hyipazart.com
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 2 клас

Урок 22. Екскурсія «Осінь у природі»

Урок 22. Екскурсія «Осінь у природі»

Мета уроку: виявити зміни, що сталися в неживій природі, у житті рослин: зміна забарвлення листя, листопад, зміни в трав’яному покриві; установити причини, що зумовлюють ці зміни; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; ознайомлювати дітей з охороною здоров’я восени; виховувати дбайливе ставлення до рослин, до свого здоров’я.

Обладнання та матеріали: загадки про природу, м’яч, вірш, народний календар прикмет.

Підготовча робота: роздати учням тексти для опрацювання.

Тип уроку: урок-екскурсія.

n 1. Організаційний момент

n 2. Підготовка до екскурсії

Екскурсію можна провести в пришкільному саду.

Пригадати з учнями правила поведінки під час екскурсії.

n 3. Проведення екскурсії

3.1. Відгадування загадки

Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте! (Осінь.)

3.2. Гра «Я знаю»

Пропоную пограти в гру «Я знаю» на тему «Осінь». Пригадайте все, що ви знаєте про природу восени. Кидаємо м’яча один одному. Той, хто спіймав, швидко промовляє: «Я знаю, що… (наприклад, восени дерева скидають листя на зиму)» і так далі.

3.3. «У гостях у дванадцяти місяців. Осінь»

Бесіда

— А що ви знаєте про осінні місяці? (Учні пригадують вивчене.)

Розповідь учителя про назви місяців

Назви місяця вересня пов’язані з його особливостями. У римлян його називають «септембер» через його сьомий порядковий номер. Давньоруська назва цього місяця — «ревун», «марень», «хмурень», а українська назва походить від слова «врасень» — іній. Іноді вживається й інша назва вересня — «маїк», що бере свій початок від слова «май», бо о цій порі озимина ніжними пагонами вкриває ниви, відбувається повторне цвітіння багатьох рослин.

Назва «жовтень» закріпилася в літературній мові в ХІХ столітті. А раніше в народі його справедливо називали «рум’янцем осені», «корінником» (середній кінь у трійці), «місяцем голої землі, крижаних денців, мокрого снігу». А ще його називали «брудник», бо ані колеса, ані полоза не любить.

У римлян цей місяць був восьмим за порядком, тому й назвали його «октобером» (від латин. окто — вісім), а в російській мові «октябрем».

Одвічна слов’янська назва «листопад» уживається в шести мовах. У ХХ столітті ця назва закріпилася за 11-м місяцем року і в українській мові, хоча до того називала десятий. За холодні й короткі дні листопад ще називали «куцнем», «місяцем безлистої зими», «листогнієм», «напівзимником», «місяцем — зніми одяг», «роздягальником», «присмерком року». У російській мові назва «ноябрь» походить від латинського новембер — дев’ятий місяць у давньоримському календарі.

Прикмети осені за календарем

• Листя, хоч і пожовтіло, але опадає повільно — морози настануть нескоро.

• Пізній листопад — на тривалу й сувору зиму.

• Якщо листопад настає швидко, треба чекати на сувору зиму.

• Червоний місяць — на вітер, блідий — на дощ.

• Якщо 6 вересня йде дощ — чекай на погожу осінь і щедрий урожай наступного року.

• 10 вересня дубове листя ще добре тримається — зима буде люта.

• Якщо 5 жовтня листя з берези ще на впало, то сніг ляже пізно; коли ж дерева звільнились, то наприкінці січня буде тривала відлига.

• Якщо 20 жовтня земля вкриється сніжком, то через місяць буде справжня зима.

• Якщо 4 листопада небо заплаче, то слідом за дощем настане зима.

• 8 листопада день без снігу — ще не буде зими; якщо замерзне земля і дме холодний вітер — снігу не буде до Нового року.

• Якщо 21 листопада іній — чекай великих снігів; коли день почнеться туманом — бути відлизі.

3.4. Зміни в житті рослин

Бесіда

— Чому листя міняє колір?

Слово вчителя

Зелений колір листку надає хлорофіл, але є й інші речовини: ксантофіл (жовтий колір) і каротин (оранжевий колір). Улітку, коли під впливом сонячного світла хлорофіл у листках рослин утворюється у великій кількості, жовті й оранжеві речовини непомітні. Вони маскуються зеленим кольором хлорофілу. Восени утворення хлорофілу відбувається повільно, а потім і зовсім припиняється. Тоді стають усе більш помітні жовті речовини, листя рослин жовтіє.

Бесіда

— Чому листя відпадає? (Уповільнюється сокорух.)

— Які дерева не скидають листя? Чому?

— Які зміни відбулись з трав’янистими рослинами? Нахиліться, подивіться на травичку.

3.5. Дискусія. «Народ скаже, як зав’яже»

Обговорення прикмет, приказок, які діти підготували вдома.

3.6. Узагальнення знань про живу й неживу природу

Бесіда

— Що з побаченого належить до живої природи? До неживої природи?

Гра «Живе — неживе»

Клас об’єднується у дві команди, призначають ведучого, який швидко називає різні об’єкти. Якщо він називає об’єкт живої природи, діти піднімають руки, якщо неживої — присідають. Той, хто помилився, залишає гру. Перемагає команда, у якій залишиться більше учасників.

3.7. Бесіда про охорону рослин

Слово вчителя

Своєю поведінкою людина може принести користь довкіллю або, навпаки, завдати шкоди. Так, рослини й тварини зникають через те, що люди виривають із корінням квіти, полюють на тварин у період, коли цього не можна робити, інколи діти руйнують гнізда птахів. Чи буде збережена природа, залежить від кожного з нас, а якщо наша природа буде «здоровою», то і ви також будете здоровими.

Бесіда

— Як ми можемо піклуватись про довкілля?

— Пригадайте правила поведінки в лісі.

— Чим ми допоможемо пташкам взимку?

3.8. Роздуми: «Здоров’я — наше багатство»

Бесіда

— Від чого залежить здоров’я людини? Що потрібно робити, щоб вирости здоровим? Як ви починаєте свій день? Якщо стало холодно, чи потрібно тепліше одягатися? Чому?

Слід пам’ятати: потрібно більше бувати на свіжому повітрі, займатися спортом, вчасно лягати спати. Якщо день почнеш із зарядки, то все буде в порядку.

Розучування фізичних вправ

1. Вправа «Розминка»

Ходьба за ведучим у колоні по одному зі зміною темпу (30 с), біг у середньому темпі (20 с), ходьба. Шикування в коло.

2. Вправа «Велика ялинка»

Основна стійка — ноги на ширині ступні, руки опущені вниз.

На «1−2» підняти руки через сторони вгору, показати, яка «висока виросла ялинка» (вдих). Руки над головою, подивитися на них.

На «3−4» опустити руки через сторони вниз (видих).

Повторити 4−5 разів у повільному темпі.

3. Вправа «Ялинка гілками хитає»

Основна стійка — ноги на ширині ступні, руки в сторони на рівні плечей.

Рухи прямими руками вгору і вниз.

Повторити 4−5 разів у середньому темпі.

4. Вправа «Маленька ялинка»

Основна стійка — ноги на ширині ступні, руки опущені вниз.

На «1−2» присісти, руки вперед, показати, яка «маленька ялинка» (видих).

На «3−4» підвестися (вдих).

Присідати на всій ступні. Повторити 4 рази в повільному темпі.

5. Вправа «Сильний вітер»

Основна стійка — ноги на ширині ступні, руки опущені вниз.

На «1−2» нахилити тулуб вперед-униз, (видих).

На «3−4» випрямитися (вдих).

Під час нахилу ноги в колінах не згинати.

Повторити 6 разів у середньому темпі.

Повторити вправу, нахиляючись вліво, вправо.

6. Вправа «Зайчики під ялинкою»

Стрибки на місці на обох ногах. Стрибати м’яко, дихати рівномірно.

3.9. Вікторина «Чому так говорять?»

• Вересень трусить груші в садочку.

• Жовтень ходить по краю і птахів виганяє з гаю.

• Чому осінь називають «золотою»?

n 4. Підбиття підсумків екскурсії

Підсумкова бесіда

— Що нового ви сьогодні узнали, побачили?

— Які зміни відбулися в саду з настанням осені?

— Як потрібно поводитися в лісі? Чому?

n 5. Домашнє завдання

1. Підготуватись до підведення підсумків осінніх спостережень.

2. Підготувати календарі погоди.

 

Категорія: Природознавство 2 клас | Додав: uthitel (19.10.2017)
Переглядів: 45 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: