Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я. Навчися казати «Ні!» - Основи здоров ’я 4 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Основи здоров ’я 4 клас

Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я. Навчися казати «Ні!»

Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я. Навчися казати «Ні!»

Мета: формувати в учнів уявлення про згубну дію на дитячий організм куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин; формувати уявлення про «пасивного курця»; формувати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки і приймати рішення в кожній конкретній ситуації; виховувати самостійність, упевненість у собі.

Очікувані результати: учні повинні знати тлумачення понять «наркотичні речовини», «пасивний курець»; учні повинні вміти відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки.

Обладнання і матеріали: підручник, робочий зошит, картки.

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

2. Перевірка виконання домашнього завдання.

Індивідуальне опитування. Робота з картками.

2. Перевірка виконання домашнього завдання

Фронтальне опитування.

— Чи може людина, яка робить тільки те, що хоче, досягти успіху?

— Яким буде результат в людини, яка примушує себе виконувати певну роботу?

— Чого досягне людина, яка вміє поєднувати свої «хочу» і «мушу»?

— Що означає «вміти контролювати свої дії»?

3. Актуалізація опорних знань учнів

Інтелектуальна розминка.

Учитель пропонує дітям виконати завдання.

— Що зайве в ряді слів: позитивні, невизначені, різноманітні, негативні? (Різноманітні.)

— Спробуйте узагальнити дані поняття:

а) радість, здивування, гнів, страх, подив — це … (емоції.);

б) доброта, лагідність, терплячість  — це … (риси характеру.)

— Яке слово заховалося у даному записі: тістьбисосо? (Особистість.)

4. Мотивація навчання та повідомлення теми уроку

Поставлення проблемного запитання.

— Які звички вважають корисними, а які — шкідливими?

Висновок: Пам’ятайте, що звички значною мірою впливають на ваше здоров’я!

5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу

Розповідь учителя.

1)        Історія завезення тютюну.

Тютюн родом з Америки. Історія прилучення європейців до куріння почалася так.

12 жовтня 1492 року матрос Родріго Тріана з корабля «Піхета» флотилії Христофора Колумба вигукнув: «Попереду земля!». Прогримів гарматний залп. Матроси згорнули вітрила, і кораблі почали повільно рухатись до невідомої землі. Колумб вважав, що перед ним східний берег казкової Індії. Місцеві жителі називали свою землю, яка виявилась островом, Гуанахані. Колумб дав їй нове ім’я — Сан-Сальвадор. Ця назва залишилась відтоді за одним із Багамських островів. Серед подарунків, які принесли остров’яни Колумбу, було сушене листя рослини «петум». Це згорнуте в трубочки листя вони курили. У пошуках золота Колумб поплив далі на південь і 28 жовтня 1492 року зійшов на берег Куби. Мешканці зустрічали прибулих із головешками в руках і з травою для куріння, яку вони називали «сигарою». Дим цієї трави, за образним висловом Колумба, вони «пили».

25 грудня 1492 року один із кораблів Колумба «Санта-Марія» зазнав аварії. Людей, цінний вантаж і гармати пощастило врятувати, але другий вцілілий корабель «Нінья» не міг умістити екіпаж двох кораблів. Колумб із частиною команди вирушив до Європи, лишивши кількох матросів на острові. Вони й стали першими європейцями, які навчились від жителів острова курити.

І рослина почала «подорожувати» по країнах і континентах. Після другого плавання Колумба насіння тютюну завезли до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн, і в добу Великих географічних відкриттів його завезли морськими і сухопутними шляхами практично в усі куточки земної кулі.

Розповсюдженню тютюну сприяла його властивість — виробляти в людині потяг до куріння, який дуже важко перебороти.

Наприкінці XVI століття куріння проникло до Іспанії, Португалії, Франції, Англії, Голландії. Тридцятилітня війна сприяла поширенню куріння в Німеччині і Швеції. До Росії тютюн завезли німецькі купці в 1585 році через Архангельськ, а потім його почали широко культивувати на російській землі.

Не можна сказати, що тютюн скрізь проникав безперешкодно. З релігійних переконань і мотивів у ряді країн, наприклад в Італії, його оголосили «забавою диявола». Римські папи навіть пропонували відлучити від церкви тих, хто курив чи нюхав тютюн. Для науки потомству трьох ченців, що піймалися на курінні, замурували живцем у монастирську стіну.

В Англії за указом Єлизавети І курців прирівнювали до злодіїв і водили вулицями з мотузкою на шиї.

2)        Чому люди курять?

За даними опитування учнів, 25 % почали курити з цікавості.

Інша причина — наслідування дорослих. Частина дітей починає палити дуже рано, у 5–7 класі. Половина з них наслідує товаришів зі школи, двору. Ще значна частина починає курити, прагнучи чогось надзвичайного, таємничого: таким для них видається паління в безлюдному місці.

Ми живемо в складному світі, який постійно випробовує нас на міцність. Здорова, сильна духом людина розуміє, що життя — це боротьба. Емоційно слабка і духовно незріла людина панікує перед проблемами, відчуває тривогу, непевність.

Здорова, сильна, духовно та інтелектуально зріла людина одержує задоволення від життя через боротьбу і перемоги. Вона не потребує ніякої «хімічної радості». Людина стає дорослою, їй не потрібно ховатися. Паління стає звичкою багатьох людей, які й раді були б закинути це нікчемне заняття, та не можуть себе перебороти. Нікотин, що міститься в сигаретах,— це надзвичайно сильна отрута, яка діє переважно на нервову систему, травлення, а також дихальну та серцево-судинну систему.

У жінок, які палять, спостерігається значно раніше згасання організму, ніж у тих, які не курять. Шкіра втрачає свою еластичність і свіжість, з’являються ранні зморшки на обличчі, голос стає низьким, хрипким. Особливо негативного впливу від паління зазнає організм дівчинки.

Кинути курити може кожен. Для цього слід поставити собі це на меті. Адже запеклий курець скорочує собі вік на 8–9 років. Чи варта щоденна сигарета такого скорочення вашого життя?

Замисліться над цими фактами.

3)        Пасивне паління

Людина, яка не курить, перебуваючи у приміщенні із курцем протягом лише однієї години, зазнає такого негативного впливу, ніби спалила півсигарети. У неї спостерігаються негативні зміни в діяльності нервової системи, порушується склад крові, сечі. Пасивні курці ризикують мати злоякісні новоутворення не лише в легенях, але й в інших органах. Особливо пасивне куріння небезпечне для дітей.

4)        Шкідливість вживання алкоголю

Чисті спирти почали добувати в VI–VII ст. Араби називали його «алькоголь», що означає «одурманюючий». Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво. Не виключено, що саме це і стало приводом для заборони вживання спиртних напоїв, до якої вдався основоположник релігії ісламу Мухамед. Відтоді протягом 12 століть у мусульманських країнах алкоголю не вживали, відступників цього закону (п’яниць) жорстоко карали.

5)        Масове завезення горілки та вина

З XVI ст. почалося масове завезення горілки та вина з-за кордону. За часів правління Івана IV Грозного і Бориса Годунова запроваджуються «царьові кабаки», які давали багато грошей в державну скарбницю. А проте вже тоді були спроби обмеження вживання спиртних напоїв. Так, у 1652 році вийшов указ: «Продавати горілку по одній чарці людині». Заборонялося продавати вино ченцям, а також усім під час постів, у середу і неділю.

6)        З чого починається пияцтво?

Приклади першого прилучення до алкоголю дуже різноманітні. До 11 років перше знайомство з алкоголем відбувається або випадково, або як лікування вином, або ж дитина сама з цікавості куштує спиртне.

У дещо старшому віці мотивом першого вживання алкоголю стають традиційні приводи: свято, день народження, гості.

З 14–15 років з’являються такі приводи, як «незручно відставати від хлопців», «друзі вмовили», «за компанію», «для хоробрості». Уживаючи алкоголь, підлітки вважають себе дорослими, не задумуючись про наслідки.

Для підлітків, які вживають алкоголь, характерні нещирість, розв’язність, хвастощі, які легко змінюються пригніченістю, безпорадністю, пасивною схильністю до підкорення. Алкоголь призводить до безпричинних змін настрою, вибухів радості та люті.

У здорової дитини не може бути потягу до спиртного. Навпаки, смак і запах алкоголю викликають у неї огиду. До вживання спиртних напоїв дітей штовхає цікавість. Алкоголь, потрапляючи в організм дитини, швидко розноситься кров’ю по всьому тілу, доходить до мозку. Це викликає тяжкі симптоми отруєння та іноді навіть смерть.

7)        Вплив алкоголю на організм

Доведено, що алкоголь з руйнівною силою діє на всі органи і системи людини. Звичайний шлях надходження алкоголю в організм — через шлунково-кишковий тракт. При цьому 20 % вживаного алкоголю всмоктується у шлунку, а решта 80 % — у тонкому кишечнику.

Потрапляючи до шлунка, алкоголь негативно впливає на його оболонку та безпосередньо через центральну нервову систему — на всю травну функцію.

Особливо шкідливий алкоголь для печінки. У випадку, коли кількість спирту дуже велика, клітини печінки гинуть. Загибла клітина печінки замінюється іншою тканиною, яка виконує тільки з’єднувальну функцію. Коли кількість загиблих клітин печінки перевищує кількість тих, що залишилися, захисна функція печінки повністю порушується, і розвивається цироз печінки.

Підшлункова залоза в результаті алкогольного впливу запалюється, що спричиняє порушення її роботи і викликає розвиток діабету.

Систематичне вживання алкоголю призводить до прискорення біологічного старіння. Тривалість життя алкоголіка в середньому на 15 років менша за середньостатистичну.

Діти п’яниць народжуються із фізичними вадами, вони повільніше ростуть, у них спостерігається розумова відсталість.

8)        Наркотичні речовини та їхня шкідливість

Багато тисяч років тому люди звернули увагу на те, що деякі речовини мають особливий вплив на людину — спричиняють галюцинації, ейфорію та неадекватну веселість, припиняють болісні відчуття.

І якщо в минулих століттях ці речовини використовували доволі рідко, то у XX ст. наркоманія розповсюдилася дуже широко і головним чином — у великих містах.

Дивовижний факт, але саме спроба позбавитись від тютюнової залежності призвела до першого спалаху зловживання наркотиками в Європі.

Які ж чинники впливають на початок вживання наркотиків серед молоді? Перш за все — мода, прагнення вписатися в те оточення, ту компанію, яка важлива для молодої людини і де вживання наркотиків — норма. Можливо, молодь приваблює поширене помилкове судження, що вживання наркотиків — ознака сучасного способу життя.

Психологи вважають, що вживання наркотиків — одна зі сходинок втечі від реального життя. Наступна сходинка — самогубство. Серед інших причин можна назвати такі:

— погані стосунки в родині, з близькими, із друзями;

— дружба з однолітками, які вживають наркотики;

— нелюбов до школи, неуспішне навчання;

— економічні та соціальні труднощі.

Вже через 2–3 роки вживання наркотиків призводить до повного виснаження організму. Людина худне, її шкіра набуває жовтуватого відтінку, з’являється крихкість нігтів, починає випадати волосся. Вона втрачає здатність навіть до найменших фізичних і психічних навантажень. Настає передчасне старіння з ознаками слабоумства.

Повністю втрачаються попередні почуття й інтереси. Єдина турбота — добування наркотику будь-якою ціною. Настає остаточна моральна та інтелектуальна деградація — повний розпад особистості.

Чи можна вилікувати наркоманів? Так, але вилікувати дорослого наркомана легше, адже підліток ще несформований психологічно.

У дітей деградація відбувається у 4 рази швидше, ніж у дорослих. Скажімо, людина, яка вперше спробувала наркотики після 20 років, до 30 стане невиправним наркоманом, але збережеться при цьому як особистість. А дитина, яка почала вживати наркотики в 13 років, до 23 як особистість повністю деградує.

Майже у всіх містах України при звичайних поліклініках є наркологічні відділення, де надають медичну та психологічну допомогу анонімно та безкоштовно.

5.1.  Гра «Склади слова».

Учитель пропонує учням відгадати слова, записані на дошці та відповісти на запитання: Який вплив мають на здоров’я шкідливі звички?

Відгадування слів:

АЛ + КО + ГО + ЛІЗМ = (АЛКОГОЛІЗМ)

КУ + РІ + ННЯ = (КУРІННЯ)

НАР + КО + МА + НІ + Я = (НАРКОМАНІЯ)

5.2.  Оздоровча хвилинка.

5.3.  Робота з підручником (с. 66–68).

а) Бесіда за малюнками;

б) читання й обговорення тексту підручника;

в) складання запитань-суджень до тексту.

Учитель пропонує учням за визначений час скласти кілька запитань-суджень, що починаються такими словами:

— Чому…

— Як довести…

— Як пояснити…

— Унаслідок чого…

— В якому випадку…

— Яким чином…

5.4.  Опитування «Ланцюжок».

Учитель пропонує одному з учнів розказати про вплив куріння, алкоголю, наркотиків на здоров’я людини. Учитель зупиняє розповідь учня в будь-якому місці і передає слово іншому учневі, і так декілька разів до завершення відповіді.

6. Узагальнення та закріплення нових знань

6.1.  Робота в зошиті.

6.2.  Практична робота.

Учитель пропонує учням прочитати та виконати вправи, які допомагають виявити справжню мужність у ставленні до власних переконань (підручник, с. 69).

6.3.  Аналіз ситуацій.

Учитель зачитує опис ситуацій, а потім обговорює їх разом з учнями.

1) Андрійко пішов на день народження до свого найкращого друга Юрка. До іменинника завітали й інші діти. Після того як діти поласували смачненьким, вони вирішили прогулятися до парку. На прогулянці старший брат Юрка запропонував усім бажаючим спробувати закурити. Що повинні зробити діти?

2) Наталка, Марійка та Юрко сиділи на лавочці. Раптом Наталка сказала: «Чим так погано пахне? Мені навіть очі защипало». Виявляється, поруч сиділи незнайомці і курили. Що повинні зробити діти?

7. Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда.

Учитель пропонує учням висловити своє ставлення до теми уроку.

8. Домашнє завдання

 

Категорія: Основи здоров ’я 4 клас | Додав: uthitel (23.04.2014)
Переглядів: 2670 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: