Урок № 35. Повітря та його властивості - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 35. Повітря та його властивості

Урок № 35. Повітря та його властивості

Мета уроку: навчати учнів досліджувати властивості повітря, фіксувати результати дослідів, робити висновки; поглиблювати знання про повітря як частину живої природи; розвивати аналітико-синтетичну діяльність; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.

Очікувані результати: учні повинні вміти довести такі властивості повітря, як розширення і стискання при зміні температури; учні повинні усвідомити вплив властивостей повітря на живу природу.

Обладнання та матеріали: склянки, посуд більшого за склянку розміру, колба, серветка, термометр, вода, ґрунт.                                                                                                                                  
                                                                                                                                                        

Тип уроку: комбінований.

n 1.  Організаційний момент

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком   , кількість присутніх
на уроці   , відсутніх   .

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

n 2.  Перевірка домашнього завдання

2.1. Повідомлення синоптиків «Вас вітає гідрометцентр».

Сьогодні      (дата).

Температура повітря     .

Небо     .

Опади     .

Бажаємо вам гарного настрою і успіхів!

2.2. Вибіркова перевірка зошитів.

2.3. Вибіркове зачитування творів-мініатюр, які підготували учні.

2.4. Опитування за запитаннями підручника.

n 3.  Актуалізація опорних знань

Фронтальна робота

— Що це? Куди ступиш — всюди маєш. Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря.)

— Повітря належить до живої чи неживої природи?

— Для чого воно потрібно?

— Пригадайте, які властивості повітря ми визначили у 1-му класі. (Воно прозоре, безбарвне, міститься в ґрунті, у воді.)

4.1.   Дослідження властивостей повітря

Обладнання для дослідів виставлено на демонстраційному столі (парті). Учні по черзі виходять і проводять досліди, висновки формулюються колективно.

Дослід № 1 «Повітря — газоподібне тіло»

Для досліду потрібна склянка та посуд більшого розміру з водою.

— Де знаходиться повітря? (У класі, на вулиці, у коридорі тощо.)

Учитель демонструє склянку.

— Чи є повітря в склянці? (Так.) Доведіть.

Один з учнів виходить до демонстраційного столу й під керівництвом учителя занурює склянку в посуд з водою вертикально.

— Чи зайшла вода у склянку? (Ні.)

— Як ви гадаєте, чому? (Там щось є.)

Учень-дослідник потихеньку нахиляє склянку.

— Що ви спостерігаєте? (Зі склянки виходять бульбашки.)

Що то за бульбашки? (Повітря.)

Досліди № 2–3 «Повітря навколо нас»

Дослід № 2

Учень-дослідник наливає у склянку воду і залишає її на час проведення наступного досліду, щоб на стінках склянки утворились бульбашки.

Дослід № 3

Учень бере ґрунт і занурює його в склянку з водою.

— Що спостерігаємо? (Із ґрунту виходять бульбашки.)

— Який висновок зробимо? (У ґрунті є повітря.)

Дослід № 2 (продовження)

— Повернімось до склянки з водою. Що спостерігаєте на її стінках? (Бульбашки.)

— Що це? (Повітря.)

— Зробіть висновок, де знаходиться повітря.

Висновок: повітря заповнює все навколо нас.

Досліди № 4–6 «Властивості повітря»

Учитель закладає дослід № 6: у дві склянки наливає теплу воду однакової температури. Одну склянку накриває банкою і залишає на час проведення дослідів 4–5.

Дослід № 4

Учень-дослідник виконує вказівки вчителя: у склянку з холодною водою занурити колбу вертикально. Колбу охопити руками.

— Колба холодна, а руки — теплі. Що відбувається з колбою, коли ми охопили її руками? (Вона нагрівається.)

— А що стає з температурою повітря, яке, як ви довели тільки-но, міститься всередині колби? (Повітря теж нагрівається.)

— Що то за бульбашки вилітають з колби у воду? (Повітря.)

— Зробіть висновок, як веде себе повітря при нагріванні.

Висновок: при нагріванні повітря розширюється.

Дослід № 5

— А тепер приберіть руки, а я покладу на колбу холодну мокру серветку.

— Що сталось? (Вода стала заповнювати колбу, підніматись.)

— Отже, при охолодженні повітря стискається. Зробіть висновок про вплив температури на повітря.

Висновок: при охолодженні повітря стискається.

Повернення до закладеного раніше досліду № 6.

— У якій склянці вода тепліша? (Можна виміряти термометром, якщо важко визначити «на око».)

— Чому? (У накритій склянці вода тепліша, оскільки між склянками було повітря.)

Висновок: повітря погано проводить тепло.

 

4.2. Робота з підручником. Аналітико-синтетична діяльність у парах.

Завдання: прочитати матеріал і відповісти на запитання:

— Як допомагає людям знання властивостей повітря?

— Яку користь для тварин має властивість повітря погано проводити тепло?

Фізкультхвилинка

n 5.  Узагальнення й закріплення знань

5.1. Фронтальна робота за завданням у підручнику.

— Коли нам тепліше, коли ми в майці чи коли поверх майки вдягнемо сорочку? Чому?

— Пригадайте, як тварини готуються до зими й у них міняється хутро. (У них виростає підшерсток.) Чому природа потурбувалась про такі зміни?

5.2. «Фольклорна скарбничка».

Поясніть прислів’я:

Зима без снігу — літо без хліба.

5.3. Заповнення сторінок друкованого зошита за темою «По­вітря».

5.4. Індивідуальна письмова робота на картках. (Роздавальний матеріал.)

n 6.  Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Що було найцікавішим на уроці?

— Який дослід ви покажете батькам вдома?

— Як поясните молодшим друзям зміну хутра зайчиком напередодні зими?

n 7.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник: прочитати матеріал підручника, відповісти на запи­тання.

Зошит: закінчити роботу в зошитах.

Індивідуальне завдання для допитливих: знайти в довідковій літературі відповідь на запитання «Що таке вітер?».

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 6843 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: