Історична гра: Великі географічні відкриття - Тиждень історії - Предметні тижні - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Предметні тижні » Тиждень історії

Історична гра: Великі географічні відкриття

Великі географічні відкриття


Зробимо своє навчання живою грою.
Дейл Карнегі
Мета: перевірити та узагальнити в ігровій формі знання, отримані учнями з теми; розвивати вміння логічно мислити та творчо переосмислювати матеріал, аналізуючи вивчені факти; використати міжпредметні зв’язки з географією, біологією, образотворчим мистецтвом, кресленням; вдосконалити кмітливість для пошуку найбільш повної і точної відповіді на поставлене питання; розвивати вміння вживатися в історичну епоху та аргументувати свої відповіді; розвивати почуття колективізму, співпереживання за команду в спільний командній грі.
Обладнання: флагштоки-прапорці; гонг; маленька корабельна ринда, можна використати шкільний ручний дзвоник, підвішений до хімічного штатива (до язика ринди-дзвоника потрібно прив’язати мотузку); конверти; плакати; контурні карти; маркери; ілюстрації; металева трубка; паперові фантики; маленька сувенірна діжка, відкрита з одного боку; дзиґа; гральна кістка.
Правила гри
Весь клас об’єднується у три морські команди кораблів: «Санта Марія», «Сан-Габріел» і «Тринідад». Кожна команда обирає капітана свого корабля. На стіл поряд з кожним із капітанів ставиться флагшток (прапорець) з кольорами та назвою команди, виготовленими зазда­легідь. Командам пропонується 12 конкурсів, як індивідуальних, так і колективних, а також розрахованих на пари учасників від кожної з команд. Усі конкурси оцінює журі, що складається з учителів історії, географії, біології. У кінці заходу капітани команд на спеціальних оцінювальних картках виставляють бали кожному матросу своєї команди. При цьому враховується: 1) загальна кількість балів, набраних командою корабля; 2) ігровий внесок кожного матроса до скарбнички корабельної команди.
Ведучий — учитель історії, консультанти — вчителі географії та біології.
Хід подорожі
Заочна подорож дозволяє за допомогою різноманітних засобів та ілюстрацій побувати на тому чи іншому місці історичних подій, вжитися в конкретну епоху. Кожна команда заздалегідь готує частину заочної подорожі:
• «Санта-Марія» — подорож Христофора Колумба;
• «Сан-Габріел» — подорож Васко да Гами;
• «Тринідад» — подорож Ф. Магеллана.
Команди, готуючись до подорожі, вивчають маршрути подорожей, зображують їх на плакатах, добирають ілюстрації, що стосуються рельєфу, клімату, рослинного та тваринного світу країн, в яких побували мореплавці. Підготовлені командами матеріали потрібні для проведення ігор-змагань.
Подорож розпочинається пострілом «гармати часу» (її роль виконує металева або пластмасова трубка, закрита з одного боку корком (пробкою) та заряджена з іншого боку трьома фантиками — зарядами, перев’язаними ниткою). Постріл символізує удар гонгу. Після пострілу ведучий обережно висипає з гармати один з трьох зарядів-фантиків і доручає капітану «Санта-Марії» розірвати нитку та прочитати маршрут подорожі і час, написані на гарматному заряді. Потім звучить другий постріл, повторюються ці самі дії, але вже капітаном «Сан-Габріели». Далі йде третій постріл — і капітан «Тринідада» виконує своє завдання.
Написати на зарядах «гармати часу»:
• «Подорож з Європи до Америки разом з X. Колумбом 510 років тому».
• «Подорож з Європи до Індії разом з Васко да Гамою 504 роки тому».
• «Подорож з метою досягти Азії західним шляхом разом з Фернаном Магелланом 483 роки тому».
Після останнього пострілу команди каравел вирушають морем історії в уявну заочну подорож за вказаними маршрутами. Удар ринди-дзвоника сповіщає про початок та кінець кожного конкурсу.
Перша склянка (конкурс). Американське рондо
Команди по колу обмінюються принесеними матеріалами, що лежать у капітанів на столах.
Завдання командам
1. Експрес-метод.
За обмежений час обробити, проаналізувати та запам’ятати отриману інформацію.
2. Питання супернику.
Сформулювати на підставі цієї інформації три запитання командам-суперницям.
3. Відбити морську атаку-абордаж.
Відповісти на питання суперників.
Постановку питань та правильність відповідей оцінює журі за двобальною шкалою.
Друга склянка. Блок-схема
Завдання цього типу допомагають формувати та розвивати схематично-образне мислення.
Командам пропонується на листі ватману маркером зобразити блок-схему «Причини Великих географічних відкриттів». Перемагає та команда, котра швидше та правильніше за інших складе блок-схему. Усі роботи оцінює журі.
Максимальна оцінка — 8 балів.
Третя склянка. Картографічна мозаїка «Зібрати карту»
Беруть участь пари учасників гри від кожної команди. Ведучий вручає кожній парі конверт. У кожному з конвертів однакова контурна карта «Великі географічні відкриття», попередньо розрізана на вісім частин. Пари учасників гри повинні зібрати карту за 30 секунд. Команда-переможець отримує 2 бали.
Четверта склянка. Криптограма
(Конкурс командний. Розігрується 5 балів.)
Командам пропонується розшифрувати текст листа, що фрагментарно зберігся після довготривалого перебування всередині пляшки, виловленій у морі.
Текст:
15, 19, 16, 24, 17, 2,
20, 19, 21, 23
Відповідь:
Колумб
порт 26, 21, 11, 22, 23, 19, 25, 19, 21,
20, 1, 16, 31, 19, 22

Христофор
Пальос

П’ята склянка. Вікторина-лотерея «Що? Де? Коли?»
Проводиться у формі усних відповідей на лотерейні фантики-питання. Фантики, згорнуті в цидулку, знаходяться всередині маленької сувенірної діжки. Представники кожної з команд по черзі виймають їх та відповідають на запитання. Якщо якась із команд не може відповісти, то право відповіді отримують інші команди. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Питання вікторини:
 1. Скільки подорожей в Америку здійснив Колумб?
 2. Хто винайшов систему передачі повідомлень за допомогою вузликового письма?
 3. Назвіть прізвище німецького письменника — автора книги «Подвиг Магеллана».
 4. Які острови європейці називали «островами прянощів»?
 5. Назвіть народ доколумбової Америки, основним заняттям якого стала війна, а верховним божеством — бог війни.
 6. Хто здійснив першу навколосвітню подорож?
 7. Що європейці називали «колоніальним товаром»?
 8. Назвіть бік горизонту, якому вклонялися племена Південної Аме­рики.
 9. Кого називали конкістадорами?
10. Як називав землі Америки мандрівник Америго Веспуччі?
11. Хто відкрив морський шлях до Індії?
12. Назвіть столицю держави ацтеків.
13. Як Колумб назвав перший відкритий ним острів?
14. Хто завоював інків?
15. Яку територію було названо «Новою Іспанією»? Кого було призначено її першим намісником?
Шоста склянка. Картографічно-логічна гра
За кожне правильно відгадане слово — 1 бал.
Гра складається з двох етапів.
1-й етап
Картографічне завдання. Конкурс побудований за принципом територіальної невідповідності на основі дитячої гри «Один зайвий».
А) Чічен-Іца, Теночтитлан, Куско, Мадаканда.
Б) Сан-Сальвадор, Золотий берег, Куба, Гаїті.
В) Гренландія, Невільничий берег, Берег Слонової Кістки, мис ­Д­об­рої Надії.
2-й етап
Логічне завдання «Чорна мітка». Знайдіть, що не відповідає логіці побудови рядів:
А) «Есперанца», «Санта-Марія», «Пінта», «Нінья».
Б) Ф. Магеллан, Ф. Пісарро, Б. Діаш, Васко да Гама.
В) Фернандо Кортес, Енріке Мореплавець, Франсіско Пісарро.
Сьома склянка. Конкурс «Знайти помилку»
До цього завдання готується історичний текст, в якому 3–4 помилки. За кожну винайдену помилку — 0,5 бала. Термін виконання — 1 хвилина. Можна підготувати два невеликих тексти або використати один із поданих нижче варіантів.
Текст А. Перші відкриття — східний берег Африканського континенту — були зроблені італійськими мореплавцями під проводом Бартоломеу Діаша. Однак найбільше відкриття — новий континент, що був пізніше названий на честь іспанського мандрівника Америго Веспуччі Америкою, — було зроблено португальцем Христофором Колумбом під іспанським прапором.
Текст Б. Ацтеки досягли невисокої майстерності в обробці бронзи, срібла, золота; у сільському господарстві використовувалася іригація.
Інки виготовляли багатоорнаментовані жбани із глини, тканини, створювали із волокон різних рослин зброю, «плавучі поля».
Майя збудували величезні піраміди, винайшли писемність і календар.
Восьма склянка. Робота з контурною картою «Прокладаємо курс корабля»
Розігрується 5 балів. На підготовленій заздалегідь карті-плакаті представник кожної команди повинен зобразити маркером один з маршрутів подорожі:
1) Васко да Гами;
2) Х. Колумба;
3) Ф. Магеллана.
Дев’ята склянка. Конкурс капітанів «Щасливий випадок»
Капітанам пропонується 6 завдань, позначених номерами секторів круга. На зворотному боці кожного сектора міститься питання та підказка, зашифрована за принципом телегри «Поле чудес». За кожну правильну відповідь 2 бали. Один із секторів — щасливий випадок. У разі його випадання капітан виграє бали і звільняється від відповіді. Номери завдань капітани розігрують за допомогою гральної кості або дзиґи з при­клеєною стрілкою, що встановлюється в центрі круга. Якщо стрілка вкаже на лінію між секторами або на вже використаний сектор, то діє правило годинникової стрілки.
Сектор 1. Країна казкових багатств і чудес.
Сектор 2. Назва поширеної нині сільськогосподарської культури, яку конкістадори вважали отруйною.
Сектор 3. Щасливий випадок. Ви виграли «скриню зі скарбами» — 2 бали.
Сектор 4. Назва островів, на одному з яких загинув керівник першої навколосвітньої подорожі.
Сектор 5. «Чорний материк».
Сектор 6. Кінцевий пункт подорожі Васко да Гами.
Відповіді: 1. Індія. 2. Томат. 4. Філіппінські. 5. Африка. 6. Калікут.
Десята склянка. Шифрувальний конкурс
Допомагає перейти від словесно-логічного мислення до конкретно-образного.
Умова: зашифрувати у вигляді ребусів слова, опорні у визначенні мети Великих географічних відкриттів: «золото», «срібло». Нагорода переможцям — 5 балів за кожний ребус. Журі оцінює якість робіт кожної команди.
Одинадцята склянка. Головоломка «Піраміда майя»
Команди кораблів, діставшися берега Америки, вирушають в експедицію в глиб країни. На своєму шляху вони зустріли величезну піраміду майя. Зійти на неї можна, відгадавши всі слова. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
1
2
3
4
5
6
7
8
9

1. Поселення, яке збудували ацтеки, що поступово перетворилося у велике місто.
2. Країна, яка володіє колоніями.
3. Ім’я людини, що відкрила Америку.
4. Італійський мандрівник, який довів, що відкриті Колумбом землі — новий материк.
5. Територія, яку іспанці назвали «Новою Іспанією».
6. Прилад для визначення сторін горизонту.
7. Ким був Френсіс Дрейк?
8. «Колоніальний товар» з Африканського континенту.
9. Поперечний елемент щогли.
Відповіді: 1. Теночтитлан. 2. Метрополія. 3. Христофор. 4. Веспуччі. 5. Мексика. 6. Компас. 7. Пірат. 8. Раби. 9. Рея.
Дванадцята склянка. Фінальний конкурс «Корабельний журнал»
Конкурс поділяється на три етапи. Кожний етап оцінюється певною кількістю балів.
Перший етап
«Старий лоцман». Заповніть пропуски: «Перший територіальний розподіл світу був оформлений укладанням Тордесільяського договору між ... та ... у ... році».
За правильну відповідь 2 бали.
Другий етап
«Послання нащадкам». Завдання на зв’язок епох. Зробіть кодований цифровий запис поданого вище речення з метою збереження інформації для наступних поколінь.
Максимальна оцінка — 5 балів.
Третій етап
«Мислення образами» (уявлення у вигляді схем). Запишіть наслідки Великих географічних відкриттів у вигляді опорної схеми-таблиці.
Команди розігрують 8 балів.
У кінці журі підраховує бали. Виходячи з набраних балів, капітани команд на оцінювальних картках виставляють оцінку за урок кожному матросу своєї команди. Оцінювальна картка здається вчителю.
Учитель підбиває підсумки заочної подорожі та дякує командам за участь у ній.
Категорія: Тиждень історії | Додав: uthitel (12.12.2013)
Переглядів: 966 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: