Урок № 44. Комахи навесні - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 44. Комахи навесні

Урок № 44. Комахи навесні

Мета уроку: дати учням уяву про комах як клас, ознайомити з особливостями їхнього існування, розширювати знання учнів про комах; розвивати інтерес до природи; виховувати дбайливе ставлення до довкілля.

Очікувані результати: учні повинні називати стадії розвитку комах; давати характеристику комахам як класу; розуміти їхню роль у природі.

Обладнання та матеріали: картки, фотографії комах та стадій їхнього розвитку.             
                                                                                                                                                        

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання.

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Робота на картках. (Роздавальний матеріал.)

2.3. Усне опитування за запитаннями підручника.

n 3.  Актуалізація опорних знань

3.1.   Загадки про комах

•   Узимку спить,
Улітку бринить,
Понад садом літає,
Солодку росу збирає.

            (Бджола.)

•   Чорний, як ворон,
Рогатий, як бик,
А крила розправить — реве, як ведмідь.

(Жук.)

•   Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит.

                                    (Жук.)

•   Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,
Голос тоненький, а ніс довгенький.

(Комар.)

•   Летить — пищить, сяде — мовчить.
Хто його вб’є, той свою кров проллє.

(Комар.)

•   Ходить над нами догори ногами.
Злетить, помандрує, усього покуштує.

(Муха.)

•   Уночі літає, вогнем миготить, а диму немає.

(Світлячок.)

•   Вертоліт маленький
Сів на квітку золотеньку.

                                       (Бабка.)

•   У куточку поселився
І мерщій обгородився,
Сплів драбини про запас:
Прошу, мухи, в гості вас.

                                          (Павук.)

•   Без рук, без верстата
Вміє добре ткати.
А коли натче —
Здобич не втече.

                         (Павук.)

•   Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий?

                                          (Метелик.)

.

— Яке із слів-відгадок зайве? (Павук.)

Учитель звертає увагу учнів на те, що павук — не комаха. Він належить до павукоподібних. У нього вісім ніг і дві частини тіла: головогруди та черевце. Він не має крил, зате очей має аж вісім.

3.2. «Асоціативний кущ» «Що ми знаємо про комах».

Учні пригадують будову тіла комах, тривалість їхнього життя, де вони живуть, яку користь приносять, називають небезпечних для здоров’я людини комах.

n 4.  Вивчення нового матеріалу

4.1. Розповідь учителя.

Комахи — найчисленніший і найрізноманітніший клас тварин в усьому тваринному царстві. Комах відомо близько 1 мільйона видів. Їх вивчає наука ентомологія.

Тіло комах може мати довжину від 0,2 мм до 33 см, часто має тверді покриви. Тіло комах поділяється на три відділи — головний, грудний і черевний, кожний з яких складається із сегментів (сегменти голови злиті). На голові є пара членистих вусиків (антени), ротові придатки, органи зору; на грудях — три пари членистих ніг і 1–2 пари крил; на кінці черевця — хвостові придатки (церки), іноді жало. Органи чуття комах дуже різноманітні. Є органи зору — фасеткові очі та прості вічка, дотику — чуттєві волоски, нюху — ямки та волоски.

Комахи освоїли майже всю земну поверхню, ґрунт, повітря. Деякі види заселили прісні водойми (клопи-водоміри, деякі їздці) і навіть проникли в моря (деякі двокрилі). Розміри комах варіюють у дуже широких межах. Найбільшим жуком вважається вусач-титан гігантський завдовжки 17–18 см. Розмах крил метелика совки агріппи становить 28 см. Найменші комахи мають розміри до 0,3 мм завдовжки.

4.2. Доповіді учнів, які готували матеріал «Весняні зміни в житті комах».

4.3.   Доповнення учителем виступів учнів про комах

Життєвий цикл комах відбувається з перетвореннями — з яйця виходить личинка з усіма сегментами, яка більш-менш відрізняється від дорослої особини — імаго. Розрізняють два основні типи життєвого циклу комах — із неповним та повним перетворенням.

При неповному перетворенні комаха проходить такі фази розвитку: яйце, личинка, імаго.

З яйця виходить личинка, зовні схожа на дорослу особину. Вона має фасеткові очі, такий самий, як і в дорослих, ротовий апарат, а на подальших стадіях — зовнішні зачатки крил. Приклади — сарана, постільна блощиця тощо.

При повному перетворенні комахи проходять такі фази: яйце, личинка, лялечка, імаго.

З яйця виходить личинка, яка значно відрізняється від дорослої особини відсутністю зовнішніх зачатків крил, слабшим розвитком органів чуття. Прикладом таких комах є хрущ травневий, хатня муха, буряковий довгоносик та інші.

4.4. Робота в парах (або групах). Життя бджоли. (Роздавальний матеріал.)

1) Вступне слово вчителя.

Тривалість життя бджіл залежить від строків виходу з комірки. Виведені в березні живуть до 35 днів, у червні — до 30 днів, виведені в період головного медозбору — 28–30 днів, виведені у вересні-жовтні — 80–100 днів. У родинах, що не мають розплоду, вони можуть жити до року. Детальніше ви можете дізнатись, виконавши завдання в парах.

2) Складання мозаїки про весняні турботи бджіл.

Учитель розрізає роздрукований текст на частини, як мозаїку і вкладає у конверти. Учні отримують конверт, складають текст і опрацьовують матеріал.

Фізкультхвилинка

4.5. Цікаве про комах.

4.5.   Цікаве про комах

У багатьох японських містах можна бачити навесні і влітку на верандах будинків маленькі бамбукові клітини, звідки чується дивний свист, монотонне гудіння, часом нескінченно довгі трелі, металеві вібрації, що наповнюють сутінки витонченою оригінальною музикою. Це не птахи, а комахи! Найулюбленішою співаючою комахою є сюзюмюші, яка схожа на жука з подовженим і плоским тілом. Японською її назва означає «комаха-дзвін», оскільки звук її голосу нагадує маленький срібний дзвіночок.

Сьогодні у світі налічується близько 20 тис. видів бджіл. А щоб зібрати 500 г меду, одній бджолі необхідно 10 млн разів злітати від вулика до квітки й назад.

 

 

4.6. Опрацювання матеріалів підручника. Читання ланцюжком.

n 5.  Узагальнення й закріплення знань

5.1. Бесіда за запитаннями підручника.

5.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .

5.3. Інтерактивна вправа «Кубування».

— Скільки живе бджола?

— Назвіть повний цикл розвитку комахи.

— Назвіть неповний цикл розвитку комахи.

— Що таке імаго?

— Павук — це комаха?

— Розкажи цікавинку про комах.

n6.   Підбиття підсумків уроку

Прийом «Інтерв’ю»

— Що, почуте на уроці, вразило тебе найбільше?

— Про що ти хотів би розповісти своїм друзям?

n 7.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальне завдання: принести матеріал тим учням, які готували доповідь «Весняні зміни в житті тварин».

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 7476 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: