Урок № 54. Луки. Рослини й тварини луків - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 54. Луки. Рослини й тварини луків

Урок № 54. Луки. Рослини й тварини луків

Мета уроку: продовжувати формувати поняття про природу України та рідного краю, про природні угруповання; сформувати поняття «Луки — природне угруповання»; розвивати пізнавальну активність, спостережливість, уміння логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати любов до рідного краю.

Очікувані результати: учні повинні характеризувати луки як природне угруповання, називати рослини й тварин луків, пояснювати взаємозв’язки між ними, створювати ланцюги живлення.

Обладнання та матеріали: таблиці, ілюстрації із зображенням краєвидів лісу й луків, гербарії рослин луків, фотографії та малюнки із зображенням тварин луків, колекції комах.                    

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Фронтальне опитування за матеріалом підручника.

2.3. Природничий диктант.

n 3.  Актуалізація опорних знань

Фронтальна робота. Створення проблемної ситуації

1) Бесіда з опорою на таблиці та малюнки зі зображенням лісу та луків.

— Чи схожі між собою ліс і луки?

— Які рослини ростуть у лісах і на луках?

— Чи однакові тварини оселяються в лісах та на луках?

2) Проблемне запитання:

— Так чому ж і ліс, і луки — це природні угруповання, хоча живі організми в них є різними?

n 4.  Вивчення нового матеріалу

4.1.   Рослини й тварини луків

Додатковий матеріал для вчителя

Неможливо собі уявити маленьку бджілку без квіткової рослини й навпаки. Їхні життєві процеси тісно пов’язані між собою. Зокрема, рослина виділяє найбільшу кількість нектару в години найактивнішого льоту бджіл (у чому виявляється мудрість та доцільність природи), а вдячні бджоли забезпечують перехресне запилення тих видів рослин, які його потребують.

Україна, багата на природну медоносну рослинність, із давніх-давен славиться своїми медами. Безмежні степові простори, луки, ліси були джерелом промислового бджільництва. Проте посилення антропогенного впливу на природу спричинило певні зміни у флористичному складі та структурі природних фітоценозів. Тому в наш час практично не залишилося рослинних угруповань, які б не зазнали змін. Антропогенний фактор є настільки потужним, що без урахування його не можна скласти повного уявлення про рослинний покрив тієї чи іншої території.

В Україні поширена лучна рослинність. Лучні угіддя трапляються переважно в заплавах річок, де займають більшість нерозораних ділянок, а також поза заплавами на схилах та на терасах річок. Лучна рослинність досить різноманітна, і саме цим зумовлені досить істотні відмінності в поширенні груп медоносів. В умовах, коли справжні луки займають достатньо великі території, наприклад на великих масивах центральної частини заплави річки Десни, можна одержувати промисловий медозбір.

Справжні луки характеризуються наявністю медоносних рослин, таких як вовчуг польовий, волошка лучна, в’язіль барвистий, конюшина повзуча та лучна, кульбаба лікарська, любочки осінні, холодок лікарський тощо.

Небезпечні тварини луків

Певні тварини становлять індивідуальну небезпеку для людини, якщо вона не знає їхніх особливостей. Усіх тварин, які мають такі властивості, можна розділити на дві групи: пасивноотруйні — не мають отруйних органів (залоз) та органів активного нападу (деякі комахи, молюски, риби) та активноотруйні — різноманітні види гадюк, кобри, щитомордники.

До пасивноотруйних можна віднести деякі види жуків, при розчавленні яких на шкіру потрапляють отруйні речовини і спричиняють дерматити, а при потраплянні у шлунок, кишечник — загальне отруєння. Волосинки гусениць спричиняють почервоніння, свербіння шкіри, при попаданні всередину рота — стоматит, в очі — кон’юнктивіт. Під час перебування на природі ми майже завжди стикаємося на землі з комахами, павуками, зміями, у воді — з рибами, кишково-порожнинними (медузами, фізаліями, актиніями), які можуть бути отруйними. Цілий ряд комах є отруйними — осоподібні та бджолові комахи — шершень, оса звичайна та бджоли.

Отруйні павуки живуть у багатьох регіонах. Отрута одних павуків спричиняє місцеву поразку тканин, отрута інших діє на весь організм і в першу чергу на центральну нервову систему. Для попередження укусів отруйних павуків варто пам’ятати, що вони ведуть сутінковий і нічний спосіб життя. У степовій зоні України розповсюджені каракурти розмірами до 1 см завдовжки, тарантули — павуки розмірами 3−4 см завдовжки. Каракурт мешкає в сухих степах і отруйною є лише самка, яка крупніша за самця.

Подекуди в Криму трапляються скорпіони. Їхній укус болючий, супроводжується великим набряком, почервонінням шкіри. З’являються судоми, утруднюється дихання, ковтання. Характерними є біль у ділянці серця, нудота, задишка. Тому при ночівлях у місцях, де можуть жити отруйні павуки, треба бути обережним.

Дуже небезпечні змії, яких нараховують у світі близько 2200 видів, з яких 230 видів — отруйні, але на території СНД мешкають лише 14 видів — кобра, гюрза, піщана ефа, щитомордник, гадюки та інші. На території України мешкає тільки гадюка звичайна та піщана. Деякі змії живуть у воді, але у водах України отруйні змії відсутні. Неотруйні змії — це вужі, полози (хоча вони можуть боляче кусати), яких потрібно охороняти, берегти, оскільки вони дуже корисні. При перебуванні на місцевості, де можуть бути змії, слід вдягати високе взуття.

 

4.2. Робота з підручником.

1) Читання тексту ланцюжком.

2) Розгляд малюнків рослин і тварин, які ростуть на луках.

3) Фронтальна бесіда (або «Ланцюжок»).

Фізкультхвилинка

4.3. Розгляд колекції комах.

Завдання: знайдіть комах, про яких ви прочитали в підручнику.

4.4. Робота з гербарієм. Розгляд рослин.

— Чим рослини приваблюють комах?

n 5.  Узагальнення й закріплення знань

5.1. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .

5.2. Робота в парах на картках. (Роздавальний матеріал.)

Складання ланцюгів живлення.

5.3. Бліцопитування.

1. Назвіть рослини, що не можуть існувати без комах.

2. Назвіть тварин, які постійно живуть на луках.

3. Які тварини з’являються на луках у пошуках корму?

4. Доведіть, що луки — це природне угруповання.

5. Які дії людей можуть зруйнувати луки?

n 6.  Підбиття підсумків уроку

«Літературна хвилинка»

В степу цвітуть маки червоні,
Маки червоні польові.
Мов жар, горять на степу лоні
Їх короговки вогневі.
Дажбога люблені вибранці,
Ввібравши спеку пелюстки,
Горять удень вони, а вранці
Обвіє вітер їх листки.

                       (М. Чернявський)

— Так поет розповів про степові квіти, які дуже йому сподобались. А що сподобалось вам?

n 7.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальне завдання: підібрати загадку про рослину або тварину луки, намалювати відгадку.

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 11613 | Рейтинг: 3.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: