Урок № 40. Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 40. Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини

Урок № 40. Рослини навесні. Ранньоквітучі рослини

Мета уроку:продовжувати формувати уявлення про неживу й живу природу, про дерева, кущі, трави; ознайомити з ранньоквітучими рослинами; розвивати мислення, спостережливість; виховувати естетичні почуття й турботливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні повинні наводити приклади ранньоквітучих рослин, упізнавати їх серед інших квітів; знати назви первоцвітів, що потребують охорони.

Обладнання уроку: предметні малюнки (підсніжник, пролісок, троянда, кульбаба, тюльпан, сон-трава, лілія, айстра, конвалія, гладіолуси); довідники, енциклопедії про рослини.             
                                                                                                                                                        

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. Повідомлення синоптиків.

2.2. Бліцопитування.

1. З яких органів складаються рослини? (Корінь, стебло, листя, плід, квітка.)

2.  На які три групи поділяють рослини? (Дерева, кущі, трави.)

3. За якою ознакою їх так класифікують? (За характеристикою стебла.)

4. За допомогою якого органу рослини живляться? (Корінь.)

5. Як називають процес перенесення поживних речовин до органів рослини? (Сокорух.)

6. Що відбувається раніше: плодоносіння чи цвітіння? (Цві­тіння.)

n 3.  Актуалізація опорних знань

3.1.   «Літературна хвилинка»

Веснянка (уривок)

«Весна прийшла!
Тепло знайшла!» —
Кричать дівчатка й хлопчики.
«Цвірінь! Цвірінь!
Журбу покинь!» —
Клопочуться горобчики.

Все ожило,
Все розцвіло.
І рій дітей привітненьких
На той горбок
Несе вінок
З фіалочок блакитненьких.

   Леонід Глібов

3.2.   Вступне слово вчителя

Природа! Із дитячих літ ми звикаємо до цього світу, до цієї краси, що нас оточує. Чи є ще десь на світі такий чарівний край, як наш, де тихі травневі ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на річці вмивається джерельною водою біла лілея, де навесні яскравіє килим первоцвітів, а на схилі, зігрітому сонцем, дивляться на тебе по-дитячому квіти сон-трави?

Із давніх-давен природа була основою життя людини. Адже людина отримує від природи все, потрібне їй для життя: повітря, тепло, їжу, одяг, житло й багато чого іншого.

3.3. Фронтальна бесіда.

— А що таке природа? (Це все, що оточує нас, крім предметів, зроблених руками людини.)

— Що належить до живої природи? (Людина, тварини, рослини, гриби.)

— Що належить до неживої природи? (Сонце, Місяць, Земля, зорі, вода, повітря, ґрунт.)

— На які групи поділяють рослини за зовнішнім виглядом? (Дерева, кущі, трави.)

— Яка між ними відмінність? (Дерево має одне міцне велике дерев’янисте стебло (стовбур).)

Правильно. У куща від кореня росте кілька стебел. Вони теж дерев’янисті, але тонші й менші, ніж стебло дерев. Наприклад: ліщина, шипшина, калина. Рослини з м’якими соковитими стеблами називаються травами або трав’янистими рослинами. До них належать також і квіти.

n 4.  Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

4.1. Відгадування загадки.

Де вона проходить,              
Там травиця сходить,                       
Квіти розцвітають,                
Солов’ї співають.
Відгадайте, хто вона,
Ця красуня чарівна. (Весна.)

Отже, про що ми будемо сьогодні дізнаватись на уроці? (Про весну.) Правильно, а саме про рослини навесні.

 

Весняні квіти

Весна чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски, і травка,
Й зелена муравка,
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна —
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять,
Голівки підводять
Од сну зимового
До сонця ясного!
Ті квіти дрібненькі,
Мов дітки маленькі,
Розбіглись у гаю,
Я їх позбираю
В пучечок докупки —
Для мами-голубки!

  Олена Пчілка

n  5.  Вивчення нового матеріалу

5.1.   Розповідь учителя про первоцвіти

Весні радіє все живе на Землі. Рослини починають тягнутися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла. Рослини, що зацвітають першими, називають ранньоквітучими.

У природі є квіти, які «заявляють про себе» спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю. До таких рослин належить мати-й-мачуха. Ще не зійшов сніг, а рослинка пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, лискуче, а знизу — пухнасте, м’якеньке.

Коли ще на землі лежить сніг, пробивається підсніжник і милує людське око. Також ранньою весною зацвітають фіалка, кульбаба, маргаритка, сон-трава та інші. А з дерев найперше «пробуджується» верба. Її далеко не всі й за дерево вважають. Вона першою відкриває ворота весні. Її ніжно-сріблясті сережки здавна в народі ласкаво звуть і «баранцями», і «копиками», і «пуховичками». А за вербою приходять проліски. За стародавнім переказом, перших двох людей — Адама та Єву — після вигнання з раю, засипав сніг. Тендітна Єва мерзла. І тоді хтось з ангелів перетворив кілька сніжинок на квіти проліска. Адам зірвав ці символи надії і тепла та подарував подрузі. Так було покладено початок винищенню первоцвітів. Та хіба тільки їх!

5.1.     «Фольклорна скарбничка»

Легенда про пролісок

Жила собі пані на ім’я Сніжинка. І була в неї донька — Квітка. Але мати з донькою ніколи не бачилися, бо Сніжинка одразу ж після зими летіла на Північ, додому. А донечка зацвітала влітку. І не могли вони жити разом, бо мати розтанула б від сонячного тепла, а донька замерзла б узимку.

Улітку всі втішали маленьку квіточку — і звірі, й інші квітки. У Сніжинки було не менше горе, її втішали інші сніжинки. Так і спливав час: сумували і Сніжинка, і Квіточка.

Якось до тієї землі прилетіла добра Чарівниця. Побачила вона Квіточку і запитала, чому та сумує. Квіточка розповіла своє горе. Чарівниця подумала і каже: «Он воно як! Але я можу зменшити твоє горе. Ти станеш квіткою-проліском і цвісти будеш, тільки-но прийде весна. Буде зима уходитиме, і твоя мати також. Я точно знаю, що вона буде тут. Ви будете зустрічатися раз на рік»,— посміхнулася Чарівниця.

Так з’явилася квітка пролісок.

 

5.2.   Гра «Відгадай весняну квітку»

На столі лежать малюнки квітів. Учитель загадує загадки, а діти вибирають відповідну квітку й приклеюють на дошку в графу «Весняні квіти» або «Інші квіти».

►  Загадки

•   Я найперший зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.

                                     (Пролісок.)

•   З’явились у траві сестрички —
Жовті очі, білі вії.

                                            (Ромашки.)

•   Із зеленої сорочки
Білі дивляться дзвіночки.

                                    (Конвалія.)

•   Що за квіточка пахуча
І червона, і колюча?

              (Троянда.)

•   Зацвітають навесні
Білі квіти лісові.

                     (Підсніжники.)

•   У житі зеленім факели зачервоніли.

(Маки.)

•   Він беззубий, а кусає,
Він безрукий, а хапає.
Ще й причепиться міцненько
До штанців і до сукенки.

                                               (Будяк.)

•   Із малої цибулини
Виріс весняної днини.

                                (Тюльпан.)

•   Виріс під сонцем пекучим
Товстий, соковитий, колючий.

                                                      (Кактус.)

•   Синя квітка до морозів садок прикрашає.

(Барвінок.)

•   Маю я жовті вічка
Й фіолетову спідничку.

                                     (Фіалка.)

5.2. Гра «Відгадай весняну квітку» з демонстрацією предметних малюнків.

На столі лежать малюнки квітів. Учитель загадує загадки, а учні по черзі вибирають відповідну квітку й прикріплюють на дошку в стовпчик «Весняні квіти» або в стовпчик «Інші квіти».

5.3. Читання матеріалу підручника, с.   .

5.4. Робота в групах за опрацьованим матеріалом. (Роздавальний матеріал.)

1) Постановка проблемного запитання групам. (Кожна група отримує аркуші із завданням.)

2) Безпосередньо пошукова діяльність.

3) Презентація роботи.

5.5. «Фольклорна скарбничка».

Читання легенди про пролісок. Обговорення.

— Що в цій легенді вигадка, а що правда?

n 6.  Узагальнення й закріплення знань

6.1. Фронтальна бесіда. Обговорення проблемної ситуації.

6.2. «Вільний мікрофон».

— Як поділяються рослини за зовнішнім виглядом? (Дерева, кущі, трави.)

— Які рослини ростуть навесні?

— Чому потрібно охороняти рослини?

n 7.  Підбиття підсумків уроку

n 8.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знайти в додатковій літературі матеріал:

1 ряд —                                              Що таке Червона книга?

2 ряд — Які ранньоквітучі квіти занесені до Червоної книги?

3 ряд — Які ранньоквітучі дерева і кущі занесені до Червоної книги?

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 12580 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: