Урок № 18 Чому підстрибує м’яч? - Природознавство 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 1 клас

Урок № 18 Чому підстрибує м’яч?

Урок № 18

Чому підстрибує м’яч?

Мета уроку: учити дітей проводити спостереження і дослідження пружних властивостей повітря; ознайомити з таким видом діяльності як міні-проект; учити працювати в групах; робити висновки; формувати в учнів початкові навички пошукової діяльності.

Очікувані результати: учні повинні проводити дослідження пружних властивостей повітря, під керівництвом учителя роблять висновки, учаться працювати в малих групах.

Обладнання та матеріали:гумові м’ячі різних розмірів, надувні кульки, гумові іграшки, кольорові олівці, фарби, фломастери, пластилін, кольоровий папір, ножиці, клей, аркуші ватману.

Тип уроку: міні-проект.

n  1.  Організаційний момент

n  2.  Актуалізація опорних знань

— Яке значення має повітря для природи?

— Що таке вітер?

— Як людина використовує повітря?

— Як дбати про охорону повітря?

n  3.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

Учитель повідомляє дітям, що сьогодні вони познайомляться з новою формою роботи — створенням міні-проекту. Повідомляє про правила роботи, поділяє дітей на групи.

n  4.  Сприйняття і осмислення нового матеріалу.

4.1. Постановка мети і завдання проекту: визначити, чому підстрибує м’яч.

 

4.2. Сприйняття інформації.

4.2.   Сприйняття інформації.

Хто винайшов м’яч?

Ніхто не знає, хто першим почав грати з м’ячем, але сталося це, очевидно, ще в доісторичні часи. Кожна цивілізація, від первісних часів до наших днів, знала свої ігри з м’ячем. А ось м’ячі були різними.

Деякі стародавні народи плели м’ячі з тростини, інші використовували для гри шкіряні мішечки, наповнені пір’ям птахів. Пізніше грекам і римлянам прийшла на думку чудова ідея — використати повітря як наповнювач для м’яча. Надутий повітрям шкіряний м’яч, так званий «фолліс», використовували для метання. М’ячем більших розмірів, який тусали ногами, стародавні греки та римляни грали в гру, що нагадує сучасний футбол. М’ячі виготовляли з різноманітних матеріалів, наявних у даній країні у великій кількості. Північноамериканські індіанці, наприклад, були мисливцями, тому вони грали з м’ячем, зробленим з оленячої шкіри. Японські діти грали м’ячами із цупкої тканини, обплетеної мотузком. Розповідають, що Колумб зустрів у Центральній Америці індіанців, які грали твердими м’ячами, виготовленими з каучуку. Він узяв декілька таких м’ячів із собою в Європу і, таким чином, познайомив європейців з підстрибуючими гумовими м’ячами.

Багато сучасних ігор з м’ячем спочатку були частиною обрядових, релігійних і магічних церемоній. Єгиптяни були першими, хто влаштовував обрядові ігри з м’ячем. Кожної весни дві великі групи людей брали участь у змаганні, виступаючи на боці своїх богів. Під час гри використовували круглий дерев’яний м’яч і вигнуті палки. Завдання полягало в тому, щоб провести м’яч у ворота команди суперника. Команда, яка діяла більш злагоджено та цілеспрямовано, отримувала перемогу в ім’я свого бога.

(Із дитячої енциклопедії)

Новий м’яч

Вийшла Клава у двір з новеньким м’ячем. Одразу до неї дівчатка підбігли.

— Давай пограємося,— кажуть.

А Клава притиснула м’яч до себе й відповідає: «Я з ним ще сама не гралася. Я тільки спробую». І почала долонею бити м’яч об землю.

Легко підстрибує м’яч. То червоний, то синій, а то закрутиться так, що аж в очах мигтить. А дівчаткам ще дужче хочеться в м’яча погратися.

— Ну давай же,— нетерпляче просять вони.

— Я ще лівою рукою трішки пограюся,— відповідає їм Клава. А сама і лівою, і правою грається — нікому м’яча не дає.

Постояли дівчатка та й почали розходитися.

Раптом м’яч вислизнув з Клавиних рук і пострибав під паркан, у кущі. Кинулася Клава за ним — не догнала. Нахилилася до куща, а там кропива, кусюча така! Всю руку Клаві нажалила. Не може Клава м’яча дістати.

— Дівчатка! — загукала вона.— Та куди ж ви? Давайте в м’яча гратися.

А дівчатка й відповідають:

— Сама тепер грайся!

(Олег Буцень)

 

Вірші

На добраніч, дітвора!

М’яч тікав від дітвори
До вечірньої пори
І не встиг зметикувати,
Як усі пішли до хати.
М’яч тихесенько зітхнув:
— Хто ж мене отут забув?
Та прибіг малий Тарас,
Аж підскочив м’ячик: — Клас!
Я знайшовся вже, ура!
На добраніч, дітвора!

(Катерина Чумак)

 

* * *

Зараз я покину плач
І піду ганяти м’яч.
М’яч — веселий стрибунець:
Горю і сльозам — кінець.

(Мар’яна Крамар)

 

 

 

 

Вредний м’яч

А мені м’яча купили!
Ми з ним шкоди наробили!
Бо вреднющий м’яч мій дуже:
Враз замурзався в калюжі
Й довго ще б мене морочив,
Та в чуже вікно заскочив.

(Тетяна Чорновіл)

 

Приступаємо до гри:
М’яч один, а нас аж три.
Грав я сам і грали вдвох.
А тепер пограєм втрьох.
Раз, два, три — приступаємо до гри.

(Варвара Гринько)

 

М’яч

З рук у руки м’яч стрибає
І до неба підлітає.
Ой який же він прудкий,
Гарний м’ячик мій новий!

 

Вгору, вниз і навпаки,
Ледь торкаючись руки,
Скаче швидко м’ячик мій,
І не скажеш йому «стій».

Приспів:

М’ячик скаче, м’ячик скаче.
В нього вдача не ледача.
М’яч не стане сумувати,
Коли можна пострибати.

(Тетяна Роса)

 

Відгадування загадок.   

Всі його ногами б’ють,
Відпочити
не дають.
Він
не журиться, не плаче —
На
зеленім полі скаче! (М’яч.)

Дуже люблять молодця, а б’ють, б’ють без кінця. (М’яч.)

Плига, плига цілий день,
Через
лаву, через пень,
Через
кущ і через квіти.
Що
за іграшка це, діти? (М’яч.)

Як не бий, він не заплаче, тільки сам завзято скаче. (М’яч)

Я із гуми, надувна,
Як
повітря, я легка,
Міцно
мотузок тримай
Та
мене не відпускай! (Повітряна куля.)

Cкакалочки

Сойка,
Квасолька
,
Кріп
,
Жито
,
Пшениця
,
С
ніп.

Вишня,
Черешня
,
Мак
,
Птиця
,
Синиця
,
Квак
.

                               (Дмитро Чередниченко)

4.3. Дослідницька діяльність.

У кожної групи — набір м’ячів: гумові (добре накачаний і спущений), повітряна кулька, пластилінова кулька, невеличкий м’ячик з ганчір’я. Учні проводять дослід: який м’яч краще підстрибує. Пробують пружність м’ячів, порівнюють їх. Групи проводять обговорення в техніці «Мозковий штурм». Учитель спостерігає за роботою груп, ставить їм запитання, відслідковує хід думок, спрямовує обговорення.

4.4. Доповідь представників груп про результати дослідження. Під керівництвом учителя формулюється остаточний висновок.

Висновок: м’яч туго наповнений повітрям. Повітря має пружну властивість. Це значить, що воно може стискатися. У момент удару повітря на якийсь час стискається в м’ячі. Потім повітря в м’ячі знову розширюється і швидко вирівнює вм’ятину. При цьому м’яч стрибає гірше, коли він погано надутий.

n  5.  Закріплення вивченого матеріалу

Учні тренуються у відбиванні м’яча від підлоги (використовуючи примовлянки (додаток)), розучують ігри з м’ячем.

n  6.  Підбиття підсумків уроку

Кожна група створює колективний малюнок (або аплікацію) «Веселі м’ячики». Проводиться виставка робіт.

Категорія: Природознавство 1 клас | Додав: uthitel (22.12.2013)
Переглядів: 1387 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: