Тема. Урок розвитку зв᾿язного мовлення. Складання художнього та наукового опису тварин. - Українська мова 4 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Українська мова 4 клас

Тема. Урок розвитку зв᾿язного мовлення. Складання художнього та наукового опису тварин.

Тема. Урок розвитку зв᾿язного мовлення.

Складання художнього та наукового опису тварин.

Мета уроку:

​ Надати учням поняття щодо складання опису тварини;

​ приділити увагу роботі над розширенням словникового запасу школярів;

​ створювати опис відповідно до вимог художнього та наукового стилів;

​ підготувати учнів до самостійної домашньої роботи над описом тварини на основі власних спостережень;

​ виховувати в учнів турботливе ставлення до тваринного світу.

Наочність:

​ малюнки учнів із зображенням домашніх тварин;

​ фотовиставки «Брати наші менші»

​ відеопрезентація

Тип уроку:  урок розвитку зв’язного мовлення

ХІД УРОКУ

І. Привітання

Я вітаю сонечко:

-Здрасуй, золоте!...

1.​ Мотивація творчої діяльності учнів (1 хв.)

-​ Діти, я щаслива працювати сьогодні з вами. Аліна підготувала загадку, а відповідь підкаже нам, яка гостя буде у нас на уроці.

-​ Так, це черепаха, яку звати Аха. І для нас вона склала девіз:

Не просто слухати – а чути!

Не просто дивитися – а бачити!

Не просто відповідати – а міркувати!

Дружно й плідно працювати...

СЛАЙД № 2 МЕТА УРОКУ

-​ І ось вам перше завдання від черепахи на увагу – зорово – слуховий диктант. Вам Аха буде читати вірші про тварин, їх назви ви повинні записувати через кому, але будьте уважні – вас хочуть ввести в оману...

СЛАЙД №3 Зорово – слуховий диктант.

-​ Підкреслюйте слова, в яких були допущені помилки.

Киця, песик,свинка, корова,коза , кінь, баран, осел, півник, курка, качка.

- Які слова підкреслили? Чому?

2.​ Аналіз домашніх малюнків.

-​ Чому ви намалювали саме цих тварин? (кожна дитина висловлює свою думку). Як ви вибирали фарби??

-​ Підніміть руки, у кого є вдома домашній улюбленець.

3.​ Гра „Ланцюжок”. Клички тварин. А краще їх уявити допоможе ваш твір – опис тваринки. Передаємо іграшку, називаємо кличку.

4.​ Типи мовлення.

5.​ СЛАЙД № 4

На які питання відповідають Розповідь

Міркурання (роздум)

Опис

6.​ Які стилі мовлення ?

7.​ Науковий і художній стиль... Слайд № 5

8.​ Слайд № 6 приклад про кролика

9.​  групова робота Слайд № 7

________________________________________________________________________

Завдання 1

СІАМСЬКА КІШКА

Сіамська кішка — порода короткошерстих

домашніх кішок, отримала ім’я від старої назви

Таїланду. Припускається, що предком її була міс-

цева бенгальська кішка. Статура струнка, мініа-

тюрна. Голова клиноподібної форми, ніс довгий

прямий. Колір очей — блакитний, шерсть густа,

тонка, дуже коротка. Має різне забарвлення. Мор-

дочка, вуха, лапи і хвіст більш темного кольору.

Сіамські кішки люблять нявкати, вони прагнуть

завжди бути в центрі уваги. Улюбленого хазяїна

вважають своєю власністю і ставляться до нього

ревно. У вихованні кішок цієї породи необхідний

неабиякий такт.

-----------------------------------------------------------------------------------------

      З кухні вийшла Хівря. Це була руда, як вогонь, кішка з білими лапками. Хівря потягнулась і обережно стрибнула на тахту.

      Хівря – бабусина кицька. Її часто просили в позичку сусіди, бо не давала спуску мишам. Коли бабусю забирали з села,  Хіврі вдома не було. Більше півроку вона тинялася по городах, по сусідах. Потім поїхали копати картоплю й знайшли кішку. Коли Хіврю привезли, вона була худюща, голова, як дитячий кулачок, сама довга, вузька, наче щука. Тепер кішка вгодована, хвіст у неї пухнастий, шерсть блискуча.

      Дуже важко звикала Хівря до міської квартири. Скрадалася, наче тінь. Майне по хаті й сховається за шафу. Потім призвичаїлась.   (За Ю.Мушкетиком)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

ГРУПА № 2

Лис — хижий ссавець родини собачих. Має довгий хвіст та руде хутро.

Голова та тулуб продовгуваті. Ноги короткі, міцні. Живиться плодами,різними травами, м’ясом.

На зріст лисеня було таке, як маленька кішка. Лапки здавалися міцними,

але тулуб був маленьким та худеньким.

Велика голова, з гострим носом і настороженими вухами, веселі, круглі,

як ґудзики, оченята і рухливий кінчик носа робили лисеня страшенно

кумедним.

Хутро сірувато-сіреньке з темнуватими розводами, шийка, щічки та живіт

були білими.

• Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий,

вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі

великі, зелені. Ввечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він

гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі

м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах

— м’якенька кучерява шерсть.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

ГРУПА № 3

Мій улюблений кіт

Я завжди хотів мати кота. І нарешті моя мрія збулася — у мене дома з’явився сіамський кіт Кузя. У нього світло-коричнева мордочка, темні вушка, лапки і довгий смугастий хвіст. Його гнучке видовжене тіло, велика кругла голова, настовбурчені вуса і борідка завжди притягують погляди гостей. Особливо заворожують під час першого знайомства яскраво-голубі Кузині очі, колір яких змінюється, коли він злиться або погрожує, зіниці стають то червоними, то зеленими. Вуха у мого кота завжди насторожі, вони уловлюють найменший шурхіт.

Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно миє мордочку,

вуха і шию.

Тур — вимерлий жуйний парнокопитний ссавець великих розмірів завдовжки до 2 м. У нього були розложисті нерозгалужені роги, утворені роговими чохлами на кісткових виступах (з підручника).

--------------------------------------------------------------------------------------------------

СЛАЙД № 8 Структура тексту

СЛАЙД № 9 План твору - опису

• Епітети — художнє означення, яке дає образну характеристику

предметові, особі, явищу. В ролі епітетів виступають прикметники,

іменники.

• Порівняння — це тропи, в яких пояснення одного предмета подається за

допомогою іншого, подібного до нього.

СЛАЙД № 10 Гра „Що не так?”

Групова робота ( В зошитах речення)

Доберіть антоніми, 2-3 утворених словосполучення введіть у речення (усно).

Меткий рух — повільний рух

Ноги криві — ноги прямі

Шерсть шорстка — шерсть гладенька

Маленька голівка — масивна голова

Тулуб короткий — видовжений тулуб

Дужа істота — слабка істота

Плями темні — світлі плями

Куций хвіст — довгий хвіст

Ніс сухий — ніс мокрий

Вуса обвислі — вуса прямі

Кігті гострі — кігті тупі

Очі сумні — очі веселі

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Медіа - презентація

На дошці. Дібрати синоніми до слова кіт — чотириногий друг, бігун, дужа істота, слабка істота, звірок, домашній мешканець, улюбленець, котик, «брат менший».

Доберіть зменшувально-пестливі слова з епітетами.

Голова — голівка, голівонька (вузька, красива).

Тварина — тваринка (рідкісна, обережна, сторожка, прудка, малопомітна, лагідна, агресивна, похмура).

Хвіст — хвостик (пухнастий, пишний, довгий).

Звір — звірок (величенький, сильний, красивий).

Очі — оченята (сірі, похмурі, порожні, веселі).

Лапи — лапки (маленькі, довгенькі, цибаті, міцні).

Шерсть — гладенька, густа, блискуча, шорстка.

Шия — шийка (коротка, пряма, довга, гнучка).

Спина — спинка (м’язиста, коротка).

Кіт — котик, киця, кицюня, кошенятко.

СЛАЙД № 12

Написання текстів – описів

ТОЧКОВИЙ МАСАЖ

ІІІ. Зачитування текстів

ІУ. Підсумок уроку

На дошці метод „Незакінчені речення”

На сьогоднішньому уроці ядізнався...

Я навчилась (навчився)...

Я повторила...

Запамяталось...

У. Оцінювання.

УІ. Домашнє завдання. Переписати твір - опис у чистовики,

У науковому стилі****

Категорія: Українська мова 4 клас | Додав: uthitel (14.02.2016)
Переглядів: 367 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: