Урок № 50. Лікарські рослини лісів - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 50. Лікарські рослини лісів

Урок № 50. Лікарські рослини лісів

Мета уроку: ознайомлювати учнів з впливом рослин на організм людини; поглиблювати знання про органи рослин; розвивати інтерес до природи; виховувати бережливе ставлення до рослин.

Очікувані результати: учні повинні наводити приклади лікарських рослин та їхню дію на організм людини.

Обладнання та матеріали: таблиця «Будова рослин», зразки лікарських рослин (аптечна продукція); зображення кореня женьшеню, плодів шипшини, стебла й листочків м’яти, квітів цмину піщаного; малюнки шипшини, молочаю, чебрецю, глоду, шавлії, повитиці, валеріани, калачиків.     

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком   , кількість присутніх
на уроці   , відсутніх   .

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

n 2.  Актуалізація опорних знань

2.1. «Синоптична хвилинка».

— Яка сьогодні температура?

— Чи спостерігаються опади?

— Яка сила вітру?

— Чи відбулись зміни в природі за тиждень? Які саме?

2.2. Фронтальна бесіда. Повторення будови рослин.

(Робота за таблицею «Будова рослин».)

— Назвіть органи рослин.

— Як утворюються плоди?

2.3. «Асоціативний кущ» «Рослини лісу».

Учні називають рослини, а вчитель записує їх у два стовпчики (звичайні й лікарські).

n 3.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

Бесіда за результатом попередньої роботи

— Як ви гадаєте, чому рослини розподілено саме так? (У перший стовпчик записані лікарські рослини.)

— Хто з вас знає, які лікувальні властивості мають записані рослини?

Дізнаємося більше сьогодні на уроці.

n 4.  Вивчення нового матеріалу

4.1. Розповідь учителя про лікувальні властивості рослин.

Лікарські рослини — це рослини, що використовуються в медицині та ветеринарії як лікувальні або профілактично-оздоровчі засоби. Їхні властивості зумовлені наявністю комплексу особливих біологічно активних речовин. Лікарські рослини використовують у науковій і народній медицині в натуральному та переробленому стані як ефективний природний, біологічно дійовий засіб для лікування різних захворювань, а також для підвищення стійкості організму. Лікарські властивості можуть мати різні органи та частини рослин: корені, кореневища, цибулини, бульби, бруньки, листя, трава (стебла з листям), квіти, суцвіття, плоди, насіння, кора тощо. (Демонстрація зображення кореня женьшеню, плодів шипшини, стебла і листочків м’яти, квітів безсмертника піщаного.)

В Україні багатими на лікарські рослини є такі роди рослин: шипшина — 59 видів, молочай — 55, чебрець — 36, глід — 26, шавлія — 20, повитиця — 14, валеріана — 13, калачики — 12 тощо. (Демонстрація зображень.)

На території України росте близько 5 000 видів рослин. До використання у фармацевтичній практиці дозволено майже 300. І недарма в народі лікарські рослини називають друзями здоров’я людини.

4.2.   Загадки про лікарські рослини

•   Що то за голова, що лиш зуби та борода? (Часник. Має антимікробну дію.)

•   Полюбляє також кіт
Рослину цю духмяну,
А скуштує її — вмить
Стає трішки п’яний.

                          (Валер’яна. Має заспокійливу дію.)

•   Я росту в лісі, в гаю.
Добрий друг я бджіл і ос.
По латині я «календула».
А ще яке ім’я я маю?

                                (Нагідки. Мають підсушуючу дію.)

•   Цвіт мій гарний усі знають,
Бо я добрий медонос.

                               (Липа. Протизастудний засіб.)

•   Лікую застуду, кашель, кишківник
Хоч колюча та чорнюча,
Хоч і кисла, та смачнюча.
Зачеплюсь за одежину,
Ти зірви мене, … (ожину.)

•   Листячко довгасте з жилками-нитками
Можеш ти прикласти до своєї рани.
Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти.

            (Подорожник. Лікує хвороби шлунка, кашель, гоїть рани.)

•   «Любить — не любить»,— ворожать дівчата.
Та не для цього мене треба рвати.
Протизапальну маю я дію.
Звуся … і сонцю радію.

           (Ромашка. Лікує запальні процеси, горло, гнійні рани.)

4.3. Робота з підручником.

1) Читання ланцюжком.

2) Відповіді на запитання в підручнику.

n 5.  Закріплення знань

5.1.   Вікторина «Лікарські рослини»

1.  Як називаються рослини, що мають властивості впливати на організм людини?

2.  Відгадайте загадки про лікарські рослини.

•   Росла біленька кулька,
подув вітер — кулька полетіла.

(Кульбаба.)

•   Стоїть, колихається,
Червоною голівкою величається,
Голівкою величається,
А як торкнеш, то заїкнеш.

(Будяк.)

•   Білі горошки на зеленій стеблині.

                                                    (Конвалія.)

•   Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я?

                                        (Ромашка.)

•   З молоком, а не корова, літає, а не соловей.

                                                              (Кульбаба.)

•   Стоїть, коливається,
Головою величається,
А торкнеш — кусається.

                                    (Кропива.)

3.  Назвіть рослини, які мають антимікробну дію.

4.  Назвіть рослини, які мають заспокійливу дію.

5.  Наведіть приклади рослин з іншими лікувальними властивостями.

 

5.2. Самостійна робота в зошитах з друкованою основою,
с.   .

5.3. Робота на картках. (Роздавальний матеріал.)

n 6.  Підбиття підсумків уроку

Прийом «Мікрофон»

— Що сьогодні на уроці вас найбільше вразило?

— Які рослини можна використовувати для профілактики простуди?

n 7.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник:                                                                                

Зошит:                                                                                       

Індивідуальне завдання: «Уяви себе лікарем». Запропонуй рослини, що допоможуть у разі застуди.

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 7418 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: