Урок № 45. Весняні зміни в житті тварин. Розмноження, піклування про потомство - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 45. Весняні зміни в житті тварин. Розмноження, піклування про потомство

Урок № 45. Весняні зміни в житті тварин. Розмноження, піклування про потомство

Мета уроку: розширювати знання учнів про хижих та свійських тварин; поглиблювати знання щодо життєдіяльності тварин; розвивати інтерес до спостережень за природою; формувати вміння влучно й вмотивовано висловлюватись; виховувати любов до природи й прагнення берегти її.

Очікувані результати: учні повинні виявляти знання про особливості піклування тварин про потомство, особливості життєдіяльності тварин навесні; знати про заходи зі збереження тваринного світу.

Обладнання та матеріали: малюнки свійських і диких тварин, незавершені малюнки тварин, пластилін, зображення тварин, занесених до Червоної книги.                                             

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. Повідомлення синоптиків.

2.2. Фронтальне опитування.

1. Розкажіть про весняні зміни в житті комах.

2. Розкажіть про розмноження комах.

3. Опишіть будову комах.

4. Доведіть, що павук не є комахою.

n 3.  Актуалізація опорних знань

3.1. Тварини — частина живої природи.

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

Учні відповідають на запитання про характерні ознаки тварин, їх харчування, особливості життєдіяльності.

— Природа буває живою і…

— Тваринам для життя потрібно…

— Тварини розподіляються на…

— Які способи живлення тварин існують?

— Для чого людям потрібні тварини?

3.2. Живлення тварин. Фронтальна робота «Знайди помилку».

Виправте помилку в ланцюгах живлення:

Миша → пшениця → гадюка → орел.

Вовк → гілка верби → козуля.

n 4.  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Нещодавно ми обговорювали гніздування птахів та їх піклування про пташенят. Як ви думаєте, чи піклуються про дитинчат тварини? Як саме? Дізнаємося про це на сьогоднішньому уроці.

n 5.  Вивчення нового матеріалу

5.1.   Розповідь учителя про весняні зміни в житті тварин

Весна — це час великих змін і в житті ссавців. Деякі звірі линяють, скидаючи тепле хутро й шерсть, змінюючи їх на легший, літній волосяний покрив (у кінці травня в більшості звірів линяння закінчується).

У багатьох звірів якраз навесні з’являється потомство. У зайців малята (від 8 до 12) народжуються в березні, коли морози ще досить міцні, тому їх ще називають настовиками (у цей час сніг удень підтає, а вночі замерзає, утворюючи міцний наст). Народжуються вони розвиненими, із відкритими очима. Зайчиха ситно годує їх, а потім залишає. Далі годувати їх може будь-яка зайчиха, яка пробігає мимо. Досить 3−4 годувань, оскільки через тиждень у зайченят виростають зуби і вони починають харчуватися самостійно.

5.2. Виступи учнів, що готували матеріал «Весняні зміни в житті тварин».

5.3. Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Завдання: прочитати текст і відгадати, які тварини так повчають своїх малят.

Ключ: білка з білчатами, лисиця з лисенятами.

5.4.   Розповідь учителя «Піклування тварин про потомство»

Турботливі матері

У ссавців виникає дуже міцний зв’язок між матір’ю та дитинчатами. Однак ніжно ставитися до свого потомства можуть не тільки ссавці. Наприклад, самка нільського крокодила викопує в піску на березі ямку, відкладає в неї 30−70 яєць, укриває їх зверху прілими рослинами і протягом трьох місяців стереже кладку, уважно пильнуючи її вдень і вночі. Від гнізда самка крокодила віддаляється тільки для того, щоб поживитися. Крокодильчики, що вже збираються вилупитися, починають видавати особливі скриплячі звуки. Мати, почувши ці звуки, розкопує гніздо і допомагає малюкам вибратися на поверхню. Потім вона обережно переносить новонароджених у воду. За один раз вона може перенести у своїй пащі до шести крокодильчиків. Протягом деякого часу самка продовжує про них піклуватися і залишає їх тільки тоді, коли вони вже можуть самі подбати про себе. Та все ж, незважаючи на опіку, дуже невелика кількість крокодильчиків досягає зрілості, оскільки на молодняк полює багато хижих тварин.

Самки гігантських восьминогів відкладають на морському дні в середньому 50 000 яєць. Вони стережуть своїх нащадків протягом шести місяців, створюючи їм постійний приплив води, багатої на кисень.

Дбайливі татусі

У багатьох видів турбота про потомство є суто чоловічим клопотом. Наприклад, самка південноамериканської жаби ринодерми Дарвіна відкладає на землю 20−40 яєць, залишаючи їх на опіку самця, який зберігає їх у роті. Пуголовки, що вилупилися з яєць, живуть у роті самця доти, доки не досягнуть сантиметрової довжини, і доки в них не почнуть вкорочуватися хвости. Тоді батько випускає пуголовків у воду, де відбувається подальший розвиток дитинчат.

Самець риби колючки будує на дні гніздо з рослин і запрошує до нього самку, щоб вона відклала там ікру. Потім самець запліднює ікринки та оберігає їх, створюючи за допомогою плавців постійний приплив води. Він також дбає і про мальків, поки вони не подорослішають і не розпливуться в різні боки.

Інші мешканці водних просторів — самці морських коників — виконують роль батька ще більш зразково. У них на череві є особлива порожнина, до якої самка відкладає близько п’ятдесяти ікринок. Самець їх запліднює і носить у сумці доти, доки з ікринок не вилупляться мальки. Зародки в сумці годуються спеціальною поживною рідиною. Новонароджені мальки морських коників залишають батьківську сумку й відразу ж відпливають у море.

Під захистом всієї родини

Деякі ссавці об’єднуються в зграї й сімейні клани. Дитинчата, які ростуть у подібних групах, швидше набувають корисних навичок і навчаються різних типів поведінки, аніж ті, яких виховують тільки матері.

Африканські слонихи народжують дитинчат раз на чотири роки. Слоненята харчуються материнським молоком більше двох років і живуть з матір’ю близько 12 років. Біля слонихи можна побачити декількох дитинчат різного віку. Слониха, яка стала на захист потомства, дуже агресивна: вона атакує ворога, уражаючи його не тільки бивнями, але й хоботом.

Ті види мавп, які живуть спільно, мають «ясла», у яких самки разом доглядають дитинчат. Самок, які піклуються про чужих дітей, зоологи ще називають «тітками». Крім того, відомо, що більшість дитинчат у мавпячій зграї мають спільного батька.

Дитинчата сурикатів виживають у складних умовах пустелі Калахарі завдяки налагодженому життю великої родини. Поки одні тварини з колонії стоять на варті, інші займаються вихованням потомства.

5.5.   Розповідь учителя і повідомлення дітей про тварин, які вимерли з вини людей

На початку уроку вчитель роздає картки з відомостями про тварин, занесених до Червоної книги, і просить зачитати тексти під час своєї розповіді.

На момент вивчення матеріалу про охорону тварин учитель запрошує цих дітей до дошки. І вони зачитують інформацію.

Учитель продовжує.

Багато країн вживають заходів щодо захисту зникаючих видів тварин, створюючи заповідники і забороняючи полювання на рідких тварин. Але, не дивлячись на це, браконьєри продовжують знищувати носорогів, слонів, китів, сніжних барсів та інших рідкісних тварин. Починаючи з 1600 року на нашій планеті вимерло близько 150 видів тварин, причому більша половина з них — за останні 50 років. Майже всі ці тварини вимерли з вини людей. На початку ХХ століття людство зрозуміло, що необхідно вживати спеціальних заходів щодо врятування тваринного й рослинного світу планети. У 1948 році було засновано Міжнародну спілку охорони природи й природних ресурсів. Тоді була створена спеціальна комісія служби рятування видів, яким загрожує вимирання. Ця служба рятування склала світовий перелік тварин і рослин, які перебувають на межі зникнення. І вчені вирішили назвати цей список Червоною книгою.

1) Бесіда.

— Діти, подивіться на виставку «Збережемо дивовижний світ тварин». (Демонстрація малюнків, фотографій тварин, занесених до Червоної книги.)

Які прекрасні створіння природи, що зображені на цих знімках. Ними б тільки захоплюватися, дивуючись, яка щедра на вигадки природа, якби не сумні обставини. Усі ці тварини занесені до Червоної книги, оскільки їм загрожує небезпека зникнення, а деякі з них уже зникли.

2) Повідомлення учнів про причини вимирання тварин. (Роздавальний матеріал.)

3) Доповнення вчителя.

5.6. Опрацювання матеріалу підручника.

n6.   Узагальнення й закріплення знань

6.1. Доповнення індивідуальних таблиць.

— Яку інформацію ви сьогодні записали до таблиць, розданих на початку вивчення теми «Тварини навесні»?

6.2. Робота в парах.

1 ряд «художники» — на кожній парті намальований силует певної тварини, слід впізнати тварину, домалювати, розфарбувати її та намалювати поряд її дитинча. (Роздавальний матеріал.)

2 ряд «скульптори» — учні ліплять тварин з пластиліну.

3 ряд «фантазери» — учні придумують загадки, ребуси, вірші про різних тварин.

6.3. «Фольклорна скарбничка».

Читання казки «Сніг та Заєць». (Роздавальний матеріал.)

— Як ви гадаєте, що в цій казці правда, а що ні?

n 7.  Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

Ми дійшли висновку, що оберігати слід не тільки рідкісних тварин, а всіх. Усі тварини пов’язані між собою ланцюгами живлення. Тому, зберігаючи одних, ми допомагаємо іншим. Також слід оберігати домівки тварин — це ліси, водойми, луки.

n 8.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 8052 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: