hyipazart.com
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 7. Жива й нежива природа восени

Урок № 7. Жива й нежива природа восени

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про осінні зміни в природі; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до народних прикмет.

Очікувані результати: учні повинні називати зміни в живій і неживій природі, що відбуваються з приходом осені.

Обладнання та матеріали: корзинка з овочами й фруктами, ілюстрації із зображенням осінньої природи та працею людей восени, вірші та загадки про осінь.

Підготовча робота: роздати учням вірші для вивчення (роздавальний матеріал до уроку).

Тип уроку: комбінований.

n 1. Організаційний момент

n 2. Перевірка домашнього завдання

2.1. Перевірка за запитаннями підручника.

2.2. Вибіркова перевірка зошитів.

2.3. Демонстрування учнями результатів пошукової роботи — сторінки-чомучки для «Книги природи». Найкращі роботи вкладаються у файли «Книги природи».

n 3. Актуалізація опорних знань

3.1. Повідомлення синоптиків.

  1. «Літературна хвилинка»

1. Бесіда за текстом уривка вірша Т. Г. Шевченка

Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють…

Ще не вдарив мороз, а вже втомлений лист
В’яне, жовкне…
Спів цикади дзвінкий перейшов в тихий свист —
Хутко вмовкне…

2. Бесіда за текстом уривка вірша Лесі Українки

Ще не вдарив мороз, а вже втомлений лист
В’яне, жовкне…
Спів цикади дзвінкий перейшов в тихий свист —
Хутко вмовкне…

n 4. Мотивація навчальної діяльності

► Метод «Асоціативний кущ»

— Які слова вам пригадуються, коли ви чуєте слово «осінь»?

Діти називають слова, а вчитель записує їх на дошці у три стовпчики або в таблицю так, щоб об’єкти живої і неживої природи «кидались в око». Наприклад:

Дощ

Сніг

Хмари

Похолодало

Плащ

Чоботи

Поганий настрій

Парасолька

Листя облетіло

Квіти зів’яли

Комахи зникли

Птахи відлітають у теплі краї

► Аналітична діяльність. Бесіда

— Прочитайте слова з першого стовпчика. А тепер з другого. Із третього.

— Не випадково я записувала їх у різні стовпчики. А хто здогадається чому? (У першому стовпчику слова стосуються неживої природи, у третьому — живої, а в середньому — життя людини.)

Сьогодні ми будемо досліджувати, які зміни відбуваються в живій і неживій природі з настанням осені.

n 5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя. Зміни в неживій природі. Обговорення температури повітря, висоти Сонця, сили вітру в осінню пору

Астрономічним початком осені вважається 22 вересня. Це — день осіннього рівнодення, коли на всій земній кулі день і ніч ділять добу навпіл.

Фенологи (фенологія — наука про сезонні явища в неживій і живій природі) вважають початком осені перший приморозок на ґрунті, а кінцем осені — замерзання ставків. Вони поділяють осінь на два періоди: ранню осінь — до кінця жовтня й пізню — до початку зими.

Рання осінь (вересень — кінець жовтня) характеризується здебільшого теплою ясною погодою. Повітря добре прогрівається, воно сухе, чисте й прозоре. У другій половині вересня майже щороку бувають приморозки на поверхні ґрунту, які шкодять пізній городині. Ночі найчастіше холодні. На півдні восени довго стоїть ясна й тепла погода.

У жовтні температура повітря ще більше знижується, частіше бувають дощі й сильні вітри. Наприкінці жовтня спостерігається похолодання, зникають красиві купчасті хмари. Небо найчастіше вкрите низькими шаруватими хмарами. Збільшення вологи в повітрі зумовлює утворення туманів. У холодні ночі іній вкриває траву, дахи будинків. Утворюється він за тих самих умов, що й роса, але за температури нижче 0 °С.

Пізня осінь (листопад) — це місяць холодних вітрів і похмурої погоди. Значно знижується температура, замерзає земля, з’являється лід на водоймищах.

5.2. Робота з підручником, с.   .

5.3. Колективна робота. Зміни в живій природі.

1) Плодоносіння.

— Що відбувається з рослинами восени?

Учням демонструється корзинка з фруктами, накрита серветкою. Пропонується понюхати.

— Що ви відчуваєте? (Запах яблук.)

— Чим іще восени пахне в садку? (Яблуками, сливами, грушами, вологою землею.)

— Чому осінь вважають найсмачнішою порою року? Чим гостинно пригощає нас осіння пора?

— Давайте відгадаємо загадки і дізнаємося, урожай яких рослин можна збирати восени.

2) Діяльність людей восени.

Ÿ Запитання до учнів:

— Які роботи відбуваються на полях і в садах?

Ÿ Розповідь учителя.

3) Осінні зміни в лісі.

Ÿ Відгадування загадок.

Ÿ Фронтальна бесіда.

— Що ще запасають звірі на зиму?

— Хто з тваринок готується до зимової сплячки?

— Хто міняє шубку? Чому?

4) Поетична сторінка.

Учні виразно читають вірші про осінь.

5.4. Робота в парах. Гра «Склади прикмету». (Роздавальний матеріал.)

Кожна пара отримує конверт, у якому тексти прикмет розрізані на дві частини. Треба правильно їх скласти.

5.5. Робота з підручником, с.   .

n 6. Узагальнення й закріплення знань

6.1. Фронтальне опитування.

1. Які зміни відбуваються в живій природі восени?

2. Які зміни відбуваються в неживій природі восени?

6.2. «Фольклорна скарбничка». Народна гра «Ходить гарбуз по городу». (Роздавальний матеріал.)

Кожен з учасників гри має бути за якусь городину: диню, огірки, буряки, бараболю, квасолю, моркву. Гравці стають у коло, узявшись за руки, а гарбуз всередині пританцьовує. Після одного кола гри її можна повторити з іншими учасниками.

n 7. Підбиття підсумків уроку

Гра «Інтерв’ю»

— Що, на вашу думку, було сьогодні на уроці найголовнішим?

— Якими враженнями від уроку ви поділитеся сьогодні з батьками?

— Які б прикметники ви дібрали до слова «урок», маючи на увазі сьогоднішній урок?

n 8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (06.09.2017)
Переглядів: 408 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: