Урок № 17 Повітря - Природознавство 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Природознавство 1 клас

Урок № 17 Повітря

Урок 17

Повітря

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про повітря, рух повітря; ознайомити із властивостями повітря, його значенням для живої природи; розвивати спостережливість, дослідницькі вміння, уміння аналізувати й робити висновки; прищеплювати бажання пізнавати навколишній світ, дбати про чистоту повітря.

Очікувані результати: учні повинні називати властивості повітря; учні повинні пояснювати досліди, робити висновки; учні повинні пояснювати, чому повітря треба охороняти.

Обладнання та матеріали:посуд з водою, порожня прозора пляшечка, грудочка ґрунту, крейди, повітряні кульки, гумовий м’яч, мильні бульбашки, свічка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

n  1.  Організаційний момент

n  2.  Актуалізація опорних знань

2.1. Доповідь синоптиків.

2.2. Гра «Так чи ні?».

Мета: актуалізувати знання з теми «Сонце».

Прошу, допоможіть мені:
Скажіть
-но тільки «так» чи «ні».
Коли
такий буває знак:
Найвище
сонце в небі. Влітку? …
Ану
скоріш скажіть мені,
Уз
имку дні коротші? …

Летить пташина у височині,
Чи
їй потрібно сонце? …
Без
сонця влітку й навесні
Рослини
виділяють кисень? …

n  3.  Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

3.1. Відгадування загадки.

3.2. «Асоціативний кущ».

Складання асоціативної схеми за відповідями учнів на запитання.

— Що таке повітря? До якої природи воно належить? Кому потрібне?

n  4.  Сприйняття і осмислення нового матеріалу

4.1. Дослідницька діяльність з елементами розповіді.

Дослід 1. Дітям пропонується закрити рот і ніс долонькою і затримати дихання. Полічити, скільки секунд можна не дихати.

Висновок: живі істоти не можуть існувати без повітря.

Дослід 2. Як можна відчути повітря?

Учням пропонується помахати зошитом перед обличчям.

— Відчули, як повітря лагідно торкнулося вас? Ви часто робите так улітку, рятуючись від спеки, і не замислюєтесь, що саме повітря допомагає вам охолонути.

Дослід 3. Як можна почути повітря?

Учні надувають повітряні кульки, потім випускають з них повітря.

Висновок: повітря можна почути.

Дослід 4. Як можна побачити повітря?

Порожню пляшку занурюють у посудину з водою. З неї виходять бульбашки.

Висновок: пляшка була не порожня, у ній було повітря.

Дослід 5. Де існує повітря?

Учні занурюють соломинку у воду і дують у неї: на поверхні займаються бульбашки.

У посудину з водою кидають грудочку крейди, ґрунту. Знову з’являються бульбашки.

Висновок: повітря існує всюди — і в предметах неживої природи, і в предметах, зроблених людиною, і в самих живих організмах.

4.2.   Розповідь учителя.

Ми з вами зараз упевнилися в тому, що повітря оточує нас усюди. Саме завдяки йому на планеті Земля існує життя. Повітря, прозорий безколірний газ, оточує нашу Землю товстим шаром — до 20 000 км. Цей шар не пропускає на Землю космічний холод, жар від Сонця, а також астероїди та метеорити. Потрапляючи в атмосферу (так називається товстий шар повітря навколо Землі), вони згорають, не долітаючи до поверхні планети.

Ви впевнилися, що повітря є всюди, у воді також. Тому існує багато видів тварин, які живуть у воді.

4.3. Дослідження руху повітря.

Дослід 1. На партах в учнів — дрібні шматочки папірців. Діти змахують над ними зошитом. Папірці розлітаються.

Висновок: повітря рухається, переміщується в просторі.

Дослід 2. Пускання мильних бульбашок.

Висновок: повітря переміщується в просторі.

Дослід 3.

Учитель запалює свічку і тримає її біля дверей, відчиненої кватирки. Полум’я свічки коливається, а то й зовсім гасне від протягу.

Висновок: повітря переміщується у просторі без сторонньої допомоги.

4.4.   Розповідь учителя про вітер.

Ви впевнилися, що повітря постійно рухається. Переміщення повітря в природі називається вітром. Вітер буває лагідний, ледь помітний, а буває різкий, сильний, навіть руйнівний. Вітер приносить до нас дощі, охолоджує нас у спеку. Його силу люди здавна навчилися використовувати собі на користь.

4.5. Робота за малюнками.

Роздивіться малюнки і поясніть, як людина використовує вітер.

4.6. Бесіда про чистоту повітря.

Повітря потрібно всім живим істотам, щоб дихати і жити. Вони дихають киснем, який є в повітрі, а видихають непотрібний вуглекислий газ. Крім того повітря використовують на хімічних заводах, у металургійній промисловості.

— Чи завжди наше повітря чисте? Що забруднює повітря?

— Чому ж повітря на Землі не стає менше? (Завдяки рослинам.)

Рослини дихають не так, як люди і тварини. Вони використовують вуглекислий газ, а виділяють у повітря кисень.

— Що треба робити, щоб зберегти чистоту повітря? (Дбати про озеленення планети, зменшувати шкідливі викиди в атмосферу.)

n  5.  Узагальнення та закріплення знань

Робота з підручником та робочим зошитом

n  6.  Підбиття підсумків уроку

Гра «Так чи ні

Гра «Так чи ні?».

Діти плещуть у долоні, якщо твердження правильне.

— Повітря є всюди.

— У воді повітря немає.

— Вітер — це рух повітря.

— Вітер можна створити штучно.

— Рослинам повітря не потрібне.

— Людина може не дихати 15 хвилин.

— Брудне повітря корисне.

— Рослини виділяють кисень у повітря.

— Приміщення не потрібно провітрювати.

Категорія: Природознавство 1 клас | Додав: uthitel (22.12.2013)
Переглядів: 2490 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: