Урок № 34. Підсумки зимових спостережень. Весна та її ознаки. Планування весняних спостережень - Природознавство 2 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок № 34. Підсумки зимових спостережень. Весна та її ознаки. Планування весняних спостережень

Урок № 34. Підсумки зимових спостережень. Весна та її ознаки. Планування весняних спостережень

Мета уроку: навчати учнів аналізувати підсумки спостережень за природою; ознайомлювати дітей з весняними змінами в природі; розвивати спостережливість; виховувати інтерес і любов до природи.

Очікувані результати: учні повинні вміти підбивати підсумки фенологічних спостережень узимку; учні повинні наводити приклади змін у житті живої природи та змін у житті й праці людей узимку.

Обладнання та матеріали: календарі погоди в кожного учня, наочний матеріал «Весна в природі»; ілюстрації осені й весни, «Книга природи» (картини весняної природи, фотографії первоцвітів, походження назв весняних місяців)                                                                                           .

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n 1.  Організаційний момент

n 2.  Актуалізація опорних знань

2.1. Робота в календарях погоди.

Заповнення таблиці «Підсумки зимових спостережень» за планом:

1. Порівняння довжини тіні від гномона.

2. Статистична обробка даних таблиці.

3. Підбиття підсумків за запитаннями:

— Що впливало на сезонні зміни взимку?

— Як змінилась довжина дня?

— Як змінилась температура повітря?

2.2. Узагальнення знань про рослинний і тваринний світ.

Фронтальна бесіда із записом відповідей у зошити або календарі погоди.

— Які перші ознаки зими в житті рослин?

— Коли ви помітили ожеледицю, заметіль?

— У яких рослин на зиму залишаються плоди? Для кого це корисно?

— Які пташки відлетіли до теплих країв?

— Які роботи відбувались у селах і містах?

— Як змінився одяг людей?

2.3. Планування весняних спостережень.

Учитель записує на дошці план проведення весняних спостережень.

1.  Заповнюйте таблицю «Спостереження за природою навесні».

2. Вимірюйте тінь від гномона щомісяця 21−23 числа і заносьте дані до таблиці.

3. Спостерігайте за пташками та тваринами.

4. Спостерігайте за працею людей навесні.

n 3.  Вивчення нового матеріалу

3.1.   Фронтальна робота «Весна в природі»

Виразне читання вірша вчителем або учнями біля дошки.

Зійшли сніги, шумить вода,
Весною повіва;
Земля квіточки викида,
Все мертве ожива.
Веселе сонечко блищить,
Проміння щедро ллє;
Гайок привітно шелестить,
Неначе кличе пригостить;
Струмочок виграє.

Павло Грабовський

►  Запитання до учнів

— Які ознаки весни назвав у своєму вірші П. Грабовський?

►  Відгадайте загадки

•   Зійшли сніги, шумить вода,
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли це буває?

                                                     (Навесні.)

•   Де вона проходить —
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають.

                                  (Весна.)

•   Тане сніжок, зеленіє лужок,
День прибуває — коли це буває?

(Навесні.)

 

•   У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила.

                                           (Весна.)

•   Три брати ідуть по світу —
Від зими назустріч літу.
Перший пройде — тане лід,
Другий пройде — всюди квіт,
Третій пройде — укрива
Землю шовкова трава.
             (Березень, квітень, травень.)

•   Гостя до нас завітала —
Холод-сніг увесь прогнала.

                                           (Весна.)

3.2. Робота з «Книгою природи».

1) Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Обговорення учнівських робіт, пояснення вибору ілюстрації.

— Назвіть пори року, зображені на ілюстраціях.

— Що ви скажете про колір неба на малюнках?

— Як змінилась висота Сонця навесні порівняно із зимою?

2) Фронтальна робота за сторінкою «Книги природи» про первоцвіти.

3.3. Робота з підручником,  с.   .

1) Завдання: прочитати матеріал, знайти ознаки весни, про які ще не згадували на уроці.

2) Бесіда за прочитаним. Обговорення малюнків.

— Діти, а які ще рослини крім зображених ми можемо назвати? (Мати-й-мачуха, калюжниця, горицвіт.)

— Про що застерігає нас підручник? (Діти читають застереження: Запам’ятай! Цих рослин залишилось дуже мало! Вони потребують охорони!)

Поясніть, як ви розумієте цей вислів. (Діти пояснюють, що не можна рвати ці квіти з корінням.)

— Які птахи прилітають найпершими? (Шпаки.)

— Як називаються будиночки для пернатих, які люди виготовляють і розвішують на деревах? (Шпаківні.)

3.4.   «Фольклорна скарбничка»

Поясніть народні прислів’я і прикмети:

•   У березні день з ніччю зустрічаються.

•   Хто у квітні не сіє, той у вересні не віє.

•   Травень ліс одягає — літо в гості чекає.

•   Зійшов у березні сніжок — берись за плужок.

•   До першого грому земля не розмерзається.

•   Ранні ластівки — щасливий рік.

•   Якщо багато в маю птиць, то не буде гусениць.

•   З берези тече багато соку — літо буде дощовим.

Фізкультхвилинка

n 4.  Узагальнення й закріплення знань

4.1.   Гра «Знайди ознаку весни»

Завдання: уважно прослухати вірші та назвати ознаки весни.

Весняні сонети

* * *

Весна іде! В повітрі молодому
Далекий крик мандрівних журавлів
Вже розітнувсь: ключем вони додому
У рідний край летять з чужих країв.

Весна іде! Веснянки задзвеніли,
Лунає спів по луках і гаях —
Мов устають нові могутні сили
В людських серцях.

* * *

Весна іде! Її дихання чую…
Пташиний спів немов уже дзвенить…
Дніпро лама покрівлю крижаную
І в берег б’є, і плеще, і кипить.

Плещи, старий! І в море вільні хвилі
Неси-жени, як і раніш носив,—
Весна тобі нові приносить сили:
Устань, розлийсь з високих берегів!

* * *

Лежали скрізь замети сніговії,
Давили все, загинуло життя,
І не було, здавалося, надії
На кращих днів квітучих вороття.

Тоді весна крилом своїм махнула,—
І полилось і світло, і тепло,
І знов життя земля в собі почула,
І все навкруг засяло й зацвіло.

Борис Грінченко

4.2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.   .

4.3. Тестове опитування (усно або письмово).

n 5.  Підбиття підсумків уроку

Вправа «Інтерв’ ю»

— Що вам найбільше сподобалося на уроці?

— Що вас вразило?

— Яке прислів’я сподобалось?

n 6.  Домашнє завдання

Індивідуальне завдання: написати твір-мініатюру «Що раніше відбудеться в природі: зацвітуть рослини чи з’являться комахи? Чому?».

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 3911 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: