Урок № 36. Вітер — рух повітря - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 36. Вітер — рух повітря

Урок № 36. Вітер — рух повітря

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про природні явища; формувати вміння робити висновки; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні повинні засвоїти назви вітрів, розрізняти їх, аналізувати роль вітрів у житті людей, рослин і тварин.

Обладнання та матеріали: ілюстрації природи з вітром різної сили (бриз, буря, шторм, ураган, тайфун), фотографії наслідків буревіїв, вітряків.                                                                  

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком       , кількість присутніх
на уроці       , відсутніх       .

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. «Гідрометцентр повідомляє».

2.2. Вибіркова перевірка зошитів.

2.3. Фронтальна бесіда за матеріалом підручника.

1. Які властивості має повітря?

2. Яким дослідом можна довести вплив температури на повітря?

3. Як використовують люди властивість повітря погано проводити тепло взимку для забезпечення гарного врожаю?

n 3.  Актуалізація опорних знань

3.1. Доповіді учнів, які підготували додаткове завдання.

3.2. «Асоціативний кущ». Аналітико-синтетична діяльність «Що ми знаємо про вітер».

Учні згадують все, що знають про вітер з уроків, фільмів, життя тощо.

n  4.  Мотивація навчальної діяльності

Відгадування загадок. Спостереження за характеристикою вітру в них

•   Рукавами махнув — дерева нагнув.

                                 (Вітер. Руйнівна сила.)

•   Не звір, а виє.

                   (Вітер. Сильний вітер.)

•   Крил не має, скрізь літає,
Та ще й куряву здіймає.

                 (Вітер. Переносить пилюку.)

•   Літає часто він довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніхто, ніде й ніколи
Його не бачив, не тримав.

                    (Вітер. Швидко рухається, шкодить природі.)

•   Я берізку гойдну,
Я тебе штовхну,
Налечу, засвищу,
Можу й куряву підняти.
Хто я? Можете вгадати?

                                       (Вітер.)

•   Без ніг біжить,
Без крил летить.

                       (Вітер. Охолоджує в спеку.)

•   Прийшов хтось,
Узяв щось,
Бігти за ним — не знаю за ким,
Бо пішов туди — не знаю куди.

                                                  (Вітер.)

•   Рукавом махнув, дерева нагнув.
                                       (Вітер.)

•   Хто співає, свище, плаче,
А його ніхто не бачить?

                                       (Вітер.)

•   Літун-шелестун,
Усе листя полистав,
В усіх річках обмився.

                                    (Вітер.)

•   Невидимий дух
Скинув з мене капелюх.

                                         (Вітер.)

•   Без рук, без ніг,
Під вікном стукотить,
У хату проситься.

                                        (Вітер.)

•   Живе без тіла, говорить без язика,
Ніхто його не бачить, тільки чує.

(Вітер.)

n 5.  Вивчення нового матеріалу

5.1.   Вітер — явище природи

На Землі вітер є потоком повітря, що рухається переважно в горизонтальному напрямку.

Метеорологи розрізняють вітри залежно від їхньої сили, тривалості та напрямку, з якого дме вітер.

Так, короткі (кілька секунд) сильні вітри називаються поривами. Сильні вітри тривалістю близько 1 хвилини називаються шквалами.

Триваліші вітри залежно від сили мають такі назви: бриз, буря, шторм, ураган, тайфун. Тривалість вітру також дуже варіює: деякі вітри можуть тривати кілька хвилин; бриз триває кілька годин; глобальні вітри, спричинені сезонними коливаннями температури,— мусони тривають кілька місяців, тоді як глобальні вітри, спричинені різницею температури на різних широтах,— пасати дмуть постійно.

5.2.   Розповідь про вплив вітрів на життя людей, рослин і тварин

Вітри завжди впливали на людську цивілізацію, впливали на історичні події, розширювали географію торгівлі, культурного обміну та воєн, постачали енергію для різноманітних механізмів і відпочинку. Завдяки вітрильним суднам, що рухалися за допомогою вітру, з’явилася змога перетинати моря й океани. Повітряні кулі, що також рухалися за допомогою вітру, зробили можливими повітряні подорожі, а сучасні літаки використовують вітер для збільшення підйомної сили та економії пального. Проте вітри можуть бути й небезпечними, наприклад призвести до втрати контролю над літаком. Швидкі вітри та спричинені ними хвилі на великих водоймах часто призводять до руйнування штучних споруд, а в деяких випадках вітри здатні поширювати пожежі.

Вітри можуть впливати й на формування рельєфу, формуючи родючі ґрунти або спричиняючи ерозію.

Вони також можуть переносити пил з пустель на великі відстані.

Вітри розносять насіння рослин та допомагають руху літаючих тварин, що призводить до поширення видів на нові території. Пов’язані з вітром погодні явища різноманітним чином впливають на живу природу.

Вітри є джерелом енергії. У давнину використовували вітряки для перемелення зерна на муку, а сьогодні — для отримання електроенергії.

 

Оцінка… вітрові

Вітерець, вітер, вітрище, вітрисько, буревій… Он скільки вітрів є у нас. І кожен по-своєму називається, і кожен по-своєму поводиться, тобто дме. Люди оцінюють силу вітрів, виставляючи бали, як школярам за знання в школі. Одиницю має неспокійний вітер. Дванадцять балів за поведінку отримав найбільший — буревій. Добре, що він у нас не частий гість. Десятибальний вітер вивертає дерева з корінням, а дев’ятибальний зриває дахи з будинків.

Бурі, урагани, смерчі, буревії — це дуже сильні вітри, що спричиняють велике лихо. На суші вони руйнують будівлі, зривають дахи, із корінням виривають дерева, пошкоджують лінії електропередач. На морі утворюють величезні хвилі. Ось як починалася буря в червні 1998 року в Москві: «Дерева стояли, не поворухнувшись, не відчувалось навіть подиху вітерцю. Природа якось дивно завмерла, а потім… Ураган налетів раптово, до нього ніхто не готувався, ніщо не віщувало біди. Сильний (понад 20 метрів за секунду) вітер зривав дахи з будівель і носив їх, як осіннє листя, перевертав гаражі, валив величезні рекламні щити (від них саме і постраждала найбільша кількість людей). Ураган виривав із коренем дерева, тисячі стовбурів падали на тротуари, машини, будинки, на людей.

Коли під час бурі вихровий рух повітря піднімає пісок, пил, воду у вигляді лійки чи стовпа — це смерч (або торнадо, як його називають американці). Наближення смерчу можна відчути за свистінням, яке перетворюється на оглушливе ревіння, що супроводжується тріском зламаних дерев. Його шлях зазвичай не перевищує 80 км, а триває він не більше за 2 години. Швидкість повітря в середині смерчу може перевищувати 1000 км за годину. За такого вітру піщинка, піднята ним, пробиває людину наскрізь, як куля. Буває, що піднятий предмет просто гойдається в середині смерчу, а через деякий час м’яко опускається на землю. Одного разу кухонна шафа була перенесена на декілька сотень метрів, і жодна тарілка в ній навіть не зрушилася з місця. Було й таке, коли кури, що потрапили в епіцентр бурі, залишались живими, але без жодної пір’їнки. А одного разу смерч підняв з пасовища корову, переніс її на 700 метрів і поставив на землю. На елеваторі повністю зруйнував будівлю, а вагони із зерном позривав із рейок і розставив як йому заманулось, але при цьому зерно в вагонах навіть не розсипалось. Ось іще одна розповідь очевидців. Налетівши на маленьке селище, смерч пронісся по ньому. Захопивши один із будинків, відніс його на 20 метрів і перевернув, поставивши на дах. Легковий автомобіль проніс вулицею і залишив у такому стані, ніби на ньому потоптався слон. Усі ці історії виглядають смішно, але вітряна буря — це, здебільшого, трагедія. Літаюча корова, що залишилась живою; люди, яких переносить на великі відстані і ставить на землю неушкодженими — це винятки з правил. Зустріч зі смерчем завжди закінчується для всього живого якщо не смертю, то травмами, хворобами, значними руйнуваннями довкілля.

5.3. Робота з підручником.

1) Читання ланцюжком.

2) Перегляд та обговорення ілюстрацій.

5.4.   Колективне заповнення таблиці

Приклад заповнення таблиці:

Таблиця «Вітер — друг, вітер — ворог»

Назва вітру

Вплив на природу та життєдіяльність людей

Результат

Бриз

Зволожує повітря, запобігає пересушенню ґрунтів, запобігає опікам та перегріванню тіла

+

Буря

Ламає дерева, кущі, вириває трави з корінням, руйнує гнізда птахів, переносить пил і сміття

Помірний вітер

Переносить насіння рослин, запобігає пересушенню ґрунту, переносить вологу

+

Сильний вітер

Дає електроенергію, рухає вітрильники, дельтаплани, ламає тонкі рослини

+, –

5.5.   «Літературна хвилинка»

Казка «Сонце, Мороз і Вітер»

Ішли Сонце, Мороз і Вітер дорогою й зустріли чоловіка.

— Здоров був, чоловіче!

— Доброго здоров’я!

Поздоровкались і пішли, ті собі, а той собі.

Пройшли Сонце, Мороз і Вітер і роздумались тоді: кому той чоловік здоров’я бажав — чи на всіх, чи, може, одному?

Вернулись, наздогнали того чоловіка:

— Кому, чоловіче, ти казав «Доброго здоров’я» — чи одному, чи на усіх?

— Ні,— каже,— одному я казав.

— Котрому ж ти казав?

— Оцьому,— каже,— Вітру я бажав здоров’я.

Обернулись і йдуть собі назад. Сонце й каже:

— Я чоловіка попечу!

А Мороз каже:

— Я чоловіка зморожу!

А Вітер каже:

— Ні, ти, Сонце, не спечеш, а ти, Морозе, не зморозиш, бо як Сонце буде пекти, то я буду холодний вітер віяти, а як Мороз буде морозить, то я притихну, і чоловік не змерзне.

.

n 6.  Узагальнення й закріплення знань

6.1. Гра «Я почну, а ти закінчуй».

1. Повітря є…

2. Без повітря не можуть жити…

3. Вітер виконує таку корисну роботу: …

4. Вітер — це рух…

5. Буревій завдає такої шкоди…

6.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .

6.3. Бліцопитування.

1. Що таке вітер?

2. Наведіть приклади «злого» вітру.

3. Який вітер «добрий»? Чому?

n 7.  Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна технологія «Мікрофон»

— Що із почутого на уроці вразило тебе найбільше?

— Які почуття викликав у тебе урок?

— Чи дізнався ти чогось нового?

n 8.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник:                                                                                

Зошит:                                                                                       

Індивідуальне завдання:                                                           

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 16321 | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: