hyipazart.com
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 8. Водойми та їх різноманіття

Урок № 8. Водойми та їх різноманіття

Мета уроку: ознайомити учнів з видами водойм; розширювати знання про водойми України; формувати вміння працювати з фізичною картою; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.

Очікувані результати: учні повинні називати види водойм, наводити приклади водойм за їх видами; на фізичній карті України діти повинні знаходити моря, найбільші річки.

Обладнання та матеріали: фізична карта України, контурні карти, фотографії різних видів водойм, картки.

Тип уроку: комбінований.

n 1. Організаційний момент

n 2. Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

— Яка сьогодні температура?

— Чи спостерігаються опади?

— Яка сила вітру?

— Чи відбулись зміни в природі за тиждень? Які саме?

2.2. Письмова робота за картками «Зміни в природі восени». (Роздавальний матеріал.)

n 3. Актуалізація опорних знань

  1. Відгадування загадок

• Без ніг, без рук,
А цілий світ перейде?

(Вода.)

• Біжить собі куди знає,
Ніколи не стає,
Велику користь дає.

(Вода.)

• Як її нема — усе всихає,
Звір і птаха помирає.

(Вода.)

• Що у світі найсильніше?

(Вода.)

n 4. Вивчення нового матеріалу

  1. Ознайомлення з видами водойм

► Слово вчителя

Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Людина та більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми.

Розрізняють постійні й тимчасові водойми.

За хімічним складом та кількістю розчинених солей водойми бувають прісноводні та солоні.

Бувають штучні й природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що створені людиною, називаються штучними.

► «Мозковий штурм». Заповнення таблиці «Види водойм»

— Пригадайте, які водойми ви знаєте. До якої групи їх можна віднести?

Водойми

Природні

Штучні

Озеро

Водосховище

Море

Канал

Болото

Ставок

Джерело

 

Річка

 

  1. Поняття про джерело

► Відгадайте загадку

Із-під гірки, з-під крутої
Прокидається норою
Та й до моря утіка
Через лози по ярах.

(Джерело.)

► Слово вчителя

Підземні води рухаються, і в деяких місцях підходять до поверхні землі, й вода витікає на поверхню. Таке місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, на крутих берегах річок.

— Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок річкам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

  1. Річки України

► Відгадайте загадки

• Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить.

(Річка.)

• Тече, тече — не витече.
Біжить, біжить — не вибіжить.

(Річка.)

• День і ніч біжить,
Утоми не знає,
Півроку вкрита склом буває.

(Річка.)

• По якій дорозі півроку ходять, а півроку їздять?

(Річка.)

• Узимку спить, а влітку шумить.

(Річка.)

• Синя стрічка блищить,
Не зупиниться на мить.

(Річка.)

► Слово вчителя

Річки України — це її багатство. Із давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. У південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель. Також на річках розвинуте рибне господарство.

Живляться річки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно підвищується, і вони затоплюють великі території.

— Що, на вашу думку, було сьогодні на уроці найголовнішим?

— Якими враженнями від уроку ви поділитеся сьогодні з батьками?

Повідомлення про головні річки України

(На дошці фіксуються назви найдовших річок.)

Дніпро — найбільша в Україні й третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області й котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.

— Знайдіть їх на карті.

— Які ще притоки має Дніпро?

Дністеродна з найбільших повноводних річок України, що протікає в семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина річки — 1363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

— Назви яких записано на карті?

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Його довжина становить 792 км.

До великих річок України належить Сіверський Донець. Його довжина становить 1053 км, а в межах України — 738 км. Річка Дунай, що тече на Заході України, перш ніж потрапити до нас перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

  1. Розповідь про озера, болота, моря

► Відгадайте загадки

• Серед поля лежить дзеркало —
Скло голубе, а рама зелена.

(Озеро.)

• Не море, не земля,
Човни не плавають,
І ходити не можна.

(Болото.)

• Стоїть корито
Повне води налито.

(Став.)

• Навкруги вода, а не нап’єшся.

(Море.)

► Слово вчителя

Озероце природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.

В Україні налічується понад 3000 озер, у тому числі 30 площею понад 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь розташоване в північно-західній частині Волині. Його середня глибина — 7 м.

Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна побачити в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське озеро. Максимальна його глибина — 24 м.

Солоні озера є в Херсонській області, у Криму. Найвідомішим солоним озером України є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

Болотодуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини. Болота часто трапляються в лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Болота поширені на Поліссі. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.

Мореце частина океану, що омиває сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода в морі є гірко-солоною.

4.5. Читання тексту підручника, с.   .

n 5. Узагальнення й закріплення знань

5.1. Фронтальне опитування.

1. Які види водойм ви знаєте?

2. Які водойми бувають за хімічним складом?

3. Які ви знаєте штучні водойми? Природні?

4. Із чого утворюється річка?

5. Що ви запам’ятали про річки України?

5.2. Робота з контурними картами.

Завдання: знайти на карті та підписати назви головних річок України, Чорного і Азовського морів.

5.3. «Фольклорна скарбничка».

Читання казки «Чому в морі вода солона». Обговорення.

— Що в цій казці правда, а що вигадка?

— Чому люди склали таку дивну казку? (Вони не знали, чим пояснити те, що в морі вода дуже солона.)

n 6. Підбиття підсумків уроку

Узагальнююча бесіда

— Про що ви дізнались на уроці?

— Які найбільші річки нашої Батьківщини ви знаєте?

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Творчі завдання для допитливих:

1. Підготувати сторінку для «Книги природи» про річки, що протікають у нашому місті.

2. Скласти схему «Що я знаю про водойми».

3. Той, хто зацікавився різноманіттям річок нашої Батьківщини, може знайти і прочитати у вільний час вірш Володимира Лучука «Скільки рік в Україні».

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (06.09.2017)
Переглядів: 109 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: