
2. Волошка
3. Гетьманська булава
Команда «Небесна блакить»:
Сердюк —
1. Селянин
2. Гетьманський охоронець
3. Напівдорогоцінний камінь
Ведучий. III раунд — «Інтелектуал». Ми продовжуємо вивчати словниковий склад української мови. Кожен з учасників підтверджує або спростовує запропоноване твердження. Максимум зароблених командою балів — 7.
Команда «Золоте колосся»
1. Чи вірите ви, що заспа — це українська назва мілководних, зарослих водяною рослинністю заплавних озер? (Так, існує навіть місцевість Конча-Заспа)
2. Чи вірите ви, що Борисфен — це давньогрецька назва Дніпра? (Так)
3. Чи вірите ви, що бурмило — це столярський інструмент? (Ні, бурмило — це жартівлива назва ведмедя)
4. Чи вірите ви, що ковалик — це жук, який, перевертаючись зі спинки на черевце, видає характерний тріскотливий звук? (Так)
5. Чи вірите ви, що кептар — це гуцульський капелюх? (Ні, кептар — це гуцульський верхній одяг без рукавів)
6. Чи вірите ви, що хортиця — це самиця хорта, мисливського собаки? (Так)
7. Чи вірите ви, що розділка — це рисочка, дефіс? (Так)
Команда «Небесна блакить»
1. Чи вірите ви, що посмітюха — це невеличка сіра пташка з чубчиком на голові; чубатий
жайворонок? (Так)
2. Чи вірите ви, що видноколо — це підзорна труба? (Ні, видноколо — це горизонт, обрій)
3. Чи вірите ви, що штольня — це пристрій для буріння свердловин? (Ні, штольня — це горизонтальна чи похила підземна гірнича виробка з безпосереднім виходом на поверхню.)
4. Чи вірите ви, що ромен — це чумацький віз? (Ні, ромен — це народна назва ромашки)
5. Чи вірите ви, що цямрина — це гірські луки? (Ні, цямрина — це один ряд колод у колодязному зрубі)   
6. Чи вірите ви, що двірець — це вокзал? (Так)
7. Чи вірите ви, що протинка — це розділовий знак кома? (Так)
Журі підбиває підсумки трьох раундів.
Музична пауза. (Учні відгадують пісню та виконавця, команда отримує 2 бали.) Звучить пісня групи «Скрябін» «Сам собі країна».
Ведучий. Українська мова взаємодіє з багатьма мовами світу. Саме тому в інших мовах
з’являються українські слова, а в нашій мові — іншомовні, запозичені. На черзі ІV раунд. Він має назву «Пізнайко». Кожна з команд отримує картки зі словами. П’ять слів належать до власне української лексики, два — ні.
Завдання: назвати запозичені слова. За кожне слово команда отримує 1 бал.
Команда «Золоте колосся»:
1. Бескеття
2. Прірва
3. Ряса
4. Пропелер
5. Дзбан
6. Відсоння
7. Басоля
Команда «Небесна блакить»:
1. Плінтус
2. Родзинки
3. Жердина
4. Дримба
5. Коцюба
6. Пательня
7. Пошта
Ведучий. Нарешті настав час перевірити здібності капітанів команд. А зараз оголошую V раунд під назвою «У світі природи». Капітани отримують картки з назвами комах, тварин, птахів.
Кожну живу істоту учасник описує, але не називає. Команда уважно слухає свого капітана, вгадує слова і отримує 1 бал за кожне з них.
Команда «Золоте колосся»: муха, дятел, вовк, метелик, півень, ведмідь, теля.
Команда «Небесна блакить»: оса, кішка, зозуля, равлик, кінь, курча.
Ведучий. Українська мова надзвичайно ласкава, милозвучна, співоча. Вона має велику кількість синонімів. VІ раунд «Слова-побратими» присвячений лексичному багатству української мови.
Кожна з команд отримує п’ять слів, до яких треба дібрати синоніми. За кожен з них команда нагороджується 1 балом.     
Команда «Золоте колосся»
1. Сколошкати (злякати, сполошити)
2. Укоськувати (приборкувати)
3. Ширяти (літати)
4. Ворохобити (ворушити)
5. Ущухати (припиняти)
Команда «Небесна блакить»
1. Сплюндрувати (зруйнувати)
2. Цупити (тягти, нести)
3. Шпигати (колоти)
4. Гаптувати (вишивати)
5. Лунати (звучати)
Журі підбиває підсумки шести раундів.
Музична пауза. (Учні відгадують пісню та виконавця, команда отримує 2 бали.) Звучить пісня Наталії Могилевської «Вільний птах».
Ведучий. У цьому раунді ми спробуємо пригадати відомих українців. Тож зараз оголошую
раунд VIІ «Портрет».
Завдання: назвати ім’я людини за спроектованим на дошку портретом.
Команда «Золоте колосся»: Т. Шевченко, Л. Костенко, В. Вірастюк, Л. Кучма, І. Білик,
Б. Хмельницький.
Команда «Небесна блакить»: Леся
Українка, І. Франко, Кличко, В. Ющенко, Н. Могилевська, Б. Ступка.       
Ведучий. У кожного з нас є родина, у когось більша, у когось менша. А як називають деяких
членів родини? Про це ми дізнаємося із завдань останнього, VІІІ раунду «Впізнай родича». Команди отримують картки зі словами.
Завдання: пояснити значення кожного з них і заробити 1 бал.
Команда «Золоте колосся»
1. Зовиця (чоловікова сестра)
2. Небіж (син брата або сестри, племінник)
3. Свояк (брат дружини/ чоловік жінчиної сестри)
4. Братова (дружина брата)
5. Прапрабаба (мати прабаби)
Команда «Небесна блакить»
1. Шурин (брат дружини)
2. Падчерка (нерідна дочка одного з подружжя, яка є рідною іншому; пасербиця)
3. Дівер (брат чоловіка)
4. Дядина (дружина дядька)
5. Прапрадід (батько прадіда)
Музична пауза. (Учні відгадують пісню та виконавця, команда отримує 2 бали.) Звучить пісня Ірини Білик «Бандуристе».
Журі підбиває підсумки восьми раундів і нагороджує переможців.


Категорія: Тиждень української мови та літератури | Додав: uthitel (26.02.2014)
Переглядів: 765 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: