Урок № 43. Весняні зміни в житті тварин - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 43. Весняні зміни в житті тварин

Урок № 43. Весняні зміни в житті тварин

Мета уроку: узагальнити й поглибити знання учнів про особливості життя тваринного світу навесні на основі власних спостережень та знань, отриманих з інших джерел інформації, розвивати спостережливість; формувати турботливе ставлення до тварин, навколишнього середовища.

Очікувані результати: учні повинні усвідомити поняття «розмноження», наводити приклади виведення потомства птахів і піклування про нього.

Обладнання та матеріали: домашні роботи учнів, ілюстрації гнізд різних видів птахів (ластівки, дятла або сови, крячки).                                                                                                             

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання.

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Робота в парах з ілюстраціями. (Роздавальний матеріал.)

Завдання: скласти усну розповідь про працю людей навесні.

2.3. Фронтальна бесіда за запитаннями підручника.

n 3.  Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Слово вчителя.

Весна — найпрекрасніша пора року. Вона вступає у свої права після холодної, морозної зими. Тому навіть перші незначні зміни в природі, що несе із собою ця пора року, сприймаються надзвичайно радісно. Весна рясно вбирає землю в яскраві шати. Повітря наповнюється безліччю п’янких пахощів, усе навколо пробуджується, оживає. Послухайте, як радіють діти весні у вірші Олени Пчілки:

Діти бігають, стрибають,     
Далі — весело гукають:       
— Ах, метелик!… подивіться!        
Ось він, ось він метушиться!
Та який же гарний, гожий!
Наче квітка, прехороший!

3.2. Бесіда.

— Пригадайте, які зміни відбувалися в житті тварин напередодні зими. (Деякі птахи відлетіли у вирій, звірі міняли «шубку», деякі — впадали в сплячку.)

3.3. Гра «Плутанина».

Розставивши слова, що записані на дошці, у правильному порядку, ви дізнаєтесь, про що ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.

ЗМІНИ ВЕСНЯНІ ТВАРИН ЖИТТІ В

(Весняні зміни в житті тварин.)

Отже, протягом наступних уроків ми поговоримо про весняні турботи птахів і звірів.

3.3. Відгадування загадок із наступним групуванням тварин за зовнішньою будовою.

3.3.   Відгадування загадок із групуванням тварин за зовнішньою будовою

•   Улітку любить полювати,
А зимою в лігві спати.

                                         (Ведмідь.)

•   Хто комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає?

                                         (Дятел.)

•   У лісі біля пня біготня і метушня:
Народ робочий весь день клопоче.

                                                       (Мурахи.)

•   Довгий чорний шнурок поміж трав шелестить.

      (Гадюка.)

•   Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.

(Ластівка.)

•   Хто в зиму холодну ходить злий та голодний?

       (Вовк.)

•   Довгі вуха, куций хвіст, невеликий сам на зріст.
На городі побував, нам капусту попсував.
Довгі ноги — скік та скік.
Ми погнались, він утік.

     (Зайчик.)

•   Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.

             (Сова.)

•   Не кравець, а все життя з голками ходить.

(Їжак.)

•   Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.

(Горобець.)

•   Маленька, сіренька, хвостик як шило, бігає швиденько.

                      (Миша.)

•   Що то воно: у воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає — хвіст відпадає.

                                                    (Жаба.)

4.1. Слово вчителя.

Для того щоб краще пізнати тваринний світ, ви вдома працювали групами й підготували повідомлення про різних тварин. Крім того, усі прагнули дізнатися про щось цікаве із життя тварин навесні.

Давайте спочатку поміркуємо.

— Чому навесні довкілля стає веселим і гомінким? Із чим це пов’язано?

Слухаючи уважно своїх однокласників, заносьте матеріал у свої таблиці (роздавальний матеріал). Із цими таблицями ми працюватимемо протягом декількох уроків, тож вдома вклейте їх у зошити.

4.2. Доповіді учнів «Весняні зміни в житті птахів» (індивідуальне домашнє завдання).

4.3.   Доповнення вчителя про гніздування птахів

Гніздо — споруда, що будується різними видами тварин і є місцем для сну, житла, висиджування яєць і вигодовування потомства. Залежно від біологічного виду й регіону мешкання зовнішній вигляд, використовуваний матеріал, а також розташування гнізд можуть істотно відрізнятися. Деякі види будують гнізда різних типів залежно від призначення. Гнізда можуть розташовуватися на деревах, під дахами й на землі. Гнізда хижих птахів, здебільшого розташовані у вельми важкодоступних місцях: серед скель у горах, рідше — на високих деревах.

Гніздування — період розмноження птахів.

Для гніздування перелітні птахи повертаються на батьківщину.

Терміни гніздування відрізняються у птахів різних видів, але можуть варіювати залежно від кліматичних умов і наявності кормів. Одні птахи гніздяться раз на рік, інші — кілька разів на рік.

Перед гніздуванням в організмі птахів відбувається ряд змін (накопичення енергетичних запасів, збільшення розмірів, у деяких випадках — лінька і поява «шлюбного вбрання»), а також змінюється поведінка (сезонні переміщення, спів, токування, будування гнізда тощо).

Уміння будувати гнізда передається спадково. Гніздо дає пташенятам шанс на виживання. Дивовижна різноманітність форм і методів будівництва свідчить не тільки про різні потреби, але й про вміння пристосуватися до різних умов місць існування.

Де пташки будують гнізда

Гнізда в норах

Птахи з родини буревісників, а також деякі інші пернаті риють підземні гнізда або відкладають яйця в покинутих кролячих норах та в порожніх скельних ущелинах.

Тут яйця птахів захищені від нападу мартинів, які руйнують пташині гнізда. Зимородки риють гніздові нори в стрімких кручах, що тягнуться по берегах річок і струмків.

Дупла

Більшість видів лісових птахів, наприклад шпаки, сови і горихвістки, шукаючи для себе безпечне місце, використовують дупла, що утворилися в стовбурах дерев. Хворі дерева часто гниють зсередини, і поступово в них утворюються глибокі дупла. Гоголь і азіатська мандаринка використовують отвори, які видовбали в деревах дятли. Ці птахи не перебудовують гнізда, а тільки вистилають їх пухом. Звичайний повзик і сойка перебудовують вхід у дупло і зменшують отвір до необхідних розмірів.

Наземні гнізда

У тих місцях, де птахам не загрожує напад природних ворогів або де їм не вистачає матеріалів для будівництва гнізда, багато птахів гніздуються безпосередньо на землі. Наприклад, крячки відкладають яйця прямо в заглибленнях на гальці на узбережжі моря, а фазан будує гніздо в захищеному місці в заростях трави. Деякі види поганок будують плавуче гніздо з плаваючих на воді гілок та листя, яке потім вони прикріплюють до прибережних рослин. Гнізда просочуються водою й починають гнити, проте тепло, що виділяється під час розкладання рослин, допомагає птахам підтримувати температуру, необхідну для розвитку зародків в яйцях. Багато видів дрібних птахів, наприклад жайворонки, будують для пташенят чашоподібні гніздечка. Спочатку вони власними грудьми приминають рослини до землі, а потім вистилають ямку шаром трави, завдяки чому виходить ідеальна м’якенька «миска». Яйця птахів, що гніздуються на землі, завжди мають захисний окрас і вкриті цятками, зазвичай різної величини.

Гнізда над землею

Різноманітність гнізд, побудованих на деревах, є неймовірною: це і масивні орлині гнізда, збудовані з великих товстих гілок, і вправно склеєні, оброблені мулом гніздечка дроздів. Зазвичай гніздо будується з декількох шарів у розвилці дерева. Від його розмірів залежить і матеріал, що використовується,— це можуть бути великі гілки, стебла, листя або трава. Великі птахи влаштовують гнізда високо в кроні дерева, щоб легко було прилітати і вилітати. Дрібні птахи, навпаки, частіше шукають притулок у густому листі й маскують гніздо мохом та лишайниками. Щоб яйця були захищені від вітру, стінки гнізда покриваються шаром глини.

4.4.   Для допитливих

►  Чи тобі відомо, що…

•   Білий крячок гніздується дуже своєрідним способом. Він не будує гнізда, а прилаштовує своє єдине яйце в розвилці гілок.

•   Деякі орли будують такі великі гнізда, що іноді в них разом з орлами гніздуються й дрібні птахи. Ці величезні будови дають «квартирантам» не тільки зручне місце для влаштування гнізда, але й захист від інших хижих птахів.

•   Єгипетський бігунок, або крокодиловий сторож, насиджує яйця винятково вночі. Удень яйця зігріває сонячне світло. Крім того, бігунок прикриває яйця гарячим піском. Якщо яйцям загрожує перегрів, то птах змочує пір’я на череві водою й таким чином переносить вологу в гніздо.

•   Птахи, що гніздуються в дуплах дерев або в скельних ущелинах, найчастіше відкладають яйця білого кольору. Можливо, це пояснюється тим, що яйцям в укритті не потрібне захисне забарвлення, а білий колір дозволяє батькам легко знайти їх у темному дуплі.

n 5.  Узагальнення й закріплення знань

5.1. Опрацювання матеріалу підручника.

Читання ланцюжком, паралельно-колективне доповнення записів в індивідуальних таблицях.

5.2. Фронтальне опитування.

1. Які зміни відбуваються у звірів навесні?

2. Навіщо птахи в’ють гнізда?

3. Хто з птахів не будує гніздо?

5.3. «Літературна хвилинка».

Слухання вірша В. Пачовського «Жайворонок».

5.3.   «Літературна хвилинка»

Жайворонок

Я молодий, веселий птах,
Лечу, як вітер в небесах,
З пісень моїх все ллється сміх,—
Весняний спів для всіх!
Хай буря грає,— я сміюсь,
З новою піснею несусь —
За мною вслід вже сходить світ.
Весна розсипле цвіт!
Не плачте, люди, над дітьми —
Вони побачать, як не ми,
Зелену ярь, як сонце з хмар
Розсипле злотий чар!
По бурі буде ясний день,
Зійде зерно із ваших жмень,
Веселка там заблисне вам.
Сповістить весну нам!
Засяє сонце, втихне плач,
Зерно збиратиме сівач —
Засвітить лан, як океан,
Розсиплеться туман!
Я чую серцем, знаю я,
Що пісня справдиться моя,
Мені в очах ясніє шлях:
Я Божий віщий птах.
Лечу, співаю ніч і день,
А сміх бринить з моїх пісень,
Бринить одна, як дзвін, струна:
Весна іде, весна!

    Василь Пачовський

 

n6.   Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Що із сьогоднішнього уроку вам найбільше запам’яталось?

— Який факт справив найбільше враження?

— Яким матеріалом ми доповнимо нашу «Книгу природи»?

n  7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальне завдання: на наступний урок принести матеріал учням, що готували доповідь «Весняні явища в житті комах».

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 5923 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: