Урок 22. Виражальні можливості кольору. Асоціативне сприйняття кольорів. Композиція «Природа прокидається» - Образотворче мистецтво 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Образотворче мистецтво 1 клас

Урок 22. Виражальні можливості кольору. Асоціативне сприйняття кольорів. Композиція «Природа прокидається»
Виражальні можливості кольору. Асоціативне сприйняття кольорів. Композиція «Природа прокидається»
Мета: розширити знання учнів про виражальні можливості кольору; учити правильно добирати кольори для малюнка; удосконалювати вміння намічати лінію горизонту; розвивати асоціативне сприйняття кольорів, просторове й образне мислення; виховувати охайність, активізувати творчу ініціативу учнів.
Очікувані результати: діти повинні використовувати виражальні можливості кольору під час створення художнього образу; уміти змішувати фарби для отримання відтінків, характеризувати отримані відтінки.
Обладнання й матеріали: фарби гуаш, пензлі, палітра; альбом із шаблонами (с. 40–41); репродукції картин.
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
2. Мотивація навчальної діяльності
2.1. Бесіда.
— Яку картину малює ваша уява, коли йдеться про весну?
— Які кольори ви б використали для зображення природи, що пробуджується?
2.2. Гра «Угадай за описом».
Мета: розвиток мовлення, уваги, слухового сприйняття, кругозору.
— Упізнайте об’єкт або явище за описом. Назвіть його.
а) Тепле, яскраве, золоте, променисте. (Сонце.)
б) Блакитне, чисте, високе, ясне. (Небо.)
в) Брудний, сипкий, мокрий, розталий. (Сніг.)
г) Веселий, дзвінкий, швидкий, холодний. (Струмок.)
д) Рання, ласкава, тепла, довгоочікувана. (Весна.)
е) Молода, зелена, м’яка, соковита. (Трава.)
Гра «Обери правильну відповідь».
1) Після якої пори року приходить весна?
а) Літо;
б) зима;
в) осінь.
2) Як у народі називають весну?
а) День року;
б) ранок року;
в) ніч року.
3) Хто плаче тільки навесні?
а) Діти;
б) бурульки;
в) дорослі.
4) Що відбувається з кригою на річці навесні?
а) Льодостриб;
б) льодобіг;
в) льодохід.
5) Які птахи прилітають навесні першими?
а) Ластівки;
б) солов’ї;
в) граки.
6) Що з’являється на полях, коли тане сніг?
а) Таловини;
б) заталини;
в) обталини.
Читання вірша вчителем.
— Послухайте вірш про весну. Він допоможе вам краще уявити образ цієї пори року.
                 Весна
Та це ж весна, бо тане сніг,—
Дивись: струмок з гори побіг.
Шумить вода, ламає все.
Весна іде, тепло несе.
Шумить, гуде веселий гай
І гомонить: вставай, вставай!
Розтане сніг, зима мине,
Земля кругом цвісти почне.
Дітей малих веселий рій
Посуне з хат на луг мерщій.
Радіє все, співає все,
Весна іде, тепло несе.
П. Капельгородський
Читання притчі вчителем.
(Звучить музика П. І. Чайковського «Весна» з циклу «Пори року»).
Краса
Вузенькою стежкою йшли двоє подорожніх. З одного боку плескалося синє море, з іншого — стояли гори.
Йшли подорожні довго. Вони шукали красу. Один з них був людиною з гарячим серцем, інший — людиною з холодним серцем.
Людина з гарячим серцем глянула на море, й очі її зробилися здивованими та ласкавими. Подорожній сказав:
— Яке воно сильне, могутнє, вічне — море.
А людина з холодним серцем сказала:
— Так. Багато води.
Підійшли подорожні до сірого каменя. У людини з гарячим серцем радісно спалахнули очі:
— Дивись, яка чудова квітка! Та це ж і є та краса, яку ми шукаємо!
— Де ти бачиш чудову квітку? — здивувалася людина з холодним серцем.— Це ж сірий камінь. Ось і тріщина на ньому, ось і пилом покритий він. Камінь…
— Так, камінь, але там, усередині, квітка троянди,— заперечила людина з гарячим серцем.— Треба дістати, звільнити її від кам’яного полону.
Людина з гарячим серцем багато днів довбала й різала камінь. А людина з холодним серцем сиділа на березі й тужливо дивилася на море.
Нарешті з-під уламків каменя з’явилася квітка дивовижної краси. Здавалося, весь світ навколо причаївся, вдивляючись у красу, яку звільнила людина з кам’яного полону.
Навіть гори піднялися вище. Навіть хвилі морські стихли, і безмежне море стало, як дзеркало.
Тільки людина з холодним серцем нічого не побачила. Вона торкнулася пальцем дивовижного витвору та сказала:
— Так, міцний камінчик…
В. Сухомлинський
Бесіда за змістом притчі.
— Тільки людина з гарячим серцем може творити прекрасне та дарувати людям радість і красу. А вам доводилося бачити красу на своєму шляху?
— Як ви думаєте, діти, що допомагає людині бачити красу, а що — заважає?
— Чи легко було людині з гарячим серцем дістатися квітки в сірому камені?
— А що їй допомогло?
— Завзятість, наполегливість і добре серце нам знадобляться на уроці. Сьогодні ми з вами спробуємо розгледіти красу весняного дня чи ночі, красу живої і неживої природи навесні. І якщо ви вкладете у свою роботу душу й серце, то вона буде чудовою!


3. Оголошення теми й завдань уроку
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Слово вчителя з елементами бесіди.
(Розповідь супроводжується демонстрацією репродукцій картин.)
— Весна — улюблена пора року багатьох художників, якій вони присвячують свої твори. Сьогодні ми ознайомимося з картиною О. Саврасова «Граки прилетіли». (Можна взяти для аналізу будь-яку із запропонованих в альбомі картин, с. 40.)
— Чому цю картину ми називаємо пейзажем?
— Які емоції викликає у вас це полотно?
— Чому картина називається «Граки прилетіли»?
— Граки надихнули художника своїм прильотом. Це й не дивно, адже вони — передвісники весни.
— За якими ознаками можна зробити висновок, що на полотні зображена рання весна? Відтінки яких кольорів переважають на картині? (Блакитного, сіро-блакитного, сіро-жовтого, світло-коричневого та ін.)
— Назвіть усе, що ви бачите на картині. (Граки, гнізда, берези, церква, поле, небо, дерев’яні будинки, сніг, ставок.)
— Що є головним предметом зображення на цьому полотні? (Берези з пташиними гніздами, граки.)
— Художник ретельно промальовував гілки беріз, що стрепенулися, ожили від весняного тепла і пташиних голосів. Вони неначе тягнуться до неяскравого сонячного світла.
Олексій Саврасов майстерно зобразив на картині сніг: він ще не розтанув, але потемнішав, став брудним, а деінде на ньому з’явилися проталини.
Яким художник намалював небо? (Воно ще невисоке, блякле, із сіруватими хмарами, ясно-блакитне вгорі і темне на горизонті.)
— Розглядаючи картину «Граки прилетіли», говорять, що вона «сповнена свіжим весняним повітрям». Як автор зміг це передати? (Він використав неяскраву, легку кольорову гаму, ніжні відтінки, світлі, прозорі тони.)
4.2. Виконання тренувальних вправ. Робота в альбомі, с. 40.
— Змішайте на палітрі фарби різних кольорів із білилами. Схарактеризуйте отримані відтінки: які з них можна назвати веселими, легкими, ніжними і т. д.
— Погляньте на дитячу роботу. Що на ній зображено? Які кольори були використані під час створення малюнка?
4.3. Фізкультхвилинка.
5. Практична робота
Виконання композиції «Природа прокидається». Робота в альбомі, с. 41.
а) Позначте на аркуші олівцем лінію горизонту. Унизу намалюйте землю, угорі — небо. Використайте розбілені фарби.
б) На передньому плані намалюйте берези, які чекають на прихід весни.
в) На задньому плані намалюйте засніжене поле з проталинами й річку.
6. Підбиття підсумків уроку
Демонстрація виконаних на уроці робіт.
7. Домашнє завдання
Принести фарби гуаш, пензлі, палітру.

Категорія: Образотворче мистецтво 1 клас | Додав: uthitel (12.03.2014)
Переглядів: 1884 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: