Урок № 55. Прісні водойми - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 55. Прісні водойми

Урок № 55. Прісні водойми

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про водойми; ознайомлювати учнів з рослинним і тваринним світом водойм; розвивати вміння працювати з додатковою літературою; виховувати інтерес до природи, спостережливість.

Очікувані результати: учні повинні наводити приклади рослин і тварин водойм, складати ланцюги живлення.

Обладнання та матеріали: зображення водойм (річка, болото, озеро) з рослинним і тва­ринним світом; фотографії риб, молюсків, раків, водоростей та інших рослин водойм.              
                                                                                                                                                        

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Відгадування загадок, дібраних учнями.

Створення ланцюгів живлення зі слів-відгадок.

2.3. Бліцопитування. Повторення вивченого про луки.

1. Схарактеризуйте луки як природне угруповання.

2. Наведіть приклади небезпечних тварин луків.

3. Чим корисні луки для людей?

2.4. Вибіркова перевірка зошитів.

n 3.  Актуалізація опорних знань

3.1. Міні-тест. Актуалізація знань про види водойм та їхні особливості.

3.2. Обговорення результатів роботи.

Отже, ми згадали, що за хімічним складом водойми бувають прісноводні та солоні. Саме про них ми й поговоримо сьогодні.

— Наведіть приклади прісних водойм. (Учні наводять приклади прісних водойм, а вчитель демонструє наочний матеріал «Водойми».)

n 4.  Вивчення нового матеріалу

4.1. Фронтальна робота. Мозковий штурм «Рослини і тварини прісних водойм».

— Розгляньте зображення водойм. Які рослини ви впізнали?

— Яка є між ними відмінність?

— Які тварини населяють водойму?

— Які рослини та яких тварин водойм ви бачили в природі?

— Чи існують зв’язки між рослинами та тваринами у водоймі?

4.2.   Розповідь учителя про рослинний світ прісних водойм

Квіткові рослини прісних водойм можна умовно розподілити на чотири групи:

1. Рослини, що ростуть біля берега. Їхнє кореневище занурене у воду, а стебла й листки з квітами перебувають над водою. На мілководді біля берега ростуть невисокі рослини: стрілолист, осока, рогіз, ситник. Далі утворює густі зарості очерет. Його кореневища занурені в мулистому дні, а стебла з листками піднімаються над водою.

2. Рослини, які коренями закріплюються на дні водойми, а на поверхні плавають великі листки й квітки на гнучких довгих стеблах.

На водній гладіні плавають великі листки й гарні квітки латаття. Це рослина надзвичайної краси. Її листки в діаметрі близько 30 см, а білі квітки — близько 16 см. Квітує від травня до серпня. Рано-вранці за кілька хвилин до сходу сонця з’являються над водою круглі зелені пуп’янки латаття. Тільки-но перші сонячні промені торкнуться води, ці пуп’янки повільно розкриваються. І скоро вся гладінь води вкривається цими чудовими квітками. На заході сонця вони закриваються і ховаються на ніч під водою. Коріння цих рослин закріплено на дні, а тонкі й гнучкі стебла виносять листки й квітки на поверхню.

3.  Рослини, які повністю занурені у воду.

Роголистник має маленькі жорсткі листки, які нагадують роги. Стебло виростає до 1 м завдовжки. Коренів немає, оскільки воду з розчиненими поживними речовинами ця рослина вбирає всією поверхнею. Цвіте маленькими зеленуватими квітками, з яких утворюється плід, вкритий колючками. Тому він не тоне. Ця рослина є кормом для водоплавних птахів.

У товщі води також утворюють зарості елодея, рдесник, кушир.

4.  Рослини, які плавають на поверхні води.

На поверхні води плаває маленька рослина — ряска. Це найменша квіткова рослина, яка плаває на поверхні стоячої води. Корені в неї ниткоподібні, або їх зовсім немає. Стебло перетворилось на маленьку зелену пластинку. Маленькі квіточки утворюються в «кишеньці» або зверху на пластинці. Ряска — добрий корм для всіх водоплавних птахів.

Крім квіткових рослин, у водоймі живе також багато видів водоростей.

4.3. Робота в групах. Тваринний світ прісних водойм. (Роздавальний матеріал.)

План роботи:

1. Прочитати текст, розподілити тварин на групи.

2. Заповнити таблицю.

4.4. Опрацювання матеріалів підручника.

1) Читання ланцюжком.

2) Перегляд ілюстрацій.

3) Бесіда.

— Що ви дізнались про тварин, зображених на ілюстраціях підручника?

Фізкультхвилинка

n 5.  Узагальнення й закріплення знань

5.1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Які водойми називаються прісними?

— Яке значення рослин у природному угрупованні прісної водойми?

— Які тварини живуть у прісних водоймах? Які з них є хижими, а які — всеїдними?

— Яких птахів водойм ви запам’ятали? Яке значення для них має вода?

— Яке значення для птахів водойм має пір’я?

— Обґрунтуйте, чому прісна водойма є природним угрупованням.

— Як природа може зруйнувати або завдати шкоди природному угрупованню?

5.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .

5.3. Гра «Хто тут є зайвим?».

Завдання: визначити з переліку мешканців прісної водойми зайвих тварин і рослини, пояснити свою думку.

Видра, акула, водолюб, дика качка, дикий кабан, жаба, ряска, дзвоники, лілії, вуж, нутрія, короп, заєць, сом, верба.

n 6.  Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда в парах

— Поділіться враженнями від уроку із сусідом по парті: яка робота сподобалась, а яка викликала утруднення.

n 7.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Творче завдання: 1 ряд — підготувати цікавий матеріал з малюнком про кімнатні квіти «Квіти в моєму житті»; 2 ряд — підготувати цікавий матеріал з малюнком про декоративні квіти «Квіти в  моєму житті»; 3 ряд — підготувати цікавий матеріал з малюнком про польові квіти «Квіти в моєму житті». Можна використовувати загадки, прикмети, казки, тексти з енциклопедій тощо.

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 7934 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 1
1  
ланцюги живленяя про піні води і болота

Ім`я *:
Email *:
Код *: