hyipazart.com
Головна » Статті » Початкова школа » Основи здоров’я 4 клас ( за підручником О. В. Гнатюк )

Урок 1. ЦІННІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЖИТТЯ І ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

 

Урок 1. ЦІННІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЖИТТЯ І ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

Мета: вчити учнів пояснювати цінність людського життя і здоров’я; розвивати мис-лення; виховувати прагнення піклуватися про своє здоров’я.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учні читають звернення автора підручника і вірш «Навчайся, друже!» та

ознайомлюються з умовними позначеннями.

— Який розділ розпочинає підручник? Про що цей розділ?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про цінність людського життя і здоров’я.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання й обговорення притчі

— Я хочу ознайомити вас з однією притчею. Нехай кожен із вас спробує са-мостійно продовжити речення, яке є назвою цієї притчі.

ЖИТТЯ ЛЮДИНИ — ЦЕ НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ

В одного батька було двоє синів. І ось настав час, коли кожен із них мав

піти власною дорогою. Покликав їх батько до себе і каже: «Віддаю я вам усе

своє багатство. Кожному даю коштовності, землі та все, що є на цих землях.

Розпоряджайтеся ними, примножуйте та пам’ятайте мою настанову: найвища

цінність — це життя людини. Обіцяйте мені, що будете берегти життя як най-дорожчий скарб».

Сини пообіцяли та й розійшлися своїми дорогами.

Старший син, прийшовши у свої землі, одразу найняв собі найкращу охо-рону та велику кількість прислуги. Звелів побудувати найміцніший палац і не

зводити з нього очей ні вдень, ні вночі, щоб його дорогоцінному життю нічого

не загрожувало. Слуги приносили йому найкращу їжу та напої, виконували всі

його забаганки. Відокремився він від усього світу, щоб ніяка хвороба чи три-вожна звістка не турбували його життя,— батькові ж обіцяв.

Молодший син часом обходив свої землі. Однак невдовзі побачив велике

скупчення людей, що збиралися воювати між собою. Він запитав у них: «На-віщо ви розв’язуєте свої проблеми насиллям? Ви ж маєте змогу все обгово-рити та домовитись». «А ми про це ніколи не думали. Бійкою все вирішували

наші батьки, діди і прадіди, тому й ми так робимо. А й справді, чому не домо-витись?». Війна скінчилася, навіть не розпочавшись, а вдячні матері та жінки

кинулися до ніг молодшого сина, дякуючи за збережене життя їхніх синів і чо-ловіків.

Попрямував він далі. Незабаром його очам відкрилася жахлива картина.

Змарнілі, обідрані люди жебракували на дорозі, ведучи за собою малих, не-мічних, голодних дітей. «Що змусило вас так жити?» — запитав їх. І люди

розповіли, як жили вони колись у прекрасному місті, поряд з яким була по-вноводна ріка, зеленів чудовий ліс, повний різноманітної живності. Та ста-лося так, що для своїх потреб люди вирубали всі дерева. Кудись зникла вся

й річка, що витікала десь із лісу. На місто весь час обрушувався буревій, ро-дючі землі перетворилися на пустирі. Не стало ні їжі, ні води. Прекрасне місто

почало перетворюватися на пустелю, в якій люди не змогли б жити. «Спро-буймо всі разом відродити ліс і річку, та і все місто!» — вигукнув молодший

син. За його прикладом люди почали насаджувати дерева, пізніше туди повер-нулися тварини і птахи. Десь у глибині лісу задзюрчав струмок, поступово пе-ретворюючись на річку, переповнену рибою. Ожила природа навколо міста,

щедро обдаровуючи всіх своїми плодами. Повернулося до людей життя, не боя-лися вони вже за майбутнє своїх дітей.

З того часу на цих землях усі живуть у мирі, любові, достатку, бо молодший

син й інших навчив батьківської мудрості.

Докотилася звістка про долю синів до самого батька. «Лише один з моїх си-ночків правильно зрозумів мою настанову»,— із жалем промовив він.

А люди й досі в тих землях пам’ятають про життя одного із синів, ще

й своїм дітям переказують, а про життя іншого й згадки не лишилося.

— Про кого йшлося у притчі? (Про двох синів та їхнього батька)

— Кого ж із синів люди й досі пам’ятають, а про кого і згадки не лиши-лося? Чому? (Пам’ятають молодшого, бо він присвятив своє життя іншим

людям.)

— Як ви вважаєте, чиє життя можна назвати найціннішим скарбом?

— А яку цінність має життя старшого сина? Чому?

— На кого ви б хотіли бути схожими?

— Що для цього необхідно?

— Продовжіть речення: «Життя людини — найцінніший скарб, якщо...».

— Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цін-ність життя і здоров’я. Найцінніше, що є у людини,— це її життя. Воно да-ється їй тільки раз, і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне,

радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від наро-дження до смерті, і його не можна прожити двічі. Життя — неповторне. Най-дорожчий, безцінний скарб, що має людина — це здоров’я. Без нього немає по-вноцінного, радісного, щасливого життя.

2. Робота за підручником (с. 3–9)

— Розкажіть за фотографіями на с. 6, які цінності є в людини.

— Що є найціннішим для людини?

— Прочитайте пояснення у підручнику.

Учні читають вірш Лариси Шевчук.

— Розкажіть за малюнком, про що йдеться у вірші.

— Що означає «залишити гарний слід на Землі»?

— Складіть розповідь за фотографіями на с. 8.

— Як ви розумієте народну мудрість: «Здоров’я маємо — не дбаємо, а втра-тивши — плачемо»?

— Що записано про цінність життя і здоров’я в Конституції України?

— Прочитайте і запам’ятайте висновок на с. 9.

Учні розгадують ребус, пояснюють прислів’я і приказки, виконують за-вдання на с. 9.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів’ям

— Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі

багатство — це здоров’я». Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді дітей.)

— Дійсно, здоров’я — всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа,

весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона прекрасно почу-вається і може наполегливо працювати, навчатися, може робити те, що їй до

душі, займатися улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає,

радості також, бо всі думки про одне — як позбутися болю. Отже, бажаю всім

доброго здоров’я! Будете здорові — будете щасливі й радісні.

— А як же берегти своє здоров’я? (Міркування дітей.)

— Берегти своє здоров’я означає вести здоровий і активний спосіб життя:

робити зарядку, ходити в походи, займатися посильною фізичною працею, від-відувати спортивні секції, любити і дотримувати чистоти, тому що чистота —

запорука здоров’я. А ще — виробляти в собі добрі, корисні звички, позбавля-тися та уникати поганих, шкідливих.

Хай кожен з вас запам’ятає,

Що без здоров’я щастя не буває!

2. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Учні по черзі продовжують речення: «Життя і здоров’я людини — найцін-ніший скарб, тому що...».

VІІ. ДОМАШНЯ РОБОТА

Підручник (с. 3–9).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 7

Складання пам’ятки «Як відновити здоров’я після хвороби»

— Відновлення після будь-якої хвороби — процес тривалий, — це відомо

всім. І звісно, кожному із нас хочеться, щоб процес відновлення прискорився

і сили повернулися. Заходи, що сприяють подоланню хвороби, доволі прості!

Це правильно спланований розпорядок дня і раціон харчування.

ПАМ’ЯТКА «ЯК ВІДНОВИТИ ЗДОРОВ’Я ПІСЛЯ ХВОРОБИ»

1. З початку і до кінця хвороби пий багато рідини — чай, сік, відвар або

проста вода. Головне — не менше ніж 1 л на добу.

2. Намагайся не перевтомлювати свій організм надмірним переглядом телеві-зора. Для відновлення сил більше підійде здоровий сон — і чим довше, тим

краще.

3. Після того як температура нормалізувалася,— гуляй і частіше провітрюй

приміщення.

4. Щоб хвороба не відновилася, намагайся уникати протягів.

5. Почни займатися спортом не відразу після хвороби, а краще через

2–3 тижні.

6. Одягайся за погодою. Не одягайся у холодну пору занадто легко, а в спеку —

не кутайся.

7. Приймай вітаміни і повноцінно харчуйся. Насичена необхідними речови-нами їжа дозволить швидко повернути втрачені за час хвороби сили.

8. Люби свій організм — допоможи йому!

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9

Фронтальне опитування

— Хто такий стоматолог?

— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога?

— Які правила догляду за ротовою порожниною вам відомі?

— Коли у вас виріс перший постійний зуб?

— Скільки у вас постійних зубів?

— Чи нормальний у вас прикус?

— Які шкідливі звички негативно впливають на стан зубів і прикус?

— Як потрібно чистити зуби?

— Як потрібно чистити щічну поверхню зубів на верхній щелепі? на

нижній щелепі?

— Як потрібно чистити піднебінну і язикову поверхні зубів?

— Як потрібно чистити жувальну поверхню верхніх і нижніх зубів?

— Що слід робити наприкінці чищення? (Робити «підмітальні» рухи по

всіх зубах, захоплюючи ясна, спочатку на верхній, потім — на нижній щелепі

зліва направо.)

— Скільки разів на день необхідно чистити зуби?

— Коли потрібно чистити зуби?

— Як дбати про зубну щітку?

— Що використовують для звільнення міжзубних проміжків від залишків

їжі?

— Чому треба споліскувати рот після кожного прийому їжі?

— Чим можна скористатися, якщо немає змоги почистити зуби?

— Пригадайте, які правила особистої гігієни вам відомі?

— Для чого потрібно дотримувати правил гігієни?

— На попередніх уроках ми багато говорили про особисту гігієну, про її ве-личезне значення для здоров’я. Але не тільки гігієна тіла є запорукою нашого

здоров’я. На нього також впливає й те, у яких умовах ми живемо, чи дотри-муємо санітарно-гігієнічних вимог до нашого житла. Адже, ні для кого не се-крет, що чистота і порядок в оселі — запорука здоров’я тих, хто там проживає.

Вироблення основних правил гігієни житла

— Чистота і порядок в квартирі залежать від людей, які в ній проживають.

Основну роботу роблять дорослі, але ви також можете багато чого зробити

вдома і допомогти батькам.

Насамперед потрібно дотримувати таких правил.

y Не сміти, будь охайним.

y Прийшовши додому, переодягайся у домашній одяг. Усі зняті речі ховай до

шафи.

y Підтримуй у порядку речі в своїй кімнаті. Кожна річ повинна мати певне

місце. Це допоможе тобі бути зібраним і економити час.

y Погрався іграшками — позбирай, щоб вони не валялися будь-де.

y Провітрюй кімнату, особливо зранку і ввечері перед сном.

y Кожного тижня роби ретельне вологе прибирання кожного куточка своєї

оселі.

— Перечитайте ще раз ці правила. За кожне правило, яке ви виконуєте,

поставте собі 2 бали. Підрахуйте кількість балів. Це — ваша оцінка за дотри-мання правил гігієни житла.

— Яку оцінку ви одержали?

Категорія: Основи здоров’я 4 клас ( за підручником О. В. Гнатюк ) | Додав: uthitel (07.09.2017)
Переглядів: 87 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: