Урок № 51. Міні-проект «Лісова аптека» - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 51. Міні-проект «Лісова аптека»

Урок № 51. Міні-проект «Лісова аптека»

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про лікарські рослини; розширювати кругозір та коло інте­ресів дітей; розвивати соціокультурні навички; виховувати інтерес до природи.

Очікувані результати: учні повинні наводити приклади лікарських рослин та характеризувати їхню дію на організм людини.

Обладнання та матеріали: теки з файлами за кількістю груп; зображення лікарських рослин; зразки аптечних трав’яних зборів.                                                                                                        

Тип уроку: міні-проект.

n 1.  Організаційний момент

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком       , кількість присутніх
на уроці       , відсутніх       .

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. Повідомлення синоптиків «Вас вітає гідрометцентр».

Сьогодні      (дата).

Температура повітря     .

Небо     .

Опади     .

Бажаємо вам гарного настрою і успіхів!

2.2. Фронтальне опитування за матеріалами підручника.

n 3.  Актуалізація опорних знань

Інтерактивний метод «Кубування»

— Назви лікарські трави.

— Які дерева-лікарі пригадуєш?

— Наведи приклади кущів, що мають лікарські властивості.

— Корінь якої рослини називають «чудодійним»?

— Навіщо п’ють чай з малиною?

— Якого вітаміну багато в лимонах?

n 4.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

Слово вчителя

Хочете стати майже справжніми лікарями або допомагати близьким під час хвороби? Чи, може, виявити свої знання під час спілкування? (Адже ерудованих людей поважають!) Слід якнайбільше дізнатися про лікарські рослини. Сьогодні ми з вами завітаємо до «Лісової аптеки». Отже, вирушаймо в подорож до лісу.

n  5.  Сприйняття й осмислення нового матеріалу

5.1.   Розповідь учителя про цілющі властивості рослин

Найважливішими з дикорослих лікарських рослин є валеріана, барвінок малий, конвалія, лепеха звичайна, цмин пісковий, алтея лікарська, арніка гірська, ромашка, брусниця тощо. Серед культивованих в Україні лікарських рослин — м’ята перцева, меліса, лаванда, беладона.

В усіх регіонах України поширені угруповання бур’янової рослинності, у складі якої є лікарські рослини — кропива дводомна, дурман звичайний, чистотіл, подорожник великий, спориш звичайний та інші. Нераціональне ведення заготівель лікарської сировини зумовило зменшення запасів багатьох видів лікарських рослин (зокрема, горицвіту весняного, валеріани, золототисячника, лепехи звичайної, алтеї лікарської). Чимало видів дикорослих лікарських рослин потребують охорони й занесені до Червоної книги України (астрагал шерстистоквітковий, тирлич жовтий, скополія карніолійська, цибуля ведмежа та інші).

Залежно від характеру дії на організм розрізняють лікарські рослини, що впливають на роботу серця (горицвіт, конвалія, наперстянка тощо), заспокійливі (валеріана), знеболювальні (беладона, мак снодійний тощо), збудливі (чайний кущ), кровоспинні (деревій, калина), жовчогінні (кмин, шипшина, нагідки) та інші. Є лікарські рослини, що їх вживають при шлунково-кишкових захворюваннях (тирлич жовтий), проносні (рицина, жостір, крушина), потогінні (липа, малина), відхаркувальні (алтея, чебрець), в’яжучі-загоюючі (брусниця, дуб), глистогінні (полин цитварний, часник).

Рослини-лікарі

У народі вживають також корінь живокосту як в’яжучий, проносний засіб, а також як засіб, що видаляє змертвілі тканини й сприяє регенерації. Уважають також, що живокіст лікує нирки, допомагає при поносах, навіть з кров’ю, а також при кровотечах у шлунку й кишечнику. Приймають його також при чиряках, виразках і наривах як внутрішньо, так і зовнішньо. Відомі дані про стимулюючу дію речовин кореня на ріст клітин і відновлення тканин людини. Відвар з коренів застосовують при пародонтозі (у тому числі гнійному), для полоскання ротової порожнини, при переломах кісток та пораненнях, при гнійному запаленні вен та тканин, при болях в ампутованих кінцівках, на забиті місця, вивихи, при невралгіях унаслідок поранення, старих глибоких ранах, що важко й довго гояться, при фурункульозі тощо.

У народному лікуванні застосовуються листки мати-й-мачухи, рідше квіти або суміш квітів і листків (подрібнених) у вигляді напару (настою) при різних видах легеневих хвороб як відхаркувальний засіб, легке потогінне. Крім того, напар із суміші листя і квіток (2 : 1) приймають у випадках запалень слизової оболонки, при катарах шлунка й кишечнику, при ниркових захворюваннях, катарі сечового міхура.

Корені та кореневища валеріани вважаються засобом, який заспокоює нерви, сприяє травленню, розігріває шлунково-кишковий тракт; крім того, є вітрогінним, жовчогінним і знезаражуючим, глистогінним засобом.

Для зовнішнього застосування ромашку вживають при стоматитах і загальних захворюваннях порожнини рота. Ромашковий відвар швидко загоює виразки й допомагає при кровоточивості ясен. Настої, чаї та відвари ромашки призначають для полоскання горла при ангінах, простудах, бронхітах, трахеїтах та інших захворюваннях верхніх дихальних шляхів. Вітаміни й провітаміни підсилюють регенерацію слизових оболонок, а органічні кислоти, які у величезній кількості містяться в ромашці, є згубними для вірусів і мікробів. При синуситах, простудних або вірусних ринітах рекомендується промивання носових пазух відваром ромашки із додаванням листя евкаліпта.

Лікувальні чаї

Чай з м’яти — це чудовий засіб від застуди. Для його приготування необхідно взяти 1 столову ложку висушеного листя перцевої м’яти, залити 200 мл окропу й дати настоятися 10 хвилин. Після чого процідити й можна пити. Тільки пам’ятайте, що м’ятний чай не можна пити як звичайний щодня.

При запаленні легень, тривалому кашлі, бронхітах, хрипоті та інших захворюваннях дихальних шляхів п’ють напар із суміші таких лікарських рослин, взятих у рівних за об’ємом частинах: листків і квіток підбілу, подрібнених сухих коренів живокосту, липового цвіту, квіток бузини чорної, кореневищ пирію, квіток (пелюсток) коров’яку — 1 столова ложка з верхом суміші на 1 склянку окропу. П’ють до півтори склянки на день, краще невеличкими порціями — ковтками, теплим. Або ж по півсклянки тричі на день після їди.

У кінці зими організму необхідне вживання простого трав’яного чаю. Збір для нього можна приготувати самостійно. Можна скласти суміш різноманітних трав: листя кропиви, яка багата на вітаміни, а особливо на вітамін C. Смачний і корисний чай зі звіробою, із сушених ягід малини, смородини, горобини.

Заваркою для чаю може бути шавлія, чебрець. Ці трави можна брати в будь-якому співвідношенні. Загальна кількість суміші не повинна перебільшувати 1ч. л. на одну склянку води. Чим більше компонентів входить до складу чаю, тим більше біологічно активних речовин ми вживаємо. Пити такий чай корисно вранці та ввечері без солодощів та кондитерських виробів.

5.2. Робота в групах.

Завдання групам:

1. Обмінятись інформацією, підготовленою вдома (слід розказати членам групи про рослину, показати її зображення).

2. Доповнити таблиці «рослини-лікарі». (Роздавальний мате­ріал).

3. Скласти роботи в теку-травник.

5.3. Презентація робіт учнів.

n 6.  Узагальнення й закріплення знань

6.1. Аналіз проблемних ситуацій.

Уявіть, що ви лікарі. Пропишіть для пацієнта ліки чи надайте рекомендацію (чай, компрес, полоскання тощо), використовуючи знання, отримані на сьогоднішньому уроці.

Ситуація 1: у пацієнта висока температура.

Ситуація 2: при чищенні зубів виступає кров з ясен.

Ситуація 3: хворий сильно кашляє.

Ситуація 4: ваша мама скаржиться на те, що в неї на роботі всі починають хворіти і, взагалі, очікується епідемія грипу.

Ситуація 5: під час екскурсії твій друг упав і забив коліно.

6.2. Гра «Хто більше».

Учні по рядах називають лікарські рослини, учитель фіксує на дошці кількість названих рослин. Перемагає той ряд, учні якого назвали більше лікарських рослин.

6.3.   «Фольклорна скарбничка»

Казка про цілющі квіти

На одній грядці росли Півонія та Нагідки. Півонія була найважливішою, дуже гарною. Ніхто не міг пройти повз неї, щоб не замилуватися чарівною квіткою. Нагідки були яскраво-руденькими, схожими на маленьке сонечко. А Конвалія росла в тіні. Її майже не було видно, вона ховала свої ніжні білі дзвіночки під широким листям. Але всі, хто проходив, казали:

«Ах, як чудово пахне конвалія». Півонія дуже сердилася:

— Її ж зовсім не видно, але всі знають, що вона є. Це неподобство.

 Якось це почуло Сонечко й каже:

— Ти така гарна, півоніє, але дурна. Люди дізналися про чудові властивості Конвалії й цінують її саме за це. Настій Конвалії лікує серцеві захворювання.

Нагідки, що почули цю розмову, теж обізвалися:

— Мазі, що виготовляють з нас, загоюють рани, а настоєм лікують шлунок і печінку.

Тут Півонія закивала головою й говорить:

— Я теж корисна квітка — я лікую нервові розлади, заспокоюю нервову систему людей.

Сонечко весело замахало промінчиками й сказало:

— От бачите, ви всі корисні й потрібні квіти.

Легенда про цілющу ромашку

У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було, і вона ходила по степу й збирала всі рослини, які хто порадить.

Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: «Зроби з них відвар і напої синочка». «А як же звуться ці квіти?» — запитала жінка. «Як вилікується синок, то й назвеш їх ім’ям свого сина».

Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: «Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!».

 

?

n 7.  Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна технологія «Мікрофон»

— Яка робота на уроці була тобі більше до вподоби?

— Який цікавий факт тебе здивував?

n 8.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник:                                                                                

Зошит:                                                                                       

Індивідуальне завдання:                                                           

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 30894 | Рейтинг: 2.5/8
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: