Урок № 4 Запитання до природи. Із чого виробляють папір? - Природознавство 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 1 клас

Урок № 4 Запитання до природи. Із чого виробляють папір?


Урок 4

Запитання до природи. Із чого виробляють папір?

Мета уроку: надати учням інформацію про історію виникнення та процес виготовлення паперу. Учити проводити досліди, розвивати вміння аналізувати, спостерігати, дотримуватись інструкцій учителя.

Очікувані результати: учні повинні навчитися аналізувати отриману інформацію; учні повинні вміти проводити досліди під керівництвом учителя; учні повинні розуміти значення паперу в житті людини.

Обладнання і матеріали: зразки різних видів паперу — обгортковий, офісний тощо; картон, серветка, невелика широка ємність з водою, ножиці, клей, шматочки кори, цвях, пласкі морські камінці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n  1.  Організаційний момент

n  2.  Актуалізація опорних знань

2.1. Бесіда.

— Пригадайте, що таке довкілля.

— Чи всі предмети, які нас оточують, створені природою?

— Із чого людина створює рукотворні об’єкти?

2.2. Гра «Я знаю…»

Мета: закріпити знання про рукотворні об’єкти, розвивати пам’ять, увагу.

Перший учень називає три рукотворні об’єкти, наступний повторює те, що вже сказали, і додає ще одну назву тощо.

Наприклад: 1-й. Я знаю такі рукотворні об’єкти: будинок, шафа, портфель.

2-й. Я знаю…: будинок, шафа, портфель, ложка.

3-й. Я знаю…: будинок, шафа, портфель, ложка, автомобіль.

n  3.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

Відгадування загадок.

Не кущ, а з листочками.
Не сорочка, а зшитий. (Зошит.)

Дерево — не дерево, а листки має,
Той буде мудрим, хто їх гортає. (Книга.)

До яких обєктів належать ці предмети?

Із чого вони зроблені?

Чи знаєте ви, із чого виготовляється папір?

Сьогодні на уроці ми дізнаємося про історію виникнення паперу, про те, із чого його виготовляють і які якості має папір.

n  4.  Сприйняття й осмислення нового матеріалу

4.1. Інструктаж учителя.

4.2. Відгадування загадок.

— Відгадайте, які ще предмети стануть у пригоді вам на уроці.

Маленький хлопчик
у
шапці ходить. (Цвях.)

Два кінця, два кільця,
посередині
— цвях. (Ножиці.)

Що прозоре, прохолодне,
Напува
кого завгодно,
Вмиє
дуже-дуже чисто
Мал
юка, машину й місто? (Вода.)

                                                                   Л. Коваль

Я без діла не лежу —
Кого
хочете, здружу,
Хутро
, целофан, бетон,
Пенопласт
, папір, картон.
Всіх
здружу я, крім людей.
Зрозуміло
, хто я? (Клей.)

4.3. Дослідницький практикум.

— З давніх-давен люди намагалися передати набуті знання один одному і наступним поколінням. Але усних відомостей і людської пам’яті було недостатньо. Тоді люди вигадали письмо, щоб зберегти і передати набутий досвід.

Першим матеріалом для письма був камінь. Написи на ньому робились вуглиною, або висікались гострим предметом.

— Спробуйте видряпати цвяхом на камінці якісь букви або малюнок. Намалюйте щось на ньому олівцем. Вам легше це робити, бо у прадавніх людей не було заліза і також гладеньких камінців. А тепер уявіть, що відбувалося з такими записами після дощу. Чи могли вони довго зберігатися? (Учні змочують камінець водою, витирають серветкою, роблять висновки.)

— У стародавньому Китаї писали на кістках тварин. Поміркуйте, чому і це було не зручно.

— П’ять тисяч років тому в стародавньому Вавилоні з’явилися перші глиняні книжки. Доки глиняна сторінка була сирою, на неї наносили гострою паличкою писемні знаки. Потім таку «сторінку» обпалювали на гарячому вогні. Уявіть, якби ваш підручник складався з таких сторінок. Поміркуйте, чим він був не зручний.

— Намагалися люди писати і на корі дерева. У вас на партах є шматочки кори, яку ми обідрали зі старого пенька. Спробуйте на ньому щось зобразити цвяхом. Поміркуйте, чи зручно було писати на такому матеріалі? А зберігати його? А скільки потрібно було знищити дерев?

— Чотири тисячі років тому в азіатському місті Пергам винайшли матеріал для письма — пергамент. Телячі шкури мочили, вишкрібали, вибілювали у вапні, сушили, розрізали на сторінки, зшивали і писали в цій книжці тексти. Для виготовлення однієї такої книжки потрібно було забити кілька десятків телят. Чому ж і такі книжки не дійшли до наших часів?

— У цей же час стародавні єгиптяни почали виготовляти папір з болотяної рослини заввишки 5 метрів. Вона називалась папіур. Виготовлення папірусу було дуже складною справою. Рослину треба було розрізати на тонкі смужки, які кілька разів висушували на сонці й замочували у воді, потім відбивали молотком, і клали під прес. Готову книгу з папірусу не складали, а згортали у сувій.

— Але все ж таки це ще був не папір. Першим папір винайшов дві тисячі років тому китаєць на ім’я Цай Лунь. Він виготовляв папір із внутрішньої волокнистої частини кори шовковиці. Із Китаю мистецтво робити папір поширилося по всьому світу. Папір уже почали виготовляти не вручну, а за допомогою верстатів, які дозволяють робити довгі та дуже тонкі аркуші паперу.

— Візьміть клаптик звичайного білого паперу і розірвіть його спочатку вздовж, а потім упоперек. Що ви побачили на місці розриву (тонесенькі, як волосина, волокна)? Це говорить про те, що папір складається з найдрібніших частинок целюлози — складової рослин. Наш папір виготовляється зараз із деревини.

— Спробуйте, чи зручно писати на папері ручкою, олівцем. Пригадайте, чим іще можна писати на папері (фарбами, фломастерами, восковою крейдою). Спробуйте, як ріжеться папір ножицями. Склейте аркуші. Чи зручно носити зошити і підручники з паперу в портфелі?

— Роздивіться зразки різних видів паперу. Для чого вони служать? Де використовуються?

— Зверніть увагу на картон. Він виготовляється не з первинної сировини, а вторинним способом, тобто після переробки макулатури. Це дозволяє зберегти багато дерев. Зараз розробляються інші способи виготовлення паперу: із соломи, з опалого листя.

n  5.  Підбиття підсумків уроку

Бесіда

1. Що ви дізналися про історію виникнення паперу?

2. Із чого зараз виготовляють папір?

3. Які властивості він має?

4. Що можна зробити, щоб зберегти ліси?

5. Читання вірша Ліни Костенко.

Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять
вітри у нього в голові.
Старезні
пні, кошлаті поторочі,
Літопис
тиші пишуть у траві.
Дубовий
Нестор дивиться крізь пальці
На
білі вальси радісних беріз.
І
сонний гриб в смарагдовій куфайці
Дощу
напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною

У
просвіт хмар показує кіно,
І
десь на пні під сивою сосною
Ведмеді
забивають доміно.
Малі
озерця блискають незлісно,
Колише
хмара втомлені громи.
Поїдемо
поговорити з лісом,
А
вже тоді я можу і з людьми.

Категорія: Природознавство 1 клас | Додав: uthitel (22.12.2013)
Переглядів: 8550 | Рейтинг: 3.0/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: