Урок № 23 Поняття про ґрунт - Природознавство 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 1 клас

Урок № 23 Поняття про ґрунт

Урок 23

Поняття про ґрунт

Мета уроку: сформувати в учнів поняття про ґрунт; з’ясувати склад ґрунту, його основні властивості; розкрити значення ґрунту для рослин і тварин, людей; розкрити необхідність бережливого ставлення до ґрунту; виховувати дбайливе ставлення до природи; учити проводити досліди та спостереження.

Очікувані результати: учні повинні називати склад ґрунту, пояснювати його властивості, необхідність охорони ґрунтів; учні повинні розуміти значення ґрунту для життя рослин, тварин, людей.

Обладнання і матеріали: колекція, зібрана на екскурсії, лупа, склянка з водою, металева пластинка, спиртівка, скло; таблиця «Ґрунт».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n  1.  Організаційний момент

n  2.  Актуалізація опорних знань

2.1. Повідомлення синоптиків.

2.2. Розповідь про побачене на екскурсії.

n  3.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

Сьогодні нам знадобляться колекції, зібрані вами на екскурсії.

Скажіть, про що б ви хотіли дізнатися, вивчаючи тему «Ґрунт». А в кінці уроку ми дізнаємося, чи справдилися ваші очікування.

n  4.  Сприйняття і осмислення нового матеріалу

4.1. Розгляд таблиці «Ґрунт». Пояснення вчителя.

Верхній шар землі темного кольору називається ґрунтом. У ґрунті розвивається коріння рослин, живуть різні комахи, черв’яки, мікроорганізми. Вони переробляють рештки рослин і тварин, і таким чином ґрунт збагачується на перегній, який забарвлює його в темній колір. Чим темніший і товщий шар ґрунту, тим краще ростуть на ньому рослини. На такому ґрунті вирощують високі врожаї сільськогосподарських культур.

Під ґрунтом можуть залягати різні породи: пісок і глина, а нижче — каміння.

4.2. Практична робота.

Встановлення складу ґрунту.

Учні під лупою розглядають частинки піску, глини, ґрунту; встановлюють спільне і відмінне.

Висновок: основою ґрунту є пісок, а також часточки глини.

4.3. Проведення дослідів. Засвоєння додаткової інформації.

Дослід 1. У склянку з водою опустити грудочку ґрунту.

— Що помітили?

Висновок: у ґрунті є повітря.

— Для кого необхідне повітря в ґрунті? (Для коріння рослин, бо коріння також дихає; для тварин, які живуть у ґрунті.)

— Для яких тварин ґрунт є домівкою?

Дослід 2. Покласти шматочок ґрунту на залізну пластинку. Нагріти його на вогні. Потримати над ґрунтом холодне скло. (На склі з’являються краплини води.)

Висновок: у ґрунті міститься вода.

— Звідки вода потрапляє в ґрунт?

— Для чого вона потрібна в ґрунті?

— Окрім того вода розчиняє поживні речовини, які потім надходять до рослини через корінь.

Дослід 3. Продовжувати нагрівати ґрунт. Спочатку піде дим, потім стане відчутним неприємний запах.

Висновок: ґрунт містить рештки рослин і тварин. Це вони, згоряючи, дають такий запах.

4.4. Розповідь учителя.

У давнину люди вважали, що ґрунт для рослин — лише опора, а самі вони живляться лише водою й повітрям. Пізніше, коли люди почали займатися землеробством, вони зрозуміли, що на чистому піску чи в глині рослини не можуть розвиватися. Особливість ґрунту — його родючість. А родючість ґрунтів і їх колір залежить від кількості перегною. Коли живі організми помирають, їх рештки залишаються у верхньому шарі землі. Черв’яки, личинки та мікроорганізми перетворюють їх на перегній.

Верхній родючий шар землі, що годує все живе, сам зростає дуже повільно. Для утворення на полі шару завтовшки 18–20 см, потрібно тисячу років. А при невмілому використанні знищити його можна за 3–4 роки.

За ґрунтом теж потрібно доглядати. Ми говорили, що рослинам для росту потрібні з ґрунту вода, поживні, речовини та повітря. Що ж необхідно робити, щоб всього цього було вдосталь у ґрунті? (Орати або скопувати землю; поливати її, зрошувати, якщо перепадає мала кількість опадів; вносити добрива.)

n  5.  Узагальнення та закріплення нових знань

5.1. Евристична бесіда.

Пригадайте попередню екскурсію і дайте відповідь на запитання:

Чому після дощу на деяких полях вода стоїть довго, а на деяких швидко висихає? (Це залежить від кількості піску та глини в ґрунті.)

Чому на схилах гір майже немає ґрунту? (Його руйнує вітер.)

Чи можна вважати ґрунтом пісчаний берег ріки? Чому? (Ні, бо на ньому немає рослинності, а головна ознака ґрунтуродючість.)

5.2. Робота з підручником.

n  6.  Підбиття підсумків уроку

Прийом «Мікрофон»

Категорія: Природознавство 1 клас | Додав: uthitel (22.12.2013)
Переглядів: 3827 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: