Урок 5. Дослідницький практикум «Як виникає тінь? Як можна своєю тінню виміряти висоту дерева?» - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок 5. Дослідницький практикум «Як виникає тінь? Як можна своєю тінню виміряти висоту дерева?»

Урок 5. Дослідницький практикум «Як виникає тінь?  Як можна своєю тінню виміряти висоту дерева?»

Мета уроку: формувати в учнів уміння користуватись гномоном, розвивати ана­літико-синтетичну діяльність, виховувати інтерес до дослідницької діяльності.

Очікувані результати: учні повинні навчитися користуватись гномоном, вимірювати довжину тіні й заносити дані до таблиці, робити висновок про залежність довжини тіні від висоти предмета та Сонця.

Обладнання та матеріали: рейка-гномон, рулетки, таблиця для визначення довжини тіні від гномона, індивідуальні таблиці для дослідницької діяльності учнів.

Підготовча робота: роздрукувати і роздати учням таблиці для заповнення.

Тип уроку: урок-екскурсія.

n 1.  Організаційний момент

1.1.  Привітання.

1.2.  Перевірка присутності учнів: кількість за списком ___, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.

1.3.  Перевірка готовності учнів до уроку.

n 2.  Проведення інструктажу

2.1.  Інструктаж із правил безпеки під час екскурсії.

2.2.  Інструктаж щодо практичної діяльності (постановка задач уроку).

n 3.  Проведення екскурсії

3.1.  Актуалізація опорних знань.

•Відгадування загадок

•   Іде слідом за тобою:
Утікай — не утечеш,
Доганяй — не доженеш.

                                                     (Тінь.)

•   Очима бачиш, а руками не візьмеш. Що це?

    (Тінь.)

•   У полудень — маленька,
А ввечері — довгенька.

                                                   (Тінь.)

•   Іду — іде,
Стану — стоїть.

                                       (Тінь.)

•   Неживе, а за людиною ходить.

                                                                  (Тінь.)

•   Уранці на сажень,
Опівдні на п’ядь,
А ввечорі через усе поле.

                                                      (Тінь.)

•   Мету-мету — не вимету.
Несу-несу — не винесу.
Сонце зайде — сама пропаде.

                                                                 (Тінь.)

•   Чого не можна наздогнати?

                                                    (Свою тінь.)

3.2.  Фронтальна бесіда.

— Про які властивості тіні йдеться в цих загадках?

— Чому виникає тінь? (За появи Сонця.)

— Коли вона зникає? (Заходить Сонце; ми закриваємо предмет будь-яким іншим — перекриваємо доступ сонячного проміння.)

— Для чого призначений гномон?

— Де його слід встановити, щоб визначити довжину тіні? (На відкритому місці.)

3.3.  Практичне ознайомлення з використанням гномона для вимірювання довжини тіні.

Правила роботи з гномоном:

•   Гномон встановлюється на відкритій місцевості, щоб предмети не заважали потраплянню сонячних променів.

•   Гномон встановлюється вертикально.

•   Висота гномона — 1 метр.

•   Вимірювання проводяться один раз на місяць в один і той же час у сонячну погоду.

•   Результати заносяться до таблиці.

1.  Вимірювання довжини тіні від вертикально встановленої рейки.

2.  Запис результату в табл. 1. (Роздавальний матеріал.) Пояснення щодо подальшої роботи з нею.

Записавши результати вимірювань до таблиці, спостерігайте за живою і неживою природою (які природні явища відбуваються, у якому стані рослини, як поводять себе тварини).

3.4.  Дослідницька діяльність.

1.  Учням пропонується виміряти довжину тіні від різних предметів і записати дані до табл. 2. (Роздавальний матеріал.) У висновку дати відповідь на запитання:

— Чи однакова довжина тіні від предметів? Чому?

2.  «Мозковий штурм»

Проблемне запитання:

— Чи можна своєю тінню виміряти висоту дерева?

•   Слово вчителя

Пригадайте мультфільм про Мавпочку, Папугу, Слоненятка та Удава. В одній із серій розповідається про те, як друзі вимірювали довжину Удава. Як це відбувалось? (Папуга вимірював кроками й крильцями. Вийшло 38 папуг і 1 крильце. Мавпочка — обертами. Вона наміряла довжину в 5 обертів. А «слоненят» вийшло — 2.) Вони відкладали свої мірки від голови Удава. Чи можемо ми використати їхній досвід? (Так.)

Спробуйте, об’єднавшись у групи, запропонувати варіанти вимірювання висоти ось цього дерева, знаючи довжину своєї тіні. (Діти висувають різноманітні версії. Якщо варіантів, наближених до реального вирішення питання не буде, учитель ставить запитання, що спрямовують учнів до правильного результату.)

— Яку мірку оберемо? (Свою тінь.)

— Відкіля почнемо відкладати довжину своєї тіні? (Від кореня дерева або від тіні його верхівки.)

— Давайте спробуємо разом.

Під керівництвом учителя вимірюється або береться з таблиці результат вимірювання довжини тіні будь-якого учня. Відкладається на рулетці. А потім діти, мов циркулем, починають крокувати рулеткою по тіні дерева.

— Скільки разів помістилась довжина тіні Юрка (Івасика, Марічки…) у тіні дерева? (Наприклад, чотири рази.)

— Отже, довжина тіні дерева — чотири Юрасика (Івасика, Марічки…).

n 4.  Підбиття підсумків екскурсії

•   Інтерактивна технологія «Мікрофон»

— Що було найцікавішим сьогодні?

— Що запам’яталось найбільше?

n 5.  Домашнє завдання

1.  Розповісти батькам, що було цікавим на сьогоднішній екскурсії. А для допитливих — можна попросити батьків разом з ними визначити висоту дерева. Слід лише знати ваш зріст і скільки разів помістилась ваша тінь у тіні дерева.

2.  Вивчити загадки (роздавальний матеріал).

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (09.09.2014)
Переглядів: 1931 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: